Residentiële hulpverlening: Veiligheid en praktijkgericht onderzoek C. Schuengel © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
Kernbegrippen Uithuisplaatsing Veiligheid Gehechtheid Binding Stabiliteit Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
Welke kinderen? Vrijwillig of gedwongen Kind niet veilig voor ouders Kind beschermen tegen zichzelf Samenleving beschermen tegen kind Opvoeding te zware last Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
Historische wortels Religieus reveil Particulier initiatief Kinderbeschermingswetten –Voogdijmaatregelen: ontheffing, ontzetting (1901) –Ondertoezichtstelling (1921) Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
Aantal kinderen onder OTS Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
Instroom kinderen onder voogdij Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
Bijeffecten van tehuisopvoeding iatrogene effecten ‘maternal deprivation thesis’ (Bowlby ) (jonge) kinderen beter af in pleeggezin Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
Empirische studie 74 jongeren opgenomen in justitiële behandelinrichting Intern werkmodel van relatie met mentor –Veiligheid Beschikbaarheid als veilige basis Gebruik als veilige basis –Binding Na 3 maanden en bij 43 jongeren na 9 maanden Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
Vergelijkingsgroep 76 thuiswonende jongeren Vergelijkbaar opleidingsniveau Intern werkmodel –Van relatie met ouder –Van relatie met klassenmentor Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
Vergelijking Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk * Significant verschil tussen naastgelegen staven * * * * * © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
Beloop Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
Conclusies Onderscheid –Gehechtheid –Binding Alternatieve verklaringen? Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14
Wetenschap en praktijk Praktische bezwaren tegen stabiliteit in relaties kinderen – hulpverleners Wetenschappelijke argumenten pro –Veiligheid, therapeutisch effect Wetenschappelijke argumenten contra –Niet geïndiceerd voor alle jongeren in alle situaties Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14