Residentiële hulpverlening: Veiligheid en praktijkgericht onderzoek C. Schuengel © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kibboets-opvoeding: Nachtelijk huilen en gehechtheid
Advertisements

De cliënt in de jeugdzorg vanuit juridisch perspectief
De rol van ouders in de ontwikkeling van alcoholgebruik onder adolescenten Door Elisa De Jonghe Engels, R. & van der Vorst, H. (2008). De rol van de ouders.
Visie Better Care Network Een gezin voor ieder kind Alinda Bosch, Cordaid.
ADVIES VOOR DE JEUGDHULP BRECHT VERHEGGE 1BAO A1.
Programma van de workshop
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
F. Juffer, M. Bakermans-Kranenburg
Personen- en familierecht II: Inbreuken op het ouderlijk gezag
Nederlands Curriculum ? Samen bouwen aan een Nederlands curriculum voor de kinderopvang (okt 2005)
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Opvoedingsondersteuning: Oudercursussen en lastige pubers
Les 34 Materiaal ten behoeve van technische hulpverlening (3)
Deze presentatie Kinderen met ADHD Hun ouders ADHD in het onderwijs
De behandeling van ADHD bij kinderen: er is meer dan medicatie
Wist u dat … Meer dan 10% van de jongeren in het voortgezet onderwijs drugs gebruikt? Er meer dan 74% van de kinderen onder de 16 jaar alcohol heeft.
Freire en Montessori Educatie en Emancipatie
Voorlichting Sociologie Radboud Universiteit Nijmegen
Korte Synthese Laleman Angelique.  1. Inleiding  2. Motorische ontwikkeling van kinderen met een gehoorstoornis.  3. Het verband tussen evenwichtsstoornissen.
Vriendschapsrelaties van dove en slechthorende adolescenten
Hangjongeren OMLO J. Hangjongeren Aanspreken, niet uitsluiten. In: Pedagogiek in praktijk, jg. 14, nr. 45, 2008.
Schoolweigering: stappen naar een oplossing
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Hechting bij kinderen met een autistisch stoornis en een verstandelijke handicap Wijnroks, L. (2003). Hechting bij kinderen met een autistische stoornis.
Als ouders apart (gaan) wonen: beschikbare steunbronnen voor kinderen
Filip Coussée Referentie:
Belangrijke dimensies van kinderarmoede
IVRK EN HET FAMILIERECHT Ccra-symposium 27 juni 2012 Toepassing van het ivrk in de Nederlandse rechtspraak Mr E.A.A. van Kalveen.
Jeugdbescherming en Jeugdreclassering
StatIG in de Vrolijke School
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Overzicht Kanttekeningen bij enkele aanbevelingen
CJG informatiebank Opvoeden, Opgroeien en Gezondheid Workshop Jaarcongres JGZ d.d. 15 december 2011 Els Verkerk, directeur Stichting Opvoeden.nl.
Opleidingskunde: Leren in teams en Kennisproductiviteit
Wie kan er bij ons terecht? §Adolescenten en volwassenen tot ongeveer 40 jaar §Verslaafd aan illegale drugs, alcohol en/of medicatie l extra aandacht.
Juridische aspecten van opname en behandeling in de ggz
Bereik en kwaliteit van ondersteuning voor alle kinderen en gezinnen VNG Congres Een wereld te winnen Rotterdam, Drie jaar Academische Werkplaatsen.
Denktankgroep Anne van den Berg.  ASPD (psychopathie) verklaren vanuit psychologisch ontwikkelingsmodel  Als verklarend model is gekozen.
Spijbelen aan het einde van het basisonderwijs en het begin van het voortgezet onderwijs : de invloed van sociale bindingen en zelfcontrole.
Annelies Waeyaert 1BaSWA
Geheugen in beeld Caroline Apeldoorn en Nanda Zonjee Benedictus, Heiloo september april 2013 Inleiding In het verwonderingsdagboek van de onderzoekers.
Jong en oud met elkaar in gesprek
Seksuele ontwikkeling bij jonge kinderen: hoe verder? Paulien van Haastrecht 13 november 2008.
Voor- en Vroegschoolse Educatie: Probleem-analyse, oplossingsstrategieën en effectiviteit P.P.M. Leseman © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 23.
Risicojongeren in Rotterdam Aanleiding Wetenschappelijke input integrale benadering Input voor conferentie Gemeente Rotterdam/Rijk Opzet studie Literatuurstudie.
Voorstelling methodiek ouderintervisie ***** West - Limburg
Trauma: Kinderen en kleinkinderen van getraumatiseerde ouders M.H. van IJzendoorn © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 18.
Zorg voor jeugd in Achtkarspelen. Waarom jeugdwet? Jeugdzorgstelsel is versnipperd Samenwerking schiet tekort Druk op gespecialiseerde zorg te groot Afwijkend.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Rook-en alcoholspecifieke opvoeding
Voeding en kinderen.
Rook- en alcoholspecifieke opvoeding
Week 7 Twee weken over de sociale ontwikkeling : de ontwikkeling van het individu in relatie tot de sociale omgeving Interactie met anderen, mensen reageren.
Werken in gedwongen kader: Jeugd Martine Bink med.hro.nl/binmd.
1 (Ped)agogiek Hoorcollege 3 Jennifer de Vries-Aydogdu med.hro.nl/vrije.
Inleiding in de (ped)agogiek Hoorcollege 4
ALGEMENE VISIE ROND KINDEREN ALS GETUIGE VAN GEWELD VICKY DUYTSCHAEVER 1BATP A3.
Minor “werken in gedwongen kader”. Programma dag 1 Over Bureau Jeugdzorg, waaronder: Visie en missie BJZ De afdelingen van BJZ Gezag Jeugdbeschermingsmaatregelen.
Leiden University. The university to discover. Rechten van kinderen bij uithuisplaatsing 17 november 2015 prof.mr.drs. M.R. Bruning MBO KINDERRECHTENCONFERENTIE.
Voor behandeling van jongeren, en hun ouders, met ernstige & complexe gedragsproblemen.
Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.
Pleegzorg vanuit een nieuw wettelijk kader van kinderbescherming
Belangrijke begrippen (selectie H3, H4)
Dynamiek van de stad Jeugdrecht.
Gezinsomstandigheden, opvoedingsfactoren en sociale en cognitieve competenties van jonge kinderen   Dr. Geert Driessen   Universiteit van Nijmegen, Postbus.
COLLEGE12005.
Agressie bij kinderen (hoofdstuk 2) vormen en indeling van agressie
Begeleidster: I. Derluyn Hilde Craemers Caroline Haeck
HECHTING Wat is hechting Hoe ontwikkelt het zich Gedragsrichtingen
NEJA Actualiteitencollege Risicovol Ouderschap en Verstoord Gehechtheidsgedrag Door: F.Y.Scheper, kinder- en jeugdpsychiater MOC ‘t Kabouterhuis,
Transcript van de presentatie:

Residentiële hulpverlening: Veiligheid en praktijkgericht onderzoek C. Schuengel © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14

Kernbegrippen Uithuisplaatsing Veiligheid Gehechtheid Binding Stabiliteit Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14

Welke kinderen? Vrijwillig of gedwongen Kind niet veilig voor ouders Kind beschermen tegen zichzelf Samenleving beschermen tegen kind Opvoeding te zware last Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14

Historische wortels Religieus reveil Particulier initiatief Kinderbeschermingswetten –Voogdijmaatregelen: ontheffing, ontzetting (1901) –Ondertoezichtstelling (1921) Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14

Aantal kinderen onder OTS Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14

Instroom kinderen onder voogdij Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14

Bijeffecten van tehuisopvoeding iatrogene effecten ‘maternal deprivation thesis’ (Bowlby ) (jonge) kinderen beter af in pleeggezin Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14

Empirische studie 74 jongeren opgenomen in justitiële behandelinrichting Intern werkmodel van relatie met mentor –Veiligheid Beschikbaarheid als veilige basis Gebruik als veilige basis –Binding Na 3 maanden en bij 43 jongeren na 9 maanden Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14

Vergelijkingsgroep 76 thuiswonende jongeren Vergelijkbaar opleidingsniveau Intern werkmodel –Van relatie met ouder –Van relatie met klassenmentor Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14

Vergelijking Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk * Significant verschil tussen naastgelegen staven * * * * * © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14

Beloop Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14

Conclusies Onderscheid –Gehechtheid –Binding Alternatieve verklaringen? Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14

Wetenschap en praktijk Praktische bezwaren tegen stabiliteit in relaties kinderen – hulpverleners Wetenschappelijke argumenten pro –Veiligheid, therapeutisch effect Wetenschappelijke argumenten contra –Niet geïndiceerd voor alle jongeren in alle situaties Inleiding Historisch Empirisch Cultuur Praktijk © Pedagogiek in Beeld Hoofdstuk 14