De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis."— Transcript van de presentatie:

1 Sofie Vantornhout 1BaTPb1

2   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis en verstandelijke beperking  Link met project Inhoudstafel

3   Eerst en vooral, enkele begrippen :  hechting = duurzame affectieve relatie tussen een kind en 1 of meerdere opvoeders. Gevoel van geborgenheid. Het kind voelt dat het de moeite waard is de opvoeder te vertrouwen  Autistische stoornis = kinderen die het vermogen missen om affectieve contacten met anderen te leggen Inleiding

4   Onder normale omstandigheden : gehechtheidsrelatie tussen 6 en 12 maanden  Kan veilig of onveilig zijn ( kwaliteit van de gehechtheidrelatie)  Hechtingsfiguur (mama, papa, oma, opa, opvoeder,..)  Hechtingssysteem – het systeem dat al het gedrag controleert en reguleert dat gericht is op het verkrijgen van de nabijheid met een verzorger Hechting bij normaal begaafde en niet- autistische kinderen

5   Hoe later de vorming van de eerste gehechtheidsrelatie -> grotere kans dat de kwaliteit van de hechting laag blijft ( = onveilig)  Types gehechtheidrelaties : A: Angstig vermijdend gehecht ( geen vertrouwen, vermijd contact) B: Veilig gehecht ( vertrouwen) C: Angstig ambivalent gehecht ( onzeker, boos, angstig) Hechting bij normaal begaafde en niet- autistische kinderen

6   Zij hebben het zogenaamde gedesorganiseerd reactiepatroon (D-classificatie) = Kinderen met een gedesorganiseerd reactiepatroon vertonen geen samenhangend doelgericht reactiepatroon wanneer zij stress ervaren  Het gedesorganiseerd gehechtingspatroon kan gezien worden als een probleem in de ontwikkeling van het innerlijk werkmodel Hechting bij kinderen met autistische stoornis en verstandelijke beperking

7   Het innerlijk werkmodel : in de eerste levensjaren ( ook erna) ontwikkelen kinderen door hun ervaringen met de verzorgers gegeneraliseerde verwachtingen (mentale prestaties) over het gedrag van hun verzorgers en brengen deze verwachtingen onder in een innerlijk werkmodel Hechting bij kinderen met autistische stoornis en verstandelijke beperking

8   Eerst enkele bevindingen van het onderzoek : - De hoge scores op onveilige gehechtingsgedrag van kinderen met een verstandelijke beperking zouden te verklaren zijn door hun ontwikkelingsachterstand  - Kinderen met een autistische stoornis en een verstandelijke beperking scoren veel hoger op contact vermijden dan kinderen met alleen een verstandelijke beperking -> interpretatie -> specifiek kenmerk van autisme Geld ook voor empathie, sociale cognitie, positieve stemmingen en sociaal gedrag Link met project

9  - Kinderen met een verstandelijke beperking, al dan niet in combinatie met een autistische stoornis, volgens hun ouders meer onveilige gehechtheidsgedrag zien dan normaal begaafde kinderen van dezelfde leeftijd Link met project

10   Wanneer er iets gebeurt bij de kinderen, kunnen zij terecht bij hun opvoeders, ouders Maar dit is een stap die zij zelf moeten ondernemen Link met project

11  Dank u wel


Download ppt "Sofie Vantornhout 1BaTPb1.   Inleiding  Hechting bij normaal begaafde en niet-autistische kinderen  Hechting bij kinderen met autistische stoornis."

Verwante presentaties


Ads door Google