Overleg met directeuren van scholen 7 oktober 2014
Transitie/ transformatie passend onderwijs. ◦ Fase 1 Tot 1 augustus 2014 ( oude situatie.) ◦ Fase 2 1 augustus – 1 augustus Overgangssituatie oud en nieuw. Inwerken nieuwe medewerkers. Leren werken met nieuwe systematiek en beleid. ◦ Fase 31 januari Transitie afgerond. Transformatie gaat door.
HGW vormt de basis op alle niveaus. Integraal en handelingsgericht arrangeren. Ouders educatief partner. Diagnostiek is niet leidend, maar dienend. Systeem van gecontroleerd vertrouwen. Procedures en stappenplannen transparant.
Onderwijsbehoeften staan centraal. Afstemming en wisselwerking. Leerkracht doet ertoe. Positieve aspecten zijn van groot belang. Constructief samenwerken; ouders en school. Handelen is doelgericht. Werkwijze is systematisch en transparant.
Wat heeft het kind nodig? Wat heeft de leerkracht nodig? Wat heeft de school nodig? Wat hebben de ouders nodig?
2014 – Kies één thema uit het schoolondersteuningsprofiel. Beschrijf in uw jaarplan wat u gaat aanpakken. Of Format veranderplan
Wat zien wij? Beeldvorming Wat vinden wij? Oordeelsvorming. Wat gaan wij doen? Besluitvorming
Doelstelling Activiteiten Planning Aansturing Uitvoering Begeleiding Budget Beoogd resultaat Borging Rol MR Opmerkingen
Overige veranderonderwerpen in deze jaren plannen. Geïntegreerd in schoolplan. ◦ Kan via hoofdstuk ontwikkeling SOP
Toelatingsleeftijd; duur onderwijs. ◦ Toelating leeftijd van vier jaar bereikt. ◦ Periode 3 jaar 10 maanden en 4 jaar. Hoogstens 5 dagen.
Toelating en verwijdering van leerlingen. ◦ - Toelating niet afhankelijk van art. 8 vreemdelingenwet. ◦ Aanmelding geschiedt schriftelijk vanaf de dag dat het kind 3 jaar bereikt. ◦ Ouders doen aanmelding zo mogelijk ten minste 10 weken voor de datum van toelating. ◦ Bevoegd gezag beoordeelt of aanmelding extra ondersteuning behoeft. Ouders verzoeken de relevante gegevens te overleggen betreffende stoornissen, handicaps of beperkingen.
Toelating. Onder extra ondersteuning wordt niet verstaan ondersteuning ter bevordering van de beheersing van de Nederlandse taal met het oog op het voorkomen en bestrijden van onderwijsachterstanden. Leerling met extra ondersteuning weigeren kan pas na dat een andere school is bereid toe te laten. (ouders, ondersteuningsbehoefte en buurtscholen.)
Onderzoeksperiode 10 weken ( 6 + 4) Indien leerling niet is ingeschreven wordt na 10 weken tijdelijk geplaatst. Bij plaatsing definitief. Bij weigering uitschrijven dag na besluit.
Verwijdering. Bevoegd gezag hoort de betrokken leerkracht.. Andere school is bereid om leerling op te nemen.
Ontwikkelingsperspectief Leerling, die extra ondersteuning behoeft, stelt het bevoegd gezag een ontwikkelingsperspectief op. ( Discussie in kamer. Nu OOGO voeren met ouders. Motie om instemmingsplicht te geven aan ouders.)
Ontwikkelingsperspectief. OPP wordt gemaakt binnen 6 weken na inschrijving. Tenminste één keer per jaar evalueren met de ouders. Inhoudelijk drie wettelijke eisen. ◦ Belemmerend en stimulerende factoren. ◦ Uitastroomprofiel. ◦ Verantwoording bij afwijken van een of meer onderdelen van het onderwijsprogramma.
Schorsing Bevoegd gezag kan voor ten hoogste één week schorsen. Besluit wordt schriftelijk aan ouders bekend gemaakt. Bevoegd gezag stelt de inspectie op de hoogte bij schorsing langer dan één dag. Schriftelijk met opgave van redenen.
Arrangement of speciale lesplaats. Basisondersteuning is niet toereikend en is van voldoende kwaliteit geweest. Afgeleide van groeidocument Noëlle Pameijer.
Bao – Bao. Arrangement op de huidige school. Speciale lesplaats. ◦ Sbo ◦ Categorie L ◦ Categorie M ◦ Categorie H
Iedere school heeft een schoolondersteuningsteam dat HGW werkt. In schoolondersteuningsteam wordt besloten om aanvraag te doen. Invullen groeidocument deel 1 – 3 en 4.
Geschillen voorkomen. Geschillen oplossen.
Procedures Procedure geschil samenwerkingsverband Procedure instemmingsgeschil Medezeggenschap Procedure adviesgeschil Medezeggenschap Procedure geschil medezeggenschapsreglement of – statuut Procedure interpretatiegeschil medezeggenschap Procedure Klachten Procedure Bezwaar toelating en verwijdering Procedure Bezwaar besluit toelaatbaarheid Procedure geschil toelating en verwijdering Procedure geschil vaststelling en bijstelling ontwikkelingsperspectief Procedure Beroep op de civiele rechter Procedure Beroep op bestuursrechter Procedure College voor de rechten van de mens Procedure geschillen op overeenstemming gericht overleg
Basisondersteuning€ ,- Overgangsbeleid rugzak Schooldeel€ ,- AB € ,- SBO (2%)€ ,- Speciaal onderwijs€ ,-
Verantwoording. SWV verantwoordt alle middelen, ook over middelen die doorgezet zijn naar de schoolbesturen. Schoolbesturen verantwoorden via jaarverslag en jaarrekening. Hierin zit de verantwoording van de middelen uit het swv.
Verantwoording. - Middelen basisondersteuning. - Middelen overgangsbeleid rugzak. - SBO. - Speciaal onderwijs.
2014 – ◦ Uitgaven volgens begroting. ◦ Opvangen van tegenvallers. Meerjarenperspectief. Inkomsten € , € , € , –2019€ , € , € ,-
2014 – 2015AB diensten ontvangen van de overheid rechtstreeks de AB-middelen. AB diensten begeleiden de overgangsrugzakjes en nieuwe aanvragen, die gaan komen.
2015 – 2016 PPO Delflanden ontvangt middelen voor AB van de rijksoverheid. PPO Delflanden koopt in bij de AB-diensten. (verplichte winkelnering.) Arrangementenbeleid gaat in per 1 augustus 2015.
2016 – In de loop van 2015 wordt door het bestuur van PPO Delflanden een besluit genomen over de verdere samenwerking. Mogelijkheden: - Overeenkomst met huidige AB-diensten? - In dienst nemen van Ab’ers bij PPO Delflanden? - Inkoop bij derden? …………..?