Passend Onderwijs Thee met de directie 21 februari
Aanleiding Veranderende opvattingen over behoeften van kinderen Toename instroom speciaal (basis) onderwijs Algehele trend tot decentralisatie en samenwerken op het laagste niveau Thee met de directie 21 februari
Instroom speciaal onderwijs Thee met de directie 21 februari
De Amsterdamse situatie Thee met de directie 21 februari Er gaan kinderen naar de basisschool Waarvan 1187 naar het speciaal (basis)onderwijs Waarvan 487 leerlingen met gedragsproblematiek En 216 leerlingen die zeer moeilijk leren Er zitten 529 leerlingen op een gewone school met een rugzak Waarvan 364 met gedragsproblematiek
Kern van de nieuwe wet Scholen verenigd in een samenwerkingsverband. Het samenwerkingsverband heeft zorgplicht. Ouders kiezen een school voor hun kind. Andere financiering. Thee met de directie 21 februari
Samenwerkingsverband de Bron Scholen in de buurt (Catamaran, Elisabeth Paulus, Westerpark enzovoorts). Alexander Roozendaal-school voor speciaal onderwijs. ABC voor diagnostiek Partners uit het ZBO: GGD, inspectie, opvoedpoli Thee met de directie 21 februari
Passend onderwijs op de Bron: nu We werken planmatig op basis van onderwijsbehoeften Bijvoorbeeld: - welk kind heeft extra instructie nodig? - welk kind extra uitdaging? - welke aanpak past bij dit kind? - wie heeft specialistische ondersteuning nodig? - begeleiding in de sociaal emotionele ontwikkeling - materiaal voor kinderen met cognitieve beperking - speciale leesmethode voor kinderen met dyslexie Enzovoorts. Thee met de directie 21 februari
Passend onderwijs op de Bron: straks Er verandert niet veel. Ouders kiezen een school. De meeste speciale onderwijsbehoeften openbaren zich tijdens de schoolloopbaan. Samen met ouders kijken we wat nodig is en hoe we dat aan kunnen pakken. Daarbij moeten we realistisch zijn. Thee met de directie 21 februari