Opbrengstgericht werken

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Passend onderwijs.
Advertisements

Gebruik LOVS bij het opbrengstgericht werken
Leerlijnen en praktijklessen in het VSO
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond 22 april 2013
Aan de slag met kerndoelen in het VSO
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Samen op weg naar je eigen toekomst. Open voor talent Kleinschalig en gedegen Op maat en interessant Aanspreekbaar en betrokken Sociaal emotioneel dichtbij.
Samenwerkingsverband
Kenniskring VSO 25 september Budgettaire beheersbaarheid en transparantie Geen thuiszitters Minder bureaucratie Noodzaak tot het labelen van kinderen.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Het ontwikkelingsperspectief
Passend onderwijs SWV VO Utrecht en Vechtstreek April 2012.
passend onderwijs en zorg voor de jeugd
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Het ontwikkelingsperspectief
Passend Onderwijs een korte inleiding
Samenwerken aan veranderend passend onderwijs
Leerroutes op VSO Alphons Laudy
Oriëntatie 1-Zorgroute
Hans Everhardt – MBO Groningen
Leerwegondersteunend onderwijs en Praktijkonderwijs
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Uitganspunten passend onderwijs
1-zorgroute in school MR bs Edith Stein
Integraal handelingsgericht adviseren doe je samen Portefeuillehoudersoverleg Jeugd, stadsregio Rotterdam donderdag 21 april 2011.
POVO Procedure de Schakel
VSO de Widdonckschool Weert
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Uitstroomprofielen in het VSO ... en dan ?
Stichting Projecten Speciaal Onderwijs Informatieronde wetsvoorstel kwaliteit(v)so 1, 8, 9 en 29 maart 2011.
De kern van het arrangeren
Pilot Multidisciplinair Zorgteam in school (MZT) HGW - HGI (handelingsgericht werken - handelingsgericht indiceren) Doel:
De Praktijkschoolleerling en het MBO
1zorg-route.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Passend Onderwijs Directie en IB-ers 10 en 31 oktober 2013.
Gezamenlijke houtskoolschets 5 april 2012
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Doelen, ambities en werkwijze Passend Onderwijs
Werkzaamheden bovenschools GZ psycholoog i.o Schooljaar Informatieochtend SWV /
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Overgang po-vo
Ontwikkelingsperspectief
23 september 2014.
Route van PO naar VO. Route van PO naar VO Wat brengt de wet passend onderwijs ons oud nieuw Steeds meer kinderen werden doorverwezen naar het speciaal.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Ontwikkelingsperspectief
‘Passend Onderwijs’. Gezamenlijke opdracht regulier en speciaal onderwijs. Herverdeling:  Ondersteuning  Middelen Eigen beleid in de regio (SWV)
Het ABC van Passend Onderwijs Nadine de Boer en Kees Blaauw November 2013.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
 5 gemeenten  25 schoolbesturen  83 scholen  ca llngen.
Ervaringen van en met PCL EXTRA STEUN. Ervaringen Onderwijs Transparant 1.Vul bij over Mijn Gegevens de juiste gegevens in 2.Vul de namen en gegevens.
Ontwikkelingen toezicht speciaal en voortgezet speciaal onderwijs Cindy Ligt Piet van de Pol.
Conferentie Passend Onderwijs 11 november 2009 FOCUS OP AUTISME PASSEND ONDERWIJS IN DE WESTELIJKE MIJNSTREEK.
Ieder kind de best passende ontwikkeling februari 2013 OP WEG NAAR 2014.
WSNS regio Leiden en VIA Leiden. WSNS is een samenwerkingsverband van alle schoolbesturen primair onderwijs in de regio Leiden Wij zijn van en voor de.
Ouderavond Schoolontwikkeling Woensdag 12 juni – uur Locatie Voorstraat.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Regiobijeenkomsten LECSO Oktober 2016 Rion Pennings
Netwerk IB WSNS Tilburg
Info-avond september 2017.
Rekenen en wiskunde op Het Segment
SWV PO 2203 CA AFDELING HOOGEVEEN
De Berkenschutse De Berkenschutse SWV PO De Kempen
Specialistische lesplaatsen
Transcript van de presentatie:

Opbrengstgericht werken Passend onderwijs Opbrengstgericht werken

Wetsvoorstel kwaliteit Belangrijke veranderingen o.a.; i.p.v handelingsplan: ontwikkelings-perspectiefplan (OPP) m.i.v. 1-8-2013 3 uitstroomprofielen; examengericht, arbeidsgericht, dagbesteding Verplicht Engels in SO Referentieniveaus (taal, rekenen) Kerndoelen VSO aangesloten op SO Uitbreiding examenmogelijkheden Meer stagemogelijkheden Nazorg/bestendiging Ingang wetsvoorstel SO: 01-08-2013

Projectstructuur OGW bovenschools IB vakgroep Staf bovenschools vakgroep Psycho sociale dienstverl vakgroep OZG vakgroep arbeidstoelei ding vakgroep bewegingsow ICT Stuurgroep OGW CMO CvB BMO advies besluit Lichtenbeek

Wat hebben we al (bijna) Mindset! Bovenschools: Projectplan, stuurgroep met mijlpalendocument Expertisegroep; vakgroepen Leerroutes 1 t/m 6, format ontwikkelingsperspectiefplan Leerlijnen; leerlijnencoördinator MLS; digitaal LVS ……………… Op schoolniveau: Verbetertrajecten Standaarden (CVB) Stroomplan (=leerrouteplan), Groepsplan, HP en EKEP Scholing, klassenconsultaties, kijkwijzers, PDCA-cyclus Kwaliteitskaarten Roosters …………..

Voorbeelden Ontwikkelingsperspectiefplan (naar voorbeeld van NOB), evaluatie met 8 jaar en 11 jaar. Instroomprofiel op grond van de volgende criteria: Cognitieve mogelijkheden (IQ) Schoolse vaardigheden Communicatieve redzaamheid Zelfredzaamheid/ADL/mobiliteit Sociaal-emotionele redzaamheid Leren leren Belemmerende en bevorderende factoren, ondersteuningsbehoefte (didactisch, sociaal-emotioneel, communicatie, fysiek/medisch, bijzonderheden, leerlingspecifiek, handelingsgerichte adviezen Uitstroomprofiel: integratief beeld leerling, basisarrangement/leerroute, uitstroombestemming

“oude” indeling Lichtenbeek VWO HAVO

Leerroutes, leerlijnen en uitstroom van De Onderwijsspecialisten Indeling leerroutes Kleur stroom Leer route Leerlijn CED niveau Uitstroom profiel SO Uitstroomprofiel VSO oranje 1 Plancius Stamlijn A + B Niveau 1 t/m 6 VSO ZML Belevingsgerichte dagbesteding dagbesteding

Vorderingen gekoppeld aan uitstroomprofiel MG EMB, oranje jaar niveau 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 20   Niveau 6 Toeleiding dagbesteding Leerroute 1 Belevingsgerichte dagbesteding Niveau 5 niveau 4 niveau 3 niveau 2 niveau 1 Stamlijn B Stamlijn A Streefkwaliteit Plancius A B 1 2 3

Leerroutes, leerlijnen en uitstroomig leerroutes vervolg Kleur stroom Leer route Leerlijn CED niveau Uitstroom profiel SO Uitstroomprofiel VSO geel paars 2 Plancius: 1-6 ZML SO: t/m 4 VSO ZML Taakgerichte of activerende dagbesteding dagbesteding groen 3 t/m 6 Arbeidsmatige dagbesteding 4 t/m 8 Beschermde arbeid(WSW) Regulier bedrijf zonder of met certificaten en/of branche-gerichte cursussen arbeid

Vorderingen gekoppeld aan uitstroomprofiel zml, MG, dagbesteding/arbeid paars, geel, groen Jaar 4 5 6 7 8 9 10 11 12 ZML-VSO niveau 12   Toeleiding arbeid leerroute 5 niveau 11 niveau 10 niveau 9 niveau 8 Arbeidsmarktgericht leerroute 4 niveau 7 Beschermde arbeid, Arbeid loonvormend, branche gerichte cursussen niveau 6 Dagbesteding leerroute 3 niveau 5 Arbeidsmatige dagbesteding niveau 4 niveau 3 Dagbesteding leerroute 2 niveau 2 Taakgerichte of activerende dagbesteding niveau 1 Streefkwaliteit ZML 1 2 3

Leerroutes en leerlijnen en uitstroom Indeling leerroutes vervolg Kleur stroom Leer route Leerlijn Uitstroom bestemming SO Uitstroomprofiel VSO blauw 5 SO LG/LZK: 5-6 Eind-5 ZML SO: t/m 12 PRO (arbeid 1+2) VMBO-BB (arbeid 3) Arbeidsmatige dagbesteding met deelcertificaten Beschermde arbeid (WSW) Arbeid loonvormend op MBO 1 en/of AKA 1 arbeid rood 6 SO LG/LZK: 6-8 Eind-7 VMBO-KB VMBO-TL HAVO VWO MBO 2/3 MBO 2/3/4 MBO 3/4 MBO/HBO vervolgonderwijs

Vorderingen gekoppeld aan uitstroomprofiel LG/LZK arbeid/vervolgonderwijs, blauw, rood leeftijd Groep    7  8  9  10  11  12 DLE 8/ E8   E8 60 HAVO E8 VMBO TL E7 Vervolgonderwijs Leerroute 6 HBO MBO 3/4 MBO 2/3 MBO 2/3/4 8/ M8  M8 55 7/ E7  E7 E7  50 VMBO BB/KB E5-E7 7/ M7  M7 45 6/ E6  E6 40 6/ M6 M6  M6 35 5/ E5 E5  E5 E5  30 PRO E4-E5 Toeleiding arbeid Leerroute 5 Arbeidsmatige dagbesteding met deelcertificaten VMBO Beschermde arbeid (WSW) Arbeid loonvormend op MBO 1en/of AKA 1 5/ M5 M5 M5  25 4/ E4 E4 20 Arbeidsmarktgericht Leerroute 4 4/ M4 M4 15 3/ E3 E3 10 3/ M3  M3 M3 M3  5 DL

Groepsplan Namen leerlingen Wat wil ik bereiken? (Doelen) Aanpak (hoe) Leerkracht: Datum:   Vakgebied: Periode : Rekenen ……….. t / m ………….. Didactisch groepsplan Namen leerlingen Wat wil ik bereiken? (Doelen) Aanpak (hoe) Middelen (wat) Organisatie (wie en waar) Evaluatie Groep 1:   Groep 2: Groep 3 Eventueel individuele leerling

Handelingsplan Stroom Paars 2011-2012 Naam leerling

MLS

Delen Om mee te nemen Aan te vullen Aanvragen per mail

Valkuilen Alleen kijken naar leerprestaties, komt van OCW… Te grove maatstaven (scores A B C D E) Oneerlijke vergelijkingen (tussen leerlingen, groepen, scholen) Wordt het een afrekencultuur ??? Te veel focus op onderwijsresultaten en te weinig op totale ontwikkeling van het kind!

Dus…………… Terug naar het kader: Passend onderwijs Kwaliteitsverbetering Zorgstructuren met elkaar verbinden Groei (V)SO in de hand houden Gezamenlijke verantwoordelijkheid i.p.v. afschuiven

Kern Passend onderwijs Passend onderwijs is niets nieuws . Gaat om maatwerk voor alle kinderen. Hoe dan? Passend arrangement van onderwijs en ondersteuning Met zorgplicht en veel beleidsruimte bao – sbo en so Kort door de bocht… Scholen en hun besturen realiseren zorgplicht; Middelen zoveel mogelijk in de school; Handhaven solidariteitsgedachte; Speciale (tussen)voorzieningen makkelijk toegankelijk; Belangen ouders behartigen; Thuiszitterproblematiek oplossen; Minimale bureaucratie.

Beweging van curatief naar preventief van indiceren naar arrangeren van sectoraal naar integraal van beperkingen naar specifieke onderwijsbehoeften van ‘achteren’ (met indicaties) naar ‘voren’ (hulpvraag) met hulp direct na de signalering… en scholen in hun kracht! Met als doel om elk kind te laten groeien! Wat is daarvoor nodig?

Lichtenbeek

Cyclisch proces leerlingenzorg 1 2 3 4 e k p RMC Groot Klimmendaal Ouders CVB,KOSC Handelings-planning Lichtenbeek 1: cvb , ontwikkelingsperspectief en handelingsadviezen 2: leerroute bepaald, groepsplaatsing, handelingsplan 3: Jaarlijks: groepsplan, handelingsplan, doelen per domein (leerlijnen), opbrengsten meten en evalueren (2x p.j.) ook met revalidatie (EKEP), n.a.v. evaluaties nieuwe doelstelling en/of interventies/ begeleiding/ route gericht op reëel uitstroomprofiel/ ontwikkelingsperspectief. OPP bij start, 7 en 11 jaar. 4: leerlingbegeleiding gericht op uitstroom (schoolverlaterstraject)

Onze collectieve ambitie Missie: Wij zetten ons onvoorwaardelijk in voor een passende ontwikkeling van elke leerling. We nemen initiatief om samen met anderen ons doel te bereiken: voor elke leerling een volwaardige plek in de samenleving.

Onderwijs & revalidatie Eén kind Eén plan Het kind in zijn totale ontwikkeling zijn totale ontwikkeling

Kwaliteit EKEP Integraal Afstemming, nauwe samenwerking, grensoverschrijdend denken. Resultaatgericht Gezamenlijk doel, doelstellingen worden vastgesteld en geëvalueerd. Toekomstgericht Deelname aan de maatschappij is het hoofddoel, reëel perspectief. Vraaggericht Vragen van kind & ouders vormen het uitgangspunt van het geïntegreerde onderwijs en revalidatieplan. Is dat passend ????????????

Samen verantwoordelijk Betrokken partijen in school Onderwijs Revalidatie Ouders/kind Zorg MEE CJG Gemeente Vroeghulp Kinderopvang Justitie Andere scholen…. ….. NOB+CAP , EKEP in MLS!

Wensen /Kansen! Ontwikkelingsperspectief nu al samen opstellen; onderwijs, revalidatie en ouders/kind in één. EKEP en HP geïntegreerd én digitaal gekoppeld, cyclisch proces, Commissie van begeleiding; CAP invoeren? Doelformuleringen hetzelfde (uit leerlijnen halen?) Ook ‘zorg’ als partij een plek geven. Aanvullende en ondersteunende arrangementen maken voor leerlingen met een beperking in de regio (SWV) samen met…... Inspectieproof en aantrekkelijk voor swv en gemeente

Wie durft!