Àlle kinderen kunnen ‘groeien’ in gewone kindercentra !!

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Op reis langs de voorzieningen
Advertisements

Vernieuwingstraject catechese
Ervaringen in samenwerking
SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Handelingsgericht werken en de IB
Veilig naar school een zorg voor ons allemaal
Workshop Handelingsgericht werken
Naar een nieuwe kleuterperiode in de basisschool, Onderwijsraad, mei 2010.
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
Studieloopbaancoaching
Algemene inleiding over de overstap naar de middelbare school
ACHTERSTANDBESTRIJDING EN REFERENTIENIVEAUS voor taal en rekenen in het VO Wat staat scholen te doen? Flitspresentaties september / oktober 2012 –
Tussendoelen in de praktijk van groep 1/2
Workshop Dialoog met de ouders als startpunt
Samenwerking Voorne-Putten jeugd(gezondheids)zorg Ambtelijke Werkgroep Jeugd Voorne-Putten.
ALLE KINDEREN IN BEELD Signaleren, monitoren en zorg met resultaat
Van idee tot digitaal materiaal
Het jonge kind, VVE en doorgaande lijn Waar gaan we heen? OKE wet Beleidsplan VVE “en nu is het OKE” Ombuigingsbesluit peuterspeelzalen Kwaliteitseisen.
Zorg, Wetenschap en Technologie
Hoe blijf ik overeind als welzijnsprofessional?
Structurele aandacht voor voorschoolse educatie
Een impressie van de werkwijze in groep 3 en 4
Gewoon opvoeden? Verbeter de wereld! en begin bij de opvoeding.... De Vreedzame Wijk.
Van diagnose naar etiket Discussiemiddag 19 juni 2013 Centrum voor Ethiek 1.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Werken aan Intergenerationele Samenwerking en Expertise.
Functional Family Parole Services
Dyscalculiebeleid in de praktijk:
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Gemeente en onderwijs een sterk koppel Afstemming ZAT, passend onderwijs en CJG in LEA Datum 12 januari 2010 NJi Onderwijs.
Hét expertisecentrum voor Oplossingsgericht Werken in het MW
10.00 u.Opening u.Deskundigheidsbevordering Lokale Belangenbehartiging u.Ontwikkelingen wonen voor ouderen in Brabant u.Meer woningen.
Basismodel CJG Om de naam CJG te mogen gebruiken moet
Optimaal Educatief Handelen in de Kinderopvang 11 november 2009
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
De Rotterdamse aanpak Wijk- en dagarrangementen brede school
Het werken met portfolio
0 Onderzoek naar ontwikkelingskansen van jonge kinderen in horizontale en verticale groepen Bernadet de Jager Leutjes, kröddes en keudeldoemkes.
De gezonde school en genotmiddelen
Bouw!.
Beveiligde online polikliniek
Integrale doorgaande lijnen bij passend onderwijs en zorg voor jeugd
Van groep 8 naar klas 1 Paul Koolen muziekdocent
Meertaligheid: bijzonder normaal “Meer Taal, Meer Kans” Een Papiaments – Nederlands taalbevorderingsproject Nienke Boomstra MSc.
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Beleidsinformatie Jeugd
“Ja, maar dat is gewoon mijn mening!”
Presentatie onderdeel CJG Route 1 Kind – 1 Gezin – 1 Plan Rendement
Familiedag ADHD Zaterdag 24 mei van 9:30u tot 12:30u
Digitale JGZ, noodzaak of onzin
Improving Mental Health by Sharing Knowledge Themacertificaat Welbevinden en Sociale Veiligheid Marjolein Keij, Jeroen Lammers 21 oktober, 2015.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
Kijken naar Kinderen Week 5
1.1 competentie G 1.1 competentie H 2.1 competentie A
Jeugdgezondheidszorg Wat doet de JGZ als ruggengraat van het Centrum voor Jeugd en Gezin? , Gabrielle Geerdink.
Alle peuters naar voorschoolse voorziening….. een gemeentelijke verantwoordelijkheid?
Peuterspeelzaal De Woezel Een kleine partner met een grote visie. Of hoe klein duimpje het hart wil laten kloppen………………….
Zorg voor peuters Vroeg Erbij in Assen Zorg voor jonge kinderen.
CMWW Peuterspeelzaalwerk Voor wie de taal niet beheerst blijft de wereld een gesloten boek Marjo Hoek
Ouders-kind-peuterspeelzaal één pakket samen verantwoordelijk!
Wet OKE Ontwikkelingskansen door kwaliteit en educatie.
CMWW Peuteropvang Marjo Hoek September versus kinderopvang Peuteropvang: het kind en zijn ontwikkeling staat centraal nauwe samenwerking met ouders.
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Hoe volgen wij de ontwikkeling van het jonge kind
VSMW Mustapha Igozoul (Servicepunt SMW) 29 september 2017
STERK IN DE KLAS Onderwijszorgarrangement
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Àlle kinderen kunnen ‘groeien’ in gewone kindercentra !! 4-11-2010 Àlle kinderen kunnen ‘groeien’ in gewone kindercentra !! Gemeenten en Fries 4 november 2010 Project “GROEI” Bianca Bijlsma-Smoorenburg, Lydie Norder, Ineke Oenema-Mostert en Prof. Dr. Alexander Minnaert Mede gefinancierd door Provincie Fryslân

Aanleiding: 4-11-2010 Onderzoek signaleringsfunctie kindercentra 2006 (B.Y. Bijlsma-Smoorenburg, 2006) Goed instrumentarium 0-4 jaar voor KC ontbreekt; JGZ heeft voor het goed uitvoeren van haar volgtaken behoefte aan aanvullende objectieve informatie uit kindercentra (o.a. Inventgroep: Hermanns, J., Öry, F., & Schrijvers, G. ,2005) Behoefte: gewone opvoeden, vroegsignalering en interventie meer verbinden (Verwijsindex; CJG ontwikkelingen: 1 kind/gezin - 1 plan) In kader van VVE / doorgaande ontwikkelingslijn heeft basisonderwijs behoefte aan informatie over het brede ontwikkelingsprofiel van het kind (VVE-waarderingskader Dongen, D. van, 2006) Effectiviteit van programma’s bij uitvoering in NL geeft wisselende resultaten. Randvoorwaarden implementatie en uitvoering zijn onvoldoende, o.a. ontwikkeling kinderen wordt onvoldoende gevolgd (Nap-Kolhoff, E. et al, 2008) Draagvlakmeting onder gemeenten / intentieverklaringen (Partoer, 2008)

Wat willen we bereiken? 4-11-2010 Een kwalitatief goed pedagogisch aanbod (programma) voor àlle kinderen die een gewoon kindercentrum bezoeken: voor kinderen zònder en mèt ontwikkelingsrisico’s (bijvoorbeeld VVE) Delen van informatie en zorg: Ouders en pedagogisch medewerkers als opvoedingspartners; zorgverleners sluiten gericht aan bij de opvoedingsvragen Voorkomen / verminderen risico op ontwikkelingsachterstand en opvoedingsproblemen bij start groep 1, resp. groep 3

Het (ortho)pedagogisch kader “GROEI” combineert gewoon opvoeden, educatie, vroegsignalering en interventie (zorg) 4-11-2010 Onderzoek 2006: Leidsters vinden het moeilijk te signaleren of een kind zich niet optimaal ontwikkelt; te beoordelen wat er precies aan de hand is. Handelingsverlegenheid! Handelingsverlegenheid is volgens een collegedictaat van Han Nakken “een ervaring voor, bij of na het handelen, waarbij dat handelen als ontoereikend wordt ervaren, wat leidt tot een zich vragen stellen over middelen, doelen en perspectief, in relatie tot opvoerden en wat leidt tot op zoek gaan naar andere handelingsmogelijkheden”. Kern in veel orthopedagogische definities van opvoeding is de handelingsverlegenheid van opvoeders, al dan niet professioneel. De opvoeder wil wat bereiken, maar het lukt niet. Zo spreekt ter Horst van een Problematische opvoedingssituatie (Ter Horst, 1980) als : De relatie tussen opvoeders en kind als nagenoeg perspectiefloos wordt ervaren en men er niet in slaagt zonder deskundige hulp van buiten af de situatie weer perspectiefbiedend te maken. In literatuur over problematische opvoedingssituaties zien we drie aandachtspunten steeds terugkomen: 1. opvoeders hebben een perspectief, dat al of niet wordt bereikt; 2. de dialoog tussen ouders/ jeugdige verloopt meer of minder optimaal en/of 3. er is een verstoring van de draagkracht / draaglast verhouding bij opvoeders/ en of jeugdige. Als het object van de orthopedagogiek alleen aansluit bij een bepaalde mate van handelingsverlegenheid van de opvoeders, is er dan een opvoedingsprobleem als wij vaststellen dat opvoeders zijn bereid op te voeden, het erg leuk vinden om met kleine kinderen om te gaan, geen handelingsverlegenheid ervaren en voldoende perspectief zien in de omgang met de kinderen, maar het beoogde resultaat wordt niet gehaald, waardoor de kans op schoolsucces van het kind wordt bedreigd of geschaad. Is er dan sprake van een problematische opvoedingssituatie? In ieder geval is er waarschijnlijk wel sprake van een discrepantie tussen wat gerealiseerd wordt en verwachtingen van directe betrokkenen (gezinsleden) of gemeenschap (betrokken ambtenaren gemeente of OCW ?), en is er daarom sprake van een opvoedingsprobleem. VB onderzoek kwaliteit NCKO, mei 2009 In de praktijk van de voorschoolse ontwikkelingsstimulering lopen opvoeding en zorg nog erg door elkaar. Jonge kinderen zijn immers nog erg afhankelijk van hun omgeving; de zelfredzaamheid moet zich nog ontwikkelen. Lichtere ontwikkelingsachterstanden worden langzaam zichtbaar. Individuele kinderen ontwikkelen zich erg verschillend en zelfs de ontwikkelingsgebieden van 1 kind kunnen grote verschillen laten zien. Bijvoorbeeld: Motorisch lijkt het kind zich snel te ontwikkelen, maar de taalontwikkeling lijkt net op gang te komen. Dan plots komen de eerste woordjes , de taalontwikkeling maakt een spurt, de motoriek lijkt wat stil te staan en sociaal-emotioneel blijkt de dreumes heel wat energie en stemvolume in het woordje ‘nee’ te kunnen leggen. De ouders hebben hun handen er meer dan vol aan. Veel ouders, professionals en deskundigen vinden het door deze verscheidenheid erg moeilijk om bij jonge kinderen te beoordelen wanneer de ontwikkeling ‘normaal’ is en ‘wanneer’ er iets aan de hand is. Voor de mensen in de praktijk lijkt een dergelijke scherpe scheiding tussen pedagogiek, orthopedagogiek en zorg waarschijnlijk wat gekunsteld. Voor hen is er wellicht meer sprake van een continuum, een afwisseling tussen opvoedingszaken die ‘gewoon’ gaan, en opvoedingszaken die meer bewust aandacht en zorg vragen van opvoeders. Alexander Minnaert heeft het onderwijszorgmodel ‘CAREBAGS’ beschreven.

“GROEI”, preventie kinderen met educatieve ontwikkelingsrisico’s: 4-11-2010 © B.Bijlsma, 2009 “GROEI”: uitdagen - volgen – beoordelen - uitdagen – volgen -

Een goed (effectief) pedagogisch programma 4-11-2010 heeft tenminste de volgende vier componenten: Een evaluatiesysteem, Opvoedingsdoelen (inhoud) en fasering daarbinnen, Activiteiten en interventiestrategieën, en Procedures voor het volgen van de vooruitgang in de ontwikkeling van de individuele kinderen. o.a. Grisham-Brown, J., Hemmeter, M.L., Pretti-Frontczak, K. ,2005; Snow, C.E., Van Hemel,S.B.(Eds.).(2008).

Wat is daarvoor nodig? 4-11-2010 Een GOED onderbouwd observatiesysteem waarmee pmw'ers: tijdens verzorging en spelactiviteiten het kind, zijn interesses en zijn ontwikkelingsniveau goed kunnen leren kennen; de beoogde (vooruitgang in de) brede ontwikkeling op dezelfde manier (gestandaardiseerd) en objectief kunnen volgen, documenteren, beoordelen en overdragen; òòk de sterke kanten van een kind in beeld kunnen brengen; kunnen laten zien in welke situaties het kind wèl goed functioneert; goed kunnen aansluiten bij wat de kinderen nodig hebben; afspraken kunnen maken met ouders en hulpverleners over wat de meeste aandacht vraagt, (werkdoelen interventie: 1 kind/gezin – 1 plan). o.a. Bagnato, S., Neisworth JT, & Pretti-Frontczak, K. (2010).

Zo bied je àlle kinderen extra ‘groei’- kansen GOLD™ Is ontwikkeld om beter zichtbaar te maken wat het kind doet en allemaal al kan; ook bij zorgkinderen. Maar ook om te kunnen beoordelen waarbij het kind stimulans, ondersteuning of andere hulp nodig heeft. Zo bied je àlle kinderen extra ‘groei’- kansen 4-11-2010

Teaching Strategies GOLD ™ kindvolgsysteem: Geboorte tot groep 3 basisonderwijs 4-11-2010 Say, Let’s walk through and identify the three components of the Teaching Strategies GOLD Assessment System. Hold up a copy of the Objectives for Development & Learning: Birth to Age 6 and ask participants to identify their copies. Explain that Objectives for Development & Learning gives teachers the what, why, and how for assessing young children. Next, hold up a copy of the Child Assessment Portfolio and ask participants to identify their copies. Explain that this is the place where teachers organize and record assessment information. Teachers who use the paper version will need one Child Assessment Portfolio for each child. Teachers who use GOLD online may find it helpful to have one hard copy for reference. Explain that each filed test teacher will receive a Child Assessment Portfolio for each child in the class. Hold up an Assessment Opportunity Card and ask teachers to identify theirs. Assessment Opportunity Cards present are 10 naturalistic experiences that teachers may adapt to fit topics that a class might be studying. The cards help teachers focus their observations on important literacy and math predictors. The activities are similar to those suggested in our literacy and math books, or on CreativeCurriculum.net. They are used, if necessary, in conjunction with ongoing assessment rather than as a replacement for ongoing assessment. Explain that each preschool teacher will receive a set of the 10 Assessment Opportunity Cards. In addition, there is a beautiful poster of the objectives that teachers may hang in their classrooms as a quick reference.  

Profielen voor ontwikkeling en leren 0-6 jaar 4-11-2010 Ontwikkelingsgebieden Sociaal-emotioneel Motoriek Taal / meertaligheid Verstandelijke ontwikkeling Plus VVE: Ontluikende geletterdheid Ontluikende gecijferdheid Te combineren met de bestaande VVE methoden voor spelend leren. Zie ook Memorie van Toelichting Wet OKE over gebruik volgsystemen. Met focus op de bij relevante doelen schoolsucces passende kennis, vaardigheden en gedragingen. Sluit aan bij de referentieniveaus van SLO.

Is GOLD™ betrouwbaar, valide en ook praktisch bruikbaar? ‘GOED’, d.w.z. ook opbouwen van ‘evidence’! 4-11-2010 Is GOLD™ betrouwbaar, valide en ook praktisch bruikbaar?

Onderzoek profielen: Brengt GOLD™ de (vooruitgang in) de ontwikkeling goed in beeld? 4-11-2010

Voorbeeld vaardigheid kind 4-11-2010 Voorbeeld vaardigheid kind

0-1 jaar 1 tot 2 jaar 2 tot 3 jaar 3 tot 4 jaar 4 tot 5 jaar 4-11-2010 Rood Oranje Geel Groen Blauw Paars 0-1 jaar 1 tot 2 jaar 2 tot 3 jaar 3 tot 4 jaar 4 tot 5 jaar 5 tot 6 jaar

1. Portfolio: Verzamelen feiten 4-11-2010 Documentatie met materiaal: tekeningen, foto’s en soms zelfs video’s Wat de ouders over het kind zeggen, zodat wij het kind beter leren kennen, en beter kunnen samenwerken Aantekeningen uit observaties: wat de kinderen hier doen

Bij een portfolio passen o.a.: Foto’s van activiteiten Videoclips Misschien zelfs al schrijf-voorbeelden Hun kunstwerkjes 4-11-2010

Onderdelen in het Portfolio documenteren hoe kinderen over een langere periode vooruitgaan: 4-11-2010 Herfst 2009 Zomer 2010 Zo wordt GOLD™ een groeiboek van 0-6 jaar.

òòk voor ouders online: In de VS en Australië is GOLD™ òòk voor ouders online: 4-11-2010

Het onderzoek is gepland tot najaar 2011 Wij hopen dat u hier actief aan mee wilt werken! De ouder krijgt bij het verlaten van het kindercentrum GOLD™ mee. Een goede start straks op de basisschool; een leuke herinnering voor later. 4-11-2010 B.Y.Bijlsma-Smoorenburg@rug.nl