Anderland Dvd-productie Onderbouw VO. Inhoud van de presentatie De doelen De werkstructuur + voorstellen projectleider De inhoud vormgeven De ontmoetingsdag.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Praten met kinderen over de wereld !
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Het inzetten van social media voor het vak Duits in de tweedeklassen havo/vwo op het Candea College. M.T Roggenthien.
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Uitslag School Tevredenheid Onderzoek Ouders 2014
1 WSNS Studiedag 3 oktober 2006 “Juf, gaan we die weer doen? Die is leuk!”
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
Discipelschap.
OBS Twekkelerveld Op 18 maart 2007 heet OBS Twekkelerveld voortaan een BOOM school. BOOM staat voor Beter Onderwijs Op Maat. In de nu volgende PowerPoint.
De overstap naar het voorgezet onderwijs!
13 december 2007POVO project Noord Limburg POVO dieptestrategie technische talentontwikkeling College Den Hulster.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
First ID project College de Meer Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
Collectief portfolio groep 3
Projectweek.
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
De Zeester Informatieavond - Ouderpanel 12 maart
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Introductiepresentatie.
First ID project Huygens College Samen werken aan een veilige omgeving.
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Huygens College
First ID project Waterlant-Ydoorn
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
First ID project Bindelmeer College
Experts werkvorm + begrippentest
Het werken met portfolio
S J P o i JongerenProcesgerichtScreeningsinstrument
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
DIGITALE COLLAGE ESTHER
Ouderbetrokkenheid op Het Kompas
Presentatie resultaten monitor landelijk versus lokaal maart 2014.
Stichting Visible Results
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Onze doelen en visie in beeld
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Basisschool Op De Horst
Aan de slag met POVO Wolvega/Oosterwolde Zet Engels ‘in the picture’ 28 oktober 2014 Jeroen Pennings & Kris Verbeeck.
Bijeenkomst September 2015
Project 3 Pedagogisch werken in de wijk Bijeenkomst 1 Kwartaal 1, schooljaar 2015/2016 Klas: VQR2A Docent: Petra van der Zee.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
HE, BAH, WEER HUISWERK! WAT VOOR HUISWERK KRIJGEN DE KINDEREN BIJ ONS IN DE BOVENBOUW EN HOE GEBRUIKEN WE EEN AGENDA IN GROEP 8.
De nieuwe studente krijgen in hun opleiding te maken met keuzedelen. Hoe ziet het keuzeproces van de student eruit? Wat zijn belangrijke momenten in het.
Ouderavond Slim Fit unit 5 t/m 8. Inhoud / programma van deze ouderavond Hoe zag onze proefweek eruit? Wat houdt Slim Fit in voor unit 5 t/m 8? Enkele.
First ID project Samen werken aan een veilige omgeving Kartrekkers Opleiding.
28 maart 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Toelichting en uitleg bij deze tool  Hoe is deze tool tot stand gekomen? Tijdens het MT van verschillen (V)SO scholen in het midden van het land. Naast.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
ADV Pedagogische en educatieve dienstverlening De blik van de leerkracht kijk, luister, ontdek en zie de talenten! ADV.
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Talentontwikkeling “Zoek en vind het talent van ieder kind”
Ogo op de Achthoek Klik bij elke dia om verder te gaan!
Passend onderwijs.
Groepswerk Eén werk! = Eén cijfer?.
Snappet.
Gesprekkencyclus en overlegstructuur leerlingzorg
Ouders en school samen Maart 2016
Cijferloos lesgeven bij talen
Welkom bij de informatieavond van groep 8
Transcript van de presentatie:

Anderland Dvd-productie Onderbouw VO

Inhoud van de presentatie De doelen De werkstructuur + voorstellen projectleider De inhoud vormgeven De ontmoetingsdag Saxion betrekken De definitieve onderwerpen Het concept Het script De planning De castingdag De opnames De montage …..

Daniël Pot Leerkracht groep 8 Nicolaasschool Schalkaar Achtergrond Hobby

Hoofddoel Als product komt er een dvd die aanleiding vormt voor gesprekken tussen docenten zowel op specifiek niveau (de scholen die de dvd maken) als op landelijk niveau (de informatie moet voor iedereen interessant zijn).

De sub-doelen Leraren krijgen zicht op en inzicht in het leerproces in de zowel de bovenbouw PO als in de onderbouw VO. Leerlingen uit de bovenbouw PO zien hoe het toegaat in het VO en maken vergelijkingen. Leerlingen uit de onderbouw kijken terug naar groep 7/8 en maken vergelijkingen. Leerlingen uit groep 7/8 en leerlingen uit de onderbouw VO bereiden filmopnames voor. Tweede product is een handreiking voor scholen die zelf een dergelijk project willen draaien ten behoeve van hun eigen leerlingen en docenten. Derde product is een beschrijving van de processtappen en een instructie voor leerlingen over het maken van een dvd.

werkstructuur projectleider stuurgroepwerkgroepsaxion

De inhoud vorm geven De onderwijsleersituatie Het onderwijsproces

De elementen van : De onderwijsleersituatie

De elementen van : Het onderwijsleerproces

De ontmoetingsdag Inhoud: De projectgroep verkent / luistert naar de input van kinderen uit po en vo Doel: De inbreng van de kinderen gebruiken als extra informatiebron, om gerichter tot de definitieve vorm en inhoud te komen van het project dvd-povo Wijze: Het organiseren van een ontmoetingsmoment tussen po, vo en projectgroep, waarbij in verschillende werkvormen de onderwerpen van de dvd besproken / behandeld wordt.

Onderwerpen ontmoetingsdag Eisen de les de begeleiding de relatie Opvoeden de klas de medeleerlingen sfeer op school

Punten verdelen

Saxion Pee Groothuizen Karel

Definitieve onderwerpen dvd 1. De leerstof 2. De les 3. Medeleerlingen 4. De hulp 5. De relatie leerling-docent 6. Opvoeden

De leerstof Hoeveelheid werk tijdens een lesdag of lesweek en het opgegeven huiswerk Moeilijkheid van de lesstof Het doel van het interview met de docent is er achter te komen, wat zijn visie is tav de belasting van de leerling in hoeveelheid en moeilijkheid

Essentiële vragen Hoe denkt u over de mate, dus de hoeveelheid schoolwerk van leerlingen ? Hoe denkt u over de moeilijkheid van het schoolwerk van de leerlingen? Hoe zorgt u ervoor dat u de leerling optimaal belast? Hoe zorgt u voor een optimale match tussen behoefte van de leerling en uw aanbod? Hoe denkt u dat leerlingen hier tegenaan kijken?

De les De instructie Het doel van het interview is erachter komen hoe een docent het onderwijs aantrekkelijk en uitdagend maakt, waarmee hij de leerlingen gebonden en geïnteresseerd houdt.

Essentiële vragen Wat zijn uw gedachten over het ideale aantrekkelijke onderwijs, waarbij kinderen geboeid en betrokken zijn ? Hoe maakt u de lessen aantrekkelijk, interessant en boeiend ? Wat denkt u zullen de kinderen van uw lessen vinden?

medeleerlingen Samenwerken Het doel van het interview is erachter te komen hoe de docent staat tegenover het samenwerken in de klas. Werken leerlingen samen en hoe kijken leerlingen naar het samenwerken?

Essentiële vragen Wat vindt u van het samenwerken van leerlingen? Hoe laat u leerlingen samenwerken? Op welke wijze, wanneer, hoe vaak en met wie? Hoe denkt u kijken leerlingen tegen het samenwerken aan?

De hulp De toetsen : Het leren van de toetsen Het nakijken van de toetsen Waaruit bestaat de hulp aan de leerlingen en hoe ervaren leerlingen deze hulp? Het doel van het interview is erachter komen hoe docenten vinden dat de kinderen het best begeleid kunnen worden en waaruit deze begeleiding dan bestaat

Essentiële vragen Hoe ziet de ideale hulp aan een leerling eruit? Hoe ziet uw hulp aan een leerling eruit? Hoeveel, hoe vaak, hoelang, wanneer, waar, waarmee? Hoe denkt u ervaren leerlingen uw hulp of de hulp van een docent?

Relatie leerling- docent Thuissituatie leerling Het doel van het interview is erachter te komen hoe docenten invulling geven aan de behoefte van een leerling aan een intensieve en betrokken relatie met hun docent. Welke relatie bestaat er tussen de docent en de leerling, en hoe ervaren leerlingen deze relatie

Essentiële vragen Hoe denkt u ziet de ideale relatie tussen een leerling en een docent eruit ? Hoe is uw relatie met leerlingen? Hoe denkt u zien leerlingen de ideale relatie tussen een leerling en een docent?

Opvoeden Behoefte van leerlingen Het doel van het interview is om erachter te komen hoe de leerkracht zelf denkt over zijn opvoedkundige taak. Wat is de taak van de docent tav het opvoeden, en wat vinden leerlingen hiervan?

Essentiële vragen Wat is de opvoedkundige taak van de docent en hoe belangrijk is deze ? Hoe geeft u uiting aan deze taak ? Wat denkt u vinden leerlingen van de opvoedkundige taak van de docent?

Concept dvd Als metafoor vertellen we het verhaal van Prins Valentijn die op weg is om koning te worden. Door middel van korte scenes worden duidelijke probleemstellingen neergezet die slaan op de overgang van het primair onderwijs naar het voortgezet onderwijs. De overgang van prins naar koning staat symbool voor de overgang van het PO naar het VO. De dvd wordt opgedeeld in 6 onderwerpen, na elk onderdeel is er een pauzemoment zodat het mogelijk is om in discussie te gaan over de afzonderlijke onderwerpen.

Script 1 Introductie (A) A1. EXT / KASTEEL UITZICHT / DAG We zien een kasteel, vanuit het kasteel is er gejuich te horen. A2. INT / GANG KASTEEL / DAG We zien een lange stenen gang, door een deuropening zien we licht de gang in vallen met silhouetten van juichende mensen. Het gejuich neemt toe. A3. INT / TROONZAAL / DAG PRINS VALENTIJN wordt tot koning gekroond. Twee handen zetten de kroon op zijn hoofd. KROONFIGIUUR Bij deze kroon ik u, Prins Valentijn, tot Koning van Anderland! Het gejuich neemt extatische vormen aan, het volk gaat uit zijn dak. De prins staat op en kijkt naar de menigte. Als hij begint te spreken stopt het volk met juichen en luistert aandachtig naar de Prins. PRINS VALENTIJN: Ik ben een lange weg gegaan om te komen waar ik nu ben, en ik zal nog een lange weg moeten gaan om mijn doelen te bereiken. Ik heb tijdens mijn prins zijn een aantal verschillende hoflakeien meegemaakt die als leermeester dienden. Opvallend was dat ieder zijn eigen methodes er op na hield. Prins Valentijn kijkt opeens recht in de camera (overgang naar het heden)

PoVo DVD productie planning Week 9 Woensdag01-03 Aanleveren 1e script versie ter goedkeuring. Vrijdag03-03 Herzien script ontvangen

Week 10 Maandag06-03 Pres. def. concept; voorlopig script, planning en middelen. Dinsdag07-03 Aanleveren 2e script versie ter goedkeuring. Woensdag08-03 Castingdag op Saxion. Herzien script ontvangen van stuurgroep. Donderdag09-04 Castingdag op Saxion Script schrijven Vrijdag10-04 Script schrijven 3e script versturen ter goedkeuring.

Week 11 Maandag13-03 Ontvangen (definitief goedgekeurd) script door stuurgroep Start preproductie opnames Dinsdag14-03 preproductie opnames

Week 12 en 13 Maandag20-03 Week Opnamedagen / start animatie Start muziek componeren Woensdag22-03 Voice over opname? Maandag27-03 Offline editing week / animatie Dinsdag28-03 Start ontwikkeling DVD-menu

Week 14 en 15 Maandag03-04 Offline editing week animatie Woensdag05-04 Goedkeuring Offline edit (Daniël) presentatie op Saxion. Maandag10-04 Online editing week / animatie Dinsdag11-04 Muziek editing / Color correction

Week 16 Maandag17-04 Goedkeuring Offline edit (Daniël) presentatie op Saxion. Woensdag19-04 Oplevering Master DVD

Voice-over introductie Geachte kijker, van harte welkom bij de dvd ”Bruggenbouwers”. Deze film geeft docenten inzicht in de pedagogisch-didactische aspecten van de overgang van het primair naar het voortgezet onderwijs. De bedoeling van deze film is om docenten van het primair en voortgezet onderwijs met elkaar over dit onderwerp van gedachten te laten wisselen, met de bedoeling om het onderwijs optimaal op elkaar te kunnen afstemmen. Door dit te doen worden zij “bruggenbouwers“ Er worden 5 onderwerpen behandeld om de verschillen en overeenkomsten tussen PO en VO zichtbaar te maken. Deze 5 onderwerpen zijn op deze dvd afzonderlijk in het menu terug te vinden. Elk onderwerp staat op zichzelf en na elk onderwerp is het mogelijk om met elkaar in gesprek te gaan. Voor het voeren van deze gesprekken is een handreiking bijgevoegd. Tijdens de voorbereidingen van de film zijn leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs uitgenodigd en is er met ze gesproken over allerlei verschillende aspecten van het onderwijsleerproces. De uitkomsten van deze gesprekken hebben een belangrijke rol gespeeld bij de bepaling van de inhoud van deze film.

Foto’s van het filmen

Filmen op scholen

Filmen op lokatie