Management, Organisatie en gedrag Hoofdstuk 1,6,7

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Lessen uit het Noorden 2 februari 2011 “Op weg naar huis bijeenkomst”
Advertisements

Feb 2014 Leiderschap & Professionele Ruimte Joost van der Stoep Organisatiewetenschappen (VU Amsterdam) Organisatie en Personeelsbeleid Rijk (BZK)
Interculturele Communicatie
Workshop André Verbeek Hoogheemraadschap van Delfland.
Sales Management 8. Motivatie en Training.
Communiceren Leidinggeven Blz. 53.
Vrijwilligers & motivatie
Copy + Gisteren deed ik vervelende ontdekking. Al jaren heb ik een goed idee om een onderneming op te zetten. 2 jaar geleden had ik geen opdracht en begon.
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Omgaan met Geld 2 Psychologie Sociologie Antropologie Economie.
FOD VOLKSGEZONDHEID, VEILIGHEID VAN DE VOEDSELKETEN EN LEEFMILIEU 1 Wat doen we als we willen dat mensen ook effectief gebruiken wat ze leerden Peter Samyn,
Hoofdstuk 5 Consumentengedrag
Management : situering en begrip
Motiveren Leidinggeven Blz. 143.
Retailmanagement hoofdstuk 1, paragraaf 1
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Communicatieproces .
Professionele ontwikkeling
Inleiding tot management en organisaties
Hoofdstuk 14 Effectieve teams samenstellen
Hoofdstuk 6 Leidinggeven
Hoofdstuk 3 Inzet voor een project
Hoofdstuk 7 Anderen motiveren
Prestaties beoordelen
Deel 1 Het managen van mensen en organi-saties.
Organisatiestructuur en
Management van gedrag Hoofdstuk 5 Beloning en motivatie 1.
Praktische Organisatiepsychologie
Gedrag in organisaties, 10e editie
Hoofdstuk 5 Integer leiderschap
Hoofdstuk 7 Motiveren van medewerkers
Hoofdstuk 6 Leidinggeven en macht
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
MVO en intern management
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
Persoonlijke en sociale vaardigheden van de commerciële professional
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Begeleiden Management Verkoopspecialist.
Communicatie in organisaties
Een theoretische verkenning
Uitdagingen in de 21-ste eeuw
Marketing & Logistiek 6 atheneum.
Visie & Strategie.
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Klassieke benadering ‘Theory of classical management’ Henry fayol:
Volksuniversiteit Zwolle
Personeelsmanagement
Management en leidinggeven
WAT BEWEEGT JE TOT ACTIE?
Les 7 Kind en omgeving Het individu in de context Kind en omgeving Het individu in de context.
Week 2.  Theoretische inleiding vaardigheden  Bespreken van de verdiepende leervraag  Oefenen met vaardigheden  Laatste uur: zelfstandig oefenen.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Plancyclus les 3 Actualiteit Quiz over de stof tot nu toe
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
eigenwaarde ontstaat meestal door de volgende 3 factoren.
Klinische les medisch maatschappelijk werk
Drs. S. van der Geest1 Bedrijfskunde 2 V+MBDK30R1 College 3.
Evaluatie Cursus.
Training: Effectief communiceren op de werkvloer
1 Cultuur Profielen & Programma’s GEDRAG Visie op leiderschap persoonlijke beleving business strategie transfer.
Veilig werken via gedragsverandering Danny Wilms
Hoofdstuk 1 Inleiding op gedrag in organisaties
Gedrag in organisaties Hoofdstuk VIII
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Les 1: Brainstorm en kennismaken
Voorlichting, advies en instructie
Organisatiestructuur Personeelsmanagement
Boeien en binden van goede medewerkers
Transcript van de presentatie:

Management, Organisatie en gedrag Hoofdstuk 1,6,7 Management wat is dat nou eigenlijks?

Leerdoelen Wat is management en welke factoren zijn belangrijk Een definitie te geven van motivatie Wat zijn content en procestheorieën en wat zijn de verschillen? Je kan Maslow en Herzberg, Vroom, Adams en Latham en Lock in hoofdlijnen beschrijven. Hoe je medewerkers in de praktijk kan motiveren

Korte intro: Managment??? Wat is dat nou eigenlijks. Welke functies en rollen heb je als manager?? Welk gedrag zal er worden verwacht en in hoevere hebben deze invloed op elkaar. Intentie vs gedrag

Intentie vs gedrag wat je wilt bereiken formeel Voorbeeld:   `Ik heb de intentie morgen weer naar huis te gaan.`Synoniemen:   opzet, bedoeling ... http://www.youtube.com/watch?v=3Y0JUQqjIjs

1.1 Management, Organisatie en gedrag Doel: Het creëren van een effectieve en efficiënte organisatie Probleem?????? Voornamelijk is de oorzaak gedrag. Dit gedrag moet worden veranderd. Wie zijn gedrag is het probleem? Zowel individueel als groepsniveau

Groeps of individueel niveau Welk 3 verschillende niveaus zijn er Micro- individu en het proces. (psychologie). Meso- individu en verschijnselen binnen de groep. (sociale psychologie). Macro- Groepsgedrag. ( Sociologie).

Welke discipline richten wij ons op? Zowel op het psychologische , sociologische en sociaal psychologische aspect

Specifieke aspecten van gedrag binnen een organisatie. Perceptie: Effectief waarnemen. Sociale perceptie. Persoonlijkheid. Intelligentie en leren. Motivatie Communicatie

Specifieke aspecten van gedrag binnen een organisatie. Sociale beïnvloeding Leiderschap Beslissen Strategisch management Organisatiestructuur Organisatiecultuur HRM

Maar eerst.... Voordat er zal worden ingegaan op deze aspecten gaan we eerst in op de algemene indeling van organisaties, wat managers doen en hoe er over management wordt gedacht.

1.2 Organisatie, effectiviteit,efficiëntie en management Wat is een organisatie???? Een formeel en gestructureerd samenwerkingsverband van mensen die een of meerdere gemeenschappelijke belangen nastreven. Deze komen voort uit drie kernelementen: Mensen De aanwezigheid van structuur De aanwezigheid van een of meer doelen

Effectiviteit en efficiëntie Een weegschaal om winst te kunnen maken. Zie figuur 1,3a en 1,3 b van Hoofdstuk 1

1.3 De functies van managers Iedereen heeft hetzelfde doel. Echter om succes te krijgen moeten alle neuzen dezelfde kant op staan. Het gaat dus om denkwijzen constant te kunnnen beinvloeden. Om als manager dit bij de groep voor elkaar te krijgen moet je rekening houden met:

Functie Plannen (je bent een planner) Organiseren (je hebt totaaloverzicht) Leiding geven (Leiderschap) Controleren (Controleur) Ieder type manager gaat anders om met de tijdverdeling per functie (figuur 1.5 reader).

1.4 De rollen van managers Een manager heeft 3 rollen Interpersoonlijke rollen (leider,verbinder) Informatie rollen (verspreider) Besluitvormingsrollen (ondernemer,probleemoplosser,onderhandelaar). (zie Tabel 1.1 pagina 24)

1.5 Eigenschappen en vaardigheden van managers Alle vaardigheden zijn samengevat tot 4 basisvaardigheden om succesvol te kunnen werken. Conceptueel inzicht Interpersoonlijke vaardigheden Technische vaardigheden Politieke vaardigheden

1.6 Intergratie van functies, rollen, eigenschappen en vaardigheden Dit gaat dus om Samenhang en worden en staat in tabel 1.4 duidelijk weergegeven. Bij elke rol heeft de gemiddelde, succesvolle en effectieve manager een gemiddelde tijdsverdeling .

1.7 Denkbeelden over managment Hofstede (1993) deed onderzoek naar 116.000 werknemers. Uit dit onderzoek kwamen dat de beleving over goed managment in elke cultuur anders ligt dit is onder te verdelen in vier groepen: Individualisme Machtsafstand Het vermijden van onzekerheid Masculiniteit versus feminiteit

Management, Organisatie en gedrag Hoofdstuk 6 Motivatie de sleutel tot succes?

Wat is motivatie Motivatie is het proces dat de aanzet, richting, intensiteit en de duur van gedrag bepaalt bij het willen te bereiken van een bepaald doel. - Basiselementen: De behoefte om iets te gaan doen De manier waarop. De remmende of stimulerende invloed van de omgeving

Motiviatietheorie Twee soorten: Wat kan of de inhoud van de motivatie Hoe kan? Cognitieve en omgevingsfactoren

Maslow (pag 182) http://www.youtube.com/watch?v=l7xvddOgUfc

Alderfer Stelt in 192 een wijziging voor de ERG theorie: Extistence (materieel bestaan) Relatednes (interpersoonlijke contacten) Growth (persoonlijke ontwikkeling)

McClelland: Aangeleerde behoeften 4 categorieën van aangeleerde behoeften: Need for achievement. Need for power Need for affilation Need voor advoidance

Need for achievement Gemiddelde taakmoeilijkheid Verantwoording voor de prestatie Behoefte aan feedback Innovatief van aard

Hertzberg Kritieke incidente Op welk moment gaat je motivatie eraan en waarom?

Werk intrinsieke factoren Factoren die bepalen of de mens zich goed voelt in hun werk en direct met de persoon te maken hebben Dit worden motivatoren of satisfiers genoemd

Werk extrinsieke factoren Dit zijn factoren die bepalen of een persoon zich niet goed voelen in hun werk Dissatisfiers genoemd Gevoel : Je voelt je oneerlijk behandeld of zich geblokeerd in hun functioneren.

Verwachtingstheorie van Vroom Expectancy (verwachting) Instrumentality (instrumenten/middelen) Valance (Waarde) Want ja aan alles zitten consequenties

Rechtvaardigheidstheorie van Adams Eerlijke behandeling de basis voor motivatie bepaald gedrag

De rol van Atributie bij motivatie Verklaart hoe mensen gedrag waarnemen en interpreteren. Fig 6.8 pag 198

Goalsetting Eisen aan een doel: Het doel moet duidelijk en concreet zijn Het doel moet haalbaar zijn Het doel moeten medewerker aanspreken De medewerkers moeten het doel aanvaarden en feedback kunnen geven en genoeg uitdaging bieden

Management, Organisatie en gedrag Hoofdstuk 7 Communicatie

Leerdoelen

7.1 Wat is communicatie

7.1.1 Verbale communicatie

7.1.2 Non-verbale en para linguïstischecommunicatie

7.2 Het communicatieproces

Hoe geef je effectief feedback?

7.3 Problemen bij communicatie Ruis Referentiekader

Communicatiestructuur binnen organisaties Verticale communicatie Horizontale communicatie Laterale communicatie

Verticale communicatie

Horizontale communicatie

Laterale communicatie

7.3.5 Factoren in de organisatiecultuur

7.4 Effectieve communicatie Communicatie is effectief wanneer er bij de zender en de ontvanger overeenstemming bestaat over de gedragsconsequenties van de boodschap = De zender heeft een doel met zijn boodschap; wanneer dit doel bereikt wordt is de communicatie effectief.

7.5 Het verbeteren van communicatie in de organisatie Dit is mogelijk op twee niveaus: Interpersoonlijk niveau Voorbereiding Luistervaardigheden Taalgebruik Feedback Organisatorisch niveau Aanpassen organisatiestructuur Het stimuleren van een open cultuur

Cross- culturele communicatie

http://www.youtube.com/watch?v=BrJTf97Ev8o