Bidden en stilte met kleuters Studiedag septem. INLEIDING Doen wat je zegt.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleine engelen Foto’s, tekst en geluid!.
Advertisements

Liturgie met kinderen, gave of opgave?
Woord van Leven Januari 2010.
Wij hebben een woord -Het Woord- voor de wereld
Trouw God wil dat wij elkaar trouw BELOVEN
Xtreme 2011 Get Alive!. Wie laat je binnen,als je Jezus binnenlaat?
Het kerkelijk jaar Thema 8.
Kennis maken met: Levend Woord Gemeente Franeker
Christengemeenschap De Goede Herder
Evangelie der genade Vragen :
Afscheid groep 8 Kindernevendienst en Bevestiging ambtsdragers 15 juni 2014 Thema:
Jeugddienst 11 januari Thema: Jezus vertrouwen = Feestje bouwen
DE GOEDE WEEK verzamelviering.
Woord van Leven April 2014.
Pastoraal op school.
Voor hen die nog een moeder hebben is dit heel mooi.
Zomaar een kaartje.
WIJZE SPREUKEN !.
Woord van Leven Woord van Leven April 2012 April 2012.
Welkom WELKOM. 'Sterven is het uitdoven van een lamp, niet de vernietiging van het licht.'
Het is precies 19:06.
Jezus verliest de liefde van mensen
De 10 geboden Ik ben de Here God. Ik ben jouw God. Ik wil altijd voor jou zorgen. Hou daarom van Mij het meeste. Maak geen beeld van God. Gebruik de naam.
Godsdienst.
Godsdienst 1.
WELKOM OP TOV!.
Welkom.
Welkom op TOV!.
‘voor de kinderen’.
Hartelijk welkom in deze dienst
Welkom op TOV!.
Zondag 22 juni 2014 Doop Mackenzie Alicia Carmen Schuiling
VREDE.
Leef je geloof! Jacobus 2: Jacobus 2 : 26
Met handen en voeten geloven 1
Groep 1 t/m 4 Donderdag 5 april 2012
Een brandend hart.
Pasen in de kleuterklas
Avondmaal: het nieuwe leven vieren
Advent 2014 Logo school.
Zondag 39 HC Franeker 29 maart 2009
essentie van kerst Over de mens-wording van Gods Zoon
ADVENT 2014.
Woord van Leven Juli 2014.
In Uw licht zien wij het Licht
De Geest: niet tegenwerken, maar meewerken!
Pasen 2015 Groep 5, 6, 7 en 8 ‘t Bolwerk.
Gebedspunt 1 Verandering van de universele gemeente naar Handelingen 2:38-39 Petrus zei: ‘Jullie moeten allemaal je leven veranderen, en je laten dopen.
Durf te dromen.
Startzondag-viering ‘Goede buren‘
Voorganger: Ds. D.J Lagerweij Ouderling van dienst: J. Boersma
VREUGDE.
In deze dienst zal Ds. Verbree Voorgaan
We lezen Kolossenzen 2: 16 – 3: 5 Marcus 2: 23 – 3: 6 De preek gaat over zondag 38 Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Het eerste lied:
Hebreeen 10: 22 laten wij tot Hem naderen met een waarachtig hart, in volle zekerheid van het geloof, nu ons hart gereinigd is van een slecht geweten en.
Waarom zou ik geloven? Een uitnodiging om na te denken over je geloof Philip Nunn - De Bron Deel #1: 1 nov 2105 Deel #2: 22 nov 2105.
welkom op de Kerstviering van de Koningin Julianaschool
V. Wij danken voor de doop van Sep en van Jurre. Wij bidden voor hun ouders, Eric en Tannita, en Wijjert en Monique, met Matthijs. Zegen deze ouders en.
DE ZEGEN VAN EVANGELISATIE Huh?? Zegen??. WELK BEELD HEEFT U?
DoeMeeDienst GemeenteGroeiGroep 28 februari 2016 Thema: Als kinderen andere wegen gaan…. Welkom!
Welkom in deze Pinkster-dienst - een gave(n)dienst koor, voorlezing, zingende kinderen, bijdrage KIKker, preek enz. - een volle dienst laat u/je vullen.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Blz. 4 (groene boekje) Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over de.
De preek gaat over: Lukas 24: Voorlezer: Jan Dees Voorganger: Ds. J.F. Harmanny te Hoek Alle liederen worden tijdens de dienst geprojecteerd Eerste.
Formulier voor de bediening van de Heilige doop aan de kinderen van de gelovigen I Versie GS Harderwijk 2011 Gemeente van onze Heer Jezus Christus, Over.
De woorden van het onzevader zijn heilig: we moeten ze onderhouden zoals antieke spullen. Ze moeten goed bewaard blijven in precies dezelfde staat als.
Aswoensdag.
Welkom op 26 febr. Voorganger: Ds. Mv. Marijn Rohaan Ouderling: Jan Verkerk Organist/pianist: Anne Kroeze Lezing: uit 1 Samuel 17 Kind van de zondag Jari.
De Goede Week 2013 op de lagere school.
WELKOM.
3 December 2017 Thema: Sta je klaar? 1e Advent
Transcript van de presentatie:

Bidden en stilte met kleuters Studiedag septem

INLEIDING Doen wat je zegt

Wat is bidden? Luisterfoto’s Wat ontdek/ hoor ik in deze foto over stilte en gebed

Waarom ?  Onze identiteit als katholieke school  Pedagogische waarde: werken aan een cultuur van verinnerlijking  Doel van godsdienstmomenten = religieuze, levensbeschouwelijke en geloofsgroei stimuleren

Pedagogische waarde van bidden en vieren op school  Tegen het haastritme in  Vieren hoort tot het leven  Vieringen zijn rustpunten  Verdieping van waardenopvoeding  Tegen het individualistisch klimaat  Niet alleen verbalisme  Taal van het hart

Woordverheldering BBezinnen: ruimte scheppen voor verbondenheid… door een mooie gedachte of tekst

Bidden Deze verbondenheid beleven als de aanwezigheid van God

Ik zie mensen haasten, elk met hun taken, elk hun beweging, alles knap getimed. Het een na het ander, het is vast niet makkelijk, aan U te denken, in al die stress. Ik bid voor hen, Heer, wees hen nabij. Al die drukke mensen, volop bezig met hun ding. Wees hen nabij en geef hun drukte zin. Myrjam De Keyser

Ik zie kinderen spelen samen en ook alleen. Er zijn er die verdrietig kijken, er zijn er die plezier hebben met elkaar. Zoveel kinderen samen, soms wel eentje die zich alleen voelt. Jezus we vragen Jou om bij ons te zijn als we samen spelen en plezier maken en ook als we ons eens alleen voelen. Wees Jij dan dicht bij ons.

Bidden is moeilijk Een jonge monnik kwam bij een oude monnik en zei: “Ik kan niet bidden”. De oude monnik zei: “Zeg dat tegen God, en je bent aan het bidden”.

Bidden … Passief - tijd maken om aangesproken te worden Actief - eigen maken van gebeden, rituelen,…

Enzo Bianchi Stichter en prior monastieke gemeenschap in Bose (Turijn)

Luisteren is reeds bidden EErkenning: HHet initiatief komt van God GGods aanwezigheid wordt niet door de mens tot stand gebracht BBidden = Verwelkoming van een aanwezigheid die al in ons leeft, nog vooraleer wij er met onze inspanningen aandacht voor hebben → lp (p.60) & werkplan (p.111): “Bidden gebeurt vanuit het bewustzijn van Gods aanwezigheid”

Als bidden eerst luisteren is…  Belang van activiteiten die luisteren bevorderen= de kinderen leren op God ‘af te stemmen’…  open komen van je innerlijke met al je zintuigen  Leren van snoezelvieringen: alle zintuigen aanspreken Geluiden (auditief) Licht (visueel) Voelen Geur  → … opstap om tot bidden te groeien…

Kinderen stilte laten ervaren  Natuurbeleving  Geluiden beluisteren (vb klankschaal, triangel, gong, oceandrum,…)  Op het ritme van je ademhaling  Bezoek aan kerk of kapel  Kloostergang doorlopen Kinderen aanmoedigen een eigen rustige plek te zoeken, om tijd te maken voor ‘rustig worden’,

Bidden met het LICHAAM

Je klaar maken om te bidden Kruisteken Daardoor zeg je aan Jezus of God dat je er bent, en dat je Hem vertrouwt. Als we een kruisteken maken, doen we dat rustig, want het is een heel mooi gebaar. We 'bekruisen' ons helemaal, van hoofd naar hart en van schouder naar schouder We stellen ons… In de naam van de Vader, de Zoon en de Heilige Geest. Amen

Formulegebeden Onzevader Weesgegroet  Onzevader-koffer  Straaltje van de maan: weesgegroet en onze vader: in eenvoudige woorden

Bidden in diversiteit AAndersgelovige kinderen: Hoe kunnen we bidden? Wat kunnen we bidden? Spreken we God of Jezus aan? Hoe zullen we Hem noemen? EEigen islamitisch gebed?

Meerdere mogelijkheden  Spirituele gastvrijheid: toekijken  Assisi-model: elk om beurt vb 27 oktober 2011 Interreligieuze gebedsdienst voor vrede in Oostakker  Samen bidden en zingen: afstemmen op elkaar

Binnenkant van het gebed voeden met symbolen

Symbolenhoek

symbolen  Touw  Wierookstokje  Schelp  Stressbal  Steen  Zaklamp  Beker (water) (overlopen van … vreugde/verdriet)  Nagels  Aarde ……

Concrete materialen  Gebedenboek  Rituelendoos:  Stilteritueel (Symposion – Brugge)  Je eigen rituelendoos maken met de klas  Onzevader koffertje  Gebedsdobbelsteen  Klasgebedenboek  Gebedsboom  CD-gebedsdoosjes (Brugge)  Meer dan een gebedje (VVKBAO)  Internet

Je kan heel veel zelf …

Aanzetten voor de praktijk  Begin september: opbouwen godsdiensthoek  kruisbeeld

SinterklaasSinterklaas Sint-MaartenSint-Maarten

De Kerstkring  Advent: 4 zondagen voor Kerstmis  Visualiseren:  Adventskrans  Adventskalender  Adventskaars of lantaarn

Kerstmis vieren op school  Gelovig vieren dat God mens wordt  Kerstverhalen

Kerstviering in een school: licht dat groeit. Kinderen stappen met hun kaars in de spiraal van groeiend licht.

Engelen van mensen: actualiseren

Driekoningen Zingen voor een goed doel

Lichtmis

Aan de vooravond van de veertigdagentijd : Carnaval

De Paaskring Start is aswoensdag Ritueel starten: op weg naar Pasen

Vastenacties  Voettocht  Sober maal  sensibiliseren

Start Goede Week Palmzondag Een palmpaasstok maken Intocht in Jeruzalem dramatiseren

Pasen vieren  Misschien NA Pasen?  Uitbundig HOOP beleven: leven is sterker dan dood!  Vieren natuur Emmausverhaal

Pasen vieren

Het was een gewone morgen, maar voortaan zou alles anders zijn… “Ga op weg, Ik ben met je, altijd en overal.” “Er is veel werk aan de wereld” zeiden ze tegen elkaar. “Het Koninkrijk van God is iets wat je moet doen.” Toen waren ze allemaal opgestaan.

Meimaand moederdag Mariamaand

De eerste stap op de weg naar de wijsheid is stilte, de tweede luisteren, de derde onthouden, de vierde toepassen, de vijfde voorleven aan anderen. S. Ibn Gaborol

Innerlijkheid is het stil en taai protest tegen het oppervlakkig geleefd worden. Is – midden het bezig zijn – halt houden, stilstaan, diep in je laten doordringen dat je leeft, en er bewust, verwonderd, dankbaar van genieten.

Is vragen stellen bij wat vanzelfsprekend lijkt. Is op zoek gaan naar de zin van ons bezig zijn, het waarom van ons doen en laten. Is gaandeweg, en beetje bij beetje, op het spoor komen van het Onuitsprekelijke, die de kern is van alles.

Is kiezen voor geen andere God dan hij die Liefde heet, en mensen roep om recht te doen aan armen. Is in je diepste binnenste weerbaar worden en sterk. Hem wortel laten schieten om Zijn liefde tot bloei te brengen in concrete daden, in dagdagelijkse liefdevolle zorg.