Verkenning operationele eenheid Harold Soffner 28 augustus 2014.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Visitatiecommissie Waterketen
Advertisements

Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
Denkgroep Hulp bij Elektrogevoeligheid Klankbordgroep 15 maart 2012
Door goede gesprekken groeien
Loket Leerlingenvervoer in de Oosterschelderegio Deelsessie over regionale samenwerking beleid en uitvoering leerlingenvervoer P.C. Verburg sr. beleidsadviseur.
DEELGEMEENTEBESTEL ROTTERDAM. AAV 31 oktober • Presentatie nieuwe modellen “gebiedsbestuur” en “wijkparticipatie” door gemeente – veel vragen over exacte.
Naam: Frank Cent Functie: Inkoopcoördinator Gemeente: Montferland
Gegevensbeheer Karin Diederiks KOAC•NPC.
De Methode Integrale Jeugdbescherming
Innovatief aanbesteden transport & verwerking gemeentelijk groenafval
De MR in het primair onderwijs: juridische aspecten Inhoud:  Overwegingen t.a.v. de bevoegdheden  Verschillende advies- en instemmingsrechten  Geschillen.
Waarom een vitale organisatie positief werkt
Reïntegratie, dat regelen wij zelf
Pilot Wmo-Wwb Amsterdam Conferentie Werk maken van ondersteuning: relatie Wmo-Wwb 5 oktober 2006.
Visie Mensontwikkeling WSD
Jeugdgroepen op straat
Voorzitter programmacommissie NPO
Korte toelichting “Plan voor de toerusting van regionale en lokale belangenbehartigers” ALV januari 2012.
BFS Verbetertraject SZW & CBS 20 juni 2011 Johan van Essen (SZW/FEZ)
Presentatie Flexcollege Experimenteren met flexibiliseren
Monitor MPG aanpak Stadsregio Amsterdam
Vragenlijst ketencoördinatoren
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
Organisatie intergemeentelijke samenwerking Brabant Noord 10 november 2010 Actieprogramma lokaal bestuur VNG.
Zorgnetwerk Midden-Brabant. Inwoners: Zorgnetwerk Midden- Brabant Historie 28 december februari 2003.
Onderzoek Regionalisering Leerplicht RMC Utrecht Zuid
Zachte waarden klinkende resultaten?!. Uitgangspunten van de werkgroep De deelnemende ROC’s delen de notie dat (kern)waarden onderscheidend en legitimerend.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
Beleid met betrekking tot roken
SAMENWERKEN IN DE WATERKETEN Stand van zaken Bestuursakkoord Water in het werkgebied van het waterschap Amstel, Gooi en Vecht.
Stap 1: Keuzes in regionale samenwerking VNG Project - Declaratie Jeugd
Beleidsinformatie Jeugd
Optimaliseren BPV keten
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
6 stappen in Risico management
Project Innovatie Jeugdbescherming Opbrengsten n.a.v. interviews regio's 16 april 2015 Annelies Schutte Corine van der Sluijs.
Administratieve lasten (AL) 19 mei Opzet 1. Introductie 2. AL en kwaliteit 3. VWS Actieplan AL 4. Programma Verspilling 5. AL en de Uitwisseling.
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Visstand Beheer Commissie; VBC Beleidsbesluit binnenvisserij 1999 Sport- en beroepsvisserij verplicht samenwerken: Instellen VBC’s. Opstellen Visplannen.
Rekenkamer West-Brabant Presentatie onderzoek inkoop- en aanbestedingsbeleid gemeente Oosterhout 13 januari 2009.
WANNEER DE AMBTENAAR MANTELZORGER WORDT Wanneer de ambtenaar mantelzorger wordt I&O Research Peter Kanne Congres Sociaal domein 2015 “De Uitdaging” 5 november.
Business Center Gemert 15 oktober 2015 PARKMANAGEMENT BEDRIJVENTERREINEN GEMERT-BAKEL.
Stand van zaken en monitoring doelrealisatie Ervaringen en verwachtingen… 1 September 2015.
Juridische kwaliteitszorg Startnotitie door DT akkoord bevonden  organisatiebrede bewustwording van de noodzaak tot het inbedden van juridische kwaliteitszorg.
Servicecentrum Drechtsteden Resultaatgerichte dienstverlener voor de regio!
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Decentralisaties en gegevensverwerking. Even voorstellen Henk Wolsink Teamleider Algemeen Juridische Zaken gemeente Hengelo Adhoc werkgroep privacy provinciebreed.
Ervaring regio met ESF actie J Karin van Meer. Beeld van de regio Noordoost Brabant.
As50+ SAMEN AAN ZET!. 1.De regionale opgave 1.Aantallen vluchtelingen 2.Soorten locaties 3.Draagvlak 2.Organisatie 3.Het regionale plan van aanpak 4.Lokale.
Samenwerken aan planvorming Steven Vischer, gemeente Moerdijk RIONEDdag 2016, 4 februari.
Eenduidige werkgeversbenadering Marcel Tijdhof en Han Holtkamp (POWI) Hengelo, 26 mei 2011.
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Zicht op elke druppel Arjan Budding Marije Stronks Waterschap Vallei en Veluwe.
Businesscase Participatiewet Martin Heekelaar Projectleider.
Functiecreatie Hoe werkt het nu in de jeugdzorg?.
WALCHEREN VOOR ELKAAR WOG 4: afronding fase 1 en doorontwikkeling AGENDA 1.Opening 2.Verslag/terugblik vorige overlegtafel 3.Afspraken proces en besluitvorming.
G e m e e n t e H a r d i n x v e l d - G i e s s e n d a m Bijeenkomst Onderzoek Maatschappelijke Agenda (MAG) 1 juni 2016.
Omgevingsdienst Brabant Noord …voor een schone en veilige leefomgeving.
Aanbevelingen voor ketenzorg bij GHB- gerelateerde problemen Actuele situatie in twee regio’s in Nederland in kaart gebracht.
WOG Opening Verslag vorige keer
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
2016.
SVB-BGT.
Ambtelijk Waterpanel Limburg
Behavior Based Safety Warehousing
Omgevingswet en omgevingsvisie
Samenwerking waterbeheerders
Energiebesparing zorginstellingen
Procesondersteuning binnen de sociale zekerheid
Transcript van de presentatie:

Verkenning operationele eenheid Harold Soffner 28 augustus 2014

Bestuursovereenkomst

Organisatie watersamenwerking Stuurgroep: –bestaat uit een afvaardiging van de bestuurlijke portefeuillehouders het Waterschap en een van de deelnemende gemeenten, een gemeentesecretaris en een afdelingshoofd Afvalwaterteam: –bestaat uit ambtelijke vertegenwoordigers van de deelnemers en is als uitvoeringsorganisatie verantwoordelijk voor het uitvoeren van projecten uit de projectenlijst. Teamleider: –Is de door het Afvalwaterteam aangestelde voorzitter van het netwerkoverleg Projectleider: –is een door het Afvalwaterteam vanuit haar midden aangestelde medewerker die verantwoordelijk is voor de uitvoering, beheersing, bewaking en resultaat van een project.

Projectenlijst

Project 6.0 Verkenning operationele eenheid Relatie met: 3.1 Samenwerken meten en monitoren 3.2 Centraal gemalenbeheer 4.0 Opzet marktplaats operationele activiteiten 5.0 Personeelspoule Veel belangrijker Regionale samenwerking Bestuurlijke fusies in de regio

Aanpak Instellen projectteam (incl. deelname management) Intensieve terugkoppeling bevindingen in project en afvalwaterteam Regelmatige terugkoppeling richting secretaris Uden (voorzitter kring van gemeentesecretarissen), de kring van gemeentesecretarissen en kernteam management Betrekken resultaten overige trajecten 3.1, 3.2, 4.0, 5.0 Interviews met beheerders en afdelingshoofden ‘Openbare werken’ en waterschap Kansrijke activiteiten spiegelen aan NPR 3220 “buitenriolering beheer”; Voorlopige conclusies bespreken met management watersamenwerking (27 augustus)

Conclusies en bevindingen - 1 Er is draagvlak op meer efficiënte uitvoering van taken vanuit een regionale samenwerking; Er is wisselend draagvlak om daarbij ook te kijken naar opties voor bundeling van taken in een regionale uitvoeringseenheid; Er is geen behoefte aan bundeling van taken vanuit “knelpunten/aandachtspunten” in de eigen organisatie. Gemeenten en waterschap hebben hun zaken op dit gebied naar tevredenheid georganiseerd; Operationele taken zijn inhoudelijk dezelfde werkzaamheden. Er wel verschillen in werkwijzen, het blijkt dat deze verschillen vaak eenvoudig zijn aan te passen en vaak berusten op persoonlijke voorkeuren.

Conclusies en bevindingen - 2 Het effect van absolute kostenbesparing is relatief, het verminderen van de kwetsbaarheid (vergrijzing) is het argument voor het ontwikkelen van één werkeenheid, Ten aanzien van de actuele personele inzet op operationele taken besteden de gemeenten minder formatie aan operationele taken dan de kengetallen van Rioned aangeven. De meeste partijen vinden de huidige inzet voldoende en e.e.a. leidt niet tot problemen/knelpunten. Er is geen duidelijke voorkeur voor organisatievorm. Met de implementatie van één centrale eenheid voor operationele taken kan worden geanticipeerd op ontwikkelingen in de regio en wordt de kwetsbaarheid van de taakuitvoering beperkt.

Kanttekeningen Investeringsafstemming binnen de keten is reeds bewerkstelligd met OAS Verder financieel voordeel lijkt bij implementatie van één centrale eenheid voor operationele taken beperkt. Het grootste financiële voordeel wordt bewerkstelligd door gezamenlijke inkoop. Ten aanzien van uitvoering van operationele taken zien partijen de rioleringstaken niet los van andere operationele taken op het gebied van onderhoud van de openbare ruimte. Regionale samenvoeging van rioleringsactiviteiten zou een suboptimalisatie kunnen zijn binnen het totaal beheer en onderhoud van de openbare ruimte. In de huidige situatie wordt ondanks de netwerkafspraak een mate van vrijblijvendheid wel als een knelpunt ervaren.

Kansrijke activiteiten -1 1.Het systematisch uitvoeren van onderhoud aan de drukriolering en de aanwezige IBA’s; 2.Het aanbesteden en uitvoeren van in situ rioolrenovatieprojecten. 3.Het opstellen van reinigings- en inspectieprogramma’s, 4.Het systematisch reinigen van riolen en kolken 5.Het systematisch inspecteren van riolen en putten 6.Het beoordelen van inspectieresultaten. 7.Het systematisch uitvoeren van onderhoud aan rioolgemalen;

Kansrijke activiteiten -2 8.Het centraal regelen van klachten en storingen, zowel wat betreft meldingen, analyse als verdere afwerking en registratie. 9.Het verzamelen en verwerken van gegevens uit meetprogramma’s (overstorten, gemalen) 10.In mindere mate: Het verzorgen van het gegevens beheer van het gehele afvalwatersysteem (1 beheersysteem, meerdere werkers die het gegevens bestand actueel maken en houden). Vanuit de integrale benadering zal afstemming met andere disciplines in de openbare ruimte nodig blijven. Vanuit deze optiek streven veel gemeenten naar één systeem binnen de gehele gemeente (voor onder meer de gemeenten Oss, Veghel en Bernheze is dit Obsurv

Vragen aan management Door enkele managers en gemeentesecretarissen is aangegeven dat het wenselijk is om vanuit deze verkenning een concretere uitwerking in een businesscase te maken voor en gezamenlijke uitvoering van bovenstaande onderhoudstaken Dient deze opdracht zich te beperken tot watertaken? Of voor alle taken binnen de openbare ruimte? Overdracht opdracht richting een gemeentesecretaris