Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
___________________________________________________________ Opvoedingswinkel Zuid-Limburg Opvoedingswinkel Z u i d - L i m b u r g.
Advertisements

SMW-er: schakel tussen SOT en wijkteam?
Samen werken aan een duurzame civil society
functiebeschrijving de rol van de in het loopbaanbeleid
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
wat zegt het decreet opvoedingsondersteuning?
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Centrum voor Jeugd en Gezin CJG-Ameland
Voorlichting B3.
Welkom 1.
Inrichting Sociaal Domein Drechterland
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Swv V(S)O Eemland Baarns Lyceum 14 oktober 2013.
MBO passend onderwijs
Swv V(S)O Eemland Voorlichting medezeggenschapsraden
Leer- werkplaats MPG aanpak
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Pedagogische Ruggengraat van het CJG
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Workshop ‘Competenties’
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Kennis borgen Kennis integreren
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Pabo Arnhem - Hogeschool van Arnhem en Nijmegen 1 Studiedag talentontwikkeling in het hbo Attent op talent Martine Derks Gerda Geerdink Zwolle,
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
juni Transitie jeugdzorg
Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) Historie Operatie Jong: Kind centraal en geen kind tussen het wal en het schip Gideonsgemeenten: Opvoed-
1 Stappenplan Organisatorische Integratie Handleiding en checklist bij het ontwikkelen van een sportaanbod voor mensen met een beperking binnen de sportvereniging.
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
zelfsturend portfolio-onderwijs:
opleiding : Onderwijs Assistent
Voorlichting Kellebeek College
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Bereik en kwaliteit van ondersteuning voor alle kinderen en gezinnen VNG Congres Een wereld te winnen Rotterdam, Drie jaar Academische Werkplaatsen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
De financiële functie: Integrale bedrijfsanalyse©
Het mes snijdt aan twee kanten
Cultuurprofieldoelen;
Basisteam jeugd en gezin “de basis van het nieuwe Jeugdstelsel” Voorlichting VO 22 januari 2015.
Nieuwe kwalificatiestructuur MBO
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Inhoud workshop Wat is de bedoeling van het V2- assessment?
Studie Loopbaan Coaching
PRL les 2.
Samenhang jgz - jeugdzorg Workshop RIVM Hilde Kalthoff 13 november 2008.
Pemprl.
De stad als pedagoog Interactief beleid Dhr. drs. J.M. Bekker September 2009.
Melissa Redel Bernadette Groenewegen Ilham Yachou Najla Saddiki
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
Voorwaarden scheppen voor opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind
Kerntaak 5 Professionaliseren Noëlani Charmaine Yosra Elizabeth Mabel
Competentiegebied 2 Ouders en opvoeders ondersteunen bij opvoeding en ontwikkeling van het jonge kind.
Competentieprofiel Nina, Jacqueline, Aysun & Aruna.
Competentie gebieden Kerntaak 1.
LEERDOELEN COMPETENTIEPROFIEL PLOZEE, NINA, NICOLE, SABIHA EN PATRICIA.
(mee)Bewegen in de jeugdzorg. Kaders 1.Landelijke visies op opvoeding en jeugdzorg 2.Transitie jeugdzorg 3.Gedeelde missie en visie in Overijssel 4.Organisaties.
Kinderopvang en kleuterschool voor alle kinderen Investeren in de ontwikkeling van jonge kinderen uit kwetsbare gezinnen in Stad Gent.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Januari 2016 Gent – Hasselt.
Beroepsgericht onderwijs (BGO)
Resultaatgericht Samenwerken
Oc ritscompetenties Oc 19 januari ml.
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

Het Werkplekleren van de Opleidingen Pedagogiek Meet & Greet: 25 september 2014 Algemene beroepenvariant “Axioma” Terugblik Aandacht voor pedagogische tradities: (1) HBO als strijdarena, (2) Pedagogische rol van docenten, (3) Ook van toepassing voor het VO

Werkplekleren door de jaren heen Jaar 1: 9 ECTS → 160 uur → 32 weken 5 uur Jaar 2: 12 ECTS → 320 uur → 40 weken 8 uur Jaar 3: 34 ECTS → 960 uur → 40 weken 24 uur Jaar 4: 21 ECTS afstudeerscriptie en product

Werkvelden van de pedagoog Kinderopvang Opvoedingsondersteuning Jeugdzorg Onderwijs

DE LEERLIJNEN (jaar 1 t/m 3)

Landelijk opleidings- en competentieprofiel Landelijk Opleidingsoverleg Pedagogiek (2009). Opvoedingsrelaties versterken. DRIE KERNTAKEN VAN DE HBO-PEDAGOOG: Ontwikkeling van het kind stimuleren (Mede-)opvoeders ondersteunen bij opvoeding Voorwaarden scheppen voor opvoeding + Algemene competenties (professionalisering)  14 competenties

Ontwikkeling van het kind stimuleren Signaleert en analyseert opvoedingsvragen, en oriënteert zich op de opvoedingssituatie Gaat een pedagogische relatie aan en onderhoudt deze Geeft vorm aan een pedagogisch klimaat dat ontwikkelingskansen biedt

(Mede-)opvoeders ondersteunen bij opvoeding informeert en verzorgt voorlichting / scholing, op basis van een analyse van opvoedingsvragen van individuen of groepen adviseert over opvoedingsvragen en -problemen, zowel vraaggericht als directief, schat daarbij de haalbaarheid van de adviezen in, en verwijst waar nodig door naar specialistische hulpverlening begeleidt en ondersteunt (mede-)opvoeders bij het creëren van (meer) ontwikkelingskansen, op basis van een analyse van het ontwikkelingsniveau van de kinderen en het pedagogisch handelen van de (mede-)opvoeders hanteert een behandelmethodiek die is afgestemd op doelgroep en de opvoedingsvraag zorgt als ‘verbindingspersoon’ voor toeleiding van kind en opvoeders naar specifieke voorzieningen of specialistische hulpverlening.

VOORWAARDEN Scheppen VOOR OPVOEDING Signaleert pedagogische problematieken, doet nader onderzoek en vertaalt de uitkomsten naar pedagogisch beleid. Initieert, implementeert en evalueert pedagogisch beleid / jeugdbeleid (van zowel instellingen met een pedagogische taak als lokale en regionale overheid), en hanteert daarbij innovatieve werkwijzen. Brengt inhoudelijke afstemming tot stand over de terreinen en grenzen van deskundigheden en instellingen heen, op het gebied van pedagogisch beleid en pedagogische interventie.

ALGEMENE COMPETENTIES (PROFESSIONALISERING) Communiceert informatie, ideeën en oplossingen intern en extern, werkt team- en ketengericht samen en geeft leiding aan projecten in een multidisciplinaire context Ondersteunt anderen, zowel individuen als groepen, in het oog hebben voor en omgaan met maatschappelijke en culturele diversiteit Neemt verantwoordelijkheid voor het eigen beroepsmatig handelen, reflecteert erop en geeft sturing aan de verdere ontwikkeling ervan en kan zich voorts een oordeel vormen over de waardegebonden opvattingen die het pedagogisch handelen bepalen en heeft daarop zelf een visie ontwikkeld

Samenwerking opleiding - werkveld STUDENT OPLEIDING WERKVELD stagedocent praktijkbegeleider

Werkplekleren jaar 1 Focus: Ontwikkeling kind stimuleren Werkplekleren in de context van de grote stad Leerwerktaken: koppeling theorie praktijk Diversiteit in de grote stad Communiceren met kinderen Inleiding kinderopvang Inleiding opvoedingsondersteuning Psychologie Pedagogiek Sociologie

Werkplekleren jaar 2 Focus: (mede)opvoeders ondersteunen bij opvoeding Methodisch werken staat centraal Integratie theorie – praktijk PMW opvoedingsondersteuning PMW jeugdzorg PMW kinderopvang PMW onderwijs

Werkplekleren jaar 3 Focus: de student leert als pedagoog op zelfstandige wijze te functioneren in een complexe situatie en op verschillende niveaus van een instelling. Systeemgericht en multidisciplinair Supervisie Integratie theorie – praktijk: persoonlijk vakmanschap

Theoretisch Kader Praktijk Stage Competenties Lerende centraal in het leerproces Praktijk Stage Taken Producten Competenties Theorie Leerstof Ontwikkeling persoonlijk vakmanschap

4 taakgebieden, 4 competentiegebieden  Competentie-gebieden  Pedagogisch adviseren Educatieve activiteiten Beleid & Organisatie Onderzoek Kerntaak I Leerdoelen Kerntaak II. Kerntaak III. Algemeen

beoordelen Kennis Vaardigheden Competentie Attitude

Online informatie stage pedagogiek extranet.doo.hva.nl/stage_werkplekleren/pedagogiek