Vandaag kampioen in wiskunde, morgen ook in gelijke kansen Beleidsnota Onderwijs en Vorming Frank Vandenbroucke 23 december 2004.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Brochure •Resultaat van een 2-jarig traject •Concept/principes/referentiekader –Nood aan concrete uitwerking in lessentabellen, studierichtingen … •Draagvlak:
EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Diploma’s mbo: bouwstenen in de beroepskolom
 Bond KBO  jul-14 Workshop Focus op VVE: scholen en gemeenten samen aan de slag LEA congres 5 november 2008 Presentatie: Ron Davids.
Flankerend onderwijsbeleid Heusden-Zolder Afdeling Welzijn en lokale economie op het kruispunt van onderwijs en welzijn Kathleen Vandenput Studiedag lokaal.
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Centrale Aanmelding in Nijmegen (Apparatsjik-dwang of Keuze, comfort en transparantie)
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen Het ganse schoolteam werkt aan een zorgbeleid binnen een schooleigen context Gilbert Van Den Abbeele.
Passend Onderwijs: onze gezamenlijke zorg?
In vogelvlucht … Het keuzeproces Waar informatie zoeken Verschillende mogelijkheden Of werk zoeken …?
VTB Technasium Vakcollege
Structuur secundair onderwijs
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
Website: Harry Milis RTC-coördinator.
Flankerend onderwijsbeleid De beleidsprioriteiten van onderwijs in het decreet (art 19) gelijke onderwijskansen, kleuterparticipatie, spijbelen,
Brede school in Berkenbos
Decreet Lerarenopleiding Frank Vandenbroucke 13 januari 2006.
Frank Vandenbroucke 17/02/06
Nieuw decreet volwassenenonderwijs
RONDE VAN VLAANDEREN – VOLWASSENENONDERWIJS Beleidsdomein Onderwijs en Vorming De (specifieke) lerarenopleiding De (specifieke) lerarenopleiding.
Samen grenzen verleggen voor elk talent
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
Het nieuwe schooljaar in de tienkamp Frank Vandenbroucke 29 augustus 2008.
Rondetafelconferentie Brussel Werkgroep 4 Begeleiding & Ondersteuning Voorzitter: Guy Devroede.
School of Education: Bruggen bouwen en onderhouden.
Workshop: Sociale Mix in het SO. Sociale Mix: Definitie.
Maandag 20 juni 2005Lokaal Sociaal Beleid Gent Infovergadering LSB-FORUM KINDEROPVANG (Lokaal Overleg Kinderopvang)
UITGANGSPUNTEN VOOR DE TOEKOMST VAN HET SECUNDAIR ONDERWIJS.
Harmonisatieplannen kabinet
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Treden naar succes, werk en leren Het hoger beroepsonderwijs in het Vlaamse onderwijs.
Entreeopleidingen: een Twents scenario Marian Kroeze en Jolien van Uden 25 juni, 2012.
Herziening kwalificatiestructuur Meer of minder ruimte?
Entreeopleidingen en herziening kwalificatiedossiers
Rookvrije school, educatie en rookvrije klassen Werkgroep onderwijs.
Voorontwerp van decreet betreffende de Vlaamse Kwalificatiestructuur Geel 10 maart 2009.
1zorg-route.
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
ONDERWIJSBELEID IN DE PROVINCIE LIMBURG
Update 1 september 2014 Marijke Wilssens opleidingscoördinator
Strategisch belang van de internaten en opvangcentra GO!
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Denk aan de toekomst FNV Manifest Gemeenteraadsverkiezingen 2010 Op 3 maart 2010* is het zover. Dan vinden in Nederland nieuwe gemeenteraadsverkiezingen.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig Onderwijs Werkgroep 2 Scholen en scholengemeenschappen : schoolorganisatie en personeel Voorzitter.
Verder studeren Na 6e of 7e BSO
Advies: werkplekleren Creativiteit en passie in het leerproces B3_Monsecour_Emmely_IV_Stap2 N
SOHO! van wilde strijdkreet naar meer effectiviteit Brussel, 5 oktober 2012.
Nieuwe pistes in onderwijs Ontmoeting land- en tuinbouwscholen Ingrid Vanhoren, coördinator Kwalificaties & curriculum.
OVERHEID EN AUTONOMIE VAN DE INSTELLINGEN Micheline Scheys Secretaris-generaal Departement Onderwijs en Vorming VVKHO Studiedag 14 februari 2014 “Beleidsruimte.
1 BEROEPS KUNST BuSO Leren en werken TECHNISCH ASO Het secundair onderwijs website CLB.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
EIGEN OPVOEDINGS PROJECT Vrij Katholiek Basisonderwijs Don Bosco Gerdingen.
De verschillende ministers De beleidscyclus Rechten & plichten van ouders en leerlingen SESSIE 2.
RTC Oost-Vlaanderen vzw
(O)Kans voor een versterkt onthaalonderwijs
Verwelkoming Dag van het Secundair Onderwijs
Structuur Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen
Pedagogische relatie in VO en MBO
ONDERWIJS EN ARBEIDSMARKT
het katholiek basisonderwijs
uitgangspunten voor de toekomst van het secundair onderwijs
Infonamiddag De werking van het Belgisch Onderwijssysteem
ONDER WIJS CENTRUM GENT
Strategisch Actieplan Limburg in het Kwadraat
Getuigschrift BaO en getuigschrift bereikte doelen
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Wat na de Master in de Educatieve Studies?
Recente evoluties inzake zorgzaam omgaan met kinderen
Transcript van de presentatie:

Vandaag kampioen in wiskunde, morgen ook in gelijke kansen Beleidsnota Onderwijs en Vorming Frank Vandenbroucke 23 december 2004

Inhoud Inleiding Maatschappelijke uitdagingen en strategische beleidslijnen Vier speerpunten voor gelijke onderwijskansen Het onderwijs verbreden en verdiepen Opleiding en vorming voor volwassenen

Uitdaging Samenleving verandert: –vergrijzen & opdrogen arbeidsmarkt –uitbreiding EU –complexiteit & diversiteit –kenniseconomie elk kind, elke jongere, elke volwassene gelijke kansen bieden inzake onderwijs, opleiding en vorming van topkwaliteit geen enkel talent onbenut laten!

Aanpak Topkwaliteit en gelijke kansen als rode draad 4 speerpunten –bruggen bouwen tussen onderwijs en arbeidsmarkt –financiering: gelijke middelen voor gelijke kansen –beleidsvoerend vermogen scholen versterken –leerkrachten bevestigen als sleutel tot succes!

Werkwijze Meer van hetzelfde zal niet volstaan Gelijke kansen > toelatingsbeleid en geld structureel ingrijpen

Werkwijze -lange termijn -voorbereid door o.a. proeftuinen -overleg -samenwerken lokale overheden en andere beleidsdomeinen -Europa - decreet in looptijd: 1/9/2005 tot 1/9/ evaluatie in

Bruggen onderwijs-arbeidsmarkt: een unieke kans om bakens te verzetten Leren en werken bijeen brengen –één aansturing voor de vele initiatieven –prioriteit voor stages en werkervaringsplaatsen: stagedatabank lasten verdelen – engagementen nemen Deeltijds leren –voltijds engagement nemen –meersporigheid behouden, maar afstemmen –vertrekken van leertrajecten ipv van structuren –werken aan een kwalificatie voor iedere leerling Speerpunt 1

Bruggen onderwijs-arbeidsmarkt: een unieke kans om bakens te verzetten Waardering TSO en BSO verhogen –geleidelijk meer middelen voor scholen voor industriële technieken (vanaf 1/9/2006) –basisapparatuur in de school – toegang tot hoogtechnologische infrastructuur via samenwerking (RTC e.a.) Waterval tegengaan –imago –keuzeproces –beschotten afbouwen Tertiair onderwijs: kwalificatie mogelijk tussen het diploma SO en de bachelor Speerpunt 1

Financiering: gelijke middelen voor gelijke kansen omkadering volgens leerlingen- en schoolkenmerken –eerst Tivoli uitvoeren: 2006 (basis) en 2007 (secundair) –vanaf 1/9/2008 geleidelijk nieuw systeem op basis van leerlingen- en schoolkenmerken –versnippering aanbod secundair onderwijs ontmoedigen kosteloos basisonderwijs: 6de leerjaar in 2007, dan afdalen beheersing kosten secundair –plafond op ouderbijdragen, gedifferentieerd naar richting –extra middelen uittrekken voor dure studierichtingen –fonds voor dure persoonlijke uitrusting, nl. voor knelpuntberoepen Speerpunt 2

Financiering: gelijke middelen voor gelijke kansen één financieringssysteem voor universiteiten én hogescholen duurzaam groeipad voor volwassenenonderwijs, maximaal toegankelijk en doelmatig dankzij regionale samenwerking Speerpunt 2

Beleidsvoerend vermogen scholen versterken autonomie en verantwoordelijkheid De directeur beter ondersteunen –gepast verlonen en statuut versoepelen –schoolbesturen en inspraakpartners vormingskansen geven De scholengemeenschap krachtiger maken –basisonderwijs: aanzet verankeren –secundair onderwijs: bevoegdheden optimaliseren –werken aan een rationeel aanbod vanuit behoefte van leerlingen Speerpunt 3

Beleidsvoerend vermogen scholen versterken: scholen vertrouwen en ondersteunen regelgeving beperken planmatig werken – planlast vermijden participatief werken –vertrouwen geven aan scholen –respect betonen voor de inspraakorganen als volwaardige gesprekspartners ondersteuningsveld stroomlijnen, ondersteuningsvraag aanmoedigen onderwijsinspectie controleert output maar houdt rekening met de context Speerpunt 3

Loopbanen van leraren: geen gelijke kansen zonder gemotiveerde leraren Sterkere klaservaring, betere lerarenopleiding –mentoren, aanvangsbegeleiding en ingroeibanen –2 in plaats van 3 vakken Minder vlakke loopbaan –differentiatie en evolutie in takenpakket –in- en overstap gemakkelijker Uitwisseling volwassenenonderwijs – andere verstrekkers Speerpunt 4

Onderwijs verbreden en verdiepen: punt voor punt Actief toelatingsbeleid: –thuistaal testen –doorverwijzing thuistaal Nederlands kan ook –voorrang voor kinderen uit buurt Nederlands leren: –extra aandacht Nederlands in leerplichtonderwijs –uitbreiden NT2 voor inburgering Zorg- en GOKbeleid integreren in nieuwe financiering en kwaliteitszorg

Onderwijs verbreden en verdiepen: punt voor punt Inclusie: –onderzoek draagkracht scholen –proeftuinen samenwerking gewoon- buitengewoon Spijbelen: –evaluatie beleid tegen 1/7/2005 –ev. uitbreiden time out en herstelgericht overleg –verantwoordelijkheid ouders

Onderwijs verbreden en verdiepen: punt voor punt Kwalificeren talenten en competenties van lerenden omzetten in kwalificaties –een kwalificatiestructuur uitwerken waar opleidingen en beroepen in passen –certificaten en diploma’s uitreiken –elders verworven competenties naar waarde schatten –soepel modulariseren waar dat nuttig blijkt/bleek eindtermen optimaliseren –beperken maar concreter maken –aansturen op wat we belangrijk vinden: bv. burgerschap –beroepsgerichte opleidingen in en buiten onderwijs op dezelfde wijze aansturen via standaarden

Onderwijs verbreden en verdiepen: punt voor punt Ondersteuningsfonds voor brede school Wachtlijsten infrastructuur inkorten: –inhaalbeweging –concreet voorstel tegen budgetcontrole 2005 Leerlingenvervoer: méér dan een bus inleggen –basis: netoverschrijdend en gratis, gekoppeld aan STOP –secundair: openbaar vervoer mogelijk voor elke leerling –buitengewoon: regeling op punt stellen en verbeteren

Onderwijs verbreden en verdiepen: punt voor punt “Minder lang studeren en later terugkeren is soms beter” 2-jarige masters bij wetenschappen en biomedische wetenschappen, mits –integreren theorie lerarenopleiding –schrappen overbodige ManaMa Academisering hogescholen: klaarheid door expertengroep Rationalisatie opleidingsaanbod gemiddelde feitelijke studieduur opvolgen en beheersen

Iedereen moet levenslang kunnen leren Volwassenenonderwijs Zelfstudie en contactonderwijs combineerbaar maken Aandacht voor geletterdheid (bv. quickscan) Betere coaching voor mensen in basiseducatie en tweedekansonderwijs Doelmatigheid door oprichten regionale associaties (CVO/BE) Opleiding en vorming Opleidingsverstrekkers gezamenlijk aansturen Ongekwalificeerde uitstroom aanpakken: –Iedereen een startkwalificatie bezorgen –Sterker aansturen op het behalen van het diploma SO