De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Structuur Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen

Verwante presentaties


Presentatie over: "Structuur Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen"— Transcript van de presentatie:

1 VOLWASSEN-EN-ONDERWIJS EEN VRAAGGESTUURD ARBEIDSMARKTGERICHT ONDERWIJSAANBOD OP MAAT

2 Structuur Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen
Achtergrond van het project Bespreking van de verschillende projectfasen Concreet voorbeeld: lasser - monteerder

3 Waarom samenwerken?

4 Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen?
CVO, DBSO en TA vissen allemaal in dezelfde vijver Brusselse regio : CVO, DBSO en TA => soortgelijk opleidingsaanbod Vaststellingen vanuit TA Ongekwalificeerde uitstroom Onderwijskwalificatie … te ver van mijn bedshow Vastlopen op de algemene vakken Afgestudeerden BSO … te zwak op de arbeidsmarkt Overstappen naar DBSO of CVO : steeds moeilijkheden erkenning EVC Financieel : Investeringen in materiaal en infrastructuur wegen erg zwaar

5 Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen?
Vaststellingen vanuit CVO Zij-instroom vanuit SO: steeds moeilijkheden erkenning EVC Financieel : Opstart nieuwe programmaties : financiële en infrastructurele rem Hoge schotten tussen CVO, DBSO en SO

6 Achtergrond project

7 Ontstaan 24 maart 2017 overleg profilering scholen in het kader van scholengemeenschap secundair onderwijs Scholengroep Brussel Ontstaan idee samenwerking centra voor volwassenenonderwijs, technische athenea en centrum leren en werken 8 mei 2017 Algemene afstemming aanbieders arbeidsgerichte opleidingen (CLW, CVO’s en Ta’s) Onderlinge ondersteuning op het vlak van infrastructuur, didactisch materiaal, personeel, … Opstarten project

8 Deelnemers project GO! Castor – Centrum Leren en Werken
GO! COOVI – Secundair Onderwijs GO! CVO Brussel GO! CVO COOVI GO! Technisch Atheneum Jette GO! Technisch Atheneum Zavelenberg GO! Victor Hortaschool

9 Projectdoel “Ongekwalificeerde uitstroom in het arbeidsmarktgericht onderwijs vermijden en omzetten naar de uitstroom van gekwalificeerde technici.”

10 Operationele doelstellingen project
OD1: Catalogiseren van alle arbeidsmarkgerichte opleidingen van de deelnemende onderwijsinstellingen. OD2: Vergelijken van de beroepskwalificaties/onderwijskwalificaties van de ‘gemeenschappelijke’ arbeidsmarktgerichte opleidingen. OD3: Uitbouwen van een structureel beleid waarbij beroepskwalificaties dienen als opstap naar onderwijskwalificaties. OD4: Uitwerken van een structureel vrijstellingenbeleid tussen de verschillende onderwijsvormen.

11 Operationele doelstellingen project
OD5: Optimalisatie en versterking van het arbeidsmarktgericht opleidingsaanbod van de verschillende onderwijsinstellingen van Scholengroep Brussel. OD6: Onderlinge ondersteuning en samenwerking op het vlak van infrastructuur, didactisch materiaal, vormingen, personeel, … . OD7: Een continue informatieoverdracht tussen de verschillende onderwijspartners. OD8: Uitbouw van een gezamenlijke traject- en leerlingenbegeleiding

12 Projectfasen …

13 Projectfasen Projectfase 1
Catalogiseren van alle arbeidsmarkgerichte opleidingen van de deelnemende onderwijsinstellingen in een vergelijkend matrix. Inventarisatie van het eventuele overaanbod, complementariteit en lacunes in het huidige aanbod aan arbeidsmarktgerichte opleidingen van de deelnemende onderwijsinstellingen. Inventarisatie van de opportuniteiten die een structurele samenwerking tussen de deelnemende onderwijsinstellingen biedt

14 Projectfasen Projectfase 2
Vergelijken van de beroepskwalificaties/onderwijskwalificaties van de ‘gemeenschappelijke’ arbeidsmarktgerichte opleidingen via een matrix en dit, als proefproject, voor de studierichtingen: “Lassen-monteerder” (CVO Brussel – KTA Zavelenberg – Victor Hortaschool Evere) “Tuinbouw-hovenier” “medewerker groen- en tuinbeheer” (CVO COOVI – CLW Castor – COOVI SO) “Hoefsmid” (CVO Brussel – CLW Castor) “(hulp)kok” (CVO COOVI – CLW Castor – COOVI SO) Uitbouwen van een gezamenlijk structureel beleid waarbij beroepskwalificaties dienen als opstap naar onderwijskwalificaties voor de studierichtingen uit het proefproject.

15 Projectfasen Projectfase 3
Structurele samenwerking (infrastructuur, didactisch materiaal, vormingen, personeel, …) tussen de verschillende onderwijsinstellingen voor de studierichtingen uit het proefproject. Inventarisatie van opportuniteiten tot versterking van de studierichtingen uit het proefproject via stelselmatige uitbouw van een arbeidsmarktgericht opleidingsaanbod aansluitend/aanvullend op de studierichtingen uit het proefproject.

16 Projectfasen Projectfase 4
Uitbreiden van de structurele samenwerking tussen de verschillende onderwijsinstellingen naar ander “gemeenschappelijk” arbeidsmarktgericht opleidingsaanbod op basis van de ervaringen van het proefproject.

17 Projectfasen Projectfase 5
Ontwikkelen van “arbeidsmarkgerichte campussen”. Op een campus zouden dan, per studiegebied, naast de voltijdse arbeidsmarktgerichte opleidingen van het beroeps/technisch secundair onderwijs eveneens (aanvullende) opleidingen uit het deeltijds onderwijs en uit het volwassenenonderwijs kunnen worden aangeboden. Uitbouw van een gezamenlijke traject – en leerlingenbegeleiding. Het uitbouwen van één of meerdere “leerwinkels” die de lerende informatie verstrekt en samen met de lerende een leertraject op maat uitstippelt

18 Projectfasen Projectfase 6
Betrekken van andere partners (andere onderwijsinstellingen, VDAB, Actiris, beroepssectoren, …).

19 Concrete voorbeelden

20 Proefproject Lassen Deelnemers CVO Brussel TA Zavelenberg
Victor Hortaschool Evere

21 Proefproject Opleiding Lassen-monteerder
Doelgroepen Doelgroep 1: cursisten die de opleiding volgen om onmiddellijk op de arbeidsmarkt aan de slag te kunnen Doelgroep 2: cursisten die de opleiding combineren met een opleiding aanvullende algemene vorming om zodanig naast het certificaat lassen ook een diploma secundair onderwijs te krijgen Doelgroep 3: cursisten volwassenenonderwijs / leerlingen secundair onderwijs die (een deel van) de opleiding willen volgen om een extra-kwalificatie (deelcertificaat/certificaat) te behalen naast hun (beroeps)opleiding die ze al volgen of gevolgd hebben Doelgroep 4: doorstroom voor NT2-cursisten

22 Proefproject Opleiding Lassen-monteerder
Praktische organisatie Onderwijsbevoegdheid ligt bij CVO Brussel Infrastructuur wordt ter beschikking gesteld door TA Zavelenberg/Victor Hortaschool Evere

23 CVO : lassen-monteerder
TA: tweede graad basismechanica Basis elektriciteit Basis elektriciteit Basis metaal Basis metaal Basis lassen Basis lassen BMBE-hoeklassen BMBE-hoeklassen MIG/MAG hoeklassen MIG/MAG hoeklassen TIG-hoeklassen TIG-hoeklassen Montage-technieken 1 Montage-technieken 1 Montage-technieken 2

24 Proefproject Koeling en warmte
Deelnemers CVO Brussel TA Zavelenberg

25 Proefproject Koeling en warmte
Doelgroepen Doelgroep 1: cursisten die de opleiding volgen om onmiddellijk op de arbeidsmarkt aan de slag te kunnen Doelgroep 2: cursisten die de opleiding combineren met een opleiding aanvullende algemene vorming om zodanig naast het certificaat ook een diploma secundair onderwijs te krijgen Doelgroep 3: cursisten volwassenenonderwijs / leerlingen secundair onderwijs die (een deel van) de opleiding willen volgen om een extra-kwalificatie (deelcertificaat/certificaat) te behalen naast hun (beroeps)opleiding die ze al volgen of gevolgd hebben Doelgroep 4: doorstroom voor NT2-cursisten

26 Proefproject Koeling en warmte
Praktische organisatie Onderwijsbevoegdheid ligt bij CVO Brussel Infrastructuur wordt ter beschikking gesteld door TA Zavelenberg Opleidingen: - Monteur centrale verwarming (360Lt)+ Installateur individuele gasverwarming (220LT/120LT) = 480LT - Monteur centrale verwarming (360LT) + Loodgieter (260LT/160LT) = 520LT

27 Proefproject Ruwbouw Deelnemers CVO Brussel TA Zavelenberg

28 Proefproject Ruwbouw Doelgroepen
Doelgroep 1: cursisten die de opleiding volgen om onmiddellijk op de arbeidsmarkt aan de slag te kunnen Doelgroep 2: cursisten die de opleiding combineren met een opleiding aanvullende algemene vorming om zodanig naast het certificaat ook een diploma secundair onderwijs te krijgen Doelgroep 3: cursisten volwassenenonderwijs / leerlingen secundair onderwijs die (een deel van) de opleiding willen volgen om een extra-kwalificatie (deelcertificaat/certificaat) te behalen naast hun (beroeps)opleiding die ze al volgen of gevolgd hebben Doelgroep 4: doorstroom voor NT2-cursisten

29 Proefproject Ruwbouw Praktische organisatie
Onderwijsbevoegdheid ligt bij CVO Brussel Infrastructuur wordt ter beschikking gesteld door TA Zavelenberg Opleidingen: - Polyvalent dakdekker (480LT) - Dakdekker metalen daken (240LT)+ loodgieter (260LT) = 500LT - Metselaar (720LT)

30 Contactgegevens Pieter Vielfont: directie@kta-zavelenberg.be
Ina Massij:


Download ppt "Structuur Waarom samenwerken … enkele contextuele vaststellingen"

Verwante presentaties


Ads door Google