De 7 fasen methodiek van zorgpaden volgens CBO/NKP

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samenwerkend leren lastig -ook voor leraren leerzaam -ook voor leraren
Advertisements

SEPA Wat verwacht de toezichthouder van u? NFS SEPA-voorlichtingsmiddag, 30 mei 2012 Prof. Dr. Olaf C.H.M. Sleijpen Divisiedirecteur, Toezicht pensioenfondsen.
Implementatie van de UNCO-MOB
De volgende stap in BIM René van der Sluis, Ben Spreen, Jeroen Leeuw.
Harmonisch samenwerken met personeel en vrijwilligers Samen vrijwilligen! Vlaams Steunpunt Vrijwilligerswerk - Antwerpen 4 maart 2014.
Medico-legale status van richtlijnen
Hoe organiseer je eFactureren in je gemeente ?
door de introductie van MAGIE Meer en Anders Gaan Implementeren van Expertise door de introductie van KENNISDOMEINEN.
Samenwerkingsprotocol
Hoofdstuk 10 Afsluiting van het project
Methodisch begeleiden
De Doorbraakmethode in de jeugd GGZ Heleen Tijink, adviseur CBO.
Motivatie van de professional Willy Limpens
Nationaal Actieprogramma Diabetes 24 november 2011 Elize van Ballegooie Senior Implementatiemedewerker NAD Ytje van der Veen Implementatiemedewerker DVN.
DoorZetten – Geen wachttijd Revalidatie in beweging in het chronisch pijn team.
BPR van het Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen
H. Van der Mussele Directeur stratgie en zorgontwikkeling
Inpassing in een uniform patiëntendossier
Projectmanagement (SBC) 19 november 2009
Mediacentrum Windesheim na 23 dingen. Hoe nu verder?
EVALUATIE & PLANNING Ondersteuning kwaliteitshandboek IBO/KDV
ICTB/NB Projectmanagement.
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Hoofdstuk 8 Implementatie
2IO05: OGO 1.1 Informatiesystemen Ed OGO Hoe leer je ontwerpen? –doen: stap voor stap + terugkijken Telkens: –modelleren: probleem terugbrengen.
Integrale Oncologische Zorgpaden
De financiële cyclus TURBO opleiding.
Programma Stappenplan ZMO Individueel Zorgplan. In tien stappen naar een strategie voor zelfmanagementondersteuning Jeanny Engels 6 juni 2010.
LauwersCollege Buitenpost Informatica
© L.A.F.M. Kerklaan HCG 1 16 november 2001Juridisch bibliothecarissen Het managen van de juridische bibliotheek Het kwaliteitshandboek als praktisch instrument.
Implementatie Normblad 8002
N-QICK Nurse-led Quality Improvement in Children with Kidney disease Projectteam Projectleider: Theo van Achterberg Onderzoeker: Betsie van Gaal Adviseur:
5S in Velsen.
Congres Appreciative Inquiry
Opzet, planning en uitvoering van projecten
Vorming E-zorgplan.
Cursus man review medische laboratoria 2004 De management review Cursus voor het succesvol uitvoeren van de management review G. De Schrijver M.D., Ph.D.
2014 EVALUATIES N+1.
Certificering van milieumanagementsystemen volgens NEN-EN-ISO 14001
Vergaderen.
Presentatie projectplan werkgroepen
“Kijken, denken en doen met voor risico”
Personeel & Organisatie Kengetallen voor de Vlaamse overheid HR-netwerk 18 januari 2002.
In 7 stappen naar een gezond bedrijf
Wat gaan we bespreken ? Werkwijze mbt opstel Stolpe specifiek ZP Advies aan de platform leden.
Denise Goessens-Nix, ketencoördinator CVA keten Parkstad Utrecht, 7 oktober 2015.
WPO (Interactief) Anne van Kempen Sanne van Hoof WPO kenniskring 2 november november 2015 Tips en aandachtspunten voor een succesvolle implementatie.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Verpleegkundig redeneren
Traject Departement Landbouw en Visserij. Agenda 1. Het Departement Landbouw en Visserij 2. Traject binnen het Departement Landbouw en Visserij 3. Aandachtspunten.
P. van der Terp DienstverleningPlus. 2 Agenda Historisch perspectief Ingreep Overgangsjaar 2007 Historische kosten Vergelijking kosten Filenet.
Integrale zorg thuis en in het ziekenhuis “Effecten van afdelingsoverstijgende zorg voor een en dezelfde patiënt” Groene Hart ziekenhuis Gouda Marga Boere.
“Projectmanagement binnen het ISZF” Henk Post, april 2007 (presentatie Mt Gaasterlân-Sleat)
Werkgroep MOF-MOD 28 mei 2013 Hugo Hoogwijs, afdelingshoofd MOD DAR-iV Bijlage 5: PROJECT INTEGRATIE MANAGEMENTONDERSTEUNENDE DIENSTEN MOD DAR-iV - MOD.
Toelichting start MMS tot certificatie Hoe integreer je ISO14001 in jouw bedrijf? Evi Heyndrickx – Nederlands Copywriting – Vives - schooljaar
Organisatiemet zelfsturende teams  1. Waarom  Mensen willen graag zelf beslissingen nemen en (mede)verantwoordelijk zijn  Direct in overleg met de.
Frank Verstraeten Implementatie GROP. Frank Verstraeten Doelstelling 1 Doel: De algemene doelstelling van het OTO (beleids)plan van de GGD Flevoland is.
PLANNING MAKEN Stap één bij projecten. HOE MAAK JE EEN ANALYSE? Wat is het verschil tussen een planning en een plan?
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Succesvol implementeren in de zorg
Samenwerking Wave 0.
Kluwer The end of Publishing
Rapportage van voortgang of status
Methoden om te werken aan continue verbetering
Welkom bij DAIly NURSE.
Team charter Instrument.
Groeien als team - het teamcharter als hulpmiddel
Workshop Afspraken maken
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Voorbeeld presentatie
Transcript van de presentatie:

De 7 fasen methodiek van zorgpaden volgens CBO/NKP Het pad ontstaat door er op te lopen

Zorg is complex Waarom zorgpaden? • Zorg wordt steeds complexer. • Steeds meer disciplines en afdelingen zijn betrokken bij de zorg voor een patiënt. • Veranderende professionele standaarden • Veiligheidsproblemen (VMS) • Invoering DOT • Veel afstemming, coördinatie m.b.t. doelen, rollen, procedures – Tussen zorgververleners – Tussen diensten / afdelingen – Over grenzen van organisatie – Tussen clinici en management • Zorg moet steeds efficiënter Zorg is complex

Standaardisatie Vergroot controle, structuur en focus op het proces door het eenvoudiger en generiek te maken. “Iedere patiënt is anders”… maar niet voor het proces

7 fasen model voor de ontwikkeling, implementatie evaluatie en continue opvolging van een zorgpad

Zorgpad 4 domeinen Eigen organisatie en team Visie van patiënt en familie Beschikbare evidence en wetgeving =>zorgstandaard CVA/ TIA Partners in een andere lijn

Sleutelinterventies Activiteiten die de doorlooptijd of de kwaliteit van het zorgproces beïnvloeden In Lean Six Sigma: Critical To Quality Sleutelinterventies: activiteiten en op te volgen indicatoren

Variantie “Elke afwijking van wat verwacht werd te gebeuren in een klinisch pad.”

Gefaseerde ontwikkeling van zorgpaden Fase 1: Screening: Nagaan of zorgpad geschikte tool is Fase 2: Projectmanagement fase (voorbereidingsfase) Fase 3: Diagnosestelling & objectivering (“as-is”) Fase 4: Ontwikkeling van het zorgpad Fase 5: Implementatie van het zorgpad Fase 6: Evaluatie van het zorgpad Fase 7: Continue opvolging

Per fase • Fase start bij … • Doelstelling van deze fase • Methodiek – zodat projecten beter gestructureerd en opgevolgd kunnen worden • Doelstelling van deze fase – zodat iedereen weet wat er juist behaald dient te worden • Methodiek – multi-methodische aanpak • Beoordeling van deze fase – om projectfase goed te kunnen afsluiten – later wordt binnen NKP een audit systeem ontwikkeld

Fase 1: Screeningsfase • Fase start bij: • Doelstelling: • Methodiek: Vraag naar zorgpad of herontwerp van een zorgproces • Doelstelling: – Is een zorgpad een oplossing voor de gestelde vraag? – Nagaan eigenaarschap van mogelijk project • Methodiek: – Aanvraag tot project – Met welk soort team heb je te maken (stakeholdermap) • Beoordeling: – Zijn zorgpaden een goede methodiek om probleem op te lossen? – Is er beslissing tot opstarten project genomen? – Is team bevraagd naar nood project? – Is management bevraagd naar nood project? – Wie is er geëngageerd om dit project uit te voeren / mee te werken ? – Zijn outcomes (performantie-indicatoren) beschikbaar?

Fase 2: Projectmanagement fase • Fase start bij: Er is beslist om met een KP project te starten. • Doelstelling: – Afbakenen van pad – Samenstellen van projectteam – Taakverdeling & Taakafspraken • Methode: – Afbakening van populatie – Het kernteam en de werkgroep worden samengesteld. – Kernteam / Werkgroep Informeren – Projectmanagement • Beoordeling: – De populatie en het tijdskader zijn afgebakend – Iedere betrokkene binnen project is op de hoogte van project – Kernteam is op de hoogte van de rolverdeling binnen dit project

Fase 3: Diagnose & objectivering • Fase start bij: Het is duidelijk voor welk zorgproces een zorgpad ontwikkeld gaat worden, het team is op de hoogte en het project is voorbereid. • Doelstelling: – De huidige organisatie van het zorgproces in kaart brengen vanuit 4 aandachtspunten: • De eigen organisatie & team • De visie van patiënt & familie • De beschikbare evidence & wetgeving • De partners in een andere lijn • Methodiek: – Verdere verdieping van 4 aandachtspunten dmv verschillende tools • Beoordeling: – Is objectieve informatie beschikbaar voor deze 4 aandachtspunten?

Fase 4: Ontwikkelingsfase (1) • Fase start bij: Alle gegevens over status huidige organisatie zijn beschikbaar. • Doelstelling: – Voorstel zorgpad uitwerken – Nodige middelen ter beschikking stellen om zorgpad operationeel te maken – Praktische uitwerking i.f.v. (elektronisch) dossier • Methodiek: – Patiëntengroep & Tijdskader herbekijken en operationeel afbakenen – Sleutelinterventies op tijdsas aanbrengen – Zorgpad document uitwerken – Patiëntenversie / Infobrochure i.f.v. pad – Versie goedgekeurd door kernteam wordt finaal besproken met ondersteunende diensten / management / andere lijn / …

Fase 4: Ontwikkelingsfase (2) • Beoordeling: – Basisvereisten voor document • Multidisciplinair • Time Task matrix met start- en eindpunt • Duidelijke afbakening begin- & eindpunt • Finale en intermediaire doelstellingen zijn duidelijk • De verschillende teamleden zijn opgenomen • Rapportagesysteem • Sleutelinterventies zijn visueel zichtbaar • Indicatoren zijn opgenomen • Goedkeuring door ondersteunende diensten • Aandacht communicatie patiënt en familie • Patiëntenversie • Relatie met andere lijn

Fase 5: Implementatiefase • Fase start bij: Het pad is uitgewerkt door het multidisciplinaire team en klaar voor Implementatie • Doelstelling: – Alle betrokken teamleden worden ingelicht over inhoud, wijzigingen, hun rol & taak, rapportage, communicatie, … – Pad wordt uitgetest – Test – pad wordt geëvalueerd – Pad wordt geïmplementeerd voor dagelijks gebruik • Methodiek: – Opstellen implementatieplan – Informatiesessie aan alle betrokkenen – Testfase – Multidisciplinair overleg over testfase en verder gebruik • Beoordeling: – Pad is besproken en uitgetest – Pad wordt gebruikt in dagelijkse praktijk

Fase 6: Evaluatiefase • Fase start bij: • Doelstelling: • Methodiek: Het pad is in gebruik, voorbereidingen voor de eerste grondige evaluatie. • Doelstelling: – Evaluatie van de bruikbaarheid – Evaluatie van het effect • Methodiek: – Technieken diagnosefase worden opnieuw uitgevoerd – Variantieanalyse – Periodieke opvolging – KP kompas / Balanced Scorecard – ZPZET herevaluatie • Beoordeling: – Objectieve evaluatie uitgevoerd – Verschil (statistisch) tussen voor en na implementatie is getest

Fase 7: Continue Opvolgingsfase • Fase start bij: Het klinisch pad is in gebruik en geëvalueerd. • Doelstelling: – Keeping pathways alive – Blijvend gebruik – Blijvende opvolging – Afsluiten projectaanpak • Methodiek: – Functieomschrijving procesbewaker – Minimum elke 6 maand inhoudelijke bespreking – Minimum elk jaar objectieve evaluatie met metingen – Exit Poll om afwijkingen van sleutelinterventies op te volgen • Beoordeling: – Is er minimum om de 6 maand een multidisciplinaire vergadering waar de inhoud van het pad besproken wordt. – Is er minimum éénmaal per jaar een idee over de performantie van het pad (objectieve gegevens) – Compliance van pad

Tips Houd het klein Stap voor stap Weerstand hoort erbij…kunst om te overwinnen Maak steeds duidelijk in welke fase je zit met je team Houd tempo Feestje vieren bij een bereikt doel Iedereen moet er volledig achterstaan, afspraken op papier zetten en eraan conformeren Waar doen we het voor…..