Basisschool ‘t Heuvelke

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Ouderavond • Informatie over passend onderwijs • Informatie over de MR door Arno Derkman • Informatie over de OR door Claudia Pleijhuis • Ouders.
Advertisements

Kleuterschool De Zevensprong
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
Informatieavond Leerlingenzorg.
Informatieavond 22 april 2013
Zorg voor alle kinderen.. Hoe ontwikkelt het kind zich?
Wat weet de leerkracht van uw kind?
De Biezenhof een BAS-school? een BAS-school?. Voorgeschiedenis n maart tot september 2010: Waar willen we naar toe? n september 2010: Presentatie BAS.
De Kor f Openbare basisschool Montessori Welkom.
hoe gaan we om met verschillen in leercapaciteit
Kennismakingsavond 24 september 2013 Even voorstellen ! Welkom in de groep.
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Zorgroute basisschool Dijkerhoek.
Zorgstructuur op de Troubadour. 5 niveaus 1 Algemene zorg 2 Extra zorg 3 Speciale zorg na intern onderzoek 4 Speciale zorg na extern onderzoek 5 Bovenschoolse.
Leerlingenzorg De Telgenkamp
Programma 28 november 2012 Opening Toelichting protocol
Zorgstructuur Stedelijk Gymnasium Nijmegen
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
Welkom.
Werkconferentie 4 april 2013
Begeleiding van kinderen met zorg
Zorgteam: juf Inge D.W., juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Inge G., meester Lode.
Zorg voor kinderen en jongeren met problemen op school Handboek Jeugdzorg.
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Verlengde Instructie Groepen 3.
Passend Onderwijs Wat verstaan we onder Passend Onderwijs?
Handelingsgericht werken
Leerlingzorg op r.k. Basisschool de Parkiet
Zorgteam: juf Inge, juf Rita, juf Martine, juf Kristien, juf Heidi.
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
informatiebijeenkomst
Onderwijs passend maken binnen stichting kom Leren
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Januari Zorgoverdracht peuterspeelzaal groep 1 t/m 8 Voortgezet Onderwijs overdrachtsformulieren overdrachtsgesprekken onderwijskundig dossier overdrachtsgesprekken.
Ouderavond verwijzingen vervolgonderwijs.  Welkom  Passend Onderwijs  Verwijzingsprocedure  Mogelijkheden verwijzing - SBO (Speciale Basisschool)
Informatiebijeenkomst Groep 2
Zorgavond Mariaschool. Inhoud: voorstellen doel / omschrijving / taken intern begeleiders leerlingvolgsysteem zorgstructuur leesproblemen/dyslexie (hoog)begaafdheid.
Zorgstructuur Mariaschool
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Zorgstructuur op basisschool Pius X
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
Naar het voortgezet onderwijs
Informatieavond cluster 7 en 8. Algemene informatie groep 7 en 8 Informatie Voortgezet Onderwijs.
Informatieavond Groep 1/2 D.
Filmpje over handelingsgericht werken
Passend onderwijs. Opbouw presentatie Passend onderwijs Alle leerlingen hebben recht op goed onderwijs. Het liefst een school in de buurt. De beste kansen.
Van ziekenhuisschool naar onderwijsondersteuning zieke leerlingen in Nederland.
Welkom! Ouderavond TK2+ project Donderdag 26 november 2015.
Leerwegondersteunend onderwijs (LWOO) op het Udens College VMBO (tot 2018) INHOUD.
en het leerlingvolgsysteem
PO  VO Een bijzondere stap Openbare basisschool.
Samenwerkingsverband Passend Onderwijs PO Friesland Informatie voor ouders en leerkrachten.
Informatieavond groep 3
Presentatie Passend onderwijs Voor: Ouders/verzorgers van SBO Petrus Dondersschool Datum: 3 april 2014.
De zorg op onze school Presentatie over de zorg met als uitgangspunt de 1-zorgroute. Petra Vinkestijn IB-er Burg. Westerbeek van Eertenschool Varik.
Ouderavond Passend onderwijs en arrangeren op de dr. P.C.M. Bosschool
Dick Pardon.
IB - Bijeenkomsten Westfriese Knoop
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2017/2018
Welkom.
Bs Petrus en Paulus en bs Edith Stein
De doorstroom van PO naar VO Ieder leerling op de best passende plek
Ouderavond groep 8 Schooljaar 2018/2019
Passend Onderwijs en Zorgplicht
Dick Pardon.
Hoe volgen wij onze kinderen?
Prader Willi en schoolkeuze
Transcript van de presentatie:

Basisschool ‘t Heuvelke De zorgstructuur

Niveau 1 Het normale klassikaal onderwijs De zorg structuur van basisschool ‘t Heuvelke is opgebouwd uit 5 niveaus: Niveau 1 Het normale klassikaal onderwijs Niveau 2 Waar hebben de kinderen in de klas behoefte aan? Niveau 3 Er word individueel verder gekeken naar een leerling Niveau 4 Er wordt extern onderzoek of begeleiding aangevraagd Niveau 5 Verwijzing naar Speciaal basisonderwijs of Speciaal onderwijs

Niveau 1 Het onderwijs in de groep Wat doet de IB-er op dit niveau?

A. Bewaken van de methodes We kijken samen met de leerkrachten naar de methodes. Pakken knelpunten uit de methodes samen met de leerkrachten aan. Nieuwe methodes worden samen ingevoerd.

B. Het werken binnen de groep De organisatie in de klas Zelfstandig werken Coöperatief leren Regels en afspraken

C. Contacten met andere scholen Bij verhuizingen Bij Vervolgonderwijs

D. Toetsen bewaken Alle toetsen in een jaarkalender zetten Tijd inplannen voor afname toetsen door leerkrachten Bewaken groepsklappers Samen bespreken uitslagen en actie nemen

E. Ontwikkelingen volgen Landelijke en regionale ontwikkelingen volgen Nieuwe toetsen volgen en invoeren Cursussen en opleidingen volgen IB- netwerk

F. Groepsbesprekingen Hieruit kunnen 3 vervolgacties komen: Leerling ontwikkelt zich goed binnen de groep Leerling laat ten aanzien van leeftijdsgenoten/ klasgenoten een achterstand of voorsprong zien, maar die kan met voldoende hulp en een handelingsplan op niveau 2 verder binnen de groep Leerling laat een dusdanige achterstand of voorsprong zien dat verder onderzoek noodzakelijk is (niveau 3)

G. Overleg met directie Wekelijks Over alle ontwikkelingen binnen het onderwijs

Niveau 2 Het geven van goed onderwijs in de groep Hoe bewaken we in de groep goed onderwijs aan alle kinderen?

A. Door een goede klassenorganisatie te bewaken Door coöperatief leren Door zelfstandig werken Door goede regels en afspraken Goede doorgaande lijn door de groepen heen Door te kijken naar de kansen van kinderen Goed oudercontact tussen leerkracht en ouder

B. Aandacht voor de sociaal emotionele ontwikkeling Invullen sociogrammen Sociaal emotionele methodes aan leerkrachten aanbieden Pedagogische groepsoverzichten en plannen Pestvrij Heuvelke speelplaatsproject

C. Werken met 3 niveaus Basisgroep Verlengde instructiegroep Plusgroep volgen methode Verlengde instructiegroep krijgen in kleine groep extra instructie Werken met extra materialen Aanpassing in hoeveelheid Plusgroep Gaan sneller door methode heen Krijgen verdiepingsmateriaal

D. Werken met handelingsplannen Voor de hele groep (nieuwe ontwikkeling) Voor een kleine groep kinderen Individueel (niveau 3) Evalueren van de handelingsplannen Leerling gaat weer binnen groepslijn mee (terug naar niveau 1) Leerling gaat vooruit, maar extra aandacht door leerkracht blijft nodig (niveau 2) Hulp heeft te weinig effect gehad, verder naar niveau 3

Niveau 3 De individuele leerling

A. Wanneer gaan we verder kijken naar een individuele leerling? Als ouders en school zich, ondanks extra inspanningen, zorgen blijven maken over de ontwikkeling Als de kinderen zelf duidelijke signalen afgeven

B. Hoe gaan we verder? Oudergesprek tussen leerkracht en ouders Leerlingbespreking tussen leerkracht en IB (goedkeuring ouders) Leerling inbrengen in blokuren met externe begeleider Thieu van Dael (goedkeuring ouders) Gesprek met leerkracht, IB en ouders

C. Wat betekent dit in de praktijk? Handelingsgericht werken, wat zijn de kansen voor dit kind? Eventueel individueel handelingsplan Eventueel extra toetsen afnemen Remedial teaching (extra hulp) binnen de groep, eventueel extra leesmomenten buiten de groep Dossiervorming door IB in apart zorgdossier Leerling inbrengen in zorgteam of schoolmaatschappelijk werk, met goedkeuring ouders Bij blijvende zorgen verder naar niveau 4, het verwijzen naar externe instanties voor onderzoek, behandeling of begeleiding.

Extern onderzoek Behandeling Begeleiding Niveau 4 Extern onderzoek Behandeling Begeleiding

Te denken valt aan: Ondersteuning taal-spraakontwikkeling logopedie Motorische ondersteuning ergotherapie, fysiotherapie Spelbegeleiding, sociale vaardigheidstraining Virenze, amacura, PIW, Vacare Persoonlijkheidsonderzoek, ontwikkelingsonderzoek Virenze, Orbis GGZ, Amacura, Amalexis, Synthese Preventieve ambulante begeleiding SBO, cluster 1 t/m 4 Rugzak met ambulante begeleiding

Verwijzing naar speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs Niveau 5 Verwijzing naar speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs

Hoe vindt verwijzing plaats? Aanmelding bij kwadrant onderwijsloket Indienen onderwijskundig rapport, onderzoeksverslagen en handelingsplannen PCL (SBO) en CvI (cluster 1 t/m 4) beslist of plaatsing akkoord is

Vormen van speciaal onderwijs: Speciaal basisonderwijs (SBO) Cluster 1 blinden en slechtzienden Cluster 2 taal- spraak- en gehoorstoornissen Cluster 3 Verstandelijk beperkt, lichamelijk beperkt, langdurig ziek, epilepsie Cluster 4 Gedragsproblemen, psychiatrische problemen

Zijn er nog vragen? U kunt altijd terecht bij de groepsleerkracht of de IB-er na het maken van een afspraak. Bedankt voor het luisteren! Monique (1 t/m4) Elles (5 t/m 8)