VINDPLAATSGERICHT WERKEN

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Eigen kracht Vrijwillige kracht Professionele kracht
Advertisements

Kinderrechtencoalitie Jongvolwassenen
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Onze kernwaarden.
De vrijwilliger van vandaag • wil zich niet binden. Wel; tijdelijke taak • wil afgebakend pakket, overzichtelijk • verschillende typen mensen passen bij.
MKKJ IN IZEGEM. Izegem, jeugd en mkkj  inwoners  7291 personen worden als jeugd gerekend.  1537 jongeren zijn actief in een jeugdvereniging.
Introductiebijeenkomst
HOGESCHOLEN IN DIALOOG Dag van de kennisuitwisseling 19 januari 2010
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Door Rosalie Blok. Op 4 mei 2013 heb ik besloten om naar de dodenherdenking te gaan in een dorp in de provincie Zeeland. Dit wordt jaarlijks georganiseerd.
Samen bouwen aan zelfvertrouwen
Deze Tantra komt uit het noorden van Indië, of je nu bijgelovig bent of niet. Neem toch een paar minuten de tijd. Ze bevat sommige boodschappen die goed.
Welkom bij Leefstijl.
Marc Van Gils – Marc Mathyssen
Dialoogdag Ouderswerking Vlaams-Brabant
Missie Omgeving Identiteit Waarden & Overtuigingen Vaardigheden
Opnieuw Steeds opnieuw ben ik andere aspecten van
INFO-AVOND DE SCHOM 18 JANUARI 2010
Mijn Intake Kevin Lutgert Matchpoint. De Voorbereiding naar mijn opleiding Onderzoeken Beslissingen nemen Praten met Matchpoint Gesprek op.
Sociale inclusie.
Sportiviteit & Respect HC Twente 26 maart 2014
Hogescholen in Dialoog
Oplossingsgericht coachen
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
HET CURRICULUM VITAE = VISTEKAARTJE NUMMER 2
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Denken en dienen Romeinen
Antwoord voor jezelf op de volgende vragen met NOOIT, WEINIG of REGELMATIG 1Hoe vaak nodig jij anderen uit voor een bakje koffie? 2Hoe vaak laat jij.
Jongerencompetentiecentra in Antwerpen
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Werkverslag. Inhoudsopgave Pag.1 wat hebben we gedaan in deze lessen?
SOCIALE COMPETENTIE Jacqueline Blaak-Venneman.
TEGENSTEMMEN EN WEERBAARHEID
Interpreteren van data
Welke keuze maak jij voor jezelf?
Moeilijk bereikbare jongeren & werk De Missing Link?
ACB ArbeidsCompetentieBegeleiding
Onderzoek ervaringen van cliënten, jobcoachen en trajectbegeleiders met uitzendarbeid beeldvorming van uitzendconsulenten en werkgevers over het ATB-netwerk.
H3. Communicatie Gesprekstechnieken.
De PiëzoMethodiek Een bottom-up methode.
Hoe krijg je het op gang?.
Gezondheid, basis voor jouw toekomst!
Redmer Jorna 1T. Agenda  Afgelopen jaar  Studiekeuze & ambities  Osiris  Competenties  Leerdoel  Werkveldoriëntaties  Feedback klasgenoot  Toekomst.
Identiteit van de divisie Zorg & Gezondheid
Aanvaarding en tolerantie
Onze doelen en visie in beeld
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Weerbaarheid en zelfredzaamheid vergroten
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
 Een plaats waar ze terecht kunnen met zorgen omtrent de opvoeding van hun kinderen, maar ook over anderen thema’s die hen bezig houden (werk zoeken,
Groepsdynamica & Interactief communiceren
Solliciteren: wat wil ik?
Jeugdhuis Creatuur, Bredene, een praktijkvoorbeeld Congres Uit De Marge, 19 november 2015.
DOE HET ZELF PAKKET. Doe-het-zelfpakket Wat  Richtvragen  Voor (werkende) mantelzorgers  Werk- en mantelzorg zo optimaal mogelijk op elkaar afstemmen.

Hoofdstuk 5: Lastige gesprekken met individuele studenten.
De kracht van positief opvoeden
Het kwetsbare vertrouwen van ouders in de jgz Justine Pardoen Ouders Online.
Op naar een STER bestuur… Avond 1: De meerwaarde van een Bestuur. Avond 2: Hoe organiseren we een Scouting Vereniging. Avond 3: Vinden, Binden, Boeien.
Welkom. Veiligheid Allemaal bril op!!! Waarom zou ik mij houden aan de veiligheidsvoorschriften?
Innovatie in Juridische Dienstverlening Jelle van Veenen.
Sadan opdracht David Beernaert 1BaO a1 l r
Wat is jeugdwelzijnswerk?
#EBJ16.
#EBJ16.
In samenwerking met:.
Hoe zijn wij als inwoner betrokken geraakt?
KONEKT Beeld je in: je bent 12 jaar en je krijgt te horen dat je nooit zal kunnen werken. Dit is het verhaal van honderden jongeren met een verstandelijke.
Overzicht gedragingen per competentie
Transcript van de presentatie:

VINDPLAATSGERICHT WERKEN 17/06/2014

JES ANTWERPEN ACB ARBEIDSCOMPETENTIEBEGELEIDING Borgerhout/Deurne Noord/Kiel JES BRUSSEL SHW STRAATHOEKWERK Brussel Centrum/Molenbeek/Anderlecht 17/06/2014

HISTORIEK 2010 HIVA-onderzoek (KUL) in opdracht van VDAB 2011 VLASTROV Antwerk! 2012 Fasenmodel ABC van ACB 2013 Publicatie ‘Tussen Straat en Loket’ 17/06/2014

Laagdrempelige en integrale aanpak Doorverwijzing Signaleren en belangenbehartiging Krachtenperspectief Vraaggericht werken 17/06/2014

FASENMODEL

ACB: Fasenmodel FASE 1 Aanwezigheid en aanspreekbaarheid FASE 2 Contact leggen FASE 3 Aanklampen met vertrouwen FASE 4 Creëren van een positief zelfbeeld, werken aan positieve eigenwaarde FASE 5 (Her)Oriëntatie op basis van (arbeids)profiel FASE 6 Leerproces stimuleren FASE 7 Realistisch toekomstperspectief en inspelen op mogelijke kansen FASE 8 Herval en Nazorg

FASE 1 Presentie en aanspreekbaarheid Aanwezigheid Rolbepaling Verkenning Open houding Participatieve observatie 17/06/2014

FASE 1 Presentie en aanspreekbaarheid Aanwezigheid op de verschillende vindplaatsen wordt bepaald door: Eigen (intern) netwerk Bestaand extern (buurt)netwerk van partnerorganisaties Zelfonderzoek/omgevingsanalyse Een goede omgevingsanalyse bevat volgende elementen: De geschiedenis van de buurt De cultuur en sfeer van de buurt Demografie Voorzieningen Netwerk 17/06/2014

Curiositeit prikkelen Professionele nabijheid FASE 2 Contact leggen Frequentie Curiositeit prikkelen Doelgroep Onderdompeling Professionele nabijheid 17/06/2014

FASE 2 Contact leggen Open gesprek: Zoek eerst contact en pik in op een bestaand gesprek Probeer jongeren te prikkelen door iets wat in hun interessewereld ligt, haal een thema aan dat elk van hen interesseert Interactie: mee een balletje trappen of een sigaretje roken kan de drempel naar 1ste contact verlagen Durf: Goede portie lef, durf vragen te stellen! Empathie: leef je in de levenssfeer van je doelgroep 17/06/2014

FASE 3 Aanklampen met vertrouwen Herhaaldelijke contacten Tijdsduur Discretieplicht 17/06/2014

FASE 3 Aanklampen met vertrouwen Authentiek: echtheid, jezelf zijn en geen rolletje spelen werkt om het vertrouwen (sneller) te winnen. Doe gewoon, wees jezelf! Wees steeds duidelijk over je rol . Maak nooit beloftes aan jongeren. Openheid en begrip naar de situatie van elke jongere individueel. Niet te veel verwachten, geef de jongeren de ruimte om hun eigen tempo te bepalen. 17/06/2014

Competentiebewustwording Herstellen communicatie omgeving FASE 4 Creëren van een positief zelfbeeld, werken aan positieve eigenwaarde Competentiebewustwording Empowerment Herstellen communicatie omgeving 17/06/2014

FASE 4 Creëren van een positief zelfbeeld, werken aan positieve eigenwaarde Initiatief: voor veel jongeren is het feit dat ze zelf de stap zetten met hun hulpvraag, iets waar ze fier op zijn Voorbeeldfunctie: de herkenbaarheid van een rolmodel voor deze jongeren is enorm belangrijk. Motiveren/Stimuleren/Inspireren: Achterhalen van ervaringen en kwaliteiten van jongeren en deze trachten te vertalen op hun maat. Inlevings- en inschattingsvermogen is bijgevolg van cruciaal belang Jongeren leren terug in zichzelf te geloven: competentie-herkenning- en bewustwording. 17/06/2014

FASE 5 (Her)Oriëntatie op basis van (arbeids)profiel Vraag naar werk/opleiding/welzijn Oriëntatiegesprekken Individueel plan van aanpak 17/06/2014

FASE 5 (Her)Oriëntatie op basis van (arbeids)profiel Wat wil ik? Wat kan ik? Welke relevante ervaringen heb ik in het verleden al opgedaan? Hoe lang ben ik al werkloos? Zijn mijn papieren allemaal in orde? Voor welk soort jobs/opleidingen kom ik in aanmerking? 17/06/2014

FASE 6 Leerproces stimuleren Zelfredzaamheid Intrinsieke keuze 17/06/2014

FASE 6 Leerproces stimuleren COMFORT/STRESS/STRETCH Voorbeeld van verschillende uitdagingen: Jongeren leren op tijd komen en stiptheid na te streven door het uur van de afspraken steeds met een uur te vervroegen Een voorbeeld van een CV meebrengen of proberen er samen één te maken Zelf goede voorbeelden van motivatiebrieven zoeken Zelf vacatures meebrengen en er één uitkiezen waarvoor er samen een motivatiebrief wordt geschreven Deelname aan een animatorcursus of andere vorming BuurtBBQ mee helpen organiseren Rondleiding en presentatie geven aan externen Hoe groter de uitdaging voor de jongere, hoe intenser de ondersteuning en opvolging! 17/06/2014

FASE 7 Realistisch toekomstperspectief en inspelen op mogelijke kansen Motivatie/Perspectief bieden Maatwerk/Keuzemogelijkheden aanbieden Informeren 17/06/2014

Motiveringsdruk en mentale push Maatschappelijke kwetsbaarheid FASE 8 Herval en Nazorg Follow-up/Leren omgaan met negatieve ervaringen en het anticiperen op mogelijke obstakels. Motiveringsdruk en mentale push Maatschappelijke kwetsbaarheid 17/06/2014

Motiveringsdruk en mentale push FASE 8 Herval en Nazorg Leren omgaan met negatieve ervaringen en het anticiperen op mogelijke obstakels. Motiveringsdruk en mentale push 17/06/2014

CASE SHW JORIS SABOO JES Brussel Straathoekwerk St Jans Molenbeek and Beyond “Uiteindelijk is Straathoekwerk en dus ook Vindplaatsgericht werk een zeer eerlijke vorm van sociaal werk. Het is compleet bottom-up en manifesteert zichzelf als organisch. De contacten met gasten zijn authentiek. We plukken hier op straat zeker en vast de vruchten van, dit voel je als je een tijdje bezig bent. De resultaten zijn er, maar ze zijn bijzonder subjectief ingevuld. De waarde wordt bepaald in functie van de relatie tussen werker en gasten en niet per sé in functie van een eventueel behaald doel. Deze relatie is menselijk in al zijn facetten, bij tijden dus ook zeer grillig en altijd moeilijk kwantificeerbaar. Hierin ligt een belangrijke bron van het spanningsveld dat aanwezig is tussen deze werkvorm en subsidiërende overheid. Dit is vooral het geval bij straathoekwerk en vindplaatsgericht werk. 17/06/2014

FASE 1 Aanwezigheid Vindplaats: Metrostation en omgeving. Omgevingsanalyse: Veel jongeren op elk moment van de dag. Vaak dezelfde jongeren. Presentie: Zoveel mogelijk aanwezig zijn. Tijdelijke focus op kwantiteit

Vaak rondhangen aan de metro en omgeving FASE 2 Vaak rondhangen aan de metro en omgeving Eerste contacten met Freddie ondergedompeld in de cannabisnevel Meepraten Niet veroordelen Luisteren Professioneel nabij-zijn bij Freddie. “Freddie blowde zoveel dat het moeilijk was om hem nog serieus te nemen. Hij was altijd onder invloed en alles was een grap. Altijd lachen, gieren, brullen. Ik moest moeite doen om hem serieus te nemen. Eigenlijk was Freddie in het begin een bijzonder onaangenaam contact” 17/06/2014

FASE 3 Vertrouwensband is organisch en gebaseerd op eerlijkheid Altijd aanspreekbaar en eigen tempo Beroepsgeheim en Freddie Authentiek zijn bij Freddie Vorming op JES

FASE 4 Vorming JES: Vervolg Positieve eigenwaarde weerspiegeld in contacten met kameraden buiten JES Rolmodel – Leren van elkaar Freddie werd bewust

FASE 5 FASE 6 Vraag en behoefte van Freddie naar meer en beter Voor arbeidsprofiel doorverwijzing naar Trajectbegeleiding op JES Algemeen FASE 6 Incident met het geld als stimulator

FASE 7 FASE 8 Toekomstperspectief voor Freddie Welke kansen zijn er? Contact blijven behouden Risico van herval is reeël Ruimte geven

CASE ACB RACHID EL AJJAJ JES Antwerpen ACB JCC 21N Deurne Noord “Je staat eigenlijk zo dicht bij de jongeren dat je soms dingen te weten komt die je niet wilt weten. Maar omdat de drempel tussen ons zo laag is flappen de jongeren dit er ook allemaal uit. Maar na verloop van tijd van beginnen de jongeren de grenzen te kennen.” 17/06/2014

Zomer 2009 ontmoetingsplek cybercafé Goed connectie leiders Bisthoven FASE 1 & 2 Zomer 2009 ontmoetingsplek cybercafé Goed connectie leiders Bisthoven Rachid B. als toevallige passant! “Ik heb Rachid leren kennen in een internetcafé in de buurt ongeveer zes jaar geleden. Ik ging daar toevallig langs en hij zat er met enkele andere jongeren uit de buurt. Er is een gewoonte bij ons in de buurt dat je iedereen even goedendag zegt en zo heb ik hem dan leren kennen. Hij heeft zichzelf even voorgesteld en verteld wat hij deed.”

Luisterend oor; problemen verleden Tijd vrijmaken FASE 3 Luisterend oor; problemen verleden Tijd vrijmaken Steeds aanwezig op afspraak “Ik was van idee ik dop mijn eigen boontjes en hij zou mij dan komen helpen? Hij heeft dan mijn nummer gevraagd en we hadden een afspraak gemaakt. Ik bleef wel heel sceptisch tegenover de begeleiding maar ik had mezelf voorgenomen om neutraal te blijven en om het eens uit te testen.” FASE 4 Loslaten van zijn verleden Competentie(h)erkenning Blijven motiveren/stimuleren! “Door dat vrijwilligerswerk kwam ik in contact met mensen van mijn afkomst die een hogere opleiding hadden genoten. Dit waren voor mij voorbeelden. Rachid was dus in mijn begeleiding ook een voorbeeld voor mij. Ik heb altijd respect voor hem gehad. Ik keek naar hem op.” 17/06/2014

Interesse; Bewakingsagent, Bouw FASE 5 >3 jaar werkloos Interesse; Bewakingsagent, Bouw Wel juiste postuur, maar geen ervaring! Geen wet van Tobback FASE 6 Vacatures leren opzoeken via verschillende medium (VDAB, Jobkanaal, Interims) Infosessies bijwonen Deelname Cursus Hoofdanimator in het jeugdwerk Inzet als vrijwilliger voor zijn buurt (BBQ Bisthoven) “Ik heb mezelf leren kennen, ook heb ik nu meer mensenkennis. Ik heb ook leren omgaan met verschillende soorten mensen.”

Hoofdanimator Bisthoven (2010) FASE 7 & 8 Na 9 maanden ACB begeleiding start als assistent begeleider Bouw LEVANTO; ondersteuning van 12 jongeren Hoofdanimator Bisthoven (2010) Peterschap SHOOT internationaal (AEYC 2011) Erfgoedbewaker MAS (2014) “Deze job heeft heel veel voor mij gedaan. Ik heb terug een beter beeld voor de toekomst.”