F onds voor de M edische O ngevallen 1. OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Project TERUGREM door Rudy STEVENS en Serge KERKHOF
Advertisements

Richtlijnen met betrekking tot de verwerking van de betalingen in PLDA
UITZONDERLIJK VERVOER Update via View > Header and Footer2 UITZONDERLIJK VERVOER Nieuwe reglementering sinds 1 juli 2010.
Mantelzorgpremie Roeselare Infomoment
Werkgeversaansprakelijkheid
14 juni 2011 Infomoment georganiseerd door het Toelichting bij het aanvragen en afrekenen van creatie- en spreidingsdossiers door Machteld De Smedt (Vlaamse.
Nathalie Ragheno Adviseur bij het Juridisch departement van het VBO
7 december 2011 Modernisering van de bevolkingsdiensten O pneming van de geboorten door gemeente van gebeurtenis in het Rijksregister. Naar een volledige.
McGuireWoods LLP Symposium Belgica 25 oktober 2004 De milieueffectenbeoordeling van vergunningsplichtige activiteiten in de Belgische zeegebieden: een.
HET IN OVEREENSTEMMING BRENGEN VAN HET RIJKSREGISTER MET HET BESTAND VAN DE AFGEVOERDEN GEHOUDEN DOOR DE KRUISPUNTBANK VAN DE SOCIALE ZEKERHEID ADVIES.
De nieuwe wetgevingsprocedures
Eén schadeloket Ruimte voor de Rivier Bewonersbijeenkomst Ruimte vd Rivier IJsseldelta 28 mei 2013 / Gemeentehuis Kampen mr. Joost R.M. van der Poel Secretaris.
Nieuwe project-m.e.r.-regelgeving Project-m.e.r.-screening Dienst Mer
Inkomenstarief en kindcode voor ouders en opvang 22 november 2013
Subsidiereglement Wijk aan zet Historiek ‘wijk aan zet’ doel: stimuleren van bewonersinitiatieven -centraal staat zelfinitiatief en medebeheer.
1 Fonds voor de medische ongevallen. 2  Opdrachten  Toepassingsgebied  Vergoedingsvoorwaarden  Raad van bestuur Fonds voor de medische ongevallen.
Sociaal Recht Deel 5.
Opzegging van de uitvoeringsovereenkomst en verweesd verder
Ministerie van Onderwijs en Vorming Agentschap voor Onderwijsdiensten (AgODi) AgODi Opleiding voor schoolsecretariaten
Weddeschalen & Weddebijslagen
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Inning.
Voorontwerp van wet “Diverse bepalingen”, hoofdstuk “Administratieve vereenvoudiging” Deel “Rijksregister”
Bestedende beheerder Een eerste stap naar budgethouderschap.
Aanmelden en inschrijven Schooljaar Infomoment 16 januari 2013 Maria Assumptalyceum Laken
Examenjaar vmbo-t 2010 / 2011.
Het veilig uitwisselen van elektronische patiëntengegevens.
& STAGEREGISTRATIE INFOSESSIE STAGE
De Patiëntenrichtlijn
Opleiding voor schoolsecretariaten
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Hoofdstuk 4 Europese wetgeving.
Varia Mer-forum deskundigen 19 mei Varia 1. Actualisatie richtlijnenboeken 2. Erkenning Mer-coördinator 3. Infosessie Archeologie 4. Vaak gestelde.
Nieuwe procedure voor de aanduiding van de veiligheidsconsulent* (1)
Doorstromingsstages. Juli 2012 Relancestrategie Relancestrategie van de federale Regering 3 assen: de koopkracht van de burgers ondersteunen de competitiviteit.
Contingent art.60 verhoogde staatstoelage Werkgroep activering 11 januari 2013.
P. 1Titel van de presentatie 18/07/02 Organisatiestructuur Fiscale Entiteiten Invordering.
CLB en CAR twee partners, samen sterk in zorg. Evoluties binnen de C.A.R. 1 Nieuwe conventie vanaf 01/05/2012 Centra moeten zich meer richten op ‘medische.
Vraag 1) juist/onjuist. De plichten van de patiënt:
Raadgevend Comité ir. Gil Houins Directeur-generaal DG Controlebeleid.
1 Project “volkstuinen” bij VLM 2010 Behoeftebepaling buiten de steden 2010 Handleiding voor gemeenten 2011 Prefinanciering grondaankoop 2012 Projectsubsidies.
Basisopleiding sociale wetgeving januari 2014 Dag 1 Eenheidsstatuut: Motivering van het ontslag.
Nieuw in België Exclusief via ADMB
Federaal Agentschap voor de Veiligheid van de Voedselketen 1 Vormingssessie Laboratoria 13/09/2006 DG LABORATORIA Inleiding: organisatie FAVV.
Voorstelling Juridische Dienst
RECHTSBIJSTAND Beknopt overzicht Bijstand verlenen NSPV - G.C.
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
11 Overlegvergadering Een kijk op de toekomst Katleen De Wilde (deskundige/inspecteur FANC)
Aanvraagprocedure 1.In het MOC verslag wordt voor de patiënt hadrontherapie voorgesteld. De patiënt contacteert via zijn behandelde arts een erkend radiotherapiecentrum.
Algemene bepalingen Team Implantaten.
KB’s van 9 en 19 maart Lichte ongevallen Bijscholing hulpverleners
2014 EVALUATIES N+1.
1 WET DD. 31 MAART 2010 BETREFFENDE DE VERGOEDING VAN SCHADE ALS GEVOLG VAN GEZONDHEIDSZORG B.S. 2 april 2010 VAS STARTERSDAG 26 MAART 2011 MARTINE BOGAERT.
Sociaal Zekerheidsrecht
Hospitalisatieverzekering Contacten Afdeling Belonen
Het Ondersteuningsplan Persoonsvolgend Budget (OP PVB) 29 april 2016 – Florian Roman.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
WAT WORDT ER OP KORTE TERMIJN VAN JULLIE VERWACHT EN WAT MOGEN JULLIE VAN ONS VERWACHTEN?
Het FMO vanuit medisch oogpunt
Administratieve Tijdlijn voor clubs
Evaluatie in CMW & LDE.
Aanvraagprocedure Rechthebbende krijgt een MOC waarin hadrontherapie wordt voorgesteld en contacteert via zijn behandelde arts een erkend radiotherapiecentrum,
Hervorming medefinanciering
Regeling structureel telewerk Dirk Laerte & Matthias Roman
Mediprima en Dringende Medische Hulp
Aanvraagprocedure Rechthebbende krijgt een MOC waarin hadrontherapie wordt voorgesteld en contacteert via zijn behandelde arts een erkend radiotherapiecentrum,
Aanvraagprocedure Rechthebbende krijgt een MOC waarin hadrontherapie wordt voorgesteld en contacteert via zijn behandelde arts een erkend radiotherapiecentrum,
Contracteren van A tot Z
Aanvraagprocedure Rechthebbende krijgt een MOC waarin hadrontherapie wordt voorgesteld en contacteert via zijn behandelde arts een erkend radiotherapiecentrum,
Aanvraagprocedure Rechthebbende krijgt een MOC waarin hadrontherapie wordt voorgesteld en contacteert via zijn behandelde arts een erkend radiotherapiecentrum,
Transcript van de presentatie:

F onds voor de M edische O ngevallen 1

OVERZICHT 1.Procedure; 2.Structuur; 3.Contactgegevens. 2

1. Procedure a.Wie kan een aanvraag indienen? Elke persoon die van mening is dat hij schade heeft geleden als gevolg van gezondheidszorg of zijn rechthebbenden. Er kan ook een aanvraag ingediend worden door zijn wettelijk vertegenwoordiger (bv ouder) of een mandataris (bv. mutualiteit of advocaat). 3

1. Procedure b.Hoe een aanvraag indienen? Bij een ter post aangetekende brief op het volgende adres : Fonds voor de medische ongevallen Tervurenlaan Brussel 4

1. Procedure b.Hoe een aanvraag indienen? Dit aangetekend schrijven vereist een aantal gegevens zoals voorzien in de wet. Om hieraan te voldoen kan er gebruik worden gemaakt van een aanvraagformulier, dat terug te vinden is op de website. De aanvraag kan overeenkomstig de wet nog niet elektronisch worden ingediend. 5

c.Inhoud formulier I.Datum en omschrijving van de gebeurtenis II.Informatie betreffende de patiënt(e) III.Bijkomende informatie betreffende de aanvrager IV.Betrokken beroepsbeoefenaar V.Vermelding van eventuele procedures die werden ingesteld VI.Aanduiding mandataris VII.Aanvraag inzake patiëntendossier VIII.Verzenden van het dossier naar Fonds Voor De Medische Ongevallen 1. Procedure 6

d.Termijnen Binnen een termijn van een maand vanaf de ontvangst van de aanvraag stuurt het Fonds een ontvangstbevestiging aan de aanvrager. Het Fonds zal een advies verlenen aan de aanvrager binnen een termijn van 6 maanden vanaf de ontvangst van een volledige aanvraag; 7

1. Procedure Na een positief advies van het Fonds, zal de betrokkene binnen de 3 maanden een voorstel tot vergoeding ontvangen; Indien hij/zij het voorstel uitdrukkelijk aanvaardt, wordt het bedrag binnen de maand uitgekeerd. 8

1. Procedure Het Fonds vermeldt in zijn advies of de schade als gevolg van gezondheidszorg haar oorzaak vindt: -In een aansprakelijkheid van een of meerdere zorgverleners en in voorkomend geval of er voldoende dekking is door de verzekeringsovereenkomst (indien ja, vergoedingsvoorstel door de verzekeraar); -In een medisch ongeval zonder aansprakelijkheid en in voorkomend geval of de schade de ernst vertoont die bepaald is in artikel 5 (indien ja, vergoedingsvoorstel door het Fonds); -In geen van de bovenvermelde gevallen (geen tussenkomst); 9

1. Procedure e.Samenloop met een procedure bij de Rechtbank De aanvrager dient het Fonds in te lichten over lopende procedures betreffende dezelfde schade. Hij/zij licht in voorkomend geval ook de desbetreffende rechtbank in. De burgerlijke rechtsvordering wordt geschorst tot het einde van de procedure voor het Fonds. 10

1. Procedure f.Betwisting van het advies : De aanvrager en de betrokken partijen kunnen zich wenden tot de Rechtbank van eerste aanleg om een advies van het Fonds te betwisten. 11

1. Procedure g.Privacy van de aanvrager : Het personeel van het Fonds, alsook alle permanente of occasionele medewerkers zijn gebonden door het beroepsgeheim. 12

2. Structuur van het Fonds a.Het team binnen het Fonds zal uit een 20-tal personen bestaan en als volgt worden samengesteld : Twee teams dossierbeheerders (juristen, administratieve experten) per taalrol; Juridische supervisie (aangaande aansprakelijkheid, ontvankelijkheid, geschillen,…); Medische supervisie (aangaande medische aansprakelijkheid, evaluatie van letselschade,…); Een ondersteunende dienst (secretariaat, ICT, financiën); Een directeur- generaal. 13

2. Structuur van het Fonds b.Externe medewerkers Publicatie van twee overheidsopdrachten op 3 september 2012 in het Bulletin der aanbestedingen betreffende : Zorgverleners-experten; Advocaten/juristen. 14

2. Structuur van het Fonds c. Toekomstige integratie : De integratie van het Fonds als vijfde operationele dienst binnen het RIZIV is voorzien op 1 januari

2. Structuur van het Fonds d.Financiering van het Fonds voor de uitvoering van zijn taken: 1° een jaarlijks bedrag ten laste van het RIZIV (budget begrotingsjaar 2012 = €); 2° de opbrengst van de subrogatievorderingen; 3° de financiële opbrengsten van de bedragen waarover het Fonds beschikt; 4° de vergoedingen die aan het Fonds verschuldigd zijn (bv dwangsommen). 16

3. Contactgegevens VANAF MAANDAG 3 SEPTEMBER 2012 : Website : Callcenter : 02/ bereikbaar iedere werkdag van 8-17uur Postadres : Fonds voor de medische ongevallen Tervurenlaan Brussel 17