ANW - inductie & deductie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Verantwoord volgen.. De woorden van een leider bepalen met hun regels het karakter, de sfeer en de mentaliteit van de groep Soms gaat dat fout, doordat.
Advertisements

Principes over het ontstaan en de overlevering van het Oude Testament
Leren in vijf dimensies
Verlichtingsdenker: vertrouwen in de rede
Filosofie Op HAVO en VWO.
Epistemologie ken(nis)leer / kentheorie
Groep Doel bepalen Voorspellen Kennis ophalen Vragen stellen
“Een reis naar Licht”.
Sociaal emotionele ontwikkeling en groepsgedrag
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
ÉÉN GOD, DE VADER 3 nov Rotterdam.
Extra ondersteuning voor leesvaardigheid
De quiz bestaat uit 13 vragen.
vwo A/C Samenvatting Hoofdstuk 6
Risico’s en gevaren van techniek
Denkstof seizoen 3 aflevering 12
John Locke: tabula rasa. Door ervaring leven vullen…
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Ontwikkeling van het denken over het leven
Persoonlijk worden.
De Toekomst van Trotse Mensen
Het socialisme Paragraaf 7..
ANW - Kuhn paradigmawisseling
ANW - mythen & pseudowetenschap
HOOFDSTUK 8 ORGANISATIE ALS FLUX EN TRANSFORMATIE
Voorspellende analyse
Wetenschappelijke methode
Verwondering in de natuur
Wetenschappelijke revolutie
Romeinen 3:25b (NBV) Hij (de Vader) wil ons nu, in deze tijd, zijn gerechtigheid bewijzen: hij laat ons zien dat hij rechtvaardig is door iedereen vrij.
Redeneren met bronnen Albert van der Kaap.
De strijd Romeinen 7:14 - 8:4.
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
Natuurwetenschappelijk verslag
Hoofdstuk 4 Argumentatieleer
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
September 2013 – 5 vwo – van der Capellen
Kennis verbreden en verdiepen
Kennis verbreden en verdiepen
Preek ‘Geloof en wetenschap?’
Klinisch redeneren en evidence based practice
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Studiedag peiling eindtermen Wereldoriëntatie, Brussel, 23 mei 2012 Kaat Wils, Lerarenopleiding Geschiedenis, KU Leuven.
Inpassing ANW inhoud in andere vakken
Opdracht 1 beeldcultuur
Spreuken: De nederige wijze.
Beschouwing – De Laatste Tips
Om soms eens dieper over na te denken
15 feiten die u nog niet wist of waarover u nog niet nagedacht heeft.
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
De doop in de Heilige Geest
Geloof en wetenschap in het scheppingevolutie debat.
 De ander is ideaal. Hij/zij is (moet zijn) zoals ik wil.
H6 Regenten en vorsten§6.4 De wetenschappelijke Revolutie Wat moet je weten aan het einde van de les? -Wanneer er voor de eerste keer aan wetenschappelijk.
Context 4 Verlichtingsideeën en de democratische revoluties
Gespreksvaardig-heden
Leraareffectiviteit – wat weten we (niet)? Daniel Muijs, University of Southampton.
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Regenten en vorsten H7.3 DE WETENSCHAPPELIJKE REVOLUTIE.
Ouderatelier de hardop-denk methode - 26 januari - Anneke Videler Docent economie.
IK EN DE ANDER Levinas ( ). Levinas Emmanuel Levinas ( ) wordt, na een relatief lange onbekendheid gedurende zijn leven, vandaag internationaal.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
DE UITEENZETTING schrijfdoel lezers uitleggen hoe iets in elkaar zit of hoe iets is, vertellen wat er gebeurd is of gebeuren.
Wetenschappelijk denken Oudheid Filosofisch denken
Argumenteren en betogen II
Paragraaf 7.3 De wetenschappelijke revolutie
De WEtenscHappelijke revolutie
Argumenteren en betogen II
Hoe verhoudt filosofie zich tot wetenschap?
Transcript van de presentatie:

ANW - inductie & deductie September 2013 – 5 vwo – van der Capellen ANW - inductie & deductie

Lesdoel/lesonderwerp 5 centrale vragen van wetenschap Inductie/deductie Leerlingen kennen de 5 vragen die de wetenschap zich stelt. Leerlingen kunnen de 5 vragen van de wetenschap toepassen in een nieuwe situatie

5 centrale vragen Hoe komt (natuur)wetenschappelijke kennis tot stand? Hoe wordt (natuur)wetenschappelijke kennis gebruikt? Hoe bepaal je de betrouwbaarheid? Hoe beïnvloeden (natuur)wetenscha de samenleving en elkaar? Wat is jouw mening?

Theorie over moderne wetenschap Simpel gezegd zijn er twee manieren waarop wetenschappelijke kennis tot stand komt: Door Inductie Door Deductie Zie volgende dia

Inductie Francis Bacon: inductieve methode voor wetenschappelijk onderzoek Boek `Novum organum’ (1620): tegenover `Organon’ (over logica) van Aristoteles* *Aristoteles’ logica is een vorm van deductieve logica

Inductie Bij inductie is de bron van de kennis de ervaring. Het begin van kennis is dus altijd een waarneming. Op basis van meerdere waarnemingen gaat men generaliseren. Zo komt men tot ‘wetten’ en ‘theorieën’. (probleem) Wet is een theorie met een zeer hoog waarschijnlijkheidsgehalte.Generaliseren: volgende dia’s

Inductie Deductie: vanuit het algemene naar het bijzondere Inductie: vanuit het bijzondere naar het algemene

Wanneer mag je generaliseren? Het aantal gedane waarnemingen moet groot zijn De waarnemingen moeten herhaald zijn onder een grote verscheidenheid aan voorwaarden. Geen aanvaarde waarneming mag in strijd zijn met de afgeleide algemene wet.

Toekomst Verleden Algemeen Bijzonder Niet Waargenomen waargenomen Inductie Toekomst Algemeen Niet waargenomen Verleden Bijzonder Waargenomen

Inductie – Bacons methode Grote rol voor waarneming, experiment, instrument De nieuwe wetenschap zou nieuwe, zekere en bruikbare kennis opleveren `kennis is macht’ mens kan natuur beheersen en manipuleren `Negatieve’ aspect van zijn methode: fouten vermijden, namelijk de `idolen’ Idolen: datgene wat goed inductief redeneren in de weg staat. Onjuiste aannames, illusies.

Hoe betrouwbaar is kennis voortgekomen uit Inductie? Dat verschilt nogal. Inductieprobleem van David Hume. Kortom: hoe vaak je ook iets hebt waargenomen, 100% zekerheid heb je nooit. Kalkoen, zit in een hok, krijgt altijd op een bepaalde tijd voer, tot het opeens Kerst wordt.

Inductie Hume: alle rechtvaardigingen voor inductie zijn circulair Het is niet logisch inconsistent als een biljartbal plotseling de andere kant op zou draaien Verwijzing naar mechanische wetten helpt niet Hume: alle rechtvaardigingen voor inductie zijn circulair = `inductieprobleem’ Voorbeeld: witte zwanen 12

Voorbeeld inductieprobleem Ik observeer 100 meertjes met zwanen, in alle 100 meertjes zijn zwanen wit  conclusie zwanen zijn altijd wit `inductieprobleem’ 13

Inductie – een doordenker `Het feit dat in het verleden de toekomst was zoals het verleden, betekent niet dat in de toekomst de toekomst zal zijn zoals het verleden’ (Ladyman) 14

Van inductie naar deductie Aristoteles wilde de noodzaak van een feit door deductieve redenering afleiden uit `eerste principes’ (waarvan intuïtief duidelijk is dat zij van belang zijn) `Waarom vallen stenen omlaag?’  theorie van de zwaartekracht

Deductie Deductie gaat uit van de theorie. (Maar voor een theorie moet je wel eerst wat kennis hebben. Je hebt dus al wel een ‘bril’ op van voorkennis) Het is dus meestal een voorzetting van zichzelf of het Inductivisme. De basis van deductie is ‘logisch redeneren’. Zie volgende dia

Wat is logisch? Een voorbeeld: 1. Alleen vogels hebben veren 2. Dit is een veer 3. Hij moet van een vogel afkomstig zijn.

Samenvatting tot nu toe: Wetten en theorieën Deductie Voorspellingen en Inductie verklaringen Feiten verkregen door waarnemingen Goed doorlopen