–De vereniging voor CBO Menaldumadeel verzorgt basisonderwijs op vijf scholen in de dorpen Bitgummole, Berltsum, Deinum, Dronryp en Menaam aan een kleine.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
MR Vlinderbos jaarverslag 2012 – Wij zijn de MR! Oudergeleding:  ………….contactpersoon Ouderraad  Hans Waldercontactpersoon Bestuur  Yolande Bakker.
Advertisements

IB 1.
Medezeggenschap op de Julianaschool Wie zijn wij Waarvoor is er een MR Wat doen wij.
(G)MR en invloed op de kwaliteit van het onderwijs
VO-CONGRES 2014: KLAAR VOOR DE TOEKOMST 20 maart 2013
Regionale bijeenkomst Werken naar Vermogen Regio Limburg Geert Schipaanboord.
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Medezeggenschap en de Benchmark
Bijeenkomst passend onderwijs 22 november Bestuurlijk overleg: 24 schoolbesturen Stuurgroep passend onderwijs : ▪Inhoudelijke thema’s via werkgroepen.
FysioGroepTwente : Ondersteunen, Delen en Verbinden FysioGroepTwente September 2010.
Bedrijventerreinen als economische motor Presentatie door drs. Gerrit Ybema Ybema Economy Solutions Bedrijventerreincongres 2006 Zutphen, 5 oktober 2006.
Toekomstige ontwikkelingen Basisonderwijs Graft-de Rijp.
Identiteit is geen kwestie van kiezen, maar van delen. SOPOW, 31 oktober 2012 Vereniging Openbaar Onderwijs.
Kritische succesfactoren bij reorganisaties
Model-handelingsprotocol AMHK 10 uitgangspunten
Presentatie gemeente Beek
Startbijeenkomst Fusie onderzoek 12 november 2013.
Invloed vanuit de cliëntenraad
Bustour Slim Samenwerken “GREEP OP SAMENWERKING ?”
Maatschappelijk Aanbesteden
Personeel – tripartiete overeenkomst Mobiliteit als instrument voor kwaliteit en continuïteit.
Krimpen met perspectief
Passend Onderwijs Noord-Limburg November 2013
ALV Christenunie Woerden 31 mei 2011
Overwegingen Verzoek ouders: initiatief houden Demografische ontwikkelingen: kansen Schaalgrootte: onderwijsniveau Bijdrage: woon- en leefklimaat.
Een Taskforce voor Integrale Vroeghulp Na 3 jaar succesvol experimenteren met IVH en Vroeg, Voortdurend, Integraal (VVI) Verankering Integrale Vroeghulp.
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr / mr 13 juni 2013.
De vereniging voor CBO Menaldumadeel verzorgt basisonderwijs op vijf scholen in de dorpen Bitgummole, Berltsum, Deinum, Dronryp en Menaam aan een kleine zeshonderd.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Zorggroep Fysiotherapie Zutphen Oost Achterhoek. De stand van zaken, hoe staat het ervoor? Zorgstandaard Integrale bekostiging Ketenzorgorganisatie Monodisciplinaire.
Vereniging van Nederlandse Gemeenten Ontwikkelingen afvalwaterketen De aanpak afvalwaterketen VNG en UvW.
WERKAGENDA BESTUURLIJKE EN FINANCIELE ASPECTEN Voorpublicatie Instrumentarium passend onderwijs November 2011.
PoRaad Herman Bijsterbosch 1 maart 2013.
MSF FysiotherapeutenDeventerSalland i.o. 13 september 2010.
Planvorming, van oud naar nieuw, van papier naar een werkende organisatie ir. Ad van Leest.
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
SWV 2802 Bijeenkomst 26 november Johan Frisoschool Lansingerland.
Brede informatie bijeenkomst te Kollum
Bakens voor een tweede cyclus scholengemeenschappen basisonderwijs Visietekst: Marc Van den Brande, VVKBaO Begeleidingstraject SG 2011 DPB-Mechelen-Brussel.
Overleg GMR - R.v.T. Hoorn 5 april 2017.
MR De Palster Mede vormgeven aan beleid op school Waar staan we voor! Als medezeggenschapsraad bestaande uit leerkrachten en ouders willen wij mede vormgeven.
Regiobijeenkomst - Utrecht 'In Dialoog over de VMSD’
Bekendheid met ‘Veiligheidshuis’?
1 Collegewerkconferentie Holland Rijnland 10 juli 2014 #KRACHT15.
Samenwerking Wagenborgen September 2014
Passend Onderwijs en Unicoz Presentatie gmr 10 oktober 2012.
Voorgenomen besluit tot een scholenfusie SBaO door de besturen van voorgenomen besluit tot een scholenfusie SBaO door de besturen van Scala & WvO informeren.
Jaaravond Nutsscholen 2015: Voortgang besturenfusie Nut-Primair ‘Er zit muziek in’!
Augustus / september 2015 Toelichting / Planning Fusie.
Ouderavond toekomst basisscholen Sluis/Schoondijke Welkom.
Gemeente Heerenveen. Presentatie Fries Zorgcongres Wat is de Participatieraad - Visie en missie - Werkwijze en onze werkgroepen - Advies geven.
Samen de krimp te lijf! Blijvend goed onderwijs in Drachtstercompagnie
Lucas Rurup Passend onderwijs maak(t) het mogelijk.
1. Workshop Kennisconferentie toptechniek op missie 2.
Het gaat om het kind. Samenwerking tussen het openbaar basisonderwijs en het voortgezet openbaar onderwijs.
Berkelland in cijfers Wat betekent dit?. Taken procesbegeleider: Partijen bij elkaar brengen Introduceren van nieuwe instrumenten voor gemeenten en onderwijs.
Inleiding  Cursusmateriaal: naslag  Doel: versterken van positie en functioneren GMR  Uitgangspunt: optimaal functioneren betrokken scholen  Werkvorm:
DOELSTELLING Gericht op integrale aanpak voor ontwikkeling van sportbeleid door samenwerking tussen de gemeente, de georganiseerde sport en de plaatselijke.
Kindcentrum De Troubadour samen aan het roer Mirjam Brussée Afdelingsmanager 0-6.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Lokale invulling betrokkenheid raad bij decentralisaties Datum 4 april 2013.
Jeugdgezondheidszorg 0-19
De Rechtspersoon voor Doordecentralisatie
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
Een herziene, bestuurlijke visie op passend onderwijs en Plein 013
MR RK Josefschool Mede vormgeven aan beleid op school
Medezeggenschap? Ook voor u!
Medezeggenschap bij De Eshoek
Medezeggenschap? Ook voor u!
Transcript van de presentatie:

–De vereniging voor CBO Menaldumadeel verzorgt basisonderwijs op vijf scholen in de dorpen Bitgummole, Berltsum, Deinum, Dronryp en Menaam aan een kleine zeshonderd leerlingen. –De vereniging PCBO Noordwest Friesland verenigt negen christelijke basisscholen in de gemeenten Franekeradeel en Harlingen. En biedt daarmee basisonderwijs voor een kleine 1500 leerlingen. 1

2 Beide christelijke organisaties liggen in de regio Noordwest Friesland Onderzoek naar samenvoeging gemeenten miv Menameradiel, Franekeradeel, ‘t Bildt (Harlingen /Leeuwarderadeel) Beide organisaties krijgen (op termijn) te maken met krimpende leerlingenaantallen als gevolg van bevolkingskrimp (-10% >2015) Beide organisaties vallen onder hetzelfde WSNS verband en onder hetzelfde samenwerkingsverband Passend Onderwijs Beide organisaties zijn lid van: –Coöperatie CBO Fryslan –De Besturenraad –De PO-raad Kennismaken

3 Ontwikkeling leerlingen PCBO Noordwest Friesland CBO Menaldumadeel Totaal Kennismaken Leerling- prognoses Noordwest Friesland Menaldu madeel Totaal

De beide besturen verwachten dat de meerwaarde van deze fusie zit in de versterking van de kwaliteit en continuïteit van het christelijk primair onderwijs in de regio. Het gaat dan onder meer om: –het behouden en bevorderen van de kwaliteit en identiteit van het onderwijs; –het in stand houden van de spreiding van de scholen in de regio Noord West Friesland; –het omgaan met en aanpakken van de ‘krimp’ in kleinere dorpen en grotere kernen; –het creëren van extra kansen voor de ontwikkeling en de mobiliteit van de medewerkers; –het in breder verband en als stevige gesprekspartner vorm en inhoud geven aan nieuwe ontwikkelingen zoals passend onderwijs; –professionalisering van het bestuurlijk handelen en de bedrijfsvoering; De beoogde meerwaarde van deze fusie

5 Factoren Actoren Kracht Draagvlak Haalbaarheid Macht Is het realiseerbaar (betaalbaar)? Zorgvuldigheid? Zowel kwaliteit als realistisch? Kan het in de tijd? Is het ‘idee’ stevig genoeg? Klopt het strategisch en inhoudelijk? Is het uitlegbaar? Is het logisch? Zijn de mensen betrokken bij het idee? Wordt het idee ondersteund door de uiteindelijke betrokkenen? Het ‘waarom’ wordt geaccepteerd? Staan de cruciale mensen echt achter het idee? Zowel de formele als de informele machtshebbers? Werkwijze Organiseren van goede toetsing IDEE

Basiskamp Kamp 1 Kamp 3 Kamp 2 Leidende principes/kaders met bestuur, schoolleiders en GMR Richtinggevende notities en extra informatie vanuit geledingen Onderzoeken en uitwerken in fusie rapport Voorgenomen besluit en formele documenten Goede besluitvorming cruciaal, ieder vanuit zijn eigen rol ! Werkwijze Beeld van de route Advies en instemming Top

7 MenaldumadeelNW FRL School directeuren e.a. GMR Ouders en medewerkers GMR Ouders en medewerkers Schooldirecteuren + Leerkrachten Bestuur/RvT Verenigingsleden Algemeen Directeur Oranje = fusieorganisatie Grijs = eigen organisaties Stuurgroep Bedenken en meedoen Meedenken en besluiten 1, 2 en 3 Verenigingsleden Stand van zaken: besluitvorming Fusieorganisatie naast de eigen organisaties Gezamenlijke bijeenkomst

Vanaf organisatie binnen de nieuwe kaders vormgeven Formele fusiedatum maanden Voorbereiden, intentie, aanpak en werkwijze Voorgenomen besluit, advies, instemmen, besluiten o.b.v fusierapport 3 maanden + vakantie 1,5 maand Uitwerken en verbinden Fusietoets OCW, Formaliseren, (her)inrichten en implementeren 3 maanden Stand van zaken: planning en realisatie Hoofdstappen en beoogde planning –Voortvarend om scherpte te houden – Zorgvuldigheid voor snelheid – Goede uitwerking belangrijk Planning Realisatie

Werkwijze Hoe willen we dat de nieuwe organisatie er straks uit gaat zien? Hoe zien beide organisaties er nu uit en welke mogelijkheden zien we? 9 Koers en Ambitie nieuwe organisatie Spoor 1 Ontwikkelen Organisatie en formele zaken Spoor 2 Ontwerpen Intentie verklaring Leidende principes Visie op nieuwe organisatie en werkwijze Verschil analyse Risico analyse Formele docu menten Fusierapport Organisatie ontwerp = 20 % klaar= 40 % klaar= 80 % klaar= 100 % klaar= nog niet gestart

Eerste uitwerking organisatieontwerp Onderwijs maak je samen bijzonder! –Gedachte –van en voor ouders –centrale rol ouders met kinderen op school –verankering in Friesland –Private middelen als extra ondersteuning voor de scholen/primair proces –Solidariteitsprincipe met zuinig centraal beheer, scholen hebben eigen deel (max ,--) –Leningen en giften bij gerichte bestedingen met onderbouwing en bijzondere situaties –optimale betrokkenheid –goede efficiënte communicatie –toekomstgericht –toezicht houdend en controlerend –richting gevend –vaststellen strategisch beleid - Ontwerpen en uitvoeren strategisch beleid –Vorm – 1 Vereniging als rechtsvorm –Ledencontact en admin. op verenigings-nivo –1 ALV –hoogste besluitvormend orgaan –Streven naar brede vertegenwoordiging vanuit de scholen, medewerkers kunnen geen lid zijn. –Streven naar koppeling met ouderraden -1 Raad van Toezicht (1 voorzitter, min. 5 max. 8 leden) -Diverse profielen voor de leden, zowel inhoudelijk als qua aansluiting bij de ouders, aandacht voor kwaliteit en diversiteit -Niet in dienst van de organisatie, wel een passende (vrijwilligers) vergoeding, wel lid -Voordracht door GMR van 1 lid -1 College van Bestuur -Eind verantwoording aan ALV -Tweehoofdig en duaal Bestuurlijk

–Gedachte – beperkte bovenschoolse sturing nodig –expertise nodig op onderwijs en organisatie (bestuurlijke en financiële kennis) –Voldoende ervaring, verankering en zichtbaar binnen netwerken –draagkracht voor de identiteit –Balans zeggenschap en medezeggenschap –Management via betrokkenheids-model –centrale rol schooldirecteuren –bundeling en sturing expertise –verbinding naar de werkvloer => kringen –Overlegvormen: –per kring of onderwerp –schooldirecteuren overleg –medewerkersbijeenkomsten –koppeling naar medezeggenschap en ouders –Vorm –Centrale Directie => 2 Algemeen Directeuren –Reductie kwetsbaarheid, onderling vervangbaar –Stevige positie in regionaal netwerk –1 GMR –brede vertegenwoordiging voor alle scholen –50-50 ouders-medewerkers –compact divers en met expertise –1 managementteam met schoolleiders met thema’s: –aansturing kwaliteitskringen en speciale onderwerpen –tijd voor brede werkzaamheden, geen hiërarchische functie –1 Bovenschools-buro met ondersteuning op: –secretarieel –personeel –financiën – MR per school –Schooladviesraad (geen formele of uitvoerende rol) Management Eerste uitwerking organisatieontwerp Onderwijs maak je samen bijzonder!

Werkwijze Communicatie en besluitvorming in relatie tot rollen Toenemende invloed Meeweten Meedenken Meedoen 0. Niet actief betrekken 1. Informeren 2. Adviseren 3. Toetsen 4. Uitvoeren 5. Managen 6. Beslissen Dit doen we door: Documenten met status Tijd voor besluitvorming te nemen Communicatie afstemmen Nieuwsbrieven 1 lijn richting media - pers Transparantie Betrokkenheid creëren Gezamenlijke bijeenkomsten Communicatie dagelijkse zaken in organisatie continue Projectleiding als onafhankelijk aanspreekpunt