Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het gebruik van rijke casussen uit de praktijk van management
Advertisements

De Loos Monitoring meer dan cijfers versterken van kwaliteit en beleid.
Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Beleidsbeïnvloeding door VGC-jeugdraad VGC-jeugdraad juni 2013.
Ledenbijeenkomst Prestatie-Indicatoren Opvang Stichting Federatie Opvang Amersfoort, 8 februari 2012.
Reflecties op het dossier ‘ouderen’ en de ouderenbehoefteonderzoeken in Vlaams Brabant Prof. Dr. D. Verté Vakgroep Agogische Wetenschappen.
Beroepsgeheim in de Bijzondere Jeugdbijstand Antwerpen, 14 oktober 2008 Beroepsgeheim: we zwijgen erover?! Axel Liégeois K.U.Leuven – Broeders van Liefde.
Efficiënt besturen in de social profit
Pastoraal op school.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Ouderengezondheidszorg
Onderwerp Vraagstelling Theorie Methodiek verslaglegging
Evaluatie van re-integratiebeleid Paul van der Aa RSO-O&BI Presentatie 22 maart 2013.
Carrousel van good practices met nieuwe leermiddelen
Je kunt het sommige mensen af en toe naar de zin maken… Maar je kunt het niet iedereen altijd naar de zin maken. De burgemeester en zijn bevoegdheden.
THESISSEMINARIE 2 VAKGROEP EXPERIMENTEEL-KLINISCHE EN GEZONDHEIDSPSYCHOLOGIE Probleemstelling, methode LES 1; Klinische Psychologie; Universiteit Gent;
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Netwerk Organisatiebeheersing 30 september 2010 Een matuur HRM-beleid.
Conflicten en onderhandelingen
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
OCW 3 juli 2012 Gemeenten en Ouder- betrokkenheid.
Overzicht Kanttekeningen bij enkele aanbevelingen
Theorie, operationaliseren en onderzoeksopzet
Ethisch Verantwoord Sporten. Panathlonverklaring als aanzet voor verdere acties voor meer ethiek in de sport.
Meten = weten? Aandachtspunten bij (kinder)rechtenindicatoren 4 april 2014 – Wouter Vandenhole.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
Academische vaardigheden - C1.5
Oorzaken aanpassing decreet lokaal provinciaal Interne staatshervorming rol van de provincies / provinciaal beleid wordt in vraag gesteld Planlastvermindering.
Zin en onzin van het gebruik van Kinderrechtenindicatoren KEKI, 25 juni 2012 Danielle van Kalmthout Studiedienst Gezinsbond.
Zin in kinderrechtenindicatoren Presentatie Trees De Bruycker – Afdeling Jeugd.
Je publiek aan het woord Hoe ga je beleidsmatig om met de stem van je publiek? Workshop - Dag voor Cultuurcommunicatie 13 december Gent.
KPA - Wilde Ganzendag Vergroot je succes, evalueer je project Den Haag 1 november 2008 Context, international cooperation Utrecht.
2 Onderzoeksluik 1: Literatuurstudie Belangrijke factoren binnen het bio-psycho-sociaal redeneren in de gezondheids- en welzijnszorg in Vlaanderen. Presentatie:
Seminarie kinderrechtenindicatoren 13 oktober 2014 Aandachtspunten voor indicatoren betreffende een VRK-gerichte aanpak van jeugddelinquentie prof.dr.
Opdracht wetenschappelijke review leerlingenbegeleiding
Gezondheidsrace Laarbeek
(zie werkpakket 2, bijlagerapport 5
Historische vaardigheden
Dossier Empowerment.
Waarom wordt uw gemeente ook leeftijdsvriendelijk?
Waardering en selectie op de schop Charles Jeurgens Robbert Jan Hageman KVAN, 7 juni 2011.
Projectgroep: Technical and Vocational Training (TVET)
Reflecties over ‘alternative care for children’ en ‘kinderrechtenindicatoren’
Straffe madammen… …werken bij een straffe overheid.
Integratiebeleid in Vlaanderen 7 mei 2015 Voor Mozaiko Kobe Debosscher Secretaris Commissie Integratiebeleid be 0484/88.
De maatschappelijke opbrengst van de bibliotheek
Onderzoeksvaardigheden 3
SCHELDESYMPOSIUM | 26 november 2015 SCHELDESYMPOSIUM 26 november 2015.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Een pedagogische focus op meten in het onderwijs DIVO Roger Standaert.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
Steunpunt Duurzaam Materialenbeheer (SuMMa) Stuurgroep Vlaams Materialenprogramma Maarten Dubois 16 oktober 2012.
1 Gemeenschapsontwikkeling door zelfsturing 30 oktober 2010 Wil van der Coelen Regisseur zelfsturing.
Leerplangericht aan de slag met het pedagogisch raamwerk van Kind en Gezin Een korte versie van de ppt. studiedag januari 2016.
Jong en geborgen op de Dialoogdag Enkele boeiende themasessies – Telkens een stuk inhoud uitgelicht – Met per sessie een 15-tal deelnemers Nog vele.
Het onderzoeksverslag
Conflicten en onderhandelingen
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Laagveengebied Groningen
Zin en onzin van waarderingsonderzoek
Onderzoeksplatform Sociaal Werk
Els Enhus 25/12/2018 | pag. 1.
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie.
Evaluatieonderzoek.
Lokaal proactief handelen in de strijd tegen onderbescherming
Geen woorden maar daden!? Over het belang van een actieve seniorenraad
Transcript van de presentatie:

Interdisciplinair seminarie ‘Zin en onzin van het gebruik van kinderrechtenindicatoren’ Introductie

Overzicht I.Introductie: ‘indicatoren’ als jaarthema van KeKi II.Reflecties uit beleid, praktijk en onderzoek III.Debat

Achtergrond Thematische werking van KeKi: - jaarthema’s, vb. 2011: ‘armoede’ - meerjarenthema ‘kinderrechten en jeugd’ Jaarthema 2012: ‘kinderrechtenindicatoren’ - bredere context: implementatie & monitoring - nadruk op kritische reflectie - KeKi ontwikkelt zelf geen indicatoren Indicatoren als jaarthema

Analyse Literatuurstudie: binnen- en buitenlandse literatuur Tweeledige structuur: 1. Wat zijn kinderrechtenindicatoren? 2. Kritische reflecties m.b.t. indicatoren Aandacht voor Vlaamse context ‘Kritisch’ = ook potentieel belichten!

Wat zijn kinderrechtenindicatoren? Definitie? - structuur-, proces- en uitkomstindicatoren - kinderrechten- vs. welzijnsindicatoren - indicatoren vs. data “ een kinderrechtenindicator vormt een concrete aanduiding, op basis van bepaalde data, van de mate waarin een welomschreven recht van kinderen gerealiseerd wordt, vertrekkende vanuit een duidelijk afgebakend normatief kader”

Kritische reflecties Fundamentele kritieken: -rol van ‘expert’ -depolitisering van keuzes -tokenisme Methodologische uitdagingen: -beperkingen van cijfers -minderheid aan kwalitatief onderzoek -participatie -internationale vergelijkbaarheid

Wat leert deze analyse? Meer vragen dan antwoorden Bewust zijn van relativiteit van indicatoren Belang van keuzes Debat

Discussiepunten (1) Wat men precies verstaat onder het ‘monitoren’ van een kinderrechtenbeleid, houdt op zich al een keuze in: Vertrekt men vanuit een minimalistische of een maximalistische visie op kinderrechten? Wil men de inspanningen van de staat opvolgen (structuur & proces)? Of wil men ook de daadwerkelijke gevolgen voor kinderen en jongeren nagaan (uitkomst)?

Discussiepunten (2) Participatie: jongeren worden betrokken bij het uitwerken/meten/interpreteren van indicatoren: Wat zijn hierbij de mogelijkheden?

Discussiepunten (3) Lokale specificiteit versus internationale/interregionale vergelijkbaarheid: Hoe het evenwicht bewaren?

Discussiepunten (4) Empirische data ≠ onweerlegbare ‘waarheid’ =voeding voor het maatschappelijke debat: Hoe kan het bewustzijn hierrond – indien dat nodig mocht zijn – versterkt worden?

Discussiepunten (5) Wat met de publieke opinie? In het licht van de groeiende invloed van de media : Kunnen en moeten kinderrechtenindicatoren gebruikt worden om via de media de publieke opinie te informeren? Hoe kan dit gebeuren?