Wijziging Wet toezicht kredietwezen 1992 (“Wtk 1992”) in verband met de invoering van bedrijfseconomisch toezicht op instellingen voor elektronisch geld.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
H.2.3 ondernemingen met rechtspersoonlijkheid
Advertisements

Verzekeringen, hypotheken en financieringen. Met een spaarloonregeling kunnen werknemers met loon uit tegenwoordige dienstbetrekking belastingvrij een.
Automatic Delivery Rewards Basisprincipes. Automatic Delivery Rewards •Automatic Delivery Rewards of ADR is een programma waarvoor Distributeurs en Klanten.
Informatiemiddag Wet Markt en Overheid 11 februari 2014.
Impact van EU-regels op aanbieders betaaldiensten Simon Lelieveldt.
Integriteitstoezicht BES door De Nederlandsche Bank (DNB)
Inkomen les 17 Begrippen & 81 t/ 84
SUBROGATIE Aon Risk Services.
Winst- & verliesrekening (of resultatenrekening of baten- & lastenrekening) Het Eigen Vermogen verandert als gevolg van de bedrijfsactiviteiten gedurende.
Kleur in de verklaring. Zwart wit of kleur? 2 En nog meer kleur 3.
Aanbesteding of Subsidie
De ANBI mr. A.B.M. (André) Loesink.
De nieuwe successiewet mr. J.M.J.H. Hendriks PRESENTATIE d.d
1 De wijzigingen in de Regeling Beleggen en Belenen per 1 januari 2010 Presentatie 18 en 19 november 2010 voor KBO/KBVO.
JURIDISCH KADER ELEKTRONISCH GELD
Volgorde van de balans De balansposten worden altijd in een bepaalde volgorde geplaatst. DEBET ‘van boven naar beneden’: - vaste activa, - vlottende.
Informatie besluit bijstandverlening zelfstandigen (BBZ)
1.1a2, Vereniging voor elektronisch geld instellingen in Nederland Toelichting op doelstelling en werkwijze Kees Klomp (voorzitter) 11 juni 2002.
Wetgeving financiële markten Bonaire, Sint Eustatius en Saba Wat gaat er veranderen? Bert Hiensch, Beleidsadviseur, Financiële Markten Februari 2012.
P Academie voor bijzondere wetten1. 2 Gemeentelijke verordening 60% 3 Academie voor bijzondere wetten.
Hoofdstuk 16 Europese mededingingsregels voor lidstaten.
Hoofdstuk 13 Vrij kapitaalverkeer.
WWFT opvolger: WMOT/WID
Regelgeving accountancy vanaf 2007 NIVRA Voorlichtingsbijeenkomst.
EENMANSZAAK Geen onderscheid tussen eigen vermogen en vermogen van de activiteit Onbeperkte aansprakelijkheid Geen specifieke boekhouding Inkomen uit beroep.
Nieuwe VZW Wetgeving 16 november Nieuwe VZW wetgeving n Vorige wet dateert van 27 juni 1921 n Nieuwe wet van 2 mei 2002 werd van toepassing op 1.
Roerende zekerheden en bescherming van de consument Reinhard Steennot Hoofddocent UGent Instituut Financieel Recht.
Nieuwe regelgeving dienstencheques en de impact op de OCMW’s Werkgroep activering 7 juli 2012.
Omgevingswaarden in de Omgevingswet
Niet-commerciële organisaties
Goedemiddag H3b.
Hoofdstuk 11 Vrij kapitaalverkeer. (2/14) Het vrije kapitaalverkeer (inclusief het vrije betalingsverkeer) wordt gewaarborgd door artikel 56 van het Verdrag:
Open Universiteit Nederland WFDWFD Anka Ernes Rechtswetenschappen Rechtswetenschappen.
Taskforce Mobiliteitsmanagement:
Vergelijkend overzicht CVBA/BVBA/NV
Implementatie Pensioenfondsenrichtlijn
9/11/2014 8:56:26 AM De ideale vestigingsplaats voor een Europees pensioenfonds - Belgisch Perspectief Elise Laeremans 7 december.
Toezicht op brandveiligheid Hoe pakken we het gezamenlijk aan?
Time for change?! Congres CNV Publieke zaak Utrecht, 25 juni 2010 Dr. mr. Steven F.H. Jellinghaus.
ACIS/UvA/Ou Jac Rinkes 19 maart 2010
Hoofdstuk 8 Btw-reglementering.
FINNIUS | page 1 Regulering bitcoin in Nederland NVvIR 12 juni 2014.
Hoofdstuk18. Concernverslaggeving §18. 1 Wettelijk kader § 18
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
Financiering en inkoop
CROWDFUNDING VAN EEN ZONNEPANELENINSTALLATIE OP HET GEMEENTEHUIS VAN DE GEMEENTE NEDER-BETUWE IN OPHEUSDEN INFORMATIE MEMORANDUM.
Les htv2 APV/Handhaving Oud blz Handhaving Handhaving = elke handeling die erop gericht is de naleving door anderen van rechtsregels te bevorderen.
E-invoicing – Juridische spelregels Korneel Decroix/Wouter Claes Advocaten Algemene titel/welkomslide.
DE ARBOWET In deze presentatie zal worden ingegaan op de hoofdlijnen van de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet), zoals deze er uit ziet na de wijziging.
6 e jaar 1. 1) Accountancy 2) Fiscaliteit 3) Strategie, management en organisatie 4) Varia: HRM, zakelijke communicatie, … 5) Europese en internationale.
De CBCS Beleidsregel Integere Bedrijfsvoering bij onder meer Belangenverstrengeling, Incidenten en Integriteitsgevoelige functies. (“De Beleidsregel”)
SpaarBV presentatie november 2015 Algemeen telefoonnummer:
MIT en KEI informatiebijeenkomst MIT 2016 KennisvoucherRVO Innovatie-adviesprojectSNN HaalbaarheidsprojectSNN R&D samenwerkingsproject SNN
Wegenwerken voor uw deur? Uw winkel voor een lange periode onbereikbaar voor het verkeer? Dan kan u financiële steun krijgen van de Vlaamse en federale.
Consumentenbescherming in Nederland en onder de tropenzon Dr. Viola Heutger EU CARICOM.
AMS O / 1 CDD onder de Wwft Vereniging van Compliance Officers Amsterdam, 22 januari 2008 Kleis Broekhuizen Joost Italianer.
Wet financieel toezicht Vereniging voor Compliance Officers 26 september 2006 Christel Grundmann – van de Krol.
Hergebruik|29 oktober 2015 Hergebruik Workshop. Hergebruik| 29 oktober Hergebruik Archiefwet 1995 Artikel 2b. Hergebruik 1. Onder gebruik in de.
Hoofdlijnen Wet algemene bepalingen omgevingsrecht (Wabo) Informatiemarkt 6 oktober 2011.
Wat is een kredietunie? Coöperatief financieren in een vereniging is …
Presentatie Korpschef G.H.P.K. Huijser van Reenen
Opfriscursus kengetallen
Overzicht Bezittingen (debet =links) en Schulden (credit=rechts)
Valkuilen bij aanvragen voor vergunningen (lopend toezicht) en verklaringen van geen bezwaar Jacques Visser Toezichthouder beleggingsondernemingen en.
De toelage voor participatie en sociale activering: cijfers 2017
Privacy in het Caribisch deel van het Nederlandse Koninkrijk
Valkuilen Wet Bibob en vastgoed Hier komt ook tekst
Decentrale regels: Wat is de omgevingsverordening?
Auteur: Magrite Kalverboer Gemaakt door Jolien Vanoverbeke
Financial Intelligence Unit of Aruba MOT
Transcript van de presentatie:

Wijziging Wet toezicht kredietwezen 1992 (“Wtk 1992”) in verband met de invoering van bedrijfseconomisch toezicht op instellingen voor elektronisch geld 11 juni 2002 Mr. M.G.C.M. Peeters Ph.D.Mr. M. Scheele

Algemeen  verbodsbepaling van artikel 6 Wtk 1992  generieke vrijstelling  individuele ontheffing  vergunningplicht

Artikel 1 lid 1 (a) 2° Wtk 1992  “Een onderneming of instelling, anders dan bedoeld onder 1°, die gelden ter beschikking krijgt in ruil waarvoor elektronisch geld wordt uitgegeven waarmee betalingen kunnen worden verricht ook aan anderen dan de onderneming of instelling die het elektronisch geld uitgeeft”

Definitie  onderneming/instelling die gelden ter beschikking krijgt waarvoor elektronisch geld wordt uitgegeven

 ter beschikking krijgen van opvorderbare gelden (artikel 6 lid 1 (a) 1° en 82 Wtk 1992)  ter beschikking krijgen van gelden in ruil waarvoor elektronisch geld wordt uitgegeven (artikel 6 lid 1 (a) 2° Wtk 1992) Definitie (vervolg)

 betalingen ook aan anderen dan elektronisch geldinstelling Definitie (vervolg)

Artikel 1 lid 1 sub p Wtk 1992  elektronisch geld: een geldswaarde die is opgeslagen op een elektronische drager  wel: chipkaart en netwerkgeld  niet: debet card (pinpas) en credit card

Artikel 85b Wtk 1992  het elektronisch geld vertegenwoordigt een waarde die tenminste gelijk is aan de waarde van de ontvangen gelden  omwissel-plicht

Artikel 112a Wtk 1992 Instellingen die op het moment van inwerkingtreding van dit artikel het bedrijf van elektronisch geldinstelling uitoefenen worden geacht over een vergunning (artikel 6) te beschikken.

 vergunningplicht  vrijstelling (generiek)  ontheffing (individueel)

Artikel 6 van de Vrijstellingsregeling  Vrijstelling indien elektronisch geld met een maximum geldswaarde van € 150 per elektronische drager wordt uitgegeven, en aan één van de volgende voorwaarden wordt voldaan:

a.de gezamenlijke waarde van de financiële verplichtingen die met de uitgifte van elektronisch geld verband houden van de betreffende onderneming of instelling in normale omstandigheden niet hoger is dan € ; of

b.het elektronische geld slechts wordt aanvaard door de ondernemingen of instellingen die behoren tot de groep waartoe de onderneming of instelling behoort; of

c. het elektronische geld slechts wordt aanvaard door een beperkt aantal ondernemingen of instellingen dat -hetzij hetzelfde gebouw, terrein of andere feitelijk begrensde locatie deelt, -hetzij nauwe financiële of zakelijke banden heeft met de betreffende onderneming of instelling.

Twee voorschriften  houden aan verplichtingen artikel 85b Wtk 1992 (waarde elektronisch geld tenminste gelijk aan waarde ontvangen gelden, en omwissel- plicht)  indienen van jaarrekening bij DNB binnen 6 maanden na einde boekjaar

Wederzijdse erkenning (Europees paspoort)  voor instellingen in EU/EER-staat om in andere EU/EER-staat werkzaam te zijn, indien vergunning is verkregen en notificatieprocedure is doorlopen

Beperkingen (werkzaamheden) (artikel 7a lid 1 Wtk 1992) Een vergunninghoudende elektronisch geldinstelling mag (naast de uitgifte van elektronisch geld) geen andere werkzaamheden verrichten dan:

 het verrichten van met uitgifte van elektronisch geld samenhangende diensten;  het uitgeven en beheren van andere betaalmiddelen, met uitsluiting van het verlenen van kredieten;  het vastleggen van informatie op een elektronische drager ten behoeve van andere ondernemingen of instellingen.

Beperkingen (deelnemingen) (artikel 7a lid 2 Wtk 1992)  een instelling voor elektronisch geld mag uitsluitend een deelneming in een andere onderneming of instelling houden, indien de onderneming of instelling werkzaamheden verricht die samenhangen met de bedrijfsvoering van de instelling voor elektronisch geld

Artikel 7a lid 3 Wtk 1992: deelneming: - > 20% geplaatst aandelenkapitaal - > 20% stemrechten

Artikel 1 lid 1 (m) Wtk 1992: gekwalificeerde deelneming: - > 5% geplaatst aandelenkapitaal - > 5% stemrechten - daarmee vergelijkbare zeggenschap

- gekwalificeerde deelneming - > 10% (artikel 30d Wtk 1992) - 20%, 33%, 50% - elektronisch geldinstelling - deelneming - > 20% (artikel 7a Wtk 1992) Vennootschapsrechtelijke structuur

Vergunningvereisten  deskundigheid en betrouwbaarheid,  tweehoofdige leiding,  financiële waarborgen, en  bedrijfsvoering

Regels voor vergunninghouders  vergunningvereisten  aanvullende vereisten (bv: bedrijfseconomische vereisten)

Wet identificatie dienst- verlening (WID) reikwijdte:  gericht tot bepaalde instellingen waaronder kredietinstellingen  heeft betrekking op bepaalde diensten waaronder uitgifte elektronisch geld

Inhoud  voorafgaand aan dienstverlening  vaststellen en vastleggen identiteit van cliënt  op door Wid voorgeschreven wijze

Afgeleide identificatie, zoals bij dienstverlening op afstand  geen contant geld  eerste betaling ten gunste/laste van rekening aangehouden bij kredietinstelling  controle (art. 4 lid 2)

Wet ongebruikelijke transacties (Wet MOT) reikwijdte:  gericht tot een ieder die beroeps- of bedrijfsmatig  een bepaalde dienst (wil) verrichten, waaronder uitgifte elektronisch geld

Inhoud  melden aan Meldpunt van transactie die  ongebruikelijk is

Wat is een ongebruikelijke transactie?  transactie die aan de hand van bepaalde indicatoren als zodanig wordt aangemerkt  ingeval uitgifte elektronisch geld zijn nog geen indicatoren vastgesteld

Toezicht op elektronisch- geldinstellingen  liquiditeits- en solvabiliteitstoezicht (art. 30b Wtk 1992)  toezicht op de administratieve organisatie (art. 30c Wtk 1992)  integriteitstoezicht (art. 30ca nieuw Wtk 1992) Uitgewerkt in Regeling elektronisch- geldinstellingen

Integriteitstoezicht  tegengaan van verstrengeling van tegenstrijdige belangen  voorkomen van betrokkenheid bij strafbare feiten e.d.  vaststellen identiteit, aard en achtergrond van cliënten Uitwerking in AMvB en specifieke regelgeving door toezichthouder

Toezicht op de administratieve organisatie  regeling organisatie en beheersing (Handboek Wtk 4201)  regeling afgeschermde rekeningen (3211)  beleidsregel betrouwbaarheidstoetsing (3212) Hoofdregel: bestaande regelingen en richtlijnen zijn van toepassing

Liquiditeits- en solvabiliteits- toezicht (I): eigen vermogen  absoluut minimum: € 1 mln  relatief minimum: 2% van (gemiddelde) eg-verplichtingen Definitie eigen vermogen: toetsings- vermogen (tier 1 + upper tier 2)

Liquiditeits- en solvabiliteits- toezicht (II): beleggingen  kasmiddelen  voldoende liquide vorderingen op ‘solide overheden’  onmiddellijke opvraagbare deposito’s bij ‘solide kredietinstellingen’  gekwalificeerde en voldoende liquide schuldinstrumenten Beleggingen ter waarde van (ten minste) eg-verplichtingen

Liquiditeits- en solvabiliteits- toezicht (III): aanvullende beperkingen  totaal c)- en d)-posten < 20 x EV  grote-postenregeling van toepassing  spreidingseisen (alleen voor grotere egi’s) Artikelen 8, 9 en 10 Regeling egi’s

Liquiditeits- en solvabiliteits- toezicht (IV): liquiditeit Definitie “voldoende liquide”: art. 11 Regeling egi’s Specifieke liquiditeitseisen: art. 16

Liquiditeits- en solvabiliteits- toezicht (V): marktrisico’s  marktrisico: gebruik van bepaalde derivaten (art. 12 Regeling egi’s)  renterisico: direct opvraagbare deposito’s (art. 13)  prijsrisico: looptijd maximaal één jaar (art. 14)  valutarisico: volledige afdekking bij relatief laag EV (art. 15)