Hedendaagse literatuur Vijfde college 2013
programma Bezoek aan De dag van de Literatuur Aanwezigheid? Presentaties over de historische roman nabespreking van de presentatie Theorie op een rijtje Voor de volgende keer: Joe Speedboot lezen Neem een recensie mee (drie printjes)
De Dag van de literatuur blokkenschema 14 maart blokkenschema 14 maart
Historische roman Aandacht voor het verleden. Navolging van Walter Scott (1819) met Ivanhoe Doel: een spannend verhaal en een kleurrijk en levendig beeld van het verleden geven. De heilbrengende kracht van het christendom te verbeelden Nationale gevoelens centraal te zetten (Tachtigjarige oorlog) nationale trots voeden. Het verleden weergeven als spiegel voor het heden: een voorbeeld.
Eerst over de middeleeuwen, later latere tijd Uitgangspunt: het is mogelijk het verledenobjectief te reconstrueren taak voor schrijvers: verbeelding inzetten was vereiste en mogelijk voor de schrijver De verbeelding als extra middel om de werkelijkheid te beschrijven(dialogen en gedachtes). De verbeelding krijgt later meer aandacht dan in begin Couleur locale om het verleden op te roepen: zeden en gewoonten, kleding, sociale verhoudingen, de instellingen, het taalgebruik etc. uitgebreide beschrijvingen vormen een wezenlijk onderdeel.
Begin 19 e eeuw De schrijver/verteller staat steeds buiten en boven de handeling. Het decor wordt uitgebreid beschreven; de hoofdpersonen praten vaak plechtig en lang met elkaar. De schrijver verzon soms zelf ‘oude ‘ woorden. De personages worden voor ze een rol gaan spelen uitgebreid neergezet, getypeerd: dappere held, gemene schurk goed voorbeeld voor de lezer bij het maken van morele keuzes. Het plot was vaak erg ingewikkeld: moeilijk kort weer te geven. Verhaalopbouw vaak als die van een avonturenroman: intrigerend geheim, verijdelde samenzwering etc. De verteller houdt informatie achter of zorgt ervoor dat de lezer meer weet dan de personages zelf
Neoromantiek (eind 19 e / begin 20 e eeuw): De historische achtergrond (middeleeuwen)is vaag gehouden dient ter ondersteuning van de sfeer. Thema’s: poging om een schoon en hoog verlangen te realiseren kan alleen maar noodlottige gevolgen hebben. Conflict tussen vrije manier van leven in het heidendom en de strenge regels van het onderdrukkende christendom.
Vernieuwing van de historische roman in 1985 tot ongeveer 2005: Ook nu gebruik van couleur locale, maar wel ingezet om bepaald eigentijds doel na te streven. Andere uitwerking: Doel niet meer om een authentiek verleden op te roepen juist doorbreken van de illusie: Objectieve of volledige kennis ervan onmogelijk. Middelen van de schrijver om een verhaal te schrijven: Interpretatie verbeelding verteltechnieken: meerdere vertellers aan het woord laten. commentaar op de geschiedenis of op de historische roman geven. Opzet fragmentarisch of niet-chronologisch gevolg: scheiding tussen fictie en werkelijkheid minder duidelijk.
Hella Haasse: introduceert historische documenten en beperkt haar eigen rol tot het arrangeren en verbinden van brieven en andere documenten het verleden komt dichterbij door authentieke brieven. Gevolg: we beleven de ontrouw, de scheiding etc. van de personages heel direct je realiseert je dat de geschiedenis gemaakt wordt door de personages en hun keuzes. Bij Heren van de thee stelt Haasse (1992) dat het ‘een roman is, maar geen fictie.’
In deze tijd: De literatuur geldt als belangrijkste eerst: het verhaal, de stijl, de intrige de vorm daarna pas de historische doelstelling. (bron: Literatuur van de moderne tijd)
voor de zesde bijeenkomst Joe Speedboot lezen één goede recensie in drievoud meenemen criteria vaststellen, die je wil gebruiken bij de beoordeling van dit boek