Hedendaagse literatuur Vijfde college 2013. programma  Bezoek aan De dag van de Literatuur  Aanwezigheid?  Presentaties over de historische roman 

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tijd en opbouw: Verteltijd:
Advertisements

HET HISTORISCH REFERENTIEKADER
Precht 2 Blz 53 t/m 101.
Thinkquest2 versie 2013 info: vanaf februari 2013.
Goed Karma Dit is een mooie tekst, en kort. Geniet ervan! Het is wat de Dalai Lama te zeggen heeft voor Je hoeft het maar een paar seconden lezen.
Train de trainer Levensboeken Beatrijs Van der Heijden
Fictieanalyse College 3.
De leeskring een inspirerende leergemeenschap Gertrud Cornelissen lid kenniskring geïnspireerd leren Lector: Maarten Dolk Onderzoek geletterde leerkrachten.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Lesgeven en begeleiden
Workshop Onderzoeksvaardigheden
Harry Potter en de schepping
THEORIE LEESVAARDIGHEID IN BEELD
Fictieanalyse-proza.
Introductie van ‘ruimte’
Is de islam als godsdienst een rem op de integratie van moslims?
Zakelijk schrijven Bijeenkomst 5.
opdracht 3 bespreken opdracht 4 introduceren stijlkwesties
Hedendaagse literatuur- beoordelen Derde college Maart 2013.
Romantiek en realisme. Romantiek en realisme Definitie Romantiek literaire beweging die sterk reageert op de rationalistisch/wetenschappelijke benadering.
BRIDGET JONES The edge of reason Kijk een film (dvd/bluray) met het commentaar van de regisseur en ga opzoek naar de succesfactor.
Het Zwanenmeer (maar dan anders)
Letterkunde van 1800 tot 1914 griezelverhaal schrijf je eigen
La littérature du 19eme siècle
Multatuli Eduard Douwes Dekker (1820 – 1887).
Woordenschat Groep 5 Thema 4, les 6
4 VWO / HAVO Laagland, Module 4.
Fantasie Gemaakt door Kristie!.
The Creative ones 3 concept ideeën David Kimpel Laura Prins
Sport in de samenleving
Briant College Fictie h4 Spanning. Briant College ­ Wat een verhaal spannend maakt ­ Welke ‘trucjes’ de schrijver gebruikt om het verhaal spannend te.
Het schrijven van een verhaal
Briant College Fictie h4 Tijd. Briant College ­ Op welke manier een schrijver ‘tijd’ gebruikt in een verhaal. 2 Wat ga je deze les leren.
Module ‘Ouderbetrokkenheid’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 1 Pascal van Schajik
Thema 1: Beelden van onderwijs Thema 1 Beelden van onderwijs Elk thema bestaat uit een onderzoeksdeel (taakgroep) en een theoriedeel (colleges)
Tekstverklaring Hoe doe je dat?.
Onderzoeksvaardigheden 3
De Bijbel Inleiding. Opvattingen over de bijbel Opvattingen over de Bijbel.
De theorie achter de verhalen
Nederlands Vrijdag 11 maart 2VA.
Leesvaardig Examentraining.
BEELDTAAL EN INFORMATIE HOOFDSTUK 3. OOK FILM IS EEN OPTISCHE ILLUSIE 3.1. DE DRANG NAAR BEWEGENDE BEELDEN.
Literaire bouwstenen 3.
Literary Devices. Alliteration; herhalen van eerste medeklinker-klanken om bepaalde nadruk aan deze woorden te geven. The passionate shepherd to his love.
Centraal Examen Nederlands
FICTIE 1.1 VERHAALPERSONEN. AAN HET EINDE VAN DEZE LES WEET JE Wat een verhaalprobleem/thema is en hoe dit verwoord wordt. Hoe spanning ontstaat en welke.
H4 – Comenius College Laagland. Lezen ‘De minzame moordenaar’ Waarom lees je? Effect Leesmotivatie: plezier, ontspanning, ontsnappen aan werkelijkheid,
Klas 3vwo Over lezen Blok 3
Lezen, schrijven en argumenteren
Het schrijven van een verhaal
Literatuur, maker en maatschappij
Dide Breuer.
Paragraaf 2 ‘Nationalisme’
Voorbereiding op mondeling examen deel 1
Fictie 2.1 tijd.
Curriculumontwerp AVO
Met mijn aanbod naar het onderwijs:
Fictie 2.1 tijd.
Eindopdracht Robinson
SCHM Literatuur Les 1 #havo5.
Moeilijke Bijbelpassages: een vloek of een zegen?
RÜYA Bijeenkomst 1 Meiden.
Klassiekers Vwo 2 – project periode 4.
De schrijver mee op reis
Pak je boeken! Paragraaf 3.4!
Een lerende en adaptieve organisatie
Literaire Begrippen.
DRIE pilaren van Een gebruikersgerichte website
Vele hemels boven de zevende Griet Op De Beeck
Transcript van de presentatie:

Hedendaagse literatuur Vijfde college 2013

programma  Bezoek aan De dag van de Literatuur  Aanwezigheid?  Presentaties over de historische roman  nabespreking van de presentatie  Theorie op een rijtje  Voor de volgende keer:  Joe Speedboot lezen  Neem een recensie mee (drie printjes)

De Dag van de literatuur  blokkenschema 14 maart blokkenschema 14 maart

Historische roman  Aandacht voor het verleden. Navolging van Walter Scott (1819) met Ivanhoe  Doel: een spannend verhaal en een kleurrijk en levendig beeld van het verleden geven.  De heilbrengende kracht van het christendom te verbeelden  Nationale gevoelens centraal te zetten (Tachtigjarige oorlog)  nationale trots voeden.  Het verleden weergeven als spiegel voor het heden: een voorbeeld.

Eerst over de middeleeuwen, later latere tijd  Uitgangspunt: het is mogelijk het verledenobjectief te reconstrueren   taak voor schrijvers: verbeelding inzetten was vereiste en mogelijk voor de schrijver   De verbeelding als extra middel om de werkelijkheid te beschrijven(dialogen en gedachtes). De verbeelding krijgt later meer aandacht dan in begin  Couleur locale om het verleden op te roepen: zeden en gewoonten, kleding, sociale verhoudingen, de instellingen, het taalgebruik etc.   uitgebreide beschrijvingen vormen een wezenlijk onderdeel.

Begin 19 e eeuw  De schrijver/verteller staat steeds buiten en boven de handeling.  Het decor wordt uitgebreid beschreven; de hoofdpersonen praten vaak plechtig en lang met elkaar. De schrijver verzon soms zelf ‘oude ‘ woorden.  De personages worden voor ze een rol gaan spelen uitgebreid neergezet, getypeerd: dappere held, gemene schurk  goed voorbeeld voor de lezer bij het maken van morele keuzes.  Het plot was vaak erg ingewikkeld: moeilijk kort weer te geven.  Verhaalopbouw vaak als die van een avonturenroman: intrigerend geheim, verijdelde samenzwering etc.  De verteller houdt informatie achter of zorgt ervoor dat de lezer meer weet dan de personages zelf

Neoromantiek (eind 19 e / begin 20 e eeuw):  De historische achtergrond (middeleeuwen)is vaag gehouden  dient ter ondersteuning van de sfeer.  Thema’s:  poging om een schoon en hoog verlangen te realiseren kan alleen maar noodlottige gevolgen hebben.  Conflict tussen vrije manier van leven in het heidendom en de strenge regels van het onderdrukkende christendom.

Vernieuwing van de historische roman in 1985 tot ongeveer 2005:  Ook nu gebruik van couleur locale, maar wel ingezet om bepaald eigentijds doel na te streven.  Andere uitwerking:  Doel niet meer om een authentiek verleden op te roepen  juist doorbreken van de illusie:  Objectieve of volledige kennis ervan onmogelijk.  Middelen van de schrijver om een verhaal te schrijven:  Interpretatie  verbeelding  verteltechnieken: meerdere vertellers aan het woord laten.  commentaar op de geschiedenis of op de historische roman geven.  Opzet fragmentarisch of niet-chronologisch  gevolg: scheiding tussen fictie en werkelijkheid minder duidelijk.

Hella Haasse:  introduceert historische documenten en beperkt haar eigen rol tot het arrangeren en verbinden van brieven en andere documenten  het verleden komt dichterbij door authentieke brieven.  Gevolg: we beleven de ontrouw, de scheiding etc. van de personages heel direct  je realiseert je dat de geschiedenis gemaakt wordt door de personages en hun keuzes.  Bij Heren van de thee stelt Haasse (1992) dat het ‘een roman is, maar geen fictie.’

In deze tijd:  De literatuur geldt als belangrijkste  eerst:  het verhaal,  de stijl,  de intrige  de vorm  daarna pas de historische doelstelling.  (bron: Literatuur van de moderne tijd)

voor de zesde bijeenkomst  Joe Speedboot lezen  één goede recensie in drievoud meenemen  criteria vaststellen, die je wil gebruiken bij de beoordeling van dit boek