Kernprocessen van de Act methodiek

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Gezamenlijke uitwerking adoptiegroepen Wijkwerkers & Gezinswerkers
Binnen een VPG-setting
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Zorg voor autonomie van ouderen met een psychiatrische achtergrond in het verzorgingstehuis Lambert Liza.
Pilot Loondispensatie Oktober •Aanleiding aanmelding / deelname pilot •Doelgroep •Toegangstoets •Uitgangspunten - ontwikkelingen •Huidige status.
CVA revalidatie door de huisarts
Lectoraat Rehabilitatie Groningen
Communicatie met de klant
Initiatief Bijstellen Analyse Evaluatie Probleemstelling Netwerken
De relatie tussen logistiek en veiligheid
Diversity Network ABN AMRO Mentoringprogramma
Do we help or do we hinder? Michiel Bähler GGZ -NHN
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Beroepsgeheim en cliëntperspectief
Harry Meijerink.
De Individuele Rehabilitatiebenadering (IRB)
Competentie 1, 3, 15 en 16 Kwaliteit verbeteren
Herstellen & Versterken van Gezond Functioneren
Scholing NPZE 6 maart 2014 Omgaan met rouw en verlies
LVB en Verslaving Samenwerken, het kan! Lisette Bloemendaal
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
Begeleidingsplannen GGZ
Begeleiding door de SPV
Recht in de roos?! Waardegebaseerde professionalisering en effectiviteit 14 oktober 2009 BINCdag - Gent.
Outreachende zorg en bemoeizorg in de ggz
Voorlichtingsavond groep 3
Ontwikkeling van de ouderrol als onderdeel van het herstelproces
DE OPVANG VAN NABESTAANDEN NA EEN SUÏCIDE
Wat is rehabilitatie precies? Waar komt deze term vandaan?
SRH als herstelgerichte vorm van ondersteuning
Herstelondersteunende zorg in een forensische setting:
Personeelsessie LOKO.
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Presentatie projectplan werkgroepen
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
HOE WORD JE EEN WINNING TEAM?
Mind Us INCLUSIE Voorwoord De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) veronderstelt dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Maar hoe vanzelfsprekend.
Een evenwicht tussen moeder moeten zijn en puber mogen zijn presentatie : Susanne Dreuw & Anne Wijns 24 maart 2015.
Ouderschap en psychiatrie Ouders met een psychotische stoornis.
Reguliere ambulante teams:  Principe van casemanagement:  Een vaste caseload  Één hulpverlener heeft de regie over de gehele hulpverlening aan die.
Project oriëntatie op het beroep
Oriëntatie op het beroep Kwartaal 1 Week 4
Klinische les medisch maatschappelijk werk
EPA cohort onderzoek: toename van herstel door ‘’Herstel voor Iedereen’’? Doel: bepalen van (determinanten van) de mate van herstel over de komende jaren.
Zelfmanagement Deel 3: Serious soaps over ouderen Verpleegkundige.
Evaluatie Cursus.
IOP Individueel opleidingsplan. Definitie IOP Het individuele opleidingsplan is een document waarin de afspraken m.b.t. persoonlijke leerdoelen vastgelegd.
Workshop Starten met je onderzoek Hans de Braal en Gert-Jan de Fijter.
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Informatie over buurtbemiddeling en psychisch kwetsbare mensen BB-JdK 2015.
Thema 4: Begeleiden van leerlingen met dyslexie Sociaal-emotionele begeleiding.
BB - Theorie Donderdag 22 september. Vandaa g Aanwezigheid Terugblik vorige week Theorie les Begeleidingsmethoden in de gehandicaptenzorg Afsluiting.
Ouders met (ernstige) psychische aandoeningen hebben kracht voor ouderschap. Lectoraat Rehabilitatie Groningen.
Huishoudelijke ondersteuning bij de cliënt met dementie.
Begeleidings methodieken
Begeleiding bij Werkplekleren
Leren op de werkvloer Leren gebeurt niet vanzelf Wij ondersteunen deelnemers daarom in hun eigen praktijk. Hiervoor hebben wij een innovatieve methodiek.
Burgerschap Samenwerkend leren
Visie op Forensische Verslavingszorg
Forensisch RACT binnen Antes
Generieke module 24 uurs acuut Betrekken van naasten Nienke Hoekstra, psychiater/ systeemtherapeut i.o. Joke van de Veer, familie vertrouwenspersoon.
  Verzorging van ouderen in de thuissituatie. Waar lopen wij als verpleegkundige tegenaan?
Cyclisch proces binnen methodisch begeleiden
Ambulant team wijkzorg ___________
Startgroep nieuwe HR-cyclus
Vernieuw je HR-cyclus.
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Kernprocessen van de Act methodiek

Het recept voor een goede ACT maaltijd Hoe geven we als Act team, in de dagelijkse praktijk, vorm aan de ACT methodiek

Het belangrijkste doel van de Act werkwijze is: Cliënten te helpen bij hun herstelproces

Herstel gaat hand in hand met Rehabilitatie Definitie dr. Ruth Ralph: Herstel is een proces waarbij patiënten leren omgaan met dagelijkse Problemen, hun handicap leren overwinnen, vaardigheden aanleren, zoveel als mogelijk onafhankelijk kunnen leven en hun bijdrage Aan de maatschappij kunnen leveren. Herstel gaat hand in hand met Rehabilitatie

Rehabilitatie: Anthony e.a. (1990) stelt dat het doel van psychiatrische rehabilitatie is om het functioneren van personen met psychiatrische handicaps zodanig te verbeteren dat ze succesvol en tot hun tevredenheid kunnen wonen, leren en werken in de milieus van hun keuze met de minste mate van professionele hulp.

Behoeften/wensen/doelen van de cliënt (vanuit hun eigen perspectief) staan centraal !!!

De volledige beoordeling ACT instrumenten Om goed in te kunnen schatten wat de behoeften, doelen en wensen van de cliënt zijn: De volledige beoordeling De tijdslijn

Volledige beoordeling Een grondige beoordeling van het psychiatrische en het sociale verleden van de cliënt én hoe hij/zij op dit moment functioneert Is een cruciaal onderdeel van de ontwikkeling en implementatie van een behandelplan Doel: alle teamleden krijgen inzicht in de sterke kanten en verwachtingen van de cliënt én in zijn/haar ervaring met de psychiatrische stoornis en de GGZ

Principes van de volledige beoordeling Begint vanaf het eerste contact met de cliënt en/of belangrijke netwerkleden Urgente behoeften worden het eerst aangepakt: basisbehoeften: veiligheid, voedsel, kleding, onderdak en medische voorzieningen De beoordeling gebeurt tijdens het werken met de cliënt Doorvragen Essentieel: focus op de behoeften van de cliënt! Delen van informatie  Ochtendoverleg, informele momenten, BHP Kijk naar patronen  Assessment, Tijdslijn

van belang voor het ontwikkelen van een effectief behandelplan. TIJDSLIJN Is een schematische weergave van de belangrijkste gebeurtenissen in het leven van de cliënt Omvat de periode vanaf het moment dat de cliënt de eerste problemen kreeg tot het heden DOEL: teamleden krijgen inzicht in wat de cliënt in het verleden verder heeft geholpen en wat niet. van belang voor het ontwikkelen van een effectief behandelplan.

Potentiële informatiebronnen dossiers van klinische en ambulante psychiatrische-, verslavings- en somatische behandelingen juridische correspondentie gesprekken met de cliënt gesprekken met familieleden en andere belangrijke netwerkleden gesprekken met werkgevers gesprekken met vroegere hulpverleners informatie die nodig is om de tijdslijn compleet te krijgen mag alléén worden ingewonnen met toestemming van de cliënt

Het plannen van een behandeling Het Behandelplan: Wordt opgesteld op basis van: BEHOEFTEN / DOELEN / WENSEN CLIENT + VOLLEDIGE BEOORDELING EN TIJDSLIJN Bestaat uit: Rehabilitatieplan (zie ook verbeterpunten CAN) + CPAP + Zorgplan Bestaat ook uit: korte- (2 à 3 maanden) en lange termijn doelen (6 maanden). + de specifieke interventies die zullen worden gedaan Wordt iedere 6 maanden formeel vastgesteld

Weekschema Cliënt Na het schrijven van het behandelplan worden de activiteiten die daarin beschreven staan vertaald naar een weekschema waarin de contacten en activiteiten van de teamleden met de cliënt worden vastgelegd

Dagschema team Hierin worden alle afspraken met cliënten op een dag vastgelegd. Vervolgens worden de afspraken toegewezen aan de verschillende teamleden Op basis van: terugkerende afspraken in de weekschema's van cliënten eventuele extra contacten die nodig zijn

Pro-actief vs een reactief team Het goed uitvoeren van de beschreven kernprocessen maken het verschil tussen een pro-actief team en een reactief team

Wat doen we fout? Wanneer de cliënt tijdens de behandeling: slechter gaat functioneren, meer last krijgt van symptomen, niet (meer) op afspraken komt/ nooit thuis is, meer niet-geplande contact uren met het team heeft buiten werktijd anders gaat reageren… Dient het team zich de volgende vragen te stellen: WAT DOET HET TEAM (NIET DE CLIËNT) MOMENTEEL FOUT? Werken we aan de doelen van de cliënt of aan onze eigen doelen? Houden we rekening met de voorkeuren van de cliënt? Zijn de doelstellingen van de cliënt veranderd?

Conclusies Rehabilitatie en herstel moeten de uitgangspunten van onze hulpverlening aan cliënten zijn. De kernprocessen van de ACT werkwijze worden de komende jaren zo veel als mogelijk geïmplementeerd in de werkwijze. De kernprocessen van ACT zijn niet statisch Valkuil ACT: het niet goed uitvoeren van de kernprocessen zal op termijn kunnen leiden tot minder effectieve hulpverlening  bijv. crisis management