competentie ontwikkeling en assessment

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
SportMinistry. AIA, de kerk en sport  Kerken willen graag relevant zijn en in hun wijk getuigen van Jezus, maar hoe doe je dat?  AIA: sport als taal.
Advertisements

EDO in het basisonderwijs Educatie voor Duurzame Ontwikkeling in het onderwijs Brussel, 20 januari 2009 Marleen Wouters, Departement Onderwijs en Vorming.
Vierde ervaringsuitwisseling “Competent van kop tot teen!” 8 april 2010 Lieselore Beckers & Isabelle De Wispeleir VIVO vzw ompetent van kop tot teen !
Scouting 2010 Trainingen 2.0. Disclaimer Wij weten (nog) niet alles Wij baseren ons op de informatie van het projectteam van Scouting Nederland Wij zijn.
Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs Dia 1 Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Begeleiden van het B-leerproces
Beroepsvaardigheden onderdeel van SBC
HOORCOLLEGE V2 ASSESSMENTS CMD
RU-onderwijsdag 23 mei 2006 Workshop Toetsen en beoordelen 1 ‘Traditioneel’ versus ‘Modern’ Mariëlle Theunissen (ILS) Arie Geerding (IOWO) Ad van Hout.
Examinering Conferentie BTG HTVF
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Peter Cras, april 2007 Begrijp jij het nog? Presentatie over competenties en kwalificaties voor bestuurders en andere “simpele zielen” Peter Cras, april.
1 juni 2010 Verdiepingsdag Toezicht Integraal Toezicht nu en in de toekomst.
Leiderschap en organisatie
Hoofdstuk 1 De de vakbekwame manager
NIOC 2002 Corrie Huijs 18 april Corrie Huijs en Nico van Diepen Uitdagen en oriënteren op ICT competenties met webdesign E-mission  emotion.
Competent van kop tot teen! Studiedag 8 juni 2010 Competenties en VTO beleid Een degustatie van instrumenten Joke Sweygers Patricia Van Dessel VIVO vzw.
Projectleidersplatform en Themamiddag Plan van aanpak
Piet Dietvorst Clustermanager vmbo beroeps Cito
Aan de slag met competenties beoordelen
Al doende leren training docenten
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
zelfsturend portfolio-onderwijs:
Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen
competentie ontwikkeling en assessment
competentie ontwikkeling en assessment literatuur tips
Kwaliteit in examens, borgen en stimuleren. Kwaliteitsborging EVC-procedures EVC in het MBO 22 mei 2007 Henk van Leeuwen Manager externe betrekkingen KCE.
Kwaliteitscode EVC EVC in het MBO ~ CompetentCity Erik Kaemingk & Cissy Johann.
Proeve van Bekwaamheid
De gezonde school en genotmiddelen
Ondersteuningstoewijzing Studieochtend SWV PO RiBA 24 januari
Competentiemanagement in de techniek
Competentiegericht leren vmbo
Workshop “Beoordelen”
Toetsbeleid en digitaal toetsen casus HvA
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
 Informeren over aanpassingen van de assessments in jaar 3 en jaar 4  Informeren over uitbreiding beoordelingscategorieën en toepassingen  Richtlijnen.
Middelen voor je buurtproject 28 maart Sessie 2.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Werkveldconferentie 13 november 2014
KWARTAAL 2 JAAR 2 SLC. vandaag Programma kwartaal 4 Opdrachten Werkbezoeken eindgesprekken.
De rode draad in opleiden binnen AAOS
Vrijwilligersstage 2. BASISHOUDING EN CONTACT MAKEN.
Presentatie Peter Cras, 27 maart 2006, Onderwijscommissie VNO/NCW Kwalificaties voor competentiegericht beroepsonderwijs Essentie in notendop.
De repetitie is nagekeken… Hoe analyseer je de resultaten en zet je die om in actie? Utrecht,16 februari 2016 J.C. van der Net.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Bijeenkomst 3.  Welkom en vragen  Terugblik thema  Doelen  Verwerken van het huiswerk  Leerdoelen formuleren  Taxonomie van Bloom  Huiswerk.
PERSONEELSMANAGEMENT PPT 3 Onderdeel : LEIDING GEVEN.
Managen analyseren 6 adviseren creëren organiseren begeleiden In kaart brengen Organisaties communicatieve r maken Iets doen ontstaan Mensen.
Toetsing en toetsontwikkeling
Assessorentraining 3 Hannah Wielenga april 2016.
Hoe leren professionals?
“Aanbestedingsvormen in perspectief”
Hannah Wielenga februari 2017
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Lesgeven zonder cijfer?
Toelichting bij ''Backward designing'' uit de kennisbank
Toetsing Vakdidactiek 2.
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Vakdidactiek EP 2 bijeenkomst 2
Onderwijsmaterialen module: “Ontwerp je eigen eHealthapp.”
FORMULEREN VAN LEERDOELEN
Transcript van de presentatie:

competentie ontwikkeling en assessment & competentie ontwikkeling en assessment Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen

programma: Hoe verloopt het ontwerp proces…. Waar ontwerp je een KP (binnen dit proces)? Wat staat er in een KP? Waar ontwikkel je de PvB (binnen dit proces)? Wat staat er in de PvB? Wat en hoe toets je? Staat toetsen gelijk aan evalueren? Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs nov 2010

de ontwerpfase Wat is het probleem? leernoodzaak Wat willen we bereiken? opleidingsdoel taakanalyse leerdoelformulering ontwikkelen de ontwerpfase Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs nov 2007

ist soll Huidige situatie gewenste situatie Wat is het probleem? leernoodzaak Wat willen we bereiken? opleidingsdoel taakanalyse leerdoelformulering ist soll ontwikkelen Huidige situatie gewenste situatie Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs nov 2007

soll ist Huidige situatie gewenste situatie Wat is het probleem? leernoodzaak Wat willen we bereiken? opleidingsdoel taakanalyse leerdoelformulering soll ontwikkelen ist Huidige situatie gewenste situatie Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs nov 2007

ist soll Huidige situatie gewenste situatie Wat is het probleem? leernoodzaak Wat willen we bereiken? opleidingsdoel taakanalyse leerdoelformulering ist ontwikkelen soll Huidige situatie gewenste situatie Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs nov 2007

soll ist Huidige situatie gewenste situatie Wat is het probleem? leernoodzaak Wat willen we bereiken? opleidingsdoel taakanalyse soll leerdoelformulering ist ontwikkelen Huidige situatie gewenste situatie Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs nov 2007

wie wat leernoodzaak opleidingsdoel taakanalyse leerdoelformulering A = doelgroep wat opleidingsdoel B = gedrag taakanalyse C = omstandigheden leerdoelformulering D = bekwaamheid ontwikkelen Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs nov 2007

kwalificatieprofiel leernoodzaak kwalificatieprofiel: Omschrijving van de benodigde kwalificaties voor een bepaalde functie opleidingsdoel taakanalyse leerdoelformulering kwalifictatie = het vermogen van een individu dat hem in staat stelt op een adequate wijze taken uit te voeren, oplossingen te vinden en te realiseren in de dagelijkse arbeidssituatie kwalificatieprofiel ontwikkelen Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs nov 2007

formulering in een kwalificatieprofiel … er is geen uniform format leernoodzaak Werkzaamheden en verantwoordelijkheden Beoordelingscriteria Opgave Hulpmiddelen Competenties opleidingsdoel taakanalyse leerdoelformulering kwalificatieprofiel ontwikkelen Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs nov 2007

formulering in een kwalificatieprofiel … er is geen uniform format leernoodzaak Werkzaamheden en verantwoordelijkheden Beoordelingscriteria Opgave Hulpmiddelen Competenties opleidingsdoel beschrijving van de functie en ‘het werk’? taakanalyse leerdoelformulering kwalificatieprofiel ontwikkelen wanneer doe je het goed? wat maakt ‘het werk’ moeilijk? wat helpt bij ‘het werk’? welke (kern) competenties zijn daarbij nodig? Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs nov 2007

kwalificatieprofiel Proeve v B leernoodzaak opleidingsdoel taakanalyse leerdoelformulering kwalificatieprofiel evaluatie ontwikkelen Proeve v B Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs nov 2007

kwalificatieprofiel Proeve v B Proeve van bekwaamheid: Een (mix van) toets(methoden) in een realistische beroepscontext waarmee wordt vastgesteld of een kandidaat in staat is adequaat te handelen volgens beroepseigen methoden en technieken. leernoodzaak opleidingsdoel taakanalyse leerdoelformulering kwalificatieprofiel evaluatie ontwikkelen Proeve v B De proeve kan bestaan uit, bijvoorbeeld: pen- en papiertoets (kennis) portfolio (bewijslast) creatieve opdracht (presentatie, verslag) simulatieproef (gecontroleerde omgeving) arbeidsproef (op de ‘werkvloer’) Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs nov 2007

wie omstandigheden bekwaamheid gedrag kwalificatieprofiel Proeve v B leernoodzaak opleidingsdoel bekwaamheid gedrag taakanalyse leerdoelformulering kwalificatieprofiel evaluatie ontwikkelen Proeve v B uitgangspunt: toets in de praktijk (als het kan) Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs nov 2007

leerlijnen en leerstappen leiden tot de proeve…. leernoodzaak opleidingsdoel taakanalyse leerdoelformulering kwalificatieprofiel evaluatie ontwikkelen Proeve v B leerlijnen leerstappen leerlijnen en leerstappen leiden tot de proeve…. Ontwerpen van leerarrangementen niveau 3 - Competentiegericht ontwerpen & ontwikkelen & assessen - Paul Jacobs nov 2007

Beschrijven van Taken, werkzaamheden en criteria Gedrag concreet en meetbaar maken

Hulpschema bij beschrijving Taken en werkzaamheden JA NEE Concreet (beschreven) Benoem de taak en de werkzaamheden waaruit de taak bestaat. Gebruik werkwoorden, bijv. (uitvoeren, bestellen, adviseren, construeren, rapporteren, bouwen, leiden,….) criteria JA NEE meetbaar (beschreven) Geef de kwaliteit van de taakuitvoering aan d.m.v. competenties en indicatoren, bijv. (competenties: in goede samenwerking, vakbekwaam , storingsvrij, zorgvuldig, organisatorisch bekwaam, op hygiënische wijze, op duurzame wijze ….) normering JA NEE Wat is voldoende? Kwalificeer en/of kwantificeer de norm, bijv. (de helft, pijnloos, nooit, 4 van de 5, maandelijks, binnen budget, binnen foutmarge…. ) differentiëren Deze verfijning opnemen als je de ‘positief norm’ wilt specificeren Beschrijf wat het verschil maakt tussen ‘voldoende’ en ‘goed’? Wat doet of laat iemand dan? Wat gaat er anders? Wat is meer dan ‘de standaard’ of het (minimale) vereiste? Wanneer is het beter/goed?

voorbeeld concreet vaag De Conciërge zorgt voor het gebouw en haar werknemers Controleert regelmatig de brandveiligheid van het gebouw Zorgt in de kersttijd dat er geen brandgevaarlijke situatie ontstaat De Conciërge bewaakt de orde en veiligheid in het gebouw Controleert jaarlijks met de brandweer het gebouw op brandveiligheid en legt dit dmv rapportage vast Is in de kersttijd extra alert dat er geen brandgevaarlijke situatie ontstaat en weet de balans te vinden tussen gezelligheid en veiligheid Taak: Een van de werkzaamheden: Opgave:

voorbeelden concreet De feitelijke activiteit De Conciërge bewaakt de orde en veiligheid in het gebouw Controleert jaarlijks met de brandweer het gebouw op brandveiligheid en legt dit dmv rapportage vast Is in de kersttijd extra alert dat er geen brandgevaarlijke situatie ontstaan en weet de balans te vinden tussen gezelligheid en veiligheid Taak: Concreet gemaakt Een van de werkzaamheden: Opgave: Wat doet de lerende ‘extra’?

= voorbeelden concreet De Conciërge bewaakt de orde en veiligheid in het gebouw Controleert jaarlijks met de brandweer het gebouw op brandveiligheid en legt dit dmv rapportage vast Taak: Een van de werkzaamheden: Competenties voor een goede taakuitvoering 1 In bekwame samenwerking 2 Organisatorisch bekwaam 3 Vakbekwaam Competentieindicatoren van een goede toepassing van de competenties in de taakuivoering 1a 1b 1c 2a 2b 2c 3a 3b 3c

formatieve en summatieve toetsvormen Waarom toetsen we?

formatieve en summatieve toetsvormen ..is toetsen evalueren? Niveaus van evalueren: Kirkpatrick (1975) Level One: Reaction (reactieniveau) Level Two: Learning (leerdoelniveau) Level Three: Behavior (gedragsniveau) Level Four: Results (organisatie(impact)niveau)

Niveaus van evalueren: Waren ze tevreden over de kwaliteit? Hebben ze het geleerd? Passen ze het ook toe? Welke impact heeft het? Wat krijg ik er voor terug? leer- omgeving Niveaus van evalueren: Kirkpatrick (1975) werk- omgeving

formatieve en summatieve toetsvormen WAAROM toets je? (wat wil je bereiken?) WAT toets je? (inhoud) WELKE WIJZE toets je? (vorm) WANNEER toets je? (moment binnen het leren) WIE neemt de toets af? (wie beoordeelt?) WAAR toets je? (plaats, leerplek of werkplek?) WAARMEE toets je? (hulpmiddelen) Wat is de WAARDE van de toets? (formatief / summatief, welke cesuur, voorwaardelijk)