De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

HAVISTEN COMPETENT
Voorlichting STUDIEJAAR INFORMATICA OPLEIDINGEN (TI, INF, BI)
Rebound Salland. In deze PowerPoint… 1. waarom ik naar rebound ging 2. wat ik geleerd heb! 3. hoe ik terug wil naar school 4. wat ik nodig heb van.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Mentoring in het beroepsonderwijs: een onvervulde belofte Dr. Frans Meijers Amersfoort 13 november 2007.
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
Ik ben Mo.
De ontwikkeling van de 7 competenties
Flitsbezoek Onderwijskundige leiders in de klas Reflectie in de school
Ouderavond Havo 4 5 februari 2013 Wij gaan op werkweek
Klassenmanagement bij beginnende en ervaren docenten
We willen allemaal een rustige fijne tijd op school…
Wie is aan zet ? - 1 jaar BYOD op het Liemers. Stand van zaken: – Devices mógen: iedereen weet dat – Regels hanteren ? – Neemt het aantal devices toe.
Wie zijn wij? (voorstellen mentoren). Wie zijn wij? (voorstellen mentoren)
Aandachtspunten Voldoende en duidelijke informatie
Adaptief onderwijs.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
Portfoliogesprek Dani Theuninck.
24 januari 2012 universitair onderwijscentrum groningen dag van taal, kunsten & cultuur 2011 Reitdiep College locatie Kamerlingh Onnes Tien jaar werken.
TALENT IN ACTIE prikkelen identificeren ontwikkelen Schitteren
SLOA vrijval project Bs. Aan de Bron Weert.
Professionalisering LOB
Welkom MAS
Een Middeleeuws klooster
“Digitaal Portfolio, meer dan een klapper”
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Vervolgbijeenkomst 3 Feedback geven
Differentiëren in MBO-niveau 1 bouw
April ’17.
Coachen ICT bijeenkomst 10 oktober 2006 “Ook een coach heeft een coach nodig.”
Mentor Andrea. Doel : Via werkplekleren ondersteuning bieden aan doelgroepmedewerkers om uit te groeien tot een goede begeleider van jonge kinderen.
Stage presentatie Van Elcke van Gorkum.
Voortgangsgesprek fase 1
Wat heeft TOI BLUE gebracht?
ICT-er als coach. Stelling "De rol van ICT-coördinator bestaat uit het plannen en begeleiden van een veranderingsproces dat onderwijzend personeel (en.
Ontwikkelwerkplaats Jeugdzorg en Passend Onderwijs
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Inleiding voor IVP-ers 22 november 2014.
Honoursonderwijs in HBO
Loopbaan centraal Minder VSV door betere loopbaankeuzes Miniconferentie Overstap vmbo/mbo regio Eemland Ton Eimers KBA Nijmegen 28 februari 2013.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Leerlingenbegeleiding
Niet differentiëren maar socialiseren
MBO PERSPECTIEF 1 Diverse afdelingen met diverse specialisaties/ technische takken MBO ers laten leren vanuit concrete ervaringen Nieuwsgierigheid van.
Ministerie van de Vlaamse Gemeenschap afdeling vorming INTERVISIE HRM-netwerk 30/01/04.
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Vroege stage en feedback – departement lerarenopleiding Hasselt.
Aan u de keuze Paul Verhagen (uitgever) Theo Timmers (ICT-auteur) Raoul Majewski (auteur) De Nieuwe NaSk Overal.
Teun Hendriksen Propedeuse Student ABV Fontys Hogescholen voor de Kunsten 19 Maart 2012.
Geestelijk gezond(heidsbeleid) in het onderwijs: uitgangspunten en handvatten. Mohsen Zagheden.
Omgaan met de gevolgen van trombose
Evaluatie Orientatieweek opleiding verpleegkunde Schooljaar
Toekomstgericht onderwijs
Programma Vaststaande workshop  Link/relatie met opleiding Taalexpert:  Toepassen van taalbeleid op de aanwezige niveaus:  leerling – groep – school.
Talentgerichte en betekenisvolle gespreksvoering met leerlingen
Als je nog geen idee hebt …
I NFORMATIEAVOND P ROJECTGROEP. D OELEN VAN DE AVOND : Aan het eind van de avond weet u: Wie de begeleiders van de projectgroep zijn Vanuit welke theorie.
Tekstcontact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief contact samenwerken toekomstperspectief.
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Workshop ‘Al eens gedacht om te flippen?’. Even voorstellen…. Patrick Logister.
Elke aios naar de psycholoog?! Drs. Caroline Buis Psycholoog Onderwijs & Opleiding.
De coach in het onderwijs Georganiseerd door het ouderplatform HAVOplus.
Tutorschap Taal Joke van Balen. Agenda Kennismaking Algemeen tutorschap Pilot Leeuwarden Opdracht Presentatie groepsresultaat Afsluiting.
Welkom. Waarom ben je naar de Meervouddag gekomen? 1.Lijkt me een interessant programma 2.Het is toch verplicht? 3.Gezellig met mijn collega’s een dagje.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Fluisterzacht en haarzuiver
Aan de slag Vervolg: vanmiddag Inventarisatie: Groepjes (heterogeen)
Schoolgroepbijeenkomst
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
Transcript van de presentatie:

De start..

Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen. In de begeleiding was aandacht voor: Mogelijke reacties en maatregelen om leerlingen bij te sturen. Het bieden van een duidelijke structuur aan leerlingen over wat wel en niet mag.

Overwegend negatief ingevulde items Mijn begeleider daagde mij uit mijzelf te verbeteren. Mijn begeleider stelde goede vragen. In de begeleiding was aandacht voor: Omgaan met verschillende niveaus tussen leerlingen. Omgaan met onzekerheid van leerlingen. Het helder overbrengen van moeilijke leerstof.

Een probleem? Docent perspectief Leerling perspectief

Deficiëntie perspectief Gericht op wat ontbreekt Het doel is ‘aanvullen’ Rol van de begeleider is ‘gids’ Relatie: expert – beginner

Groei perspectief Gericht op groei en ontwikkeling Leervraag van beginnend docent staat centraal Rol van de begeleider is coach Begeleider laat vooral reflecteren

Agents of change Gericht op ontwikkeling van de school door gebruik te maken van de beginnende docenten Rol van de begeleider is ‘collega’ Een beginnend docent krijgt (mede) verantwoordelijkheid voor een relevante opdracht voor de sectie of school

Wat zou voor u goed geweest zijn?

Chantal Kessels: c.kessels@aps.nl