Zapstad 10..: een ontdekking van een buurt – Spelenderwijs kijken naar ruimte en ruimtegebruik. Informatie geven en krijgen: – Hoe ervaren en zien jongeren.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
“IK KRIJG HET NIET UIT MIJN HOOFD”
Artikel over een wetenschappelijk onderzoek Gemaakt door Vicky Peers
All Media are SOCIAL Eenleven zonder media, is dat mogelijk? Media spelen een belangrijke rol in ons sociale leven en zijn een primaire levensbehoefte.
5 stedelijke problemen – 5 stedelijke oplossingen
Peter Adriaenssens voorspelt dat 30% van onze jeugd problematisch gedrag zal gaan vertonen, wat betekent dat bijna een derde van het toekomstig talent.
Productpricing Steef Visser RA en Aart in ’t Veld.
Let op de ijsberg! Over de klimaatscrises, leeftijdsbewust personeelsbeleid en diversiteit Sjiera de Vries.
Observeren en rapporteren
Zes uitgangspunten voor een goed pedagogisch klimaat
Jongeren en communicatie met de stedelijke overheid Antwerpen.
Project Vrijwilligerswerk
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Pilootproject Arbeidszorg.
Leidinggeven en coachen
Denk aan de sociale competentie
Jongeren Preventie Team
Van harte welkom bij de workshop veilig een brug bouwen terwijl je er op loopt! Zzocon Zorg voor rendement Zzocon Zorg voor rendement.
Uw patiënten zijn uw beste leermeesters! Maar hoe vaak krijgt u in de praktijk echt concrete en directe feedback?
 Drs. Onderwijskundige Rijksuniversiteit Groningen Loopbaan:  2008: RMO (Raad Voor Maatschappelijke Ontwikkeling) in Den Haag  2009: ECBO (Landelijk.
Werkhervatting van zieke en niet-zieke werklozen. R. Steenbeek en K. Jettinghoff.
Pass’t Montessorionderwijs ?
Zwemvaardigheid landelijk meetmoment en registratie.
TRAJEKT Samen kunnen we alles
Dossier Empowerment.
Methodische gespreksvoering
Tijdschrift: Jeugd en Co (2008) Auteur: Barbara Van wijk Bron:
Wereldoriënterende vakken in de onderbouw.. Aanleiding tot ons onderzoek Er is vraag naar lesmateriaal voor wereldoriënterende vakken in de groepen 1.
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Omgaan met talige diversiteit op de werkvloer Piet Van Avermaet.
Monitor aansluiting onderwijs en jeugdhulp Bas Wijnen (NJi) Tweedaagse passend onderwijs oktober 2015.
Opvoeden.
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 2 Pascal van Schajik.
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
V&VN Geriatrie & gerontologie 1. Organogram V&VN 2.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
SPORTCENTRUM HELSDINGEN: OOG VOOR JOUW KIND! Oog voor jouw kind. Dat is wat wij belangrijk vinden. Onze bevlogen zwemonderwijzers kijken waar jouw kind.
KLANTWAARDERING Gabrielle Luhrman 21 maart 2016.
‘Het IKC: wat worden kinderen, ouders en medewerkers daar wijzer van?’ Margriet Hofstee, Kinderopvang Zonnekinderen.
Help mensen hun eigen leven te leiden Zelf- en samenredzaamheid.
Participerend Leiderschap
Taal- en Interactievaardigheden in de Kinderopvang
Freekids Kinderopvang
Wegen van waarden en randvoorwaarden
Vrije ruimte Leerjaar 2.
#EBJ16.
Dorcas: In actie voor de allerarmsten
Opvoedingssymposium JBGG
Fietsroutes Brede school ‘de pol’ Inventarisatie
Jobbeurzen voor jongeren
Het OCMW van Genk Naar ‘Maatzorg, een methodiek voor het begeleiden van kansarmen’ pg. 75 – 100, van Tine Van Regenmortel.
In de personeelsruimte komt iedereen samen.
Geef licht aan kinderen in gewelddadige wijken in Zuid-Afrika
Een visie gebaseerd op feiten en meningen,
Waarom leerlingenparticipatie?
Begeleiden Les 7.
In de personeelsruimte komt iedereen samen.
Tool WD-3: Verbinding met de wereld van de tuinbouwindustrie
WELKOM.
In de personeelsruimte komt iedereen samen.
In de personeelsruimte komt iedereen samen.
Inrichting Openbare ruimte de uitgangspunten
Methodisch handelen Week 2. Methodisch handelen Week 2.
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Scholenmarkt 17 mei 2017 OBS ‘t hout.
Pilot Onconventioneel wonen
Leiderschapsontwikkeling
Transcript van de presentatie:

Zapstad 10..: een ontdekking van een buurt – Spelenderwijs kijken naar ruimte en ruimtegebruik. Informatie geven en krijgen: – Hoe ervaren en zien jongeren hun buurt? – Hoe gebruiken jongeren hun buurt? – In welke mate kennen jongeren de mogelijkheden in hun buurt en kunnen ze die benutten?  In kaart brengen van noden en wensen – Zapstad: inventarisatie, confrontatie en registratie

Het traject:  Inventarisatie: Een voorbereidende vragenlijst. Het eerste “Zapstad-moment” – Een gezelschapsspel op basis van het stratenplan = een momentopname van de manier waarop jongeren hun buurt zien, ervaren en kennen. + een moment om jongeren informatie te geven met betrekking tot de mogelijkheden van hun buurt

 Confrontatie:  Reporter in eigen buurt  Confrontatie met de realiteit in de wijk.  Een wijkwandeling gericht op waarneming en ervaring.  Kinderen leren en stimuleren om te kijken naar ruimte.  Zowel oog voor het positieve als het negatieve. => Komen tot een onderbouwde mening gebaseerd op de realiteit  Registratie Registreren van ervaringen, vaststellingen en bedenkingen  Registreren in de ruimte  Informatie niet verloren laten gaan, maar bundelen  Registreren om te participeren.