Zapstad 10..: een ontdekking van een buurt – Spelenderwijs kijken naar ruimte en ruimtegebruik. Informatie geven en krijgen: – Hoe ervaren en zien jongeren hun buurt? – Hoe gebruiken jongeren hun buurt? – In welke mate kennen jongeren de mogelijkheden in hun buurt en kunnen ze die benutten? In kaart brengen van noden en wensen – Zapstad: inventarisatie, confrontatie en registratie
Het traject: Inventarisatie: Een voorbereidende vragenlijst. Het eerste “Zapstad-moment” – Een gezelschapsspel op basis van het stratenplan = een momentopname van de manier waarop jongeren hun buurt zien, ervaren en kennen. + een moment om jongeren informatie te geven met betrekking tot de mogelijkheden van hun buurt
Confrontatie: Reporter in eigen buurt Confrontatie met de realiteit in de wijk. Een wijkwandeling gericht op waarneming en ervaring. Kinderen leren en stimuleren om te kijken naar ruimte. Zowel oog voor het positieve als het negatieve. => Komen tot een onderbouwde mening gebaseerd op de realiteit Registratie Registreren van ervaringen, vaststellingen en bedenkingen Registreren in de ruimte Informatie niet verloren laten gaan, maar bundelen Registreren om te participeren.