Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Contract met Nationale Nederlanden
Advertisements

Samenwerken in de waterketen Paradigma: Van inhoud naar schaalgrootte en vorm.
Ervaringen in samenwerking
Groot Composiet II Houtkoolschets Europa investeert in uw toekomst uit het Europese fonds voor regionale ontwikkeling II.
Wat er verder bij komt kijken Arie-Jan Arbouw
Hoofdlijnen Basisnet Spoor
Welkom Informatiebijeenkomst IDOP Galder-Strijbeek 28 februari 2011.
Ontwikkelplan MFC De Kreek Visie en rendement Presentatie Commissie Samenleving en Financiën Gemeente Maasdriel, 21 augustus 2012 door Leendert de Jonge.
Welkom bij de informatiebijeenkomst HOV Noordoost Brabant 29 januari 2014 ‘t Spectrum, Schijndel.
“Excellente AgriFood regio”. Introductiefilm Uitvoeringsagenda voor ambitie “In 2020 topregio in agrifood: dat is onze ambitie“. Daarom investeren we.
Adviesraad Rover 10 oktober Regio, 1 beleid, 1 doel: Samen de toekomst in! De toekomstgerichte ontwikkeling van het grensoverschrijdend OV in de.
Een financiële uitwerking van de zonnepanelen.
Sector Mobiliteit Resultaten 2012 en Plannen 2013.
Een toekomst voor de OCMW’s ?! Julien Van Geertsom Voorzitter.
OV-tunnel Koninginnegracht Milieucafé 15 december 2009 Nutshuis Jan van Male ROVER Den Haag.
OV en Ruimte Effecten van beter OV,ruimtelijk beleid en flankerend beleid. Is het geheel meer dan de som der delen? Hans Hilbers, PBL.
Gratis openbaar vervoer met een sociaal doel 11 november 2009 Rudy Schoonveld.
IJzeren Rijn Presentatie Midden-Limburgse bestuurders
Gevolgen spoorverdubbeling in Tricht
Besturen zonder bestuur
Bouwstenen Duurzaam Bereikbaarheidsplan Doelstelling: 1.Structurele verbetering van de bereikbaarheid van de regio 2.Structurele vermindering van CO2-emissies.
Fietsbeleid in de Stadsregio Arnhem Nijmegen
Scenario's voor de zeer lange termijn
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Marc Verbeeten Uitgangspunten Het realiseren van een maatschappelijke versterking door de energierekening, op een duurzame manier, omlaag.
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Fietsparkeren bij Bus, Tram en Metro in de Stadsregio Amsterdam Maarten Bakker Fietsberaad
Stimuleren van Stallingsvoorzieningen door de Stadsregio Amsterdam
Nieuwe ruimte! Ontslakken in Eindhoven 20 september 2013.
Positionering ProRail bij LightRail initiatieven
StadsFerry Nieuwe Maas Het Rotterdamse OV krijgt een nieuwe dimensie Fred van der Blij.
Veilig op weg effecten stadsregionaal beleid sociale veiligheid presentatie portefeuillehoudersoverleg Verkeer en Vervoer 12 januari 2012.
Agenda uur:Visie PMGG uur:Klantonderzoek uur:Terugblik monitoring overtredingen uur:Pauze uur:Ontwikkelingen uur:Handhaving.
Domotica beleid en inzet VWS
Buslijn Doetinchem - Emmerich Euregionale OV-conferentie
Varianten-studie dubbele overweg
‘Denkdiner’ VWL Samenwerkend Limburg 31 maart 2010 Hans Bodt, Manager HRM a.i. Atrium Medisch Centrum Parkstad Langer doorwerken: Hoe maken we dat mogelijk.
Concept MUM Stadsregio Arnhem Nijmegen
Stadsregio Arnhem Nijmegen
Kaderstelling 2014: stap 3 Commissie ABZ 17 april 2013.
Woningmarkt in demografisch perspectief
Spoorzone, ambitie-niveau
De functie van lijn 5 en 51 Een toekomst als onderdeel van de NZ-lijn ?
Vereniging voor Waterstaat en Landinrichting Een terugblik over de financiën van 2007 t/m 2013, maar ook de uitgangspunten om een gezonde vereniging te.
Ombouw Amstelveenlijn
Netwerkanalyse Zuidvleugel
Regionale samenwerking 3D Jeugdzorg Wmo/Awbz Participatie.
Parkstad Limburg BMC Parkstadbestuur 2 oktober 2013.
MFC De Kreek. Situatie de Kreek 1. Exploitatietekort loopt op Structureel tekort € ,- (tegenover subsidie € ). 2. Stichtingsbestuur, alleen.
Krimp beroepsbevolking betekent geen krappe arbeidsmarkt Paul de Beer Ruimteconferentie Workshop Demografische krimp en regionale economie 3 november 2009.
‘ Visie op openbaar vervoer in de Amsterdamse regio’ 10 maart 2006 Hoorzitting cie. VVI.
REGIONAAL OPENBAAR VERVOER presentatie hoorzitting commissie VVI Amsterdam 10 maart 2006 Douwe Tiemersma Regionaal Orgaan Amsterdam.
EU Uitbreiding Emeriti Forum Reflecties op presentatie van Minister Dehaene.
Inkoop door gemeenten 16 oktober 2015 Geert Schipaanboord
Regio West-Brabant Paul Vermeulen Programmamanager Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen en Leefbaarheid “Ontkoppelen behoud en bereikbaarheid voorzieningen”
Wie bepaalt de toekomst van het OV? Marieke Kassenberg Liesbeth Couwenberg.
1 Openbaar vervoerplannen 2012 Ontwerp stadsregio Rotterdam.
Jos Canton Secretaris Werkvoorzieningschap Noordoost-Brabant Mobiele telefoon:
Mobiliteitsvisie Oss Podiumbijeenkomst 4 februari 2010 Ellen Neelen.
Structuurvisie Ridderkerk Verkeersmodel en vervoerwaarde Robert van Leusden 10 februari 2009.
Streekgemeente samen geloofsgemeenschap zijn. Uit de Kerkorde, Ordinantie 2 Artikel 17 Streekgemeenten Een streekgemeente is een gemeente bestaande uit.
Benchmark VGN GAP analyses 3 december PricewaterhouseCoopers dec 2007 Slide 2 Wat is de GAP? Het verschil tussen het huidige wettelijk budget en.
1 Landerd 2020 Levendig en natuurlijk ondernemend Voorbereidende raadsvergadering
Vooruitzichten Felua-groep onder de Participatiewet
Streekgemeente samen geloofsgemeenschap zijn
Samenhangende verstedelijking en hoogwaardig OV langs de Oude Lijn
Plaats hier de titel van de presentatie Hoorzitting 10 maart 2006
Verandering leidt tot beter sociaal werk. Of niet?
Polarisatie en preventie: Integratie van vluchtelingen in de gemeente Zwolle, 26 mei 2016 dr. Linda Bakker Linda Bakker 13 april 2019.
Discussie over een Lelylijn
Transcript van de presentatie:

Nijmegen - Kleve Decision time! Martijn Post – 5 december 2013

Terugblik 1991: sluiting spoorlijn 1997: eerste studie naar mogelijke reactivering 2010: haalbaarheidsonderzoek Sintropher 2011: second opinion Arcadis 2013: ruimtelijke quick scan 2013: position paper BO 30 augustus 2013: opstellen van een breed gedragen beslisdocument.

Sintropher [conclusies] Reactivering is haalbaar in zowel de modaliteit tram als trein; Geen gedeelde visie over de toekomst van de spoorlijn; Geen zicht op financiering aan zowel Duitse als Nederlandse zijde.

Waarom reactiveren Toenemende sociale en economische vervlechting van het grensgebied; Stijgende ‘grens(overschrijdende) mobiliteit’; Grensoverschrijdend OV blijft achter.

Kosten [1] – Initiële investering Sintropher (infrastructuurkosten): Arcadis (investeringskosten) Infrastructuurkosten + PEAT kosten, aanschaf materieel etc. = Investeringskosten. De Arcadis kosten zijn dus vollediger en niet zo zeer andere getallen! TramTrein 80mln.71mln. TramTrein 121,3mln.116,1mln.

Kosten [2] - Exploitatie TramTrein -1,7 mln. per jaar- 1,4 mln. per jaar Gedragen door regionale overheden Afnemende BDU middelen Waarschijnlijk niet zonder gevolgen op bestaande concessie(s) Busfrequentie naar Groesbeek teruggebracht naar 2x per uur. Uitgangspunt zijn de vervoerwaarden uit het Sintropher rapport. Structureel tekort.

Kosten [3] – Beheer en instandhouding Kosten zijn niet gedekt; Gezien typologie van de verbinding en beleid ProRail bestaat een aanzienlijke kans dat deze voor rekening van de regio komen; Bedragen zijn hoog, ervaringen Stadsregiorail fase I; Verandering van de typologie van de lijn betekent mogelijk ook het faciliteren van goederenvervoer.

Verwachte vervoerwaarde – grensoverschrijdende reizigers per dag; 50% afkomstig uit regionale buslijnen; Lager in verhouding tot Arnhem – Emmerich – Dusseldorf. Bovenal: geen urgent mobiliteitsprobleem.

Inpassingsvraagstukken Kleve, kruising Wiesenstrasse; Groesbeek, doorkruising centrum Groesbeek; Baanvak Nijmegen – Nijmegen Heyendaal in relatie tot campusbaan; Stations Nijmegen en Nijmegen Heyendaal.

Inhoudelijke conclusie Tram vanuit inpassingsoogpunt het meest interessant; Trein vanuit financieringsoogpunt het meest interessant; Verwachte vervoerwaarde is beperkt. Hoge kosten betekenen geen gouden rails, ter vergelijking: - 4km spoorverdubbeling (zonder kunstwerken) kost €34 mln.

Beslisdocument Duidelijkheid en realisme (voor de korte termijn): Veel onderzoeken, hoge kosten, conclusies blijven hetzelfde; Geen zicht op financiering, geen breed gedragen voorkeursvariant, beperkte vervoersvraag. Grensoverschrijdend openbaar vervoer wel verbeteren Vervoervraag faciliteren door een verbetering van de busverbinding(en). Reactivering blijft een bestuurlijke ambitie Tracé blijft behouden, gezamenlijke (bestuurlijke) lobby.