Doorbraak in professionalisering HPBO-project

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Intervisie: sterkte-zwakte analyse
Advertisements

Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Anders evalueren Evalueren met portfolio ’ s Annemie Borremans, april 2005.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Experimenteren met ict in het mbo Loek Nieuwenhuis, Irma van der Neut, Kirsten de Ries IVA, Tilburg University 23 april 2012.
PDA voor BVE bijeenkomst 1 Riemke van der Meer
Ben jij bekwaam in 2013? Onderzoek van het Ruud de Moor Centrum naar bekwaamheden van de mbo docent. Magda Bruin.
Opleidingsinfrastructuur
Velon 2008 Kennis-maken Hoe doe je het en wat levert het op in de praktijk? Veldhoven 31 maart 2008.
Middenmanagement in positie VO Congres 2013
De weg naar de competente docent
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Een kijkje in de keuken wie het maakten het register Wie zijn wij.
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Studietaak De studietaak staat centraal
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Proces en Product.
Gedrag in organisaties, 10e editie
Monitoring Groen Proeven : resultaten Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
3600 feedback kwaliteit BPV Kwaliteitsspiegel
OIDS Novem-traject SKPO Gemert – Bakel.
Passend Onderwijs MBO en professionalisering
Wat is effectieve nascholing
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
opleiding : Onderwijs Assistent
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Ervaringen Implementatie in Nederland
Afstudeerproject = Proeve van Bekwaamheid
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Academie voor algemene beeldende
Voortgangsgesprek fase 1
WAT IS L.O.B. ? ? ?.
Stagebegeleiding Bijeenkomst 1 Blok 2.
Evalueren om te leren Kracht van Beoordelen
PvB volgens KOC-model Wendy Bosma en Senta Mooijman Afdeling Examinering & kwalificering Projectleiding en ontwikkeling.
Naam workshopbegeleider
Presentatie meerjaren-OTO-beleidsplan
Bijeenkomst 7 december onderdeel 12. Onderwerpen 7 december Porta Mosana (Grondsveld / Maastricht) Dagindeling Dagindeling Ochtenddeel Ochtenddeel Wie.
Fontys Sporthogeschool beroepsvaardigheden 3e studiejaar
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Presentatie audit SDV Inhoud handleiding audit. Presentatie audit SDV Vorm: De opleiding maakt een portfolio waarin zij laat zien dat ze voldoet aan de.
Insights & Essentials Willem van Putten
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Welkom bij de Basiscursus-SLC jaar 3
Praktijkervaring en reflectie
Evaluatie Cursus.
Landelijke Beroepsvereniging Coördinatoren vrijwilligerswerk Corry Baarsma, lid van bestuur AGORA Regiocoördinator vrijwilligerswerk bij grote zorginstelling.
EVC en Kenniscentrum Handel NVE 29 mei 2008 John Dekker Teamleider Examinering en beoordeling.
Hoe ontwikkel ik mezelf als leraar?
ALS MEDEWERKER OP STAGE Als medewerker op stage Waar moet ik dan aan denken? Symposium 17 maart uur – uur.
Inductie in brede zin Astrid Breukers
Samen Slim Bouwen aan de Toekomst
Leerwerkplan EM2X Daphne Keller.
Workshop werkplekbegeleiding 12 oktober 2016
LOB -dag loopbaanbegeleiding.
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
VMBO-achtbaan Ontwikkelagenda Onderwijsprogramma
Toekomstgericht personeelsbeleid
Welkom bij de Stage-informatieavond
Competentie gericht onderwijs
Workshop “de coachende praktijkopleider”
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
Les 3 groepsdynamica en klassenmanagement
Archimedes Lerarenopleiding, voorjaar 2003
klassenmanagement & didactische flexibiliteit
Kopopleiding Gert de Goede Lerarenopleider NaSk Oktober 2018.
Transcript van de presentatie:

Doorbraak in professionalisering HPBO-project Eigenaarschap Friesland college Leeuwarden Midden Nederland Utrecht Amarantis onderwijsgroep Amsterdam Arcus Heerlen Albeda Rotterdam Koning Willem 1 College ‘s-Hertogenbosch Leerlingen Ouders Leraren Middenmanagement College van Bestuur Wet BIO

Werk maken van professionalisering De vuurtoren

Bedrijfsstage Koning Willem I College De succesfactoren van diversiteit

Opdracht 1 Associaties met vuurtorens

Opdracht 2 De wet BIO Pure kennis

Wet BIO Leraar Interpersoonlijk Pedagogisch Didactisch Organisatorisch Samenwerken met collega’s Samenwerken met de omgeving Reflectie en ontwikkeling

Zeven kerncompetenties De Stichting Beroepskwaliteit Leraren en ander onderwijspersoneel (SBL) heeft het voorstel voor bekwaamheidseisen voor leraren ontwikkeld. De SBL heeft de competenties van een leraar gebaseerd op de verschillende rollen die hij heeft en de verschillende situaties waarin hij terecht kan komen. Dit heeft geleid tot de volgende zeven competenties: 1. Interpersoonlijke competentie: Leiding geven en zorgen voor een goede omgang met en tussen leerlingen. 2. Pedagogische competentie: zorgen voor een veilige leeromgeving en bevorderen van persoonlijke, sociale en morele ontwikkeling. Ook: bevorderen van de ontwikkeling tot een zelfstandig en verantwoordelijk persoon. 3. Vakinhoudelijke en didactische competentie: zorgen voor een krachtige leeromgeving en bevorderen van het leren. 4. Organisatorische competentie: zorgen voor een overzichtelijke, ordelijke en taakgerichte sfeer en structuur in de leeromgeving. 5. Competent in samenwerken in een team: zorgen dat het werk afgestemd is op dat van collega's; bijdragen aan het goed functioneren van de schoolorganisatie. 6. Competent in samenwerken met de omgeving: in het belang van de leerlingen een relatie onderhouden met ouders, buurt, bedrijven en instellingen. 7. Competent in reflectie en ontwikkeling: zorgen voor de eigen professionele ontwikkeling en de professionele kwaliteit van de beroepsuitoefening.

De omgeving leerlingen ouders ‘s-Hertogenbosch Noord-Brabant Nederland De wereld

Doelen bedrijfsstage Koning Willem I College Kennis en inzicht van actuele beroepssituaties, vaardigheden, kerntaken en werkprocessen verkrijgen; Het ontwikkelen van eigen competenties; Door gebruik te maken van verslaglegging en presentatie borgen naar de onderwijs- ontwikkeling. Het delen van ervaringen met het team om te komen tot actueel en op realiteit gebaseerd onderwijs.

Opdracht 3 Hoe ziet volgens U de ideale bedrijfsstage/docentenstage eruit? Maak in duo’s een case die voldoet aan de ideale Docentenstage. Geef hierbij aan: Hoe lang en wanneer; Waar (soort bedrijf); Wat wordt er gedaan; Hoe worden de ervaringen gedeeld; Effecten op micro-niveau. Tijd: 10 minuten

“Niemand is in zijn eentje divers” Werken aan teamcompetenties Uniforme kwaliteiten Diverse kwaliteiten Zwaktes bijspijkeren Sterktes benutten Team als optelsom Team als vermenigvuldiging 3+3+3=9 3x3x3=27 Gemiddelde prestatie Onderscheidende prestatie

Eisen Het aantal klokuren bedraagt bij een volledige baan minimaal 40 (incl intake, voorbereiding evaluaties, presentatie en het maken van verslagen). Het beschrijven van een aantal (maximaal 3) leervragen. Het aanleggen van een dossier

De leervragen Een leervraag heeft altijd een concrete relatie met voor de opleiding relevante werkprocessen, competenties, actuele vaardigheden en/of kennis van de branche, ontwikkelingen binnen de branche.

Fasen van bedrijfsstage Intake gesprek Formuleren van de leervragen Zoeken van een stageplaats Het uitvoeren van de stage Het evalueren binnen het bedrijf met medewerkers Het presenteren aan het team van docenten De effecten op micro-niveau Het implementeren en bijstellen van het onderwijs Controlemoment bij leerlingen

Dossier – Portfolio - Bewijsmap Schriftelijk verslag intake gesprek Schriftelijk overzicht leervragen Gegevens bedrijf/organisatie Schriftelijk verslag van de werkzaamheden binnen het bedrijf Schriftelijk verslag van de presentatie aan het team van docenten

Opdracht 4 Waar liggen de zwakke schakels volgens U?

Onderdelen van een risico analyse Presentaties aan team Uitvallen van lessen Voorbeeldfunctie leidinggevenden Het zoeken van een stageplaats Kwantiteit (600 medewerkers primair proces) Digitaliseren Motivatie personeel Registratie (HRM)

Aandachtspunten EVC (eerder verworven competenties); Steeds meer aandacht voor de voorbereiding van BPV; Internationalisering.

Vormen of opdracht voor thuis meelopen meedenken interviews houden snuffelen verzamelen interpreteren oriënteren onderzoek

Bedankt voor uw aandacht