Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Hoe beleef je toetsen? HANovatie Themadag 6 november 2009 Saskia Weijzen.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
De relatie tussen visie doelstellingen toetsing leertrajecten Een “innige band” !
Curriculumvernieuwing en de kennissamenleving: nieuwe rollen voor docenten? Joke Voogt.
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
Toekomst van internationalisering op de lerarenopleidingen
Integraal onderwijs met ict
Hogere denkvaardigheden
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Wat is goed onderwijsonderzoek?
Digital Natives vereisen een herontwerp van het onderwijs
Inwerktraject operator/docent Skills & Simulatie Lab
Basiskwalificatie onderwijs in een internationale context Lezing 31 oktober 2006 Riekje de Jong.
Gebruikersdag Gelukskunde 6 oktober 2009 VAN HARTE WELKOM! Gebruikersdag Gelukskunde.
Wat komt er zoal bij kijken?
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Van idee tot digitaal materiaal
CAPACITEITSONTWIKKELING IN PROFESSIONELE LEERGEMEENSCHAPPEN Kenniskring Schoolontwikkeling en Schoolmanagement Velon 2007.
Visiecirkel organiseren leren
Onze missie is leidend. Deze legitimeert ons bestaansrecht in de regio
Integreren van onderzoek in onderwijs
Grote visite Optimale patiëntenzorg en/of Optimaal middel bij invulling van het individueel opleidingsplan.
Elleke Verwaijen Oktober 2011
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Ondernemen(d) in het onderwijs
Naam van de Auteur 7 januari 2008 IPVO Werkbijeenkomst Leermiddelenbeleid Leeuwarden Ronald Kool, relatiemanager vo 25 november 2010.
moderniseren van het curriculum.
Kwesties rond ict verbonden
Jaap van Lakerveld Directeur
Leerkrachtcompetenties 6 oktober 2014 Caroline Kearney Senior Project Manager & Onderwijsanalist.
Alfons ten Brummelhuis
Honoursonderwijs in HBO
Van onderwijzen naar leren
Netwerknamiddag 7des en Se-n-Se
4C/ID Versie 2 Jeroen J.G. van Merriënboer
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
21 ST CENTURY SKILLS! WAT DOEN WE ER MEE? Onderwijspraktijkmiddag ROLF Groep Dr. Ben Kokkeler, Kokkeler Innovatie Consult 16 september 2015.
Arbeidsmarkt Is een verzamelnaam voor diverse plekken waar werkzoekenden en werkgevers elkaar ontmoeten. BvB 2014.
Dr. Desirée Joosten-ten Brinke
+21st Century Skills +Jenaplanonderwijs +Samenwerken
Loopbaan oriëntatie en begeleiding. Periode 2 Les 1: Faalangst Doelen:doe de test en check of jij misschien last hebt van faalangst.
21 st century skills en het onderwijs in de kennismaatschappij Joke Voogt De Onderwijsdagen Utrecht, 9 november 2010.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Amsterdam Airport Schiphol 1 Anne Helsdingen Saskia Brand-Gruwel CELSTEC, OUNL Jeroen van Merriënboer Universiteit Maastricht 26 juni 2009 Project Outreach.
Visie Blended leren Blended leren is een doordachte integratie van face-to-face onderwijs met e-leren.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Onderwijsveranderingen in Nederland Glazen bol 2.0 ? Fred Verboon 19 mei 2016.
Ondernemend gedrag VECON 14 juni 2016.
Dienstverlening & Producten: een nieuw profiel op het VMBO ondernemend duurzaam innovatief.
Jaap van Lakerveld Directeur
Resultaatgericht Samenwerken
Studiemiddag donderdag 30 maart 2017
Internationalisering op school
Begeleiding bij Werkplekleren
ICT-integratie in de lerarenopleiding: TPACK als oplossing?
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Taalontwikkelend lesgeven: een didactische methode voor álle docenten!
Gepersonaliseerd leren
Leiding geven aan school ontwikkeling
Workshop: 21e-eeuwse vaardigheden in de les? Hoe dan?
Reflecteren volgens de kritische incident methode
Evalueren om te leren vs. evalueren van het leren
40 jaar Bestuurskunde in Twente Grenzeloos Bestuur
Had je maar een vak moeten leren
Aan de slag met de Naam/school - Datum -.
The Future Teacher 3.0.
Transcript van de presentatie:

Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011 21st century skills Joke Voogt Nnoal themabijeenkomst 13 december 2011

Onze samenleving verandert van een industriële…..

…in een kennismaatschappij Create tomorrow

21st century skills: Aanleiding Industriële samenleving: massaproductie Kennissamenleving: kennis Drijfveren voor de veranderingen: ICT Globalisering Multiculturele samenleving Jongeren moeten worden opgeleid voor banen die nu nog niet bestaan Minder routinematige functies – meer ‘mensen’werkers en ‘kennis’werkers Een aantal kerntaken zijn vergelijkbaar 21st century ‘skills’

21st century skills: Aanleiding Industriële samenleving: massaproductie Kennissamenleving: kennis Drijfveren voor de veranderingen: ICT Globalisering Multiculturele samenleving Jongeren moeten worden opgeleid voor banen die nu nog niet bestaan Minder routinematige functies – meer ‘mensen’werkers en ‘kennis’werkers Een aantal kerntaken zijn vergelijkbaar 21st century ‘skills’

Veranderingen in het onderwijs?

Wat wordt onder 21st century skills verstaan? Wat betekenen 21st century skills voor de onderwijspraktijk OK …….of……NIET OK?

Acht raamwerken voor 21st century skills internationale overheden private sector onderwijs

Acht raamwerken voor 21st century skills EU: Europese Unie OESO: Organisatie van Economische Samenwerking en Ontwikkeling UNESCO: United Nations Educational and Cultural Organisation Partnership for 21st Century Skills (P21) EnGauge Assessment and Teaching of 21st century skills (ATCS) National Educational Technology Standards (NETS) Technological Literacy Framework for the 2012 National Assessment of Educational Progress (NAEP)

didactische benaderingen Onderzoeksvragen 21st century skills (Wat moet worden geleerd) Welke uitkomsten en hoe die te beoordelen Hoe wordt geleerd/ didactische benaderingen ICT

Burgerschap – normen en waarden - multiculturele samenleving De binnenring Samenwerking & communicatie Burgerschap – normen en waarden - multiculturele samenleving ICT competenties

ICT competenties Informatievaardigheden: Zoeken, Vinden, Kiezen, Gebruiken van informatie

ICT competenties ICT gebruiken als hulpmiddel bij het leren: Kennis ontwikkelen, Probleemoplossen, Samenwerken, Communiceren, Samenwerken, Creativiteit….

ICT competenties ICT ‘begrijpen’ ICT ontwikkelingen begrijpen om veilig en effectief te kunnen toepassen

Probleemoplossen Kritisch denken Creativiteit Productiviteit De buitenring Probleemoplossen Kritisch denken Creativiteit Productiviteit

Implementatie Toevoegen aan bestaande curriculum Nieuwe vakken Nieuwe inhouden binnen vakken Integreren in het bestaande curriculum Curriculumoverstijgende competenties Onderdeel van een nieuw curriculum Verlaten van de traditionele vakkenstructuur; De school als lerende organisatie Zijn 21st century skills alleen een taak voor de school: Nieuwe relatie tussen formeel en informeel leren?

Activiteiten voorgeschreven door de docent Frontale instructie 21st century learning: Meer-minder model: - Op zoek naar een nieuwe balans Aspect Minder (didactiek kenmerkend voor de industriële samenleving) Meer (didactiek kenmerkend voor de kennismaatschappij) Actief Activiteiten voorgeschreven door de docent Frontale instructie Weinig variatie in activiteiten Tempo bepaald door het programma Activiteiten bepaald door van de leerling Kleine groepen Veel verschillende activiteiten Tempo bepaald door de leerling Collaboratief Individueel Homogene groepen Iedereen voor zichzelf Werken in teams Heterogene groepen Elkaar ondersteunen Creatief Reproductief leren Toepassen van bekende oplossingsstrategieën Productief leren Zoeken naar nieuwe oplossingsstrategieën Integratief Geen koppeling tussen theorie en praktijk Monodisciplinair Afzonderlijke vakken Individuele docenten Integratie van theorie en praktijk Interdisciplinair Thematisch Teams van docenten Evaluatief Vanuit de docent Summatief Vanuit de leerling Diagnostisch

Beoordeling van 21st century skills

Beoordeling van 21st century skills Huidige beoordelingsmodellen zijn niet toereikend Kenmerken van de beoordeling van 21st century skills Afgestemd op de ontwikkeling van 21st century skills Flexibel kunnen inspelen op nieuwe ontwikelingen Gericht op het tonen van de prestatie (performance-based) Niet alleen om verantwoording af te leggen (summatief – assessment of learning), maar vooral ook gericht op productieve en bruikbare feedback (formatief – assessment for learning) Voldoen aan de eisen voor een goede beoordeling

Tot slot: Een sleutelrol voor de docent Over dezelfde competenties beschikken als leerlingen Variatie in didactiek/ gebruik van ICT tools Multidisciplinaire benaderingen Life long learner: professionele groei en leiderschap

Agenda setting Aanscherping 21st century skills: BeschrijvIng: kennis, vaardigheden, attitudes, en ethiek Aandacht voor de ontwikkeling van 21st century skills: leerlijn Aandacht voor ICT competenties Koppel 21st century skills aan kernvakken en interdisciplinaire thema’s Actieplan voor 21st century skills Inbedding in curriculum en evaluatie Professionalisering van docenten Ontwikkel strategieën voor de koppeling van formeel en informeel leren Flankerend onderzoek

Ontwerp met oog op implementatie  Creeër bewustzijn: Publiek debat tussen de diverse stakeholders Creeër eigenaarschap bij docenten Bouw voort op hetgeen aanwezig is in het onderwijs Stimuleer samenwerking/netwerkvorming (binnen en buiten het onderwijs) Think big, start small, scale fast!

Vragen?