Kunsteducatie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Stand van zaken en behoeftedetectie Onderzoek VUB – Agogische wetenschappen o.l.v. Prof.dr.Willem Elias.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Het secundair onderwijs
Advertisements

‘Wie met ouderenbeleid begint is te laat’
Edushock leerfestival
‘Vermaatschappelijking van de zorg en sociale inclusie (Perspectief 2020)’
Reflecties op het dossier ‘ouderen’ en de ouderenbehoefteonderzoeken in Vlaams Brabant Prof. Dr. D. Verté Vakgroep Agogische Wetenschappen.
November 2013 Opinieonderzoek Vlaanderen – oktober 2013 Opiniepeiling Vlaanderen uitgevoerd op het iVOXpanel.
1 De rechtenverkenner: een hefboom voor het lokaal sociaal beleid in Vlaanderen Steven Vanackere Vlaams minister van Welzijn, Volksgezondheid en Gezin.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Minderhedenforum Weet wat je SAMEN wil. Inleiding 1.Het allochtoon middenveld 2.De ‘federaties’ 3.Het Minderhedenforum 4.Interculturele Rol?
Toegankelijke voorstellingen voor personen met een verstandelijke beperking Vorming publieksbemiddeling Lasso – Faro – 21/11/2011.
Ronde (Sport & Spel) Quiz Night !
Welzijnsoverleg Regio Gent Martelaarslaan 204 B, 9000 Gent tel. 09/ BETREKKEN VAN DE DERDE PARTNER Een praktijkbeeld uit.
Welkom 1.
Mag ik u voorstellen ....
Steunpunt Jeugd vzw Arenbergstraat 1D I 1000 Brussel T I F I Is er na 2012 nog provinciaal.
Beleidsknelpunten en aanbevelingen gepresenteerd vanuit de bevindingen die voortkomen uit het onderzoek.
De Digitale Week 2013 Infomomenten De Digitale Week is een initiatief van LINC vzw.
René van Vianen Adviesbureau Van Montfoort. REFLECTIE OP DE REGIO ’ S RAAK Stand van zaken November 2005 Adviesbureau Van Montfoort.
Taal(beleid) in het Hoger Onderwijs: een veld onder spanning Linguapolis 17 maart 2011 Prof. Dr. Joke Denekens Voorzitter Onderwijsraad.
Oproep Ondernemerschap “Startersinitiatieven”. Achtergrond Invulling van uitdagingen in ViA en het actieplan ondernemerschap - ‘meer en betere starters’
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Meeting Vlaamse ASP- scholen Overzicht van mogelijke initiatieven rond internationalisering in het onderwijs.
P 1 Pip - Onderwijs. P Regelgeving BVR van 27 juni 1990 Omzendbrief van 26 september Individualisatie.
UA – 11 mei Missie Stichting Lezen wil brede bevolkings- groepen het plezier en het nut van lezen laten ontdekken en beleven om zo hun persoonlijke.
1 Resultaat bevraging ter voorbereiding van deze studiedag door Steven De Looze, stafmedewerker financieel beleid van het Vlaams Welzijnsverbond.
Nooit meer onnodig groen? Luuk Misdom, IT&T
0 Centrum WeST: Het Centrum voor Werken en Studeren.
Leuvens Fonds ter Bestrijding van Kinderarmoede (LFBK)
Marleen De Vry Rapport Eerste Onderwijsplannen Overlegplatform Centrumsteden 5 mei 2009.
Lien Verwaeren Kabinet Vlaams minister van Leefmilieu, Natuur en Cultuur Vlaamse Regering Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid.
Een kansenpas voor het onderwijs 1.De kansenpas 2.OK-pas (Oudenaardse Kansenpas) 3.Schoolkosten, cultuurparticipatie & kansenpas 4.De OK-pas in het onderwijs.
Angelique Declercq 17/01/1213/12/2011 INTERREG IV A 2 zeeën “SUCCES” Sustainable Uplifting Client Centred Employment Support.
Rondetafelconferentie Brussel RTC Brussels Nederlandstalig onderwijs Werkgroep 1 – Leerlingen en ouders Voorzitter : Jo De Ro Verslaggeving: Katrien Bonneux.
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
NEDERLANDS Uitburo  Waarom ? Waarom ? Waarom ?  Wat ? Hoe? En vooral: met wie?  Drempels maar ook oplossingen NEDERLANDS Uitburo Koudwatervrees voor.
Vlaams Minister Joke Schauvliege
Samenwerking tussen de verschillende instanties van Franstalig België Diensten erkend door het « Ministère de l’Aide à la Jeunesse et de la Jeunesse »
Jeugdwelzijnsoverleg Eeklo. Enkele cijfers over Eeklo > % ,6 7,90%
Thematische workshop Thematische workshop Ondernemerschap.
VIGeZ vzw © maart 2009
EAD Consulentendag 2011 Diversiteitswerking Sectorconvenants 16 september 2011.
verhoogt het Creatief Quotiënt
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
INFOSESSIE CLUBBEGELEIDING Gent 2 december Inleiding door dhr Philippe Mees, voorzitter VLG vzw -Verwelkoming -Uitgangspunt: -Tevredenheidsenquête.
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Quick scan Janneke Delisse, Renée van Os, Jan Jurriëns
AV LOP SO/ Gent 3 juni 081 Zorgen en vragen van ouders LOP- focusgroep Ouderbetrokkenheid Marie-Paule Gavel Ali Capa.
Een gezonder Nederland VTV-2014
Feedback bij de strategieën van de werkgroep alcohol Gezondheidsconferentie tabak, alcohol en drugs 30 november 2006.
Uitdagingen voor regionale (samen)werking in Midden-West-Vlaanderen
Sensoa Positief Patrick Reyntiens. Sensoa “Het Grote Sensoa” Korte geschiedenis.
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Het samenbrengen van taal- en leesvaardigheid en kunst- en cultuureducatie in Noord-Brabant ten behoeve van de omgang met de 21 e eeuwse vaardigheden in.
Provinciaal Steunpunt Vrijwilligerswerk Oost-Vlaanderen.
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken Informatie bekomen uit de bevraging van de externe diensten voor preventie en bescherming.
Wat is inclusief speelpleinwerk? Een toegankelijk speelplein stap voor stap Wat kan VDS voor je doen? Vlaamse Dienst Speelpleinwerk Spelen met kinderen.
Begeleiding beginnende leraren: groep B doorlopende leerlijn initieel→ post- initieel Uitgangspunten bij begeleiding startende leraren Doorlopende leerlijn:
Nieuw decreet Lokaal Bestuur & Nieuw decreet Lokaal Sociaal Beleid
Lokaal Sociaal Beleid.
BELEIDSAANBEVELINGEN VOOR MEER VRIJETIJDSKANSEN VOOR JONGE NIEUWKOMERS 10 geleerde lessen uit het project Wereldspelers.
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Stressbeleid in de Belgische ondernemingen – stand van zaken
Naar een nieuw decreet Lokaal Cultuurbeleid
Studie- en opvoedingsondersteuning aan huis bij kwetsbare gezinnen
Transcript van de presentatie:

Kunsteducatie in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest Stand van zaken en behoeftedetectie Onderzoek VUB – Agogische wetenschappen o.l.v. Prof.dr.Willem Elias

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel Afbakening onderzoek  “Kunsteducatie omvat alle drempelverlagende initiatieven –zowel inhoudelijke als praktische – om te participeren aan het culturele aanbod in Brussel”  Onderzoeksdomein = 4 sectoren: Kunst/cultuur, Sociaal-cultureel werk, Welzijn, Onderwijs

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel Onderzoeksopzet  Vooronderzoek Bevraging experten uit 4 sectoren  Enquête 1221 vragenlijsten nr organisaties uit 4 sectoren Responsgraad 25% (305)  Experten-interviews Twee ronde tafelbijeenkomsten 26 experts uit 4 sectoren

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel RESULTATEN  Deel 1: Stand van zaken  Deel 2: Behoeftedetectie  Bepalen van beleidsaanbevelingen voor VGC

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel STAND VAN ZAKEN  65% respondenten biedt een vorm van kunsteducatie aan  Hiervan situeert zich: 35 % in sociaal-cultureel werk 26 % in kunstensector 24 % in onderwijs 15 % in welzijnswerk Welke organisaties?  zie mapping

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel STAND VAN ZAKEN  35% respondenten geeft geen kunsteducatie want: Behoort niet tot taakomschrijving (74%) Gebrek aan middelen (17%), kennis (16%), infrastructuur (10%), andere redenen (7%)

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel STAND VAN ZAKEN  37,5% organisaties die een vorm van kunsteducatie aanbieden hebben medewerker specifiek bevoegd voor kunsteducatie: kunstensector: 27 organisaties Onderwijs: 19 Welzijn & sociaal-cultureel werk: 4

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel STAND VAN ZAKEN DOELGROEPEN  Kleuters  Kinderen  Jongeren  Studenten  Volwassenen  Senioren  Leerkrachten  Personen met een handicap  Allochtonen  Maatschappelijk kwetsbare groepen

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel STAND VAN ZAKEN KUNSTEDUCATIEVE WERKVORMEN ! Werkvorm wordt aangepast aan de doelgroep  Groepsbezoeken  Rondleidingen  Workshops  Info of documentatie  Inleidingen  Omkadering  Cursussen  Vorming leerkrachten

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel BEHOEFTEDETECTIE  Belemmeringen voor doelgroepen om te participeren aan cultureel of kunsteducatief aanbod  Suggesties ter verbetering  Prioriteiten kunsteducatief beleid

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel BEHOEFTEDETECTIE  Belemmeringen Praktische belemmeringen: prijs, tijdstip, ligging Geen voeling met of kennis van huidige culturele aanbod Taal en onverstaanbare infodragers Geen interesse Ook voor schoolvoorstellingen ! Moeilijk bereikbare doelgroepen!  Deskundigen vinden zichzelf onvoldoende onderlegd

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel BEHOEFTEDETECTIE  Verbeterpunten: Wegnemen praktische belemmeringen Eenvoudiger/gevarieerder aanbod voor een breed publiek Betere communicatie van het culturele en kunsteducatieve aanbod Meer educatieve omkadering Steun bij zoeken naar partners, expertise, personeel, infrastructuur

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel BEHOEFTEDETECTIE  Prioriteiten voor een kunsteducatief beleid vanuit het werkveld: 1. Afstemmen van het kunsteducatieve aanbod op de doelgroepen 2. Financiële ondersteuning voor specifieke doelgroepen 3. Cultuurparticipatie verhogen 4. Netwerkvorming 5. Informatie-uitwisseling 6. Praktische ondersteuning 7. Coördinatie van het werkveld 8. Kunsteducatieve vorming aanbieden

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel BEHOEFTEDETECTIE  Specifieke aandachtspunten: Publieksverbreding vs –vernieuwing Vorming voor leraren

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel BEHOEFTEDETECTIE  Prioriteiten vr kunsteducatief beleid volgens organisaties uit sociaal-cultureel werk: 1. Afstemming van het kunsteducatieve aanbod op verschillende doelgroepen 2. Cultuurparticipatie verhogen 3. Financiële ondersteuning vr specifieke doelgroepen 4. Informatie-uitwisseling 5. Netwerkvorming 6. Coördinatie 7. Kunsteducatieve vorming aanbieden 8. Praktische ondersteuning

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel BELEIDSAANBEVELINGEN WERK OP MAAT VAN SPECIFIEKE DOELGROEPEN Personen met een handicap Allochtonen Maatschappelijk kwetsbare groepen Afstemming v/h culturele en kunsteducatieve aanbod, doelgroepencommunicatie, prijsbeleid (o.a. CWB), expertise-ontwikkeling

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel BELEIDSAANBEVELINGEN MAAK VAN PUBLIEKSVERNIEUWING EEN SPECIFIEK AANDACHTSPUNT Voorkom dat de ongelijkheid gereproduceerd wordt (Mattheus-effect)

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel BELEIDSAANBEVELINGEN BETREK DE WELZIJNSSECTOR BIJ KUNSTEDUCATIE Informeren en stimuleren, ‘good practices’, expertise en knowhow, ondersteuningsmaatregelen

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel BELEIDSAANBEVELINGEN ZET TRAJECTEN UIT OM DE CULTUURPARTICIPATIE VAN KANSENGROEPEN TE STIMULEREN Traject i.p.v. project Structureel werken op lange termijn

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel BELEIDSAANBEVELINGEN RICHT EEN KUNSTEDUCATIEF BEMIDDELINGSNETWERK OP, AANGESTUURD DOOR EEN KUNSTEDUCATIEVE CEL Doelgroepgerichte werking, expertise samenbrengen, uitwisseling, aanspreekpunt

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel BELEIDSAANBEVELINGEN STIMULEER ONDERZOEK NAAR KUNSTEDUCATIEVE WERKVORMEN OP MAAT VAN SPECIFIEKE DOELGROEPEN Huidige werkvormen niet altijd succesvol voor bepaalde doelgroepen, expertise ontbreekt, deskundigheidsontwikkeling noodzakelijk

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel BELEIDSAANBEVELINGEN VORM DE KUNSTEDUCATIEVE VORMERS Educatief vormingspakket voor kunstenaars, vormingsmodules voor leraren

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel BELEIDSAANBEVELINGEN ZORG VOOR PRAKTISCHE ONDERSTEUNING Infrastructuur, educatief materiaal op maat, centraal aanspreekpunt, uitleendienst Meer personeel voor begeleiden van moeilijk bereikbare doelgroep

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel BELEIDSAANBEVELINGEN BOUW SAMENWERKINGSVERBANDEN UIT Huidige samenwerking voornamelijk beperkt tot onderwijs - kunsten

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel BELEIDSAANBEVELINGEN SCHRIJF KUNSTEDUCATIE IN ALS AANDACHTSPUNT IN ALLE BELEIDSLIJNEN Naar analogie met Vlaamse decretale wetgeving: Kunsten, sociaal-cultureel werk, jeugdwerk, welzijn, onderwijs

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel BELEIDSAANBEVELINGEN SPREEK HELDERE TAAL Afbakening kunsteducatie t.o.v. andere beleidsopties (cultuurparticipatie en – communicatie,...), doelstellingen en gepaste werkvormen

29/08/06Onderzoek Kunsteducatie in Brussel Dank voor uw aandacht ! Anja Van Roy Brusselse kunsteducatieve cel p/a BKO, O.L.V. van vaakstraat, 83, 1000 Brussel T