Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
QUICK SCAN OP KWALITEIT EN EFFICIËNTIE VAN DE SERVICES
Advertisements

Samen voor de Stad 1 Het initiatief en de partners Beoogd resultaat: het realiseren van 16 wijkteams 26 maart 2014.
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
‘maar..centraal is ook wij’ ‘Kwartiermakersgilde’
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Maatschappelijk netwerk en eenzijdig netwerk
Workshop beleidskaders programmaverslag 2008: 28 mei 2009, stadhuis Dode letter of levende kaders? Doel: deskundigheidsbevordering (a-politiek) Het verschaffen.
Nationaal Innovatie Event
Presentatie Rolwisseling waterschap in relatie tot de positionering van de vergunningverlening Werkgroep C Professionalisering vergunningverlening 2006.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Organisatiediagnose verlamming vermijden en verantwoordelijkheid bevorderen.
wgr+ en politieke legitimatie parallelsessie CoP conferentie d.d. 7-8 december 2006 STADSREGIO ARNHEM NIJMEGEN Carol van Eert secretaris-directeur.
Taakinvulling door de rekenkamer
De informatievoorziening als (bedrijfs-)functie
Integrale kwaliteitszorg (IKZ)
Hoofdstuk 7 Procesmanagement.
Organisatiestructuur en
III Procesdenken in de praktijk
Hoe geef je organisatie ontwikkeling echt vorm?
REA en kleine gemeenten
LEA en sociaal-economische ontwikkelingen Samenwerking tussen overheid, ondernemers en onderwijs Nieuwegein 20 januari 2011 Pim Kalkman.
© Kars cum suis bv Benchmarking publiekszaken Workshop Procesmanagement 7 februari 2007.
Startbijeenkomst benchmarking Publiekszaken
Missie, visie, strategie & jaarplan
SPANNINGSVELD Standaardisatie versus klantverwachtingen.
Naar een nieuw besturingsmodel
Samenwerking en toekomst Drechtsteden
Beoordelen in de zorg lonend?. Programma OnderzoeksopzetOnderzoeksopzet OnderzoeksverantwoordingOnderzoeksverantwoording OnderzoeksresultatenOnderzoeksresultaten.
september 2009 Aanbevelingen van Compliance professionals
A3 Methodiek “meer sturing met minder papier”
Samen voor de Stad 1 Het initiatief en de partners Beoogd resultaat: het realiseren van 16 wijkteams 26 maart 2014.
Naar een flexibele structuur van processen en rollen
Vormgeven van de HRM-functie
Keuzes in regionale samenwerking Eerste verkennende regiobijeenkomst declaratieprocessen.
Agenda Inleiding en Lagerhuis: Proces management en proces keten optimalisatie gaat ons helpen inzicht te krijgen in de impact van toekomstige veranderingen.
Decentralisatie van de jeugdzorg  decentralisatie jeugdzorg  Per 1 januari 2015 gaan in één keer alle taken en  verantwoordelijkheden naar de gemeenten.
Project Architectuur en Beheer BI2-DT en Inf2-DT Module CMIPRJ25DT George Pluimakers en Jacques Wetzels Studiejaar 2010/2011 Opdracht 3.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Organisatie en Beleid Bijeenkomst 1: Werken in een organisatie I
Start Inhoud introductie BiSL Informatiesysteem, gegeven Informatiebeleid Positionering: Beheer informatiesystemen BiSL als informatiearchitectuur.
Toezicht op governance: waar draait het om en paralellen tussen de mediasector en de financiële sector Wijnand Nuijts – Manager toezicht Governance Gedrag.
Gebaseerd op o.a. Situationeel leiderschap volgens Hersey en Blanchard
Functies Rollen Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Taakgebied 2 Taakgebied 1 Taak … Taak 2 Taak 1 Rol … Rol 2 Rol 1 Functie … Functie 2 Functie 1.
Bedrijfsplan 1.  Proces en invloed  De centrumgemeentevariant  Democratische legitimatie  Dichtbij burger (dienstverlening)  Efficiencywinst, financiële.
Certificering van assetmanagement
A-3 DJI netwerk INK bijeenkomst 2012 pijler 2. 2 A-3 managementgesprek visie op doel, inhoud en ondersteuning Gesprek tussen 2 vertegenwoordigers van.
Periode 3 Verzorgen van de winkel en/of opslagruimte Kerntaak: verzorgen ontvangst en verwerking van goederen Hoofdstuk: Verbeteringen en personeel Par:
Waardeketen van Porter
Dordt aan Zet. De gebruikswaarde van een voorziening maximaliseren door de behoefte van alle belanghebbenden centraal te stellen. Gemeentelijk Eigendom.
Concept-voorstel nieuwe opzet programmabegroting t.b.v. de Raadswerkgroep ‘strategisch sturen met programma’s’ 18 februari 2010.
Resultaten tellen Presentatie voor raadsdelegatie Delft 16 april 2009.
20 januari 2016 – Herman Bongenaar
Organisatieontwikkeling Bijeenkomst voor Informatie en Opinie 9 oktober 2012.
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Maatwerk is goedkoper dan standaard GEMEENTE ROTTERDAM Bestuurs- en Concernondersteuning.
DE HRM COCKPIT Naar de ontwikkeling, opvolging en evaluatie van een duurzaam HRM beleid.
Begeleiding bij Werkplekleren
Waardeketen van Porter
De bestuurlijke organisatie van een zorggroep
Versterking Horizontale Verantwoording Wet Revitalisering Generiek Toezicht Woord vooraf.
Rotterdam: Van werkstad naar netwerkstad
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Welkom! Nieuwe vormen van medezeggenschap
De Gezonde Ambtenaar Hoe veilig voelt de ambtenaar zich?
CIO 3.0: een gemeentelijk perspectief op de digitale transformatie
Uitdagingen voor lokale overheden
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Taakcluster … Taakcluster 1 Taakgebied… Functies Rollen Taakgebied 2
Bron: IT Serivce Management, Best Practices – deel
Transcript van de presentatie:

Van dienstenmodel naar directiemodel, kansen voor sturing en control Werkconferentie verbetering bedrijfsvoering / shared services III

Wat is deel van het sturende proces / wat is primair proces / wat is ondersteunend

Politieke organisatie Regulatie “de automaat” Innovatie “het atelier” Ontwikkelaar Productie “de fabriek” Dienstverlener Beheerder Ad - hoc “de uitslaande brand” Politieke organisatie Regulatie “de automaat” Regeltoepasser en handhaver h o g hoog Specificeerbaarheid uitkomst P l a n b r e i d Bron : “presterende gemeenten” van Jaring Hiemstra Vgl scenarios toekomst financiële functie…

Politiek en ambtelijk leiderschap: Helder onderscheid in politiek en ambtelijk leiderschap Politieke leiders stellen maatschappelijke doelen vast Ambtelijke leiders richten zich op de realisatie van doelen Prestatiesturing: Arnhem heeft een inspirerende strategie Strategie is consistent vertaald naar meetbare prestaties en waarden voor eenheden Beslissers beschikken over relevante informatie over de te realiseren maatschappelijke prestatie Toedeling van bevoegdheden: Verdeling beslisbevoegdheden is consistent en in lijn met coördinatiemechanismen Kritische feedback wordt georganiseerd HRM Medewerkers worden systematisch gecommitteerd, gecoacht en beoordeeld Goede prestaties worden beloond De ontwikkeling van medewerkers vindt continu plaats. Presterende gemeenten: J Hiemstra

Sturing in nieuwe organisatie

College Directie Programma’s Processen Projecten Sturing volgens CT Directie WAT Programma’s Processen Projecten HOE Het “hoe” kan vooraf door het college zijn ingevuld

Sturing i.r.t. inrichting controlfunctie Is er sprake van formele sturing of collegiale sturing? Gaat alle sturing in principe programmatisch of wordt een deel van de organisatie rechtstreeks op (proces-) resultaat aangestuurd? Is de sturing vanuit het bestuur gericht op het DT of juist op de programma-managers?

Uitgangspunten tbv inrichting P en C functie Formele sturingslijnen met bevoegdheden en verantwoordelijkheden moeten eenduidig vastgelegd P en C inrichting afhankelijk van de principekeuze (wel/ niet integraal) in controletoren.  wat is nodig per sturingslaag (welke sturingsbehoefte bestaat er) Voor taken m.b.t. de bussines-control zal de positionering afhangen van - de grootte van de units in de organisatie - de wijze waarop units worden aangestuurd.

Vragen bij inrichting financiële functie Rollen P&C: - voorwaardenstellend/kaderstellend - adviserend - toetsend - uitvoerend Brede of smalle business control? - breed is PIOFACH-J - smal is alleen P en F - waar in de organisatie is brede/smalle business control nodig? Positie Concerncontroller Wat moet centraal en wat decentraal? - cyclische producten (financial control) - smalle/brede business control - concerncontrol (welke taken?) - auditfunctie (apart agendapunt vandaag) Om uitspraken te doen over de inrichting van de financiële functie is het noodzakelijk een aantal vragen te beantwoorden. We gaan in op 4 vragen. Ongetwijfeld nog meer, maar deze zijn volgens ons de meest cruciale. Vraag 1 rollen: welke klussen van P&C/financiële functie vallen onder deze rollen? Waar is bijvoorbeeld het opstellen van de cyclische producten (onderdeel financial control) te plaatsen? Waar de audits? Waar de onderdelen van businesscontrol? Waar de taken van sectoradviseurs en bedrijfsbureaumedewerkers? Welke taken zijn typische concerncontroltaken: bewaken totaalbeeld, kaders, consolidatie, afstemming/vertaling tussen organisatie en bestuur en ook coördinatie cyclische producten? Het is nuttig om deze excercitie uit te voeren. Vraag 2: Business control. Breed, smal of beide?? PIOFACH-J = Personeel, Informatie, Organisatie, Financiën, Algemene zaken, Communicatie, Huisvesting, Juridische Zaken Veel delen van PIOFACH-J in ballenbak geplaatst bij ondersteuning/advies. Eventuele relatie met directie en bestuursstaf? Betekent dit dat bij de overige eenheden in de ballenbak alleen smalle business control overblijft? Dit ook gezien de aparte positionering van overhead/indirecte kosten. Dit uitgangspunt is bepalend voor inrichting financiële functie. Sterk gerelateerd aan de sturingsvraag  ligt bij het Veranderteam

Vragen voor discussie… Sturingsproblemen: feest der herkenning of is dat geregeld Verbetering control: afhankelijk waarvan: Positie / structuur Competenties Gedrag “lijn” Waar moet de toegevoegde waarde van verbetering control zitten?

Variant 1 Concerncontroller Business control Fin. P&C Concerncontrol Aansturing? Aansturing? Business control Fin. P&C Concerncontrol Concerncontroller onderdeel van directie: voordeel is directie aansluiting en afstemming op directieniveau. Wat is relatie met portefeuille middelen binnen directie? Is vanuit de directie directe aansturing van financiële eenheden mogelijk of sturing vanuit de directie als geheel? Business control en concerncontrol in unit directie en bestuur. Betreft vooral de voorwaardenstellende, toetsende en adviserende taken Financial control in ondersteuning/advies. Betreft dan vooral de meer uitvoerende en adviserende taken. Business control is gecentraliseerd: voordelen zijn flexibiliteit en onderlinge vervangbaarheid; sparren en van elkaar leren. Nadeel is mogelijk te ervaren afstand tot de primaire business in de eenheden. Opvangen door deelnemen aan MT-overleggen e.d.

? ? Variant 2 Concerncontroller Fin. P&C Concerncontrol Ten opzichte van scenario 2 is de business control nu decentraliseerd neergelegd bij de eenheden. Functionele relatie met centrale financiën. Voordeel is directe aansluiting bij de business. Nadeel is dat eenheden dermate autonoom en zelfstandig zullen opereren dat weer verkokering gaat ontstaan (vergelijk met huidige diensten). Ook relatief kostbare variant. Efficiency gaat deels verloren. Business control Business control Business control

? ? Variant 3 Concerncontroller Fin. P&C Business control Ten opzichte van scenario 1 is de business control verplaatst van de staf naar de ondersteuning/advies. Groot voordeel is efficiency; veel raakvlakken tussen financial control en business control. Bijvoorbeeld de adviserende taken vanuit de cyclus  adviserende taken projectcontrollers. Mogelijk nadeel van deze variant is de aansturing en afstemming met concerncontroller vanuit directie of staf. Meer afstand.

Variant 4 Concerncontroller Business control Fin. P&C Concerncontrol Alle financiële functies samengevoegd. Plaatsing kan bij staf of bij eenheid ondersteuning/advies. Concerncontroller als hoofd. Hangt af van uitgangspunten over grootte van de staf. Voordeel is efficiency en flexibiliteit. Nadeel is een relatief zware geconcentreerde financiële club, die ten opzichte van de overige eenheden veek invloed heeft. En nu??

Sturende processen

Primaire processen

Ondersteunende processen