Cliëntervaring Implementatie

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kwaliteit van leven voor ouder wordende mensen en de betrokkenheid van familie Zorg en ondersteuning voor ouder wordende mensen met een verstandelijke.
Advertisements

Natuurlijk, een netwerkcoach! Mezzo TRAINING VRIJWILLIGER ALS NETWERKCOACH 2010.
Informatie over lotgenotencontact aan mensen met kanker; een standaard in de zorg Symposium ‘Ingrediënten voor nazorg in de oncologie’ Karen Schram 24.
Flip Jan van Oenen Clemens Bernardt
Regio ….. Werkafspraken patiëntgerichte samenwerking.
Activiteiten afasie regio Utrecht
Communicatie door de muren heen
Veranderingen in rol Familieraden
DORDRECHT Voorveld. Agenda Civil society Preventie Competenties Toeleiding Regiefunctie.
Informatiebijeenkomst PGB 14 mei 2012 Begeleiding nieuwe doelgroepen van AWBZ naar Wmo.
Wordt de patiënt door ICT ondersteund in het vervullen van zijn behoeften(zijn leefwereld)? Wouter Meijer 4C-able BV.
   .
A Supporting Technology for Rehabilitation In Dementia Herman Astrid Psychologe 10/11/2006.
Diseasemanagement in de praktijk
“Specialistische” zorg
Nieuwe vrienden maken en
Cliënt Wil zo lang mogelijk onafhankelijk / zelfstandig blijven
Landelijk Platform GGz De landelijke koepel van GGz-cliënten- en familieorganisaties.
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Werken aan samen samenspel hulpverleners en naasten
Enquête ‘Coördinator’ Een overzicht van de antwoorden
Het Amphia ziekenhuis en de nazorg voor mensen met kanker
Kinderopvangzoeker 5 juli Voor ouders is opvang zoeken eenvoudiger Voor voorzieningen en lokaal loket zijn de vragen beter zichtbaar Voor het beleid.
Waarom insuline-therapie door de huisarts?
Dementie Zorg voor later, nu Joan Veldhuizen Hein van der Reijden.
LESA Incontinentie voor urine
POH GGZ in Almere een uitdaging?.
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen
Instellingssubsidies: basisactiviteiten kerntaken
Werkplaats Aandoeningspecifieke kwaliteitscriteria
Optimale Parkinsonzorg
Handreiking samenwerking huisarts en JGZ
Pijnstilling bij artrose
De Zorgvraag centraal; De wijkzuster terug
Van de juridisch dienstverlener
Zorgbelang Zuid-Holland Veiligheid door de patiënt bekeken 25 april 2012 Erik Visser, Regiomanager Zorgbelang Zuid Holland.
Werkgroep Armoede & Isolement
SUPPORTTEAM NAH Vlaams-Brabant Sociale Plattegrond - oktober 2014.
Stand van zaken & Beheersstructuur
Transitie sociaal domein Haarlem Toegang tot voorzieningen
De toekomst van de (specialist) Ouderengeneeskunde
Welkom Arie Jongejan directeur Carans / Scoop
Platform Informele Zorg Bladel Cliëntondersteuning Woensdag 29 april 19:30 – 21:30 uur.
Inspirerend. Betrouwbaar. Social e-Health.. Wie zijn wij? Jarno Meijer Directeur Therapieland Research Master Social- and Organizational Psychology Eveline.
Onze huisartsen COPD zorgprogramma wat betekent dat voor jou als assistente?
Kwaliteit en Zorginkoop Co-productie KansPlus-VraagRaak en LOC-LPR Cliëntenraden hebben er belang bij betrokken te zijn bij zorginkoop Meer zeggenschap.
Onze school is zich ervan bewust dat sociale media een onlosmakelijk onderdeel zijn van de huidige samenleving en de leefomgeving van haar leerlingen,
Basis GGZ Organisatie in de regio Midden Holland; een ketenaanpak Jane de Sauvage Nolting, projectmanager.
De financiële setting na 1 januari 2015 en de consequenties voor de zorgboerderij Hans Pietersma.
Programma workshop Hoe verbeteren we de inzet van ervaringsdeskundigheid (ED)? Voorstelrondje Inleiding -wat is ED -criteria volgens LPGGZ en Trimbos (LIVE)
Landelijke studiedag Ypsilon 14 november 2015 Het succes van goed wonen.
Arjen Edzes Rijksuniversiteit Groningen, Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen, Economische Geografie, Postbus 800, 9700 AV Groningen 30 juni 2011 Armoedepact.
Wat vinden jongeren belangrijk? Cliëntenraad GGZ Kinderen en Jeugd.
Ketenzorg of netwerkzorg voor COPD patiënten Philip de Roos Voorzitter SEZ.
DE WEEK VAN DE PIJN 2016 “GEEF CHRONISCHE PIJN EEN GEZICHT“ 26 SEPTEMBER - 1 OKTOBER 2016.
Transformatie van het sociale domein Maatschappelijke kansen en risico’s Decentralisatie-conferentie Provincie Limburg 24 oktober 2013.
Medezeggenschap Nu & Toekomst Landelijke Cliënten Raad 6 september 2014.
Voor Ambulante behandelmogelijkheden van jongeren met ernstige gedragsproblemen en hun gezinnen/netwerk Diagnostiek Ambulante behandeling Deskundigheids-
Samen de psychische gezondheid in Nederland verbeteren
Wat doet het LMN? LMN symposium /10/2016.
Welkom Mini-symposium casemanagement dementie
PALS: een speciale PaTz-groep
De rol van de huisarts in de oncologische nazorg
Project Dementieketen NWN
Voorbereiding spreekuur
Medezeggenschap en ondersteuningsplannen
Convenant medicatieproces in MN in de thuissituatie van de patient/client met de huisarts als hoofdbehandelaar.
Multiple sclerose en toch niet alleen!!!
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Informatiebijeenkomst Buurtteams Amsterdam & Aanvullende ondersteuning Wmo 9 en 18 september 2019.
Transcript van de presentatie:

Cliëntervaring Implementatie 24 juni 2009 Annemarie Ruesen

Cliëntervaring Focusgroep Zorgbelang 8 zorggebruikers, ervaringsdeskundigen Informatie verzamelen over zorg rond u-incontinentie, vanuit cliëntperspectief Zorgbelang Vragen vanuit de zorgaanbieders Standaard vragen Zorgbelang: Bejegening, toegankelijkheid van de zorg Ervaringen op tafel krijgen

Pluspunten Deskundigheid behandelaars Inzet therapeut bijzonder ondersteunend en proactief, oefenen zinvol Wekelijkse therapie helpt bij discipline Informatieve karakter voorlichtingsmateriaal Duidelijk wie hoofdbehandelaar is Focus op oefen- en fysiotherapeuten

Wensen, verbetersuggesties Informatie en voorlichting Organisatie van de zorg Inhoud behandeling Samenwerking in de keten Lotgenotencontact Rol zorgverzekeraars Signalen Items/ indeling nav verslag zorgbelang, besproken met de deelnemers en delegatie prov. werkgroep aantal al opgepikt in traject rond LESA u-incontinentie

Informatie, voorlichting, communicatie Meer aandacht, probleem en taboe is groter dan men denkt, impact op dagelijks leven is groot Meer voorlichting over behandelbaarheid Meer informatiemateriaal Meer informatie in ZH,behandelaars, ZV, bibliotheek en supermarkt. Het voorlichtingsmateriaal Depend en Tena lady is geod. TIP: Advies voor oefenen op materiaal zodra dit verstrekt wordt door supermarkt, apotheker

Organisatie van de zorg Aandacht voor tijd en reiskosten controles Lichtvaardigheid van afspraken ziekenhuizen

Inhoud behandeling 1 Huisartsen meer doorvragen over gebruik incontinentiemateriaal Mogelijkheden medicatie, bijwerkingen Bekkenbodemtherapie pre én post OK Voorlichting over veel voorkomende klachten rond OK Sneller doorverwijzen als oefeningen onvoldoende resultaat opleveren

Inhoud behandeling 2 Bespreekbaar maken met de huisarts met de omgeving ( ondersteuning hierbij) Oefeningen volhouden valt zwaar Impact oefenen in dagelijks leven

Samenwerking in de keten Essentieel Kennis op peil, om te beginnen bij de huisarts i.v.m. verwijzen Huisarts moet betrokken blijven Aankaarten u-incontinentie, bijvb. bij uitstrijkjes, borstkankeronderzoek aankaarten, bespreken, regierol huisartsen

Lotgenotencontact Taboe doorbreken, ook in eigen kring Op de maatschappelijke- en zorgaanbieders agenda zetten Actie ondernemen en niet doortobben Angst dat ‘het’ zichtbaar is In clubs bespreekbaar maken, vb vrouwelijk hardlopers

Rol zorgverzekeraars Meer aandacht voor behandelbaarheid en behandelmogelijkheden i.p.v. het huidige accent op verstrekken inco-materiaal Overzicht behandelaars, ook bekend en op te vragen bij die behandelaars Behandelaars in de buurt weten en ook elkaar = sociale kaart

Signalen Aandacht voor incontinentie bij ouderen Milieu Meer aandacht voor oefenen en minder vanzelfsprekend overgaan tot inco-materialen Milieu Het vraagt veel inzet en initiatief van de zorgvrager om toegang te krijgen tot een adequate behandeling Milieuaspect inco-materialen Toegankelijkheid: geen ‘klachten’over wachttijden Dank inzet, tips, adviezen, aantal al opgepakt. Verder appakken

Implementatie Stroomschema en sociale kaart gebruiken Lokale-/ regionale samenwerking Wensen cliënt Ondersteuning door ROS Friesland op verzoek lokale zorgaanbieders Soc. kaart + stroomschema op de website RGF en ROSF.