NL en de Transponderplicht

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
INBOUWEN VAN EEN TRANSPONDER
Advertisements

Woensdag 29 september 2004 Open Source Software en Open Standaarden bij de overheid Van Doorne 2004 Harry van Zon, ministerie BZK, IIOS.
Techniciconferentie 2008 Techniciconferentie 2008.
Portfolio Website Tim Klijn Klas: MBI m1 Datum: 21 november 2007
Luchtruim website Presentatie CLR NZD Transponders Luchtruim website Luchtruim Radio Overige apparatuur.
1 Welkom bij Transitie Roermond. Transition Towns zijn lokale gemeenschappen (steden, wijken, dorpen, buurten) die zelf aan de slag gaan om hun leven.
van privaat naar publiek Johan G. Hakkenberg Algemeen directeur RDW.
KWALITEITSHANDBOEK VOOR DE ERKENDE ZWEEFVLIEGTECHNICUS
CMJ 2008 Promotie Adept en Bonne Aparte. Wat is CMJ/wat zijn showcases Bands spelen gratis (showcases) Publiek bestaat uit industrie (platenindustrie,
01 van 06 Portal4U Loe Hameleers Twan Saleming Klanten: Wat kost dat artikel? Wanneer wordt geleverd? Die werkt hier niet meer.. Die factuur ken ik niet.
Het LVNL surveillance systeem, nu en in de toekomst
Stadsverwarming en alternatieven Gemeente Amsterdam, 18 april 2007, Cooperaties/huurders 19 april 2007, Teus van Eck.
Welstand.info Systeem – Léon van BerloBegincolloquium – 16 December 2003 Welkom Introductie Afstudeerplan Plan van aanpak Relatie andere projecten WELKOM.
NL en de Transponderplicht
Medische Technologie “Veiligheid” is het antwoord op de vraag: ‘waarom Medische Technologie’ Han van Reekum.
Aftersales/Onderhoud Onderzoek | februari 2005 | ©TNS NIPO | 1 Automotive Door Vincent Groen, Steven Boekee De Nederlandse automobilist en zijn werkplaats.
Gemeentelijke implementatie GFO Zaken
Kwaliteit en betrouwbaarheid van simulaties ir. Rudolf van Mierlo Efectis Nederland BV.
Randstad Werkmonitor state of mind arbeidsmarkt (werknemer perspectief) juli – augustus 2007 B
Gaan food defense en AEO hand in hand?
BZ voor de Klas 3 juni 2010.
Domein: studie en handicap
Mm-dd-yy | 1 › Dirk Strijker › Mansholt leerstoel RuG – Faculteit Ruimtelijke Wetenschappen Veranderende markten en platteland Dag van LTO Noord provincie.
Hoofdstuk 3 Instellingen van de EG en hun bevoegdheden.
Wat betekent EU-GHS voor afnemers van chemische stoffen en mengsels?
Omgevingsvergunning Wet algemene bepalingen omgevingsrecht; inhoud en stand van zaken. Remco Mol/Wiebe Bosma (SenterNovem/InfoMil) Helpdesk omgevingsvergunning.
Beschermde planten en dieren binnen omgevingsvergunning
Het Europass Certificaatsupplement in Nederland
B2B werkgroep WEEE recycling Status per 10 november 2005 Aart Pruysen Approval Director Europe Emerson Process Management - Europe.
Pensioenverzekeren over de grens
Associate degree… en wat nu? Hans Daale Leido Expert-Meeting 13 april 2011.
Informatie-avond Luchtruim
Luchtruim thema-avond
Charles de Leeuw.
Stand van zaken EASA PART M
Commissie Technische Zaken Stand van Zaken Part M.
Maart 2007 JT1 Inspectie Instituut van de KNVvL. Wat is het en wat doet het. Wie zijn het. Hoe wordt er gewerkt. Ook: Opgedane ervaringen.
MEDEDELINGEN CTZ. Samenstelling CTZ Frank Beemster (voorzitter) Rob Kleijn (secretaris) Piet Standaart Hein van Leeuwen (Lid ABZ)
25 november 2008 HH1 Inspectie Instituut van de KNVvL. Wat is het en wat doet het. Wie zijn het. Hoe wordt er gewerkt. Opgedane ervaringen.
29 november 2008 Presentatie aan KNVvL, CTZ, Techniciconferentie Onderhoudsprogramma's Erwin Schilder Sr. Inspecteur, IVW/ LTB.
Luchtruimwijzigingen in de Amsterdam FIR per 05 juni 2008 Aanvang gefaseerde invoering transponderplicht voor ongemotoriseerde luchtvaartuigen In de presentatie.
Technicus Conferentie 2008 Vliegtuiglogboek Technicus Conferentie 2008.
Van Valckenborgh Dirk Februari Definitie “optie op aandelen” : Recht / Verplichting om een standaardhoeveelheid aandelen te kopen (call-optie –
Rondetafel bijeenkomst Hergebruik van Overheidsinformatie Ronde tafel 1 april 2010.
EOR en Vakbond Discussieaanzet FNV Europa conferentie, Sjef Stoop, FNV Formaat.
Airspace infringements LVNL-perspectief
CENTRAAL KERKBESTUUR GENT STAD
Zijn uw patiënten tevreden over uw bereikbaarheid?
Succes met SPBS Effectievere begeleiding via de agenda SPBS in het VO.
voor iedere ondernemer
SBB Summercourse, 18 juli Wat is sociaal kapitaal? “Alle mogelijke middelen van mensen uit het netwerk die ter beschikking komen voor een persoon.
Risicoanalyse van de elektrische installatie
Docent: Ans Sarianamual - oktober 2014
Nederland terug naar de gulden?
OZZVOZZV. Burger initiatief - Oegstgeest  Burger initiatief : “Genoeg Vluchten”  Start door Edwin van Rooyen in 2009  Verzoek aan gemeenteraad - Deelname.
Cegeka & TenForce Ronde tafel 17/06/2014 Doelstellingenmanagement VO.
AARDRIJKSKUNDE Hoofdstuk 2 – les 2. DOELEN HOOFDSTUK 2 - Je leert wat het centrum van Europa is; - Je leert dat je in Europa verschillende centra hebt.
De Bouwplaats-ID, een goed idee?
INSTRUMENTEN TRANSPONDER 1 Transmitter = zender + Responder = antwoordapparaat. Maakt positie, hoogte en identiteit kenbaar aan:  Verkeersleider  Vliegtuigen.
Voorlichtingsbijeenkomst transparantie 11 november 2015.
Door de bomen het bos weer zien Henk Post Bedrijfsanalist ISZF November 2005.
1 ons luchtruim, radio, transponders de situatie per Fransois van Haaff / CLR, WG HLC en WIT.
21 juni 2016 Omgevingsloket online: wijzigingen korte en lange termijn Marleen Koot, Maarten Lindenhovius & Sandhia Hoelas InfoMil RWS Leefomgeving.
Toezicht: vangnet of dwangbuis ? Jan Dirk Steenbergen Hoofdinspecteur
Openbare vergadering 30 januari :00 uur
Open Data PMA 3 december 2015 Om het onderwerp open data wat levendiger te maken willen we een korte presentatie geven, met daarin: een concreet voorbeeld.
Gegevensdeling via de hubs iShare conferentie 12/11/2015
Vliegproef ingenieur Afdeling Military Operations Research
Opleiding Technicus / Certyfying Staff
Seminar Luchtruim & Regelgeving
Transcript van de presentatie:

NL en de Transponderplicht ofwel...

en de RENNENDE REGELGEVERS SUSKE en FRITSKE en de RENNENDE REGELGEVERS

Wie adviseert Wie KNVvL Ministerie V&W Afdeling Zweefvliegen CLR CWS CTZ KNVvL Afdeling Zweefvliegen CIV CLR Ballon Paragliding Deltavliegen Werkgroep Implementatie Transponders Ministerie V&W

Even voorstellen Commissie Luchtruim & Radiogebruik Robert de Muynck (ACS) Maurits Dortu (SZT) Henri Wijnbergen (GoZC) Fransois v Haaff (TZC) Kees Ginder (ZHVC) Dennis Verhoeven (Volkel) Jeroen Bruijning (GoZC) Werkgroep Implementatie Transponders (WIT) Frits Paymans (plv vz KNVvL) Fransois van Haaff (TZC) Ben vd Klein (ZHVC) Gerard den Otter (KNVvL, afd operations)

Het Advies.... (dd 24 nov 2007) Roadmap implementatie wordt uitgewerkt door WIT Tussenrapportage WIT is naar Ministerie Gesprek met DGTL op agenda Wat kunnen we momenteel adviseren regelgeving 31-3-08 staat nog steeds.... echter, er zijn vele aspecten die de regelgever nog niet goed heeft bekeken

Wat is de Road Map ook alweer Document waarin een methode wordt voorgesteld om de invoering van transponder in goede banen te leiden. 14 april 2005 is de Road Map aan DGTL aangeboden. 18 januari 2007 heeft het KNVVL HB bij het Directoraat-generaal Transport en Luchtvaart (DGTL) aan tafel gezeten. Er is bij DGTL (zwart op wit) acceptatie en steun bij uitvoering Road Map.

Waar zijn we met de Road Map

Afspraken met DGTL over uitvoering Road Map Start in 2007 DGTL stelt voor een werkgroep in te stellen ter uitvoering van de Road Map KNVvL neemt voortouw (WIT is ingesteld) DGTL levert steun om betrokken partijen aan tafel te krijgen Financiële support vanuit DGTL WIT heeft eerste tussenrapportage af

Transponder Situatie in de EU Land Waar Wie Ingangsdatum DE Class C, D (excl. CTR) TMZs Other airspace (E,F, G) Night VFR Boven 5000ft all a/c GEEN transponder eis engine driven VFR 31 March 2008 Mode-S ipv C en waar nodig Effektief geen verandering BE Class C Mil. Airspace Other airspace no requirements Mode-S ipv C, en waar nodig FR Airspace class B, C, D Other airspace (E, F, G) All a/c No requirements 2009 (implementatie uitgesteld) Geen wijziging UK TMZs, Major TMAs Class G < FL100 International flights everybody none powered aircraft 1 January 2010 Mode-S waar nodig CH Airspace with mandatory carriage of transponder (= airspace class B and C) NL Gehele FIR boven 1200ft Alle gebruikers Alle luchtsporten moeten uitrusten

Transponder Situatie in de EU UK, FR en CH hebben mode-S uitgesteld NL loopt voorop in de EU door transponders overal en voor alles wat vliegt te eisen Dat er problemen zijn met transponders voor bepaalde gebruikers blijkt uit studie door Eurocontrol naar noodzaak LPST (Low Power mode-S Transponder)

Praktische aspecten Wie mag inbouwen Wat/waar in te bouwen Hoe in te bouwen Keuringen Gebruik

Wie mag inbouwen Inbouw door (ref. CTZ): bevoegde bedrijven EZT-C NL: beperkt aantal en commercieel tarief D: ? EZT-C C-technicus

Hoe in te bouwen Aanwijzingen fabrikant zijn het eenvoudigst Zelf Volgens EASA: Inbouw transponder is “minor modification” Modificatie aanvraag dmv “Form 32” bedoelde modificatie is 1x per vliegtuigtype nodig, daarna kunnen anderen deze ook toepassen Aanwijzingen fabrikant zijn het eenvoudigst TM voor DG/LS vliegtuigen inbouwtekeningen SH Zelf Reeds goedgekeurd voorschrift voor vliegtuigtype EASA Form 32 “GWL” indien inbouwvoorschrift nog niet bestaat. EASA fee: €250,- (tarief 2007)

Welke Transponder Beschikbare transponders voor inbouw in zweefvliegtuigen (57mm) Filser TRT800(H) Becker BXP6401 Garrecht VT01/VT01uc in ontwikkeling Microair T2000ACS-S Kinetic LPST Opties Class 1 vs 2 class 1 voor gebruik > FL150/175kts groter zendvermogen, ook hoger stroomverbruik ES: Extended Squitter, NMEA aansluiting voor GPS tbv ADS-B

Welke Transponder Transponders geschikt voor generatorloze luchtvaartuigen (lees: zonder motor) zijn eigenlijk nog niet op de markt stroomverbruik bestaande transponders is relatief hoog (0.2-0.75A, typisch 0.5A) Alternatief: Low Power mode-S Transponder (LPST) prototype LPST in UK 30W zendvermogen ipv 75/125W CAA steunt deze ontwikkeling voor UK Eurocontrol onderzoekt voor EU

Welke Antenne In de romp/staart Boven Onder onzichtbaar hout/glasvezel romp niet voor koolstof / alu romp in staart: af fabriek (bv DG) Boven beter zichtbaar voor ACAS weinig kans op schade Onder beter zichtbaar voor radar kans op schade bij uitrol, grondtransport etc.

Keuringen Eerste afname test periodieke keuringen Door erkend persoon/bedrijf EZT-C/C-technicus????? periodieke keuringen Volgens voorschrift fabrikant of OAL 1976-01: OAL: in ieder geval iedere 2 jaar centrale aanschaf test units door KNVvL loont snel

Gebruik Luchtvaartuigen die beschikken over een werkende transponder moeten deze ook ingeschakeld houden in het luchtruim waarin het hebben van een transponder niet verplicht is. Wie mag de transponder bedienen: onduidelijk of wel / geen RT nodig is huidig RT examen omvat correcte bediening transponder RT is handig om te hebben! CLR en CIV onderzoeken laagdrempelige RT IVW is ook bezig met eenvoudiger opzet

Stroomverbruik stroomgebruik transponder is relatief hoog 0.2A (standby) - 0.75A (max. interrogation) praktijk zit ergens tussen in (typisch 0.5A, drukke omgeving) vergelijk: Radio: 0.2A receive (transmit > 2A, maar duurt kort) LX7007: 0.21A FLARM: 0.05A 2e accu/zonnecellen? aan te raden, er moet wel plek zijn voor extra accu En wat als mijn accu leeg raakt: voorschriften: luchtruim verlaten

Buitenlands geregistreerde zwevers Moet ik met mijn D-geregistreerde zwever ook een transponder voeren? JA, want igv in NL vliegen moet aan de NL uitrustingseisen voldaan worden. Geen noemenswaardig andere eisen met betrekking tot inbouw en keuring periodieke transponder keuring D-registratie is EEN ipv twee jaar.

Ontwikkelingen NL Luchtruim Werkgroep Harmonisatie Luchtruim Classificatie (IVW,LVNL, KLu) KNVvL neemt hieraan deel Doel: uniformer luchtruim in Europa (C, E, G) Plan: de TFZ (uniek in Europa!) de voormalige pillendoosjes van IVW Uitbreiding Schiphol TMA Multi Airport System (EHAM, EHRD (2008), EHLE (2009)) Standpunt LVNL Valkenburg, Soesterberg en EHR 10 verdwijnen Geen lokale afspraken meer Gezamelijke strategie betroffen clubs is belangrijk! (17nov.) Rotterdam TMA’s klasse A > Haamstede > apr. 2008 ? SRZ/ATZ (TFZ) Beek CTR > Schinveld > apr. 2008

De plannen van Air Traffic Service Provider Hoogtes: A: 1500-FL095 B: 3500-FL055 C: 1500-FL055 D: 2500-FL095 E: 1500-FL065 F: 2500-FL065 G: 3500-FL095 2500ft 1500ft 1500ft 2500ft 1500ft

Rotterdam TMA’s klasse A

SRZ / ATZ (TFZ) Beek CTR

CLR website: www.luchtruim.info Vragen? CLR website: www.luchtruim.info

status tot nu KNVvL/ABZ/CLR/WIT/WGHLC, etc, niet te vergeten V&W/DGTL status buitenland: EGU, Duitsland, Frankrijk, Belgie, Zwitserland (nl. handig met vliegkampen) Fransois v Haaff heeft jaarlijkse congres van de EGU (EGU Airspace Group, EAG) op de 17e november in Frankfurt. Ik zal daar meteen uit rapporteren. Transponders in bezoekende kisten? Jazeker! NL loopt volkoen onnodig uit de pas met de rest van Europa. Zie Tussenrapport WIT aan HB en DGTL. NK 2008 in het buitenland? Niet ons terrein…CW&S LPST (!) (zit als het klopt in tussenrapport WIT en zeker ook in verslag EAG; zie ook het verslag van de EUROCAE vergadering in Londen daarover)

Aanschaf: lijstje merken (Becker, Filser, Garrecht) met prijzen en verschillen. NB al deze XPDR zijn m.i. ongeschikt voor algemeen gebruik in zweefvlieguigen, alleen al wegens stroomverbruik. Zie LPST. - Gezamenlijke aanschaf i.v.m. korting. Actie KNVvL i.v.m. andere afdelingen? Overleg met Bert de Wijs voor de NZD aan te bevelen. Oppassen met overleg met 1 leverancier…er zijn er meerder in Nederland en we mogen niet commercieel gelinkt worden aan slechts één daarvan. te kiezen type (class 1/2, ES etc) overzicht antennes (staafje, haaievin, transflex, etc) dipolen, 'Sperrtopf' = soort dipool aanschaf+inbouwkosten + onderhoudskosten (mogelijk relatief hoog, functie van bevoegdheden AML en beschikbare apparatuur/ramp test units) extra kosten zendvergunning? nee, zit in vergunning radio, maar wel controleren met Ag. Telecom en zeker opvoeren En voor Duitse kisten?

gebruiksproblemen verkeerde gecodeerd mode-s adres (incidenteel) + 24-bits adressen verkeerde mode-c code Groot probleem, Henri? Ik dacht van niet. accu leeg -> wat te doen? volle radarschermen medegebruikers: paragliders/deltas geen geschikte unit Idem voor zweef! Ook voor de gemiddelde zweefkist met 7 Ah (in de praktijk ongeveer de helft, omdat accu's bijna ongemerkt verouderen) is er geen geschikte transponder. Daar moeten we goed aan vast houden. Vandaar het grote belang van de LPST, ook voor ons.

Iets verder in de toekomst NMEA koppeling met (al dan niet certified) GPS source voor ADS-B, met name ADS-B-out. ADS-B FLARM? Nee, FLARM is niet onze 'cup of tea'. Heeft nix met luchtruim te maken. Zaak voor de CIV.