NL en de Transponderplicht ofwel...
en de RENNENDE REGELGEVERS SUSKE en FRITSKE en de RENNENDE REGELGEVERS
Wie adviseert Wie KNVvL Ministerie V&W Afdeling Zweefvliegen CLR CWS CTZ KNVvL Afdeling Zweefvliegen CIV CLR Ballon Paragliding Deltavliegen Werkgroep Implementatie Transponders Ministerie V&W
Even voorstellen Commissie Luchtruim & Radiogebruik Robert de Muynck (ACS) Maurits Dortu (SZT) Henri Wijnbergen (GoZC) Fransois v Haaff (TZC) Kees Ginder (ZHVC) Dennis Verhoeven (Volkel) Jeroen Bruijning (GoZC) Werkgroep Implementatie Transponders (WIT) Frits Paymans (plv vz KNVvL) Fransois van Haaff (TZC) Ben vd Klein (ZHVC) Gerard den Otter (KNVvL, afd operations)
Het Advies.... (dd 24 nov 2007) Roadmap implementatie wordt uitgewerkt door WIT Tussenrapportage WIT is naar Ministerie Gesprek met DGTL op agenda Wat kunnen we momenteel adviseren regelgeving 31-3-08 staat nog steeds.... echter, er zijn vele aspecten die de regelgever nog niet goed heeft bekeken
Wat is de Road Map ook alweer Document waarin een methode wordt voorgesteld om de invoering van transponder in goede banen te leiden. 14 april 2005 is de Road Map aan DGTL aangeboden. 18 januari 2007 heeft het KNVVL HB bij het Directoraat-generaal Transport en Luchtvaart (DGTL) aan tafel gezeten. Er is bij DGTL (zwart op wit) acceptatie en steun bij uitvoering Road Map.
Waar zijn we met de Road Map
Afspraken met DGTL over uitvoering Road Map Start in 2007 DGTL stelt voor een werkgroep in te stellen ter uitvoering van de Road Map KNVvL neemt voortouw (WIT is ingesteld) DGTL levert steun om betrokken partijen aan tafel te krijgen Financiële support vanuit DGTL WIT heeft eerste tussenrapportage af
Transponder Situatie in de EU Land Waar Wie Ingangsdatum DE Class C, D (excl. CTR) TMZs Other airspace (E,F, G) Night VFR Boven 5000ft all a/c GEEN transponder eis engine driven VFR 31 March 2008 Mode-S ipv C en waar nodig Effektief geen verandering BE Class C Mil. Airspace Other airspace no requirements Mode-S ipv C, en waar nodig FR Airspace class B, C, D Other airspace (E, F, G) All a/c No requirements 2009 (implementatie uitgesteld) Geen wijziging UK TMZs, Major TMAs Class G < FL100 International flights everybody none powered aircraft 1 January 2010 Mode-S waar nodig CH Airspace with mandatory carriage of transponder (= airspace class B and C) NL Gehele FIR boven 1200ft Alle gebruikers Alle luchtsporten moeten uitrusten
Transponder Situatie in de EU UK, FR en CH hebben mode-S uitgesteld NL loopt voorop in de EU door transponders overal en voor alles wat vliegt te eisen Dat er problemen zijn met transponders voor bepaalde gebruikers blijkt uit studie door Eurocontrol naar noodzaak LPST (Low Power mode-S Transponder)
Praktische aspecten Wie mag inbouwen Wat/waar in te bouwen Hoe in te bouwen Keuringen Gebruik
Wie mag inbouwen Inbouw door (ref. CTZ): bevoegde bedrijven EZT-C NL: beperkt aantal en commercieel tarief D: ? EZT-C C-technicus
Hoe in te bouwen Aanwijzingen fabrikant zijn het eenvoudigst Zelf Volgens EASA: Inbouw transponder is “minor modification” Modificatie aanvraag dmv “Form 32” bedoelde modificatie is 1x per vliegtuigtype nodig, daarna kunnen anderen deze ook toepassen Aanwijzingen fabrikant zijn het eenvoudigst TM voor DG/LS vliegtuigen inbouwtekeningen SH Zelf Reeds goedgekeurd voorschrift voor vliegtuigtype EASA Form 32 “GWL” indien inbouwvoorschrift nog niet bestaat. EASA fee: €250,- (tarief 2007)
Welke Transponder Beschikbare transponders voor inbouw in zweefvliegtuigen (57mm) Filser TRT800(H) Becker BXP6401 Garrecht VT01/VT01uc in ontwikkeling Microair T2000ACS-S Kinetic LPST Opties Class 1 vs 2 class 1 voor gebruik > FL150/175kts groter zendvermogen, ook hoger stroomverbruik ES: Extended Squitter, NMEA aansluiting voor GPS tbv ADS-B
Welke Transponder Transponders geschikt voor generatorloze luchtvaartuigen (lees: zonder motor) zijn eigenlijk nog niet op de markt stroomverbruik bestaande transponders is relatief hoog (0.2-0.75A, typisch 0.5A) Alternatief: Low Power mode-S Transponder (LPST) prototype LPST in UK 30W zendvermogen ipv 75/125W CAA steunt deze ontwikkeling voor UK Eurocontrol onderzoekt voor EU
Welke Antenne In de romp/staart Boven Onder onzichtbaar hout/glasvezel romp niet voor koolstof / alu romp in staart: af fabriek (bv DG) Boven beter zichtbaar voor ACAS weinig kans op schade Onder beter zichtbaar voor radar kans op schade bij uitrol, grondtransport etc.
Keuringen Eerste afname test periodieke keuringen Door erkend persoon/bedrijf EZT-C/C-technicus????? periodieke keuringen Volgens voorschrift fabrikant of OAL 1976-01: OAL: in ieder geval iedere 2 jaar centrale aanschaf test units door KNVvL loont snel
Gebruik Luchtvaartuigen die beschikken over een werkende transponder moeten deze ook ingeschakeld houden in het luchtruim waarin het hebben van een transponder niet verplicht is. Wie mag de transponder bedienen: onduidelijk of wel / geen RT nodig is huidig RT examen omvat correcte bediening transponder RT is handig om te hebben! CLR en CIV onderzoeken laagdrempelige RT IVW is ook bezig met eenvoudiger opzet
Stroomverbruik stroomgebruik transponder is relatief hoog 0.2A (standby) - 0.75A (max. interrogation) praktijk zit ergens tussen in (typisch 0.5A, drukke omgeving) vergelijk: Radio: 0.2A receive (transmit > 2A, maar duurt kort) LX7007: 0.21A FLARM: 0.05A 2e accu/zonnecellen? aan te raden, er moet wel plek zijn voor extra accu En wat als mijn accu leeg raakt: voorschriften: luchtruim verlaten
Buitenlands geregistreerde zwevers Moet ik met mijn D-geregistreerde zwever ook een transponder voeren? JA, want igv in NL vliegen moet aan de NL uitrustingseisen voldaan worden. Geen noemenswaardig andere eisen met betrekking tot inbouw en keuring periodieke transponder keuring D-registratie is EEN ipv twee jaar.
Ontwikkelingen NL Luchtruim Werkgroep Harmonisatie Luchtruim Classificatie (IVW,LVNL, KLu) KNVvL neemt hieraan deel Doel: uniformer luchtruim in Europa (C, E, G) Plan: de TFZ (uniek in Europa!) de voormalige pillendoosjes van IVW Uitbreiding Schiphol TMA Multi Airport System (EHAM, EHRD (2008), EHLE (2009)) Standpunt LVNL Valkenburg, Soesterberg en EHR 10 verdwijnen Geen lokale afspraken meer Gezamelijke strategie betroffen clubs is belangrijk! (17nov.) Rotterdam TMA’s klasse A > Haamstede > apr. 2008 ? SRZ/ATZ (TFZ) Beek CTR > Schinveld > apr. 2008
De plannen van Air Traffic Service Provider Hoogtes: A: 1500-FL095 B: 3500-FL055 C: 1500-FL055 D: 2500-FL095 E: 1500-FL065 F: 2500-FL065 G: 3500-FL095 2500ft 1500ft 1500ft 2500ft 1500ft
Rotterdam TMA’s klasse A
SRZ / ATZ (TFZ) Beek CTR
CLR website: www.luchtruim.info Vragen? CLR website: www.luchtruim.info
status tot nu KNVvL/ABZ/CLR/WIT/WGHLC, etc, niet te vergeten V&W/DGTL status buitenland: EGU, Duitsland, Frankrijk, Belgie, Zwitserland (nl. handig met vliegkampen) Fransois v Haaff heeft jaarlijkse congres van de EGU (EGU Airspace Group, EAG) op de 17e november in Frankfurt. Ik zal daar meteen uit rapporteren. Transponders in bezoekende kisten? Jazeker! NL loopt volkoen onnodig uit de pas met de rest van Europa. Zie Tussenrapport WIT aan HB en DGTL. NK 2008 in het buitenland? Niet ons terrein…CW&S LPST (!) (zit als het klopt in tussenrapport WIT en zeker ook in verslag EAG; zie ook het verslag van de EUROCAE vergadering in Londen daarover)
Aanschaf: lijstje merken (Becker, Filser, Garrecht) met prijzen en verschillen. NB al deze XPDR zijn m.i. ongeschikt voor algemeen gebruik in zweefvlieguigen, alleen al wegens stroomverbruik. Zie LPST. - Gezamenlijke aanschaf i.v.m. korting. Actie KNVvL i.v.m. andere afdelingen? Overleg met Bert de Wijs voor de NZD aan te bevelen. Oppassen met overleg met 1 leverancier…er zijn er meerder in Nederland en we mogen niet commercieel gelinkt worden aan slechts één daarvan. te kiezen type (class 1/2, ES etc) overzicht antennes (staafje, haaievin, transflex, etc) dipolen, 'Sperrtopf' = soort dipool aanschaf+inbouwkosten + onderhoudskosten (mogelijk relatief hoog, functie van bevoegdheden AML en beschikbare apparatuur/ramp test units) extra kosten zendvergunning? nee, zit in vergunning radio, maar wel controleren met Ag. Telecom en zeker opvoeren En voor Duitse kisten?
gebruiksproblemen verkeerde gecodeerd mode-s adres (incidenteel) + 24-bits adressen verkeerde mode-c code Groot probleem, Henri? Ik dacht van niet. accu leeg -> wat te doen? volle radarschermen medegebruikers: paragliders/deltas geen geschikte unit Idem voor zweef! Ook voor de gemiddelde zweefkist met 7 Ah (in de praktijk ongeveer de helft, omdat accu's bijna ongemerkt verouderen) is er geen geschikte transponder. Daar moeten we goed aan vast houden. Vandaar het grote belang van de LPST, ook voor ons.
Iets verder in de toekomst NMEA koppeling met (al dan niet certified) GPS source voor ADS-B, met name ADS-B-out. ADS-B FLARM? Nee, FLARM is niet onze 'cup of tea'. Heeft nix met luchtruim te maken. Zaak voor de CIV.