Beheervisie Wegen en Beheerplan Verhardingen 2006-2015 Richard Vermeulen Afdeling Weg en Water
Doel Beheervisie Wegen Beheer- en onderhoudsplan Versnipperde bestaande beleidsuitgangspunten van alle wegbeheeronderdelen zijn samen-gevoegd in één document(afdelingsoverstijgend) Geen nieuw beleid toegevoegd Beschrijving van onze bestaande beleids-kernpunten en werkwijze voor het beheer en onderhoud van alle wegonderdelen College stelt Beheervisie Wegen vast en informeert de raad
Inhoud Beheervisie Wegen Algemene aspecten: doelstellingen, organisatie en verantwoordelijk-heden, communicatie, integraal beheer, duurzaam veilige inrichting, kernpunten beleid Wegbouwkundige aspecten: verhardingsbeheer, gladheidbestrijding, wegbermen, straatmeubilair, kunstwerken, ophogen verzakte gebieden, schoonvegen verharding, onkruidbestrijding
Doelstellingen Tevreden burger / klantgericht werken Kwaliteit gehele openbare ruimte moet goed zijn / integrale aanpak Schoon, heel en veilig Betrokkenheid belanghebbenden Efficiënt gebruik van middelen
Aandachtspunten Prioriteitstelling bij evt. beperkte middelen Meerkosten herinrichtingen Ophogen verzakte gebieden Onderhoud particuliere verhardingen Afkoppelen regenwaterafvoer op verhardingen Straatwerk nutsbedrijven Globale indicatie kostenontwikkelingen
Beheerplan Verhardingen Geautomatiseerd wegbeheerprogramma Sinds 1994 in gebruik in Gorinchem Gebaseerd op landelijke CROW-systematiek Vaste en variabele gegevens Hulpmiddel bij wegbeheer Meerjarenplanning en Meerjarenbegroting op netwerkniveau
Verhardingsgegevens
Verhardingsgegevens Totaal 1.319.000 1.022.000 234.000 52.000 Onderdeeltype % areaal m2 totaal Binnen de bebouwde kom Buiten de bebouwde kom m2 elementen m2 asfalt Hoofdrijbaan 53% 699.000 470.000 179.000 3.000 47.000 Parkeren 15% 200.000 187.000 13.000 Trottoir / voetpad 27% 358.000 326.000 27.000 5.000 Fietspad / strook 4% 50.000 28.000 15.000 2.000 Overig 1% 12.000 11.000 1.000 Totaal 1.319.000 1.022.000 234.000 52.000
Kwaliteit Verhardingen Kwaliteits-beoordeling Planjaar Evenwichtig wegennet (klei ondergrond) Gorinchem Binnen de kom Buiten de kom Asfalt Elementen Asfalt & elementen Zeer slecht 0% 7% 5% 9% Slecht 1-2 10% 1% Matig 3-5 15% 6% 4% Redelijk tot goed > 5 55% 73% 53% 38% 44% Zeer goed Geen schade 20% 33% 52% 30%
Basisbegroting 2006-2010 Totaal 3.600.000,-- 540.000,-- 4.140.000,-- Jaar Benodigd budget (minimaal) Klein onderhoud (gem. 15 %) Totaal benodigd Beschikbaar 2006 1.384.000,-- 108.000,-- 1.492.000,-- 808.600,-- 2007 447.000,-- 555.000,-- 2008 589.000,-- 697.000,-- 2009 588.000,-- 696.000,-- 808.600,--* 2010 592.000,-- 700.000,-- Totaal 3.600.000,-- 540.000,-- 4.140.000,-- 4.043.000,--
Meerjarenbegroting 2011-2015 Totaal 4.037.000,-- 605.000,-- Jaar Benodigd budget (minimaal) Klein onderhoud (gem. 15 %) Totaal benodigd Beschikbaar 2011 807.400,-- 121.000,-- 928.400,-- 808.600,--* 2012 2013 2014 2015 Totaal 4.037.000,-- 605.000,-- 4.642.000,-- 4.043.000,--
Conclusie Huidig onderhoudsniveau is vergelijkbaar met een goed onderhouden wegennet In periode 2006-2010 (net) voldoende financiële middelen beschikbaar. In periode 2011-2015 jaarlijks een tekort van circa 15 %. Dit kan worden opgelost door onderhoudsbudget jaarlijks te verhogen met €. 120.000,-- (betrekken bij Perspectiefnota 2007). Financiële fluctuaties opvangen d.m.v. Voorziening Egalisatie Wegen
Zijn er nog vragen ?