Slotervaart - een brandhaard? Prof. drs. E. van Thijn
2 1. Hoe het begon in 1998 COT-rapport 1998: je kon het zien aankomen Sluiting jeugdhonk Einde specifiek beleid Jongeren op straat Repressieve aanpak
3 2. Waarom in (deel van) Slotervaart? Op zich niet verwonderlijk (en goed teken) dat het gebeurde in de buitenste ring Daarvoor 19e eeuwse wijken rond binnenstad: allemaal opgewaardeerd (Pijp, Kinkerbuurt, zelfs Mercatorbuurt, Oosterparkbuurt, enz.) Concentratiegebied: voedingsbodem, toenemende segregatie, sociaal isolement Gemengd wonen bevorderen (leren van good practice) Amsterdam Zuid-Oost is successtory (samen met woningcorporaties)
4 3. Sleutelrol Politie Sociale weefsels en sociale architectuur Decentralisatie: wijkteams, wijkgericht werken Non-discriminatie tussen de oren Anti-racisme beleid Integraal veiligheidsbeleid
5 4. Leren van rassenrellen elders Engeland (Brixton), Hamburg, Brussel (Schaarbeek), Lyon, Banlieu Al die rellen begonnen met als discriminerend ervaren politieoptreden Alleen al om die reden: geen Parijse toestanden in Amsterdam Integendeel: grote ervaring met dempende netwerken Voorbeelden: Rust na de moord van Theo van Gogh en Fitna Grote belang van buurtregisseurs
6 5. Breder integratiebeleid (I) Integratie betekent niet gedwongen assimilatie Ruimte blijven voor eigen identiteitsbeleving, mits in kader van onze rechtsorde (geen ruimte voor sharia) Inclusief kernwaarden als scheiding kerk/staat en gelijke behandeling man/vrouw (en homo’s) Klimaat van polarisatie is fnuikend
7 5. Breder integratiebeleid (II) Scheffer vooral op stedelijk niveau: terug naar tuinstad Groot belang van Marokkaans kader Nogmaals leren van 1998: beste rapport door Marokkaanse “toppers” geschreven: inzet van Marokkaanse professionals, rolmodellen, functionarissen
8 6. Slotervaart nu: een pilot (I) Nieuwe netwerken, naast lik-op-stuk: individuele trajectbegeleiding Mentoren en Peergroups Straatcoaches en thuis teams Mobiliseren van (onzichtbare) Marokkaanse ouders
9 6. Slotervaart nu: een pilot (II) Klimaat van vertrouwen is cruciaal: dan maar even geen handen Marcouche als bruggenbouwer Nieuwe meerderheid, opkomende middenklasse van immigranten Gemeenschappelijke verantwoordelijkheid voor de stad
10 7. Te leren lessen Investeren in netwerksamenleving, vooral ook op lokaal niveau Politie een sleutelrol Erkenning van diversiteit binnen onze rechtsorde. Mobiliseren van Marokkaans (en ander) kader. Individuele begeleiding (mentoren, coaches, thuisteam) Isolement van (onzichtbare) ouders doorbreken Educatieve rol en voorbeeldfunctie van opinionleaders.