SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Advertisements

Aandacht voor het steunend netwerk
Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Handelingsgericht werken en de IB
Workshop Handelingsgericht werken
Informatieavond 22 april 2013
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
Van probleem naar onderwijsbehoefte
De Van Damschool in ontwikkeling
Gedragsproblemen
Bovenschoolse voorzieningen RSV Breda
Evalueren is een verzamelnaam van:
Onderwijs passend maken met behulp van handelingsgericht werken Studiedag 13 oktober 2009 SWV Delft - Pijnacker.
Pijlers handelingsgerichte diagnostiek
KWALITEITSZORG IN INTERNATEN 1 september A.KWALITEIT Wat is kwaliteit in internaten ? Internaten moeten zelf instaan voor de vormgeving van een.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
‘WERKEN MET EEN ONTWIKKELINGS PERSPECTIEF’
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
Psychologische diagnostiek bij kinderen en jeugdigen
Handelingsgericht Werken (HGW) op school
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Observeren en rapporteren
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Vijf uitgangspunten en wat ze betekenen voor samenwerking school-CLB Kleuterschool Ter Leie - Bollekenskindertuin en Interstedelijk CLB Gent.
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
"Als sprekers diepte missen, hebben ze nooit te kort aan lengte"
Au choc des idées, jaillit la lumière!
Ouderbetrokkenheid op het MBO
Workshop Teamleiders OGW en sturen op OGW.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Handelingsgericht werken
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Handelingsgericht Werken
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Handelingsgericht werken SWV VO 31.02
LES 2 LESMODULE LAAGGELETTERDHEID
Communicatie met ouders
Het begint bij het jonge kind
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
Cursus Handelingsgericht Werken
competentieontwikkeling
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
Het OPP als kans voor samenwerking: werken met het Groeidocument
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
Opvoedrelaties onder spanning Bijeenkomst 4. Debat passend onderwijs Lees §1.1 Sipman goed door. In de maatschappij lijkt het aantal kinderen met gedragsproblemen.
Praktijk(gericht) onderzoek Bijeenkomst 1
(Ped)agogiek Hoorcollege 7
Verwijzing VSO terugdringen Professionele ontwikkeling van de docenten Veranderingen ondersteuningsstructuur.
Algemeen Diagnostisch Protocol
Slimmer organiseren Evalien Verschuren, Bonnie Visser Haike Jacobs, Ellen Loykens CJG Beijum, Molendrift.
Handelingsgericht werken OGP Hans van Doremalen Marion Steegh.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Hoe versterken we de ondersteuningscapaciteit van scholen?
Het zorgcontinuüm.
Handelingsgericht werken
Na 25 jaar Samenwerken: 1 gezin 1 plan
Doubleren.
Methodisch handelen Week 6 les 5. Methodisch handelen Week 6 les 5.
Doubleren.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
Transcript van de presentatie:

SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq Opleiding HGW 2010 - 2011 SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq

sawu bona - shikona

Inzicht krijgen in de intake- en strategiefase binnen HGW. Doelen sessie 3 Inzicht krijgen in de intake- en strategiefase binnen HGW. Eigen intakegebeuren kritisch onder ogen nemen binnen zorgcontinuüm. De kwaliteit van schoolspecifieke intake verhogen door er de 7 HGW uitgangspunten in te verwerken. De wensen en verwachtingen afstemmen met de CLB partners.

Rondgang 4 5 minuten Verschil intake CLB Feedback sterke punten in deelgroep Plenair : 1 minuut per 4

Luc Lemarcq & Beatrijs Van De Casteele INTAKE & STRATEGIE HGW sessie III Luc Lemarcq & Beatrijs Van De Casteele

Verschillende fasen binnen HGW Aanmelding: meer informatie nodig om vraag te beantwoorden? Nee Vraag beantwoorden Ja 1. Intake 1. Intake 1. Intake 1. Intake 1. Intake 2. Strategie 2. Strategie 2. Strategie 2. Strategie 2. Strategie 3. Onderzoek 3. Onderzoek 3. Onderzoek 3. Onderzoek 4. Indicering 4. Indicering 4. Indicering 5. Advies 5. Advies Verschillende fasen binnen HGW Interventie- & evaluatiefase

1. Intake Vraag beantwoorden Aanmelding: meer informatie ->Geen HGW traject nodig Wèl 7 uitgangspunten meenemen Aanmelding: meer informatie nodig om vraag te beantwoorden? Nee Ja 1. Intake

Doelstelling intakefase Informatie verzamelen Afstemmen met alle actoren Constructief samenwerken Verwachtingen van iedereen helder en transparant Verantwoordelijkheden van iedereen Strategie bepalen

UITGANGSPUNTEN HGW Onderwijsbehoeften van leerlingen Ondersteuningsbehoeften van leerkrachten en ouders Positieve aspecten van alle betrokken inzetten Alle betrokkenen werken constructief samen Het belang van de wisselwerking Systematisch en transparant werken Doelgericht werken met haalbare adviezen De leerkracht maakt een verschil !

HGW : intakefase Structuur Reden van aanmelding Hulpvraag Wensen en verwachtingen Positieve kenmerken Attributies of verklaringen Genomen maatregelen en effecten Afstemming

Hoe samenwerken met ouders, leerkracht en leerling? Gerichte vraagstelling: Wie? ►Wat ?►Wanneer ?►Waarom ? ►Waarheen Hulpvraag van de cliënt Verduidelijken! Verwoord in taal en termen van de cliënt Bevraag van algemeen naar specifiek Zoek naar de “vraag achter de vraag” Vat samen en benoem expliciet : “ hier gaat het over”

Brede informatie verzamelen Vraag naar relevante voorgeschiedenis -verricht onderzoek,… Verzamel informatie over de aanpak tot nu toe. Welke zijn de genomen maatregelen ? Welke zijn de effecten ? wat werkte wel? Wat werkte niet? En waarom wel of niet? Wat zegt dat over onderwijsbehoeften van dit kind? Vraag ook naar gewenste oplossingen. Doe dit bij alle betrokkenen !

Probleemgedrag◄►emotie Informeer naar wat gaat wél goed bij dit kind welke situaties - op school en thuis –verlopen goed? Informeer naar gedragingen en situaties die de leerkracht, de ouders, het kind als problematisch beleven. Communiceer hier open over. Neem “problemen” serieus. Er zit een zorg achter! Subjectief: wat de ene als positief ervaart is voor de andere negatief . Belevingen van leerkrachten ≠ ouders ≠ leerling

Attributies Attributies zijn factoren waaraan iemand een gebeurtenis of een bepaald gedrag aan toeschrijft. Zij kunnen betrekking hebben op het kind - de onderwijsleersituatie - de opvoedingssituatie. Ze zijn per definitie subjectief Ze zijn intern en extern Neem ze toch serieus : Ze kunnen een zicht geven op de vraag achter de hulpvraag Ze kunnen een motivatie zijn voor verandering Ze zijn belangrijk voor de afstemming Ze blijven een vermoeden doorheen het proces Leg je eigen verklaringen ernaast, zonder te overtuigen van je eigen gelijk.

Verwachtingen Zijn de verwachtingen reëel? Bij iedereen aftoetsen! Wat verwachten ze? Welke effecten willen ze zien ? Hoe schatten ze de gevolgen van de hulpverlening in? Mogelijke misverstanden nu oplossen! => Communiceer helder en transparant wat wél en niet kan verwacht worden!

Einde intakefase heel veel info! over verschillende gebieden brede kijk op wat goed gaat, wat niet info van ouders, leerkrachten, leerling en eventueel andere betrokkenen

Waarom willen we dat weten? Aanmelding: meer informatie nodig om vraag te beantwoorden? Nee Vraag beantwoorden Ja 1. Intake 1. Intake 1. Intake 1. Intake 1. Intake 2. Strategie: fase van reflectie Hoe gaan we bij deze casus te werk? Wat weten we al? Wat willen we nog weten? Waarom willen we dat weten? 2. Strategie 2. Strategie 2. Strategie 2. Strategie

HGW : strategiefase Wat weten we al? Informatie uit de intake► clusteren Kindkenmerken in 5 clusters : Leerontwikkeling Werkhouding en taakgedrag Cognitief functioneren Sociaal-emotioneel functioneren Lichamelijk functioneren Per cluster bepalen welke aspecten sterk zijn, welke zwak zijn

Ook nog te inventariseren ! Inventariseren van de relevante problematische en positieve aspecten : In de onderwijsleersituatie: pedagogische werkwijze vakkennis en didactische vaardigheden klassenmanagement In de opvoedingssituatie: lichamelijke verzorging cognitieve stimulering steun bij sociaal-emotionele ontwikkeling

Wat willen we nog weten? Is de hulpvraag te beantwoorden op basis van de beschikbare gegevens ►dan wordt géén onderzoek verricht of aangevraagd Hebben we onvoldoende informatie om de hulpvraag te beantwoorden ►dan wordt er gericht meer informatie verzameld. ► We formuleren onderzoeksvragen: ► wat moeten we nog weten om verder te kunnen met deze casus? ( doelgericht)

Handelingsgerichte onderzoeksvragen Formuleer vragen die gezien de voorinformatie waarschijnlijk zijn en die te beantwoorden zijn Onderkennende vragen: ->om welk type van probleem/stoornis gaat het? Verklarende vragen: ->Waarom zijn deze problemen er? ->Welke factoren van het kind, onderwijsleer- en opvoedingssituatie verklaren het? Indicerende vragen: ->Hoe kan dit kind het beste worden geholpen?

Waarom willen we dat weten? Als…dan redenering: Als we weten dat … dan betekent dit voor de aanpak dat … Enkel actie om beter te kunnen handelen

Einde strategiefase Alle reeds beschikbare info is geclusterd Er is een planning hoe verder met deze casus aan de slag gegaan wordt : - wat gaat er gebeuren? - wie gaat wat doen? - tegen wanneer? -> afspraak vastleggen Alle betrokkenen worden hiervan op de hoogte gebracht

Awareness test hoeveel keer wordt de oranje sinaasappel aangetikt?

Opdracht Integreer de HGW uitgangspunten in je intake Leg er het analyseschema voor intake op Maak het sterker en schoolspecifiek adhv de conclusies

Huistaken. Lees in het Groen Boek de theorie rond intake en strategie van p 57 tot 69. Per school een drietal casussen meebrengen waarmee we tijdens de volgende sessie aan de slag gaan. Breng jullie “wijze van aanmelden door de leerkracht” mee

Evaluatie sessie 3! Doel van deze sessie was... We krijgen graag feedback! ....