ZEEMANSTAAL 7 april 2011 Kitty Bäcker Marjo van Kalken Riet Thijssen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Herontwerp PDG-opleiding
Advertisements

Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Voor stagedocumenten ga naar: Stagevoorlichting MT januari 2013 Leren.
Leerroutes maken gericht op uitstroom
Franconville 3e editie haalbaar leerlinggericht leren op maat
PORTFOLIO NT2 Introductie voor IJsbrekergebruikers
CiR/menukaart/J. Gerritsen/C. Winkel/april 2008 Competent in Reiswerk Menukaart J. Gerritsen / C. Winkel.
Luisteren, hoe hoort het eigenlijk?
Portfolio’s voor academische ontwikkeling RU-seminar 21 april 2011 Bea Edlinger & Willibrord Huisman IOWO Tekeningen Eva Huisman De dia’s in deze PPT zijn.
Steunpunt Taal en Rekenen Flitsbijeenkomst 20 november 2009
Presentatie introductie BGL
Taal en Rekenen in DC 2010 – 2014 Titel in kapitalen met onderlijn, lettertype Arial Size 24 Bold, indien aanwezig lettertype Monitor Bold nemen.
7 april 2011 Annelies Kappers
Herontwerp PDG-opleiding
Monique Goedhart en Gerda Egtberts
Wie zijn wij Dit zijn de 5 ROC’s uit het Consortium (samenwerkingsverband) NCvB werkt landelijk. Samen met deze ROC’s bouwen we opleidinghuizen voor bedrijven.
Nederlands en vakleer samen in de BPV
Maatwerk vanuit Management in Zorg en Dienstverlening HAN/MZD/2011.
Taalontwikkeling in mbo
Beoordelingssystematiek als motor voor flexibilisering beroepsonderwijs CompetentCity 2008 Jan Gerritsen.
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Moderne Vreemde Talen in het mbo Actuele ontwikkelingen Netwerk EVC 17 maart 2011 Rianne Reichardt.
Doorlopende duale leerweg MBO-HBO ICT bijdrage nummer Hanriette Ruigt Haagse Hogeschool Jan van der Staaij Albeda College.
Noor Klinkenberg 7 april 2011
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Taalbeleid.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
BELANG VOOR SCHOLEN (1) Werkvloer –Meer handen in de klas –Studenten leveren bijdrage aan kleinschalige schoolontwikkeling –Professionalisering van zittende.
Sittard 19 april 2007 Studieloopbaanbegeleiding Centraal Van opleidingsgerichte naar loopbaangerichte aanpak Martin de Louw Koning Willem 1 College ‘s-Hertogenbosch.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 STAGE Rotterdam, Leren in de praktijk.
Studiemiddagen NT2-toetsen 23 april Koning Willem I College
BeroepsPraktijkVorming binnen Competentie Gericht Opleiden
Nieuwe opleiding leidsters stelt kinderen centraal
Nieuw Nederlands 4e editie
Instrument ter diagnose en remedie van taalproblemen in het mbo
1 Netwerksessie Samenwerking rond taal op vmbo - mbo Lies Alons / ITTA Mbo Taalcoach Academie 25 september 2009.
Van raamwerk naar referentiekader, wat betekent dat in de praktijk?
Beoordelen en kwalificeren in het vmbo
Wat gaan we doen? Basis voor succesvolle doorstroom
MBO Oosterhout Onderdeel van ROC West-Brabant
Een blik op de Kwalificatiedossiers
Het belang van een stage
Kappen, Schoonheidsverzorging, Voetverzorging
Centraal examen en Instellingsexamens
Zelfstandig werken Robbin Wentink. Het afgelopen half jaar Vooronderzoek. Literatuurstudie. Praktijkonderzoek. Uiteindelijke product.
Mijn opleidingsbeeld.
Het beoordelingscriterium ‘taalvaardigheid’   Anne Kerkhoff, FLOT Petra Lambrichs, OSO.
Praktijkervaring en reflectie
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Prl. programma stand van zaken afspraken bezoek o meting coaching praktijkplan.
Ruimte voor begeleide onderwijstijd (bot) is beperkt. Te weinig keuzedelen die herkenbaar en uitvoerbaar zijn in de praktijk. Lage bereidheid van bedrijven.
Rapport Meijerink in de praktijk Heleen Rutgers Taal in de Etalage 21 april 2009.
Beroepsgerichte instellingsexamens Nederlandse taal in het mbo NVE Congres - 17 november 2011 Andrea van Es - KCH Examens Anke Blacquière - ROC van Amsterdam.
Welkom. Vroeger en nu Ontwikkelingen in vogelvlucht Eindtermgericht onderwijs Veelal projectmatig, onderwijs en examinering richt zich op samenhangend.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
3HA1b CSV: afdeling Handel & Administratie ROC A12: opleiding Verkoper en Logistiek medewerker.
© Instaptoets 1.2 – 2.1 Nele Maddens. © ACHTERGRONDKADER Opdracht: - Nieuwkomers kunnen/moeten inburgeringstraject volgen - Nederlands via.
Cursus Curriculumontwerp burgerschap mbo Marjolein Haandrikman 7 november 2012.
Introductiedag kopopleiding en minor “Docent worden in het VO en MBO”
VAD bijeenkomst 1.2. Inhoud VAD bijeenkomst Welkom 2.Huishoudelijke mededelingen 3.Test kwalificatie dossier 4.Terugblik en bespreken thuisopdrachten.
PWS = de eindscriptie van de havo
Mijn cursisten spreken geen Nederlands buiten de deur
Competenties beoordelen Netwerkbijeenkomst VM2 4 februari 2009
Wat is het Europees raamwerk?
Presentatie proces economie competentiegericht leren
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Welkom op het Saenredam College
Werkveldbijeenkomst Z&W 19 Juni 2018
Welkom op het Saenredam College
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Transcript van de presentatie:

ZEEMANSTAAL 7 april 2011 Kitty Bäcker Marjo van Kalken Riet Thijssen

Aansluiting bij competentiegericht taalonderwijs mbo Aansluiting bij competentiegericht taalonderwijs mbo Gerelateerd aan praktijk Maatwerk Niveau-aanduiding Raamwerk Nederlands / Meijerink Nederlands / Meijerink Niveau-aanduiding Raamwerk Nederlands / Meijerink Nederlands / Meijerink

Samenwerking Zeeman: Gesprekken Gesprekken met manager P & O, met manager P & O, filiaalbeheerders en verkoop- filiaalbeheerders en verkoop- medewerksters medewerksters Uitvoering pilot assessment Uitvoering pilot assessment Samenwerking Zeeman: Gesprekken Gesprekken met manager P & O, met manager P & O, filiaalbeheerders en verkoop- filiaalbeheerders en verkoop- medewerksters medewerksters Uitvoering pilot assessment Uitvoering pilot assessment Samenwerking NCvB Afstemmen randvoorwaarden (tijd, ruimte, faciliteiten) Afstemmen producten Samenwerking NCvB Afstemmen randvoorwaarden (tijd, ruimte, faciliteiten) Afstemmen producten

Producten Zeemanstaal OpdrachtkaartenOpdrachtkaarten TaalprofielTaalprofiel TaalkaartenTaalkaarten Start-assessmentStart-assessment Eind-assessmentEind-assessment

AssessmentAssessment 7 taken7 taken PraktijksituatiesPraktijksituaties Relevante taalvaardighedenRelevante taalvaardigheden Beoordelingslijsten Raamwerk NederlandsBeoordelingslijsten Raamwerk Nederlands

Taak 1 Aanwijzingen en instructies lezen Taak 1 Aanwijzingen en instructies lezen

Beoordeling per taak aan de hand van het RaamwerkNederlands Beoordeling per taak aan de hand van het RaamwerkNederlands

TaalprofielTaalprofiel

Uitgangspunten Opdrachten Losse kaarten Aansluiten bij de opleiding Alle vaardigheden Verwijzing naar Taalkaart

Overzicht taaltaken in opdracht- kaarten kaarten bij kerntaak 2Overzicht taaltaken in opdracht- kaarten kaarten bij kerntaak 2

Producten Opdrachten Lees-, schrijf- en luistertaken bij het opleidingsmateriaal opleidingsmateriaal Lees-, schrijf- en luistertaken bij het opleidingsmateriaal opleidingsmateriaal Spreektaken, gesprekken voeren en luisteren in de praktijk praktijk Spreektaken, gesprekken voeren en luisteren in de praktijk praktijk Woordkaart voor praktijk en opleiding Docentenhandleiding

WoordkaartWoordkaart

OpdrachtkaartOpdrachtkaart

Taalkaart

ImplementatieImplementatie Begeleiding docenten door NCvB Begeleiding docenten door NCvB Contact met praktijkinstructeurs Contact met praktijkinstructeurs Voortgang volgen via Voortgang volgen via tussentijdse meting tussentijdse meting Voortgang volgen via Voortgang volgen via tussentijdse meting tussentijdse meting Resultaat meten Resultaat meten in eind-assessment in eind-assessment Resultaat meten Resultaat meten in eind-assessment in eind-assessment

Zeemanstaal Plaats: Ede Datum: 7 april