Verantwoord verdelen & effectief prikkelen Bestuurlijke conferentie WWB-I 5 maart 2014 presentatie Cebeon
Terug naar de start verdeling sluit niet aan bij lasten veel IAU en MAU wordt goed beleid wel beloond?
WWB-modeluitkomst “Vorig jaar hadden we een tekort (…)” “Dit jaar krijgen we er 3 ton bij, mij is niet duidelijk op basis waarvan…” Beleidsmedewerker gemeente
Grip? regionale arbeidsmarkt (sluiting fabriek, economie) (v)echtscheidingen verhuisbewegingen schuldenproblematiek gezondheidsproblemen psychische beperkingen arbeidsmotivatie afstand arbeidsmarkt (onder op participatieladder)
Belangrijkste kenmerken Cebeon-model beproefde methodiek verschillenanalyse (meer dan 25 jaar!) met diepgaand onderzoek in de praktijk bij gemeenten Wat is het resultaat (verschillenanalyse)? 1.plausibele verdeelkenmerken (kwetsbare groepen + omgeving) 2.beperkte en uitlegbare herverdeeleffecten 3.minder vangnetten en dempers 4.behapbare prikkel
Beperkte herverdeeleffecten
Uitlegbaar en sluit aan bij relatieve prestaties
Minder vangnetten en dempers Huidige verdeelmodel 2012: 1.Momenteel 97 aanvullende aanvragen (IAU of MAU 2012) Verdeelmodel Cebeon 2012 (neg. >10%): 1.2 gemeenten met meer dan inwoners 2.8 gemeenten in de groep totaal circa 2% van het macrobudget
Prikkelwerking omvang prikkel is afgestemd op hetgeen te beïnvloeden is marginale prikkel verstoort verdeling: hoe zit dat? goede verdeling die de ontwikkeling volgt vormt beste prikkel
Terug naar de start Beproefde methode Verschillenanalyse beleid in de praktijk onderzocht prikkelwerking afgestemd op onderzoek stabiel model: minder vangnetten (uitlegbaar) maatstaven plausibel (prijseffecten) simpele ingroei nieuwe doelgroepen participatiewet
Relevante verdelingsvragen Sluit de verdelende werking aan bij de lasten (praktijk) van (typen) gemeenten? Zijn de herverdeeleffecten: transparant, rechtvaardig en uitlegbaar? Prikkelen de herverdeeleffecten tot goed beleid (is dat ‘behapbaar’)? Is de ‘winst’ (of ‘verlies’) terecht? Verstoort de prikkelwerking niet de verdeling?