De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Drempels. drempels Over de drempels met taal en rekenen Heim Meijerink Noordwijkerhout, april 2010.
Advertisements

Ontwikkeltraject Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO)
Daltonontwikkeling op Kapteynweg
Didactische ICT-bekwaamheid van docenten
ICT-competenties voor het einde van de basisschool
basisinformatie voor ouders en schoolteams mei 2013
Meerwaarde van eigentijds onderwijs
ICT IN HET OLC De meerwaarde Mogelijkheden De schoolpraktijk.
Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl 2 november 2007 Aansluiting van het Hoger Onderwijs bij MedischOnderwijs.nl P.M.Bloemendaal.
Educatief leiderschap, niet in de klas maar in de schoolorganisatie
KENMERKEN VAN EEN STERK ICT-BELEID Jan Saveyn 5 maart 2007.
Van idee tot digitaal materiaal
Doelstelling Wedeo Mensen aan het werk krijgen en houden in een zo regulier mogelijke arbeidssituatie. Dit is de belangrijkste basis voor het.
OnderwijsServicebus. De OnderwijsServicebus is een mobiele mediatheek ter ondersteuning van het onderwijs in kleine kernen.
Teachers of the 21st century iearn conferentie juli 2009 Doelen: Effectief partnerschap op lokaal, regionaal en internationaal niveau tot stand brengen.
Opbrengstgericht werken
ICT-monitor Hoger Onderwijs
Presentatie Slimmer werken in het voortgezet onderwijs Startbijeenkomst 16 juni 2009 / maatregel 8: zie
25 MEI MEI 2009 Workshop : onderwijskundige context en ict.
De weg naar de competente docent
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Gepersonaliseerd leren
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
CBE: Centra voor Basiseducatie
Het VPI als basis voor integraal handelingsgericht indiceren
Integratie van ICT in de vakken Zin en Onzin van Leren met ICT Themaconferentie VOR 2004 Joke Voogt, Paul Groot en Willem Bustraan.
Didactiek & Leiderschap in Balans 2011
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Relatiedag 2008 Het nieuwe Kennisnet Frans Schouwenburg en Magda Bruin 23 januari 2008.
Samen Deskundiger Elleke Verwaijen; HS Domstad Manon Beuker, Sandra de Jong; HS Domstad Ine Verheyen; Basisschool de Klimop Paul Veringa; Kennisnet.
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
De Fontys-minor Innovatief Beroepsonderwijs
Werkconferentie over Wiskunde D in relatie tot het HBO
Taal en rekenen Joke van Balen.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 Resultaten onderzoek op het Twents Carmel College Magda Bruin Taaltuin twente en de inzet van Muiswerk.
Hoofdlijn Communicatie
ICT in onderwijs: We moeten vaart maken!
Actieonderzoek instructietafel.
Van ICT-coördinator naar ICOACH
SYMPOSIUM En nu op weg naar het taalonderwijs van de volgende honderd jaar.
Een kansrijke veilige school!.  Het Stroink is een openbare Daltonschool.  Openbaar betekent dat de school open staat voor iedereen met respect voor.
Ict in het voortgezet onderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
De kubus van CSPE succesfactoren!
PrOmotie digitaal Voor leerlingen van het Praktijkonderwijs.
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Netwerkvoormiddag Communicatieve Vaardigheden - Zakelijke Communicatie
Ict in het basisonderwijs Didactiek in Balans 2011 Onderzoeksuitkomsten 6 april 2011.
Basisscho ol Op De Horst Ervaringsgerich t Onderwijs Afstemming.
© 2015 Centre of Expertise Leren met ict Hogeschool van Arnhem en Nijmegen RESULTATEN BEGINMETING LEREN EN LESGEVEN MET ICT SPO DE LIEMERS SCHOOLJAAR
Het onderwijs van het Frans in het basisonderwijs en de aansluiting op de eerste graad van het secundair onderwijs.
TOF Mariaschool Reutum nov Situatie mbt ICT Mariaschool Leerlingen groep 7/8 een Macbook (28) Overige en groepen 1 t/m 6 bezig met ICT-Microsoft.
EXOVA ONDERWIJS OP MAAT VOOR ELKE LEERLING Excellent Onderwijs Voor Allen Excellente Ontwikkeling Voor Allen Onderwijsverandering van binnen uit.
Naam van de Auteur 7 januari 2008 B ETER ONDERWIJS MET DIGITAAL LEERMATERIAAL : DROOM OF WERKELIJKHEID ? Alfons ten Brummelhuis Arrangeursdag.
Onderzoekateliers Een eerste stap naar partnership?
‘De waardering en behoefte van PABO-studenten t.a.v. de begeleiding in het afstudeeronderzoek’ HAN Pabo Harry Stokhof, Marc Zegers.
Plan van Aanpak Toptalenten Regionale talentnetwerken po en vo Startbijeenkomst Top Talenten Stimuleren in het Noorden.
Krachtige STEM-leraren vormen: naar een multidisciplinair didactiektraject als OPO binnen de lerarenopleiding Heleen Bossuyt & Nele Vandamme.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Promoting inquiry in mathematics and science education across Europe ECENT
Wat voor soort docent ben je aan het worden?
Overgang van lagereschoolkind naar adolescent
AFSTUDEERPRESENTATIE VAN VANDANA RAMLAL- CHANDER
Curriculumontwerp AVO
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
Versterken samenwerking lerarenopleidingen scholen
Leiding geven aan school ontwikkeling
Arrangeren en Leermiddelenbeleid Utrecht, 13 december
het katholiek basisonderwijs
ONZ bij ons op school.
Transcript van de presentatie:

De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen

Het curriculum n Ideëel n Formeel n Operationeel n Opvattingen en ideeën over onderwijs n Eindtermen, lesmateriaal, examenprogramma’s, etc. n De lespraktijk

Waarom ICT in het curriculum? n Leren omgaan met informatie en met informatietechnologie; n Nieuwe vormen van leren ontwikkelen, zodat verworven kennis en vaardigheden beter toepasbaar zijn in de praktijk; n Beter aansluiten bij verschillen tussen leerlingen.

Van ‘de docent centraal’...

... naar leerlinggericht onderwijs

ICT in het curriculum n Ideëel: ICT als component van ‘krachtige leeromgevingen’, waarin leerlingen actief en zelfstandig leren; n Formeel: beperkte aandacht voor ICT; n Operationeel: beperkt gebruik van ICT (met name in VO); vooral oefenen en tekstverwerken.

Onderwijsinnovatie met ICT n Er spelen verschillende niveaus een rol –het landelijk niveau –het regionaal niveau –het schoolniveau n managementniveau n secundair niveau (team en vaksecties) n primair niveau (leerkracht en leerlingen)

Twee onderzoeken naar ICT n The Impact of ICT on The Teacher n Actieonderzoek ‘Investeren in Voorsprong’

Doel van het onderzoek ‘The Impact of ICT on the Teacher’ Het bestuderen van de invloed van ICT op de rol van de leerkracht in het primair en voortgezet onderwijs

Onderzoeksinstituten n ITS, Katholieke Universiteit Nijmegen, Nederland n CIP&T, Katholieke Universiteit Leuven, België n Pädagogisches Seminar, Universität Köln, Deutschland n Nexus Europe Ltd., Dublin, Ireland n Dpt. Didactica i Organitzacio Educativa, Universitat de Barcelona, España

Onderzoeksactiviteiten n literatuurstudie n vijf gevalsstudies in ieder land in scholen voor primair en voortgezet onderwijs (‘ICT-voorhoede’) –interview met schoolleider en/of ICT- coördinator –lerarenvragenlijst –lesobservaties

Enkele resultaten van de gevalsstudies...

Redenen om geen gebruik te maken van ICT n onbekend met / onzeker over ICT (29%) n onvoldoende apparatuur (19%) n te weinig programmatuur of onvoldoende op de hoogte van programmatuur (16%) n onvoldoende ruimte in het curriculum (12%) n 'Ik zie het nut niet’ (12%)

Ernstige belemmeringen voor de (toename van de) inzet van ICT n Tijd voor professionalisering (67%) n Kwaliteit van de lerarenopleiding (54%) n Beschikbaarheid van nascholing (40%) n Beschikbaarheid van apparatuur (36%) n Kwaliteit van nascholing (27%) n Beschikbaarheid van software (27%) »percentages van 170 leerkr. die ICT gebruiken

Opvattingen over de invloed van ICT op de rol van de leerkracht n Meer begeleider geworden (84%) n Meer tijd voor leerlingen die extra aandacht nodig hebben (71%) n Kan efficiënter werken (71%) n Leuker om leraar te zijn (69%) »Percentages van 170 leerkr. Die ICT gebruiken

Opvattingen van docenten over de belangrijkste meerwaarde van ICT n ICT werkt tijdbesparend; n Leerlingen zijn meer gemotiveerd.

De lesobservaties In het voortgezet onderwijs zijn 40 lessen geobserveerd in Nederland, België, Duitsland, Ierland en Spanje In het voortgezet onderwijs zijn 40 lessen geobserveerd in Nederland, België, Duitsland, Ierland en Spanje

Enkele conclusies n.a.v. de lesobservaties n veel toepassingen zijn eerder traditioneel dan innovatief van aard; n in het basisonderwijs meer variatie in ICT- gebruik dan in het voortgezet onderwijs; n in het algemeen wordt ICT slechts beperkt ingezet voor differentiatie.

Innovatief gebruik van ICT n kantoorsimulatie vbo; n Internetgebruik; n projecten; n probleemoplossen.

Invloed van ICT in de klas n minder frontaal onderwijs; n meer begeleidende rol van de leraar (maar niet altijd ten aanzien van de leerlingen die met de computer werken); n weinig differentiatie naar leerinhouden en leeractiviteiten; n ICT ingepast in bestaande praktijk.

Doel van het actieonderzoek ‘Investeren in Voorsprong’ Het in kaart brengen van de ontwikkelingen op het gebied van de implementatie van ICT en het ondersteunen daarvan

Onderzoeksactiviteiten n Gevalsstudies in primair onderwijs, voortgezet onderwijs, BVE en agrarisch onderwijs (30 scholen / instellingen) n In de scholen zijn gesprekken gevoerd met: –de schoolleiding –de ICT-coördinator / systeembeheerder –docenten –leerlingen

Organisatie van ICT-gebruik en -ondersteuning

Belemmeringen volgens schoolleiders en ICT-coördinatoren n Docenten zijn vaak onbekend met didactische mogelijkheden van ICT; n Scholing is vaak gericht op technische aspecten i.p.v. op didactische aspecten; n Niet iedereen ziet de meerwaarde van ICT; n Kwaliteit van programmatuur kan beter; n Er is onvoldoende geld.

Toepassing van ICT n Wiskunde: ICT heeft weinig prioriteit; er is software bij de leergangen. n Moderne Vreemde Talen: vooral grammatica, idioom en tekstbegrip. n Nederlands: tekstverwerking, spelling.

Belemmeringen volgens docenten n Er is onvoldoende tijd voor professionalisering; n Er is onvoldoende tijd in het lesprogramma; n Er is weinig zicht op de didactische mogelijkheden van ICT; n De nascholing schiet tekort; n Het computerlokaal is vaak bezet.

Aanbevelingen

n Randvoorwaarden –er moet voldoende apparatuur beschikbaar zijn en deze moet ook toegankelijk zijn; –er moet voldoende programmatuur beschikbaar zijn die meerwaarde biedt; –er moet ondersteuning worden geboden: n stimulerende schoolleiding; n ICT-coördinator; n systeembeheerder(s).

Aanbevelingen n Professionalisering van docenten –meer aandacht voor didactische toepassingen van ICT in de nascholing; –professionele dialoog tussen leerkrachten bevorderen: n binnen de school; n met leerkrachten van andere scholen; –beschikbaarheid van apparatuur voor leerkrachten (op school en privé).

Aanbevelingen n ICT-toepassingen ontwikkelen die meerwaarde bieden –door nieuwe vormen van leren te ondersteunen; –door beter aan te sluiten bij verschillen tussen leerlingen; n Meer aandacht voor ICT in het formele curriculum.

De invloed van ICT op de docent Ed Smeets Katholieke Universiteit Nijmegen