Modellering overkapping Barendrecht tbv invoer RBMII 14 juli 2009 Relevant kennistafel transport Gerard van der Veer
MODELLERING OVERKAPPING BARENDRECHT TBV RBMII INVOER In vogelvlucht: Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 2
Spoorcorridor Barendrecht na ombouw MODELLERING OVERKAPPING BARENDRECHT TBV RBMII INVOER Spoorcorridor Barendrecht na ombouw 9 sporen naast dorpskom Over een lengte van 1500 meter overkapt Station geïntegreerd in overkapping Bovenruimte groen en parkeren, stationsingangen 2 onderdoorgangen Diverse spoorintakkingen op 3 niveau’s “dedicated” sporen voor reizigers, goederen , HSL Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 3
MODELLERING OVERKAPPING BARENDRECHT TBV RBMII INVOER Het sporenschema Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 4
MODELLERING OVERKAPPING BARENDRECHT TBV RBMII INVOER Aanleiding Realisatie Betuweroute, HSL, station en verdubbeling reizigerssporen Complexe situatie noodzaakt specifieke, integrale veiligheidsanalyse Analyse uitgevoerd 1999-2003 Resultaten: Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 5
Resultaat IVA spoorzone Barendrecht: Externe veiligheid: PR: conform Betuweroute MER/TB, geen discussiepunt GR: toekomst onzeker door nieuwe plannen (Robel) Interne veiligheid: Overschrijding gestelde norm Gemeente geeft geen medewerking. Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 6
Gemeente weigerachtig afgifte bouwvergunning Oplossing: Onder auspiciën safetycomittee HSL zuid: operationeel veiligheidsplan Monitoring van de veiligheidsgetallen (gr.) basis: rekenwijze IVA Van 2005-2007 opstelling en inrichting OperationeelVeiligheidsPlan Van 2007-2008 monitormodel groepsrisico spoorcorridor Barendrecht Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 7
Monitoring groepsrisico Barendrecht Intern (groeps)risico: Vnl bepaald door: interne factoren (botsing, ontsporing brand in rijtuig etc) externe factoren: interactierisico’s met goederenvervoer op naastliggende sporen Rekenwijze: Interne factoren: modellering HSL geschaald op vervoersaantallen Ongevallen goederensporen hebben effect op de naastliggende reizigerssporen. Kans op inrijden van een reizigerstrein op de ongevalgevolgen goederen Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 8
Monitoring groepsrisico Barendrecht Primaire opzet monitormodel extern groepsrisico Spoorzone buiten overkapping: RBMII (iva: ipoRBM) Tunnelmondgebied: 20m voor/na overkapping (iva: 1km v/n) Tunnelmondeffect: berekende risico’s x factor 2 Resteffect overkapping 0% (iva): muv 10% bbg Gemaakte keuzes: arbitrair, niet beargumenteerd Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 9
Modellering overkapping: Discussie in werkgroep: is dit de juiste methode? Voorstel Piet Timmers:Neem als uitgangspunt bd-rapport: Inventarisatie toepassingsmogelijkheden RBMII voor berekeningen ten behoeve van het “Basisnet” Aanbevolen werkwijze uit het rapport: bereken spoortunnels net zoals wegtunnels, waarvan een berekening is opgenomen Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 10
Modellering overkapping: Na analyse: werkwijze wegtunnels niet geschikt voor spoortunnels: De constructieve sterkte van de tunnel wordt niet gewaardeerd Voorzieningen in tunnel worden niet gewaardeerd. Tunnelmondgebied van 1 meter als bron voor alle tunnelscenario’s, Spoorspecifieke eigenschappen kunnen niet worden ingepast Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe
Modellering overkapping Barendrecht Aanpak modellering overkapping: Volgt de structuur IVA en bd rapport die -op hoofdlijnen- overeenkomen Een onderbouwde bepaling van het tunnelmondgebied Een beredeneerde aanpak voor de bepaling van de resteffecten uit de overkapping Waardering van de spooreigenschappen zoals gedefinieerd in RBMII Opzet: invoer voor RBM II modelleren, niet RBMII aanpassen ! Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 12
Modellering overkapping Barendrecht Bepaling resteffecten overkapping: beschouwing scenario’s incidenten met gevaarlijke stoffen (categorieën rekenprotocol) in de overkapping. Beredenering effect mitigerende voorzieningen in categorieën Resteffecten treden uit tunnelmond met een bepaalde dynamiek Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 13
Modellering overkapping Barendrecht Categorieën mitigerende voorzieningen in goederenbuizen Constructie, weerstaat “koude bleve” 50 ton propaan Vloeistofkelders, 5 x 90M3, schuimafdekking, speciaal afvoersysteem Ventilatie, berekend op rookvrij houden bovenwinds gebied bij werkende sprinkler Vloeistofdichte vloer onder ballast, speciaal vormgegeven tbv vloeistofafvoer Sprinklers, berekend op warme bleve scenario, koelen ketelwagen, vv schuimvormend middel,automatisch gestart Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 14
Modellering overkapping Barendrecht Conclusie mitigerend effect v.d. voorzieningen: 55% van de BBG wagens hebben een effect buiten de overkapping uit de overkappingmond 100% van de (Z)TG hebben een effect buiten de overkapping uit de overkappingmond De overige ongevalscenario's blijven in de constructie Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 15
Modellering overkapping Barendrecht Bepaling overkappingmondgebied / -effect 1e instantie: 2 factoren werden noodzakelijk geacht: Verhouding gasconcentratie in tijd uitstroming uit overkappingmond / uitstroming vrije veld. Lengte gebied van waaruit uitgestroomde gas naar de omgeving verspreid Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 16
Modellering overkapping Barendrecht Bepaling 2 factoren: Simulatie van 2 voorbeeldstoffen BBG: Propaan en TG: Ammoniak Noot: ZTG (chloor): alleen propaan en ammoniak worden gesimuleerd, een eventuele chlooruitstroming wordt qua gedrag als propaan verondersteld. Effecten naar omgeving wordt niet gerekend in deze modelering, dit gebeurd in RBMII. Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 17
Modellering overkapping Barendrecht Simulering, model 1: 1e model : de overkapping met ventilatie, model 1: Fysieke omgeving in de overkapping, gevuld met een trein. Ventilatie is in werking Lekkage 100kg/sec (gatgrootte uit rekenprotocol) Lekkende ketelwagen staat 50 m voor einde in buis 3. Doel: Input voor model 2: Uitstroomsnelheid gasluchtmengsel uit buismond in de tijd gezien Bepaling gas luchtmengsel Bepaling tegenstroom ja/nee Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 18
Modellering overkapping Barendrecht Simulering, model 2: Bepaling “uitwerplengte” gaswolk uit buismond . Bepaling tijdsduur tot Cgas < LBW Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 19
Modellering overkapping Barendrecht Simulering, voorbeeld uitkomsten: Ammoniak Propaan Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 20
Modellering overkapping Barendrecht Simulering, Model 3 Uitstroming in vrije veld Bepaling wolkgrootte Cgas<LBW Bepaling tijdsduur tot Cgas<LBW Doel was: uit vergelijking model 2 en 3 een factor te bepalen die maatgevend kan zijn voor de Cgas verschil in de tijd tussen een uitstroming uit buismond en uitstroming vrije veld. Deze factor wordt verder niet gebruikt. Staat eventueel ter beschikking voor verdere ontwikkeling. Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 21
Modellering overkapping Barendrecht Uitkomsten simulatie: Uitstroomlengte ammoniak: max. 60meter Uitstroomtijd: ± 10 minuten Uitstroomlengte propaan: max 600 meter Uitstroomtijd: ± 19 minuten Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 22
Modellering overkapping Barendrecht Verwerking resultaten simulatie en waardering van de voorzieningen in de overkapping tbv invoer in RBMII: De effecten uit de overkapping hebben als bron voor de uitstroom naar de omgeving de uitstroomlengte van de voorbeeldgassen. “-overkappingmondgebied-” De waardering van de veiligheidsvoorzieningen zorgt voor een verminderd effect uit de overkappingmonden. De indeling in baanvakken met verschillende ongevalfrequenties staat op zichzelf en staat los van de indeling op basis van de gebiedsindeling “vrije baan”, “overkappingmondgebied”en “overkapping”, die volgt uit de mate waarin stoffen vrijkomen naar de omgeving Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 23
Modellering overkapping Barendrecht Verwerking voor invoer in RBMII Corrigeren op ongevalfrequentie alleen : niet goed omdat dit geldt voor alle categorieën en een correctie per categorie noodzakelijk is Correctie op de baanvaklengten alleen: niet goed omdat ook dan alle categorieën tegelijk gecorrigeerd worden Conclusie: Correctie in principe op wagenaantallen/baanvak Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 24
Modellering overkapping Barendrecht Baanvakindeling op basis van eigenschappen en geografische indeling N jaar f Lo2= ftmg Lengte overkapping (Lo) Lengte overkappingmondgebied (Ltmg) Lengte vrije baan ( Lvb) (std lengte) Ongevalfrequentie is afhankelijk van baanaspecten en snelheid in de onderscheiden gebieden. fLo1 = fovk fovk= fbasis+ftoeslag N overkapping Lo1 Lo2 f tmg f vb REKENGEBIED: overkapping, overkappingmondgebied en deel vrije baangebied ftmg= fbasis+ftoeslag fvb= fbasis+ftoeslag fovk omg 2 omg 1 Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 25
Modellering overkapping Barendrecht Verwerking voor invoer in RBMII. Er is uiteindelijk maar een valide manier mogelijk:: Definieer baanvaklengtes op basis van de geldende faalfrequenties Corrigeer per gebied de wagenaantallen Tel de wagenaantallen uit de overkapping op bij de wagenaantallen in het overkappingmondgebied Voer wagenaantallen, baanvaklengten en frequenties in in RBMII Verwerk de uitkomsten uit RBMII in het monitormodel Barendrecht Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 26
Modellering overkapping Barendrecht Verwerking voor invoer in RBMII. Correctie van de aantallen, structuur. Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 27
Modellering overkapping Barendrecht overzicht gecorrigeerde aantallen in een bepaald baanvak Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 28
Modellering overkapping Barendrecht Conclusies. Door bouwdienst voorgestelde modellering niet geschikt voor spoor. Modellering spoor is mogelijk, Barendrecht- benadering (conservatief) kan vervolg krijgen. Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 29
Modellering overkapping Barendrecht Tot slot: Aandachtspunt: Hulpverlening attenderen op lengte v.d. uitstroomgebieden ivm inzet: Vragen? Model, onderliggende rapportages en referenties zijn beschikbaar Bedankt voor uw aandacht Relevant, 14 juni 2009 kennistafel transport. GeVe 30