Blok 2: Implicaties van huidige visie schoolrijpheid voor begeleiding

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterschool Klavertje 3 Overbroek
Advertisements

Samen over de drempel van 3de kleuterklas naar 1ste leerjaar
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Leefgroepen in de kleuterschool
Kleuterschool De Zevensprong
Rekenproblemen en Dyscalculie
Buitengewoon Allochtone leerlingen
Beatrijs Van De Casteele & Luc Lemarcq
VFO-studiedag ‘Naar meer gelijke kansen in en door onderwijs’ – 24 oktober 2003 Lieve Ruelens Wetenschappelijk medewerkster HIVA De uitstroom naar het.
3-jarigen in het basisonderwijs
Lotte Van Dyck Tom Walgraeve
Gedragsproblemen
Schoolrijpheid De cirkel ….
Handelingsgericht werken in het ZBO Workshop VIA Amsterdam.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
“Preventieve aanpak van gedragsproblemen bij kinderen: een uitdaging voor kind en gezin.” Door: Jeroen De Clercq.
Observeren en rapporteren
Door: Mirjam Blumenthal
Zorgtoewijzing van hulpvraag tot nazorg
Opbrengstgericht werken mbv peilingsactiviteiten
VAN HOUTEN-VAN DEN BOSCH E.J., KUIPERS J., PETERS W.A.M.
Handelingsgericht werken als schakel naar passend onderwijs
Goed zO! Een observatiesysteem voor baby’s en peuters met het oog op doorstroming van informatie naar het kleuteronderwijs.
Bestaat schoolrijpheid?
Vrije-CLB-Koepel vzw Kansenbevordering en gelijke onderwijskansen (GOK) Nascholing voor VCLB-medewerkers 8 oktober 2009 Brie De Veirman Luc Driesmans Jos.
The dogmas of the quiet past, are inadequate to the stormy present.
SESSIE 3 INTAKE & STRATEGIE Beatrijs Van De Casteele Luc Lemarcq
STUDIEDAG WANNEER LIEFDE UITMONDT IN EEN GEVECHT… DETERMINANTEN, SCREENING & INTERDISCIPLINAIRE AANPAK Faculteit Rechtsgeleerdheid Zeger van Hee - Tiensestraat.
… de stap naar het eerste leerjaar
Leerlingenzorg op basisschool Los Hoes
Thuisbegeleiding en gezinsfunctioneren
STOP4-7 programma Samen sterker Terug Op Pad.
1zorg-route.
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Ervaringen Implementatie in Nederland
Pass’t Montessorionderwijs ?
Zindelijkheid binnen het aanbod van Kind en Gezin
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
SWPBS Conferentie 2014 Eindhoven
competentieontwikkeling
KIJK! Observeren Registreren en Handelen
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
CITO (onderdeel van het leerlingvolgsysteem)
Programma Introductie. Monitoring Functies van het ZAT Samenwerken in een ZAT Aanbevelingen.
vanuit een herstelgerichte visie!
Houtens : welkom, begroeting en ontmoeting
De domeinen & Niveau bij ABB.
OPVOEDING EN DIVERSITEIT Burggraaf hfdst 1 Opvoeding gaat niet altijd vanzelf Factoren in de samenleving, die de opvoeding beinvloeden: Bewuste keuze voor.
GRENZEN EN ZINVOLHEID INTEGRATIE IN HET ONDERWIJS SOFIE VUYLSTEKE – 1 BASWB Bron: Loesje, 1988.
Marion van de Sande De Haagse Hogeschool NOT, 29 januari 2011 Ouderbetrokkenheid: nut of noodzaak?
Psychosociale behoeftepeiling versus aanbod van zorg aan adoptief-pleegkinderen met FAS(D) Margreet Wolthuis, student toegepaste psychologie.
Creëer een positieve talentspiraal werken met kinderen met autisme spectrum stoornis in de klas.
Peuterspeelzaalbeleid Voorbereidende Vergadering 16 oktober 2007.
Problemen in de interactie en communicatie bij kinderen met een aan autisme verwante stoornis. M. Serra & R.B. Minderaa.
Handelingsgericht werken OGP Bk03 Hans van Doremalen Marion Steegh.
Handelingsgerichte Diagnostiek (HGD) Informatiebijeenkomst Leernetwerk HGD Utrecht, 29 maart 2011 Elske van Laar ´s Heeren Loo Informatiebijeenkomst Leernetwerk.
Voor een optimale ontwikkeling van kinderen
Het zorgcontinuüm.
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Kansarmoede in de kleuterschool
het katholiek basisonderwijs
brengt school en ouders dicht bij elkaar
Praktische adviezen voor de onderwijssituatie
Doubleren.
Doubleren.
Kenniskring OPP Brenda Roepert en Amber Pompe Onderwijsadviseurs
De uitstroom naar het buitengewoon basisonderwijs: gewikt en gewogen
Overzicht modules CKG Glorieux
Overzicht modules CKG Glorieux
Transcript van de presentatie:

Blok 2: Implicaties van huidige visie schoolrijpheid voor begeleiding

IMPLICATIES (1) UITGANGSPUNT IMPLICATIES “Ontwikkeling = gevolg van (interactie tussen) rijping en omgeving”  term ‘schoolrijpheid’?? IMPLICATIES School CLB Kleuters actief stimuleren in de verschillende ontwikkelingsdomeinen Op de omgeving heb je greep! Verantwoordelijkheid van de school: doel van signaleren is handelen! Breng niet enkel het kind in kaart, maar ook het (geïntensiveerde) schoolse en thuisaanbod (match!)

IMPLICATIES (2) UITGANGSPUNT IMPLICATIES “Ontwikkeling als dynamisch gegeven” IMPLICATIES Kleuterleidster ZOCO en CLB Screening start in de eerste kleuterklas en gebeurt regelmatig Vroegtijdige screening en ev. diagnostiek in functie van beïnvloeding van de ontwikkeling, en niet zozeer i.f.v. doorstroming Eind 3e kl.: ‘kolo-fiche’?

IMPLICATIES (3) UITGANGSPUNT IMPLICATIES “Schoolrijpheid = multidimensioneel concept (cognitief, emotioneel, sociaal)” IMPLICATIES Kleuterleidster ZOCO en CLB Plaats van werkblaadjes taal en rekenen in de 3e kleuterklas? Een pen- en papiertest volstaat niet

IMPLICATIES (4) UITGANGSPUNT IMPLICATIES “Cognitief: specifieke leervoorwaarden voor taal en rekenen” IMPLICATIES Kleuterleidster ZOCO en CLB Gericht (spelend) bezig zijn met fonologisch bewustzijn en getalbegrip Inhoud van de pen- en papiertest! (grootste predictieve waarde én te trainen)

IMPLICATIES (5) UITGANGSPUNT IMPLICATIES “sociale vaardigheden: leergerelateerd en interpersoonlijk” IMPLICATIES Kleuterleidster ZOCO en CLB Gebruik van methodieken om hier doelgericht rond te werken Belang van gericht en systematisch observeren Zet deze domeinen ook op de kaart! (diagnostiek én handelen)

VALKUILEN ‘Popularisering’ van kindstoornissen → sommige leerkrachten denken sterk in termen van labels; hoe ga je hier mee om? Frequente en systematische screening kan selectie nog verhogen? Meenemen van omgevingskenmerken (thuismilieu) kan selectieve onderwijsvertraging nog versterken? (lage SES, allochtonen) Infiltratie van het curriculum lager onderwijs in het kleuteronderwijs? Leerstofjaarklassensysteem en beperkte zorg in het gewoon basisonderwijs belemmeren een ‘ware’ toepassing van het begrip schoolrijpheid?

Individuele diagnostische en begeleidingstrajecten Inbedding in preventief beleid Vroege signalering  voldoende tijd voor diagnostiek en gerichte interventies

HANDELINGSGERICHTE DIAGNOSTIEK INTAKEFASE STRATEGIEFASE ONDERZOEKSFASE INDICERINGSFASE Systematisch Transactioneel referentiekader Positieve factoren Samenwerking ouders, kind, school Gericht op advisering ADVIES- EN INTERVENTIEFASE 9

HANDELINGSGERICHTE DIAGNOSTIEK INTAKEFASE STRATEGIEFASE ONDERZOEKSFASE INDICERINGSFASE Onderkennend Verklarend Indicerend ADVIES- EN INTERVENTIEFASE 10

Individuele diagnostische en begeleidingstrajecten Ouders betrekken als partners van bij aanvang van proces ~ bevraging: “moeilijke = ouders willen meestal hun kind het 1e leerjaar laten proberen, nemen dubbelen of naar buitengewoon onderwijs niet aan, ondervinden druk van omgeving (kennen kleuterwerking onvoldoende)” Open kaart spelen Ouders nemen beslissing; rol begeleider = ondersteunen van besluitvormingsproces  geïnformeerde beslissing

Individuele diagnostische en begeleidingstrajecten Kijk breed: kind, maar ook omgeving en wisselwerking Verschillende domeinen van functioneren (ook positieve) A = Algemene ontwikkeling, algemeen functioneren (50%) B = Sociaal-emotioneel welbevinden (17%) C = Werkhouding, taakspanning (14%) D = Motoriek (9%) E = Visie ouders (opvoeding), gezinssituatie (4%) F = Klasfactoren (1%) G = Aanwezigheid op school (1%) H = Geen antwoord (4%)

Individuele diagnostische en begeleidingstrajecten Verschillende methoden/informanten Gesprek, observatie, vragenlijsten, tests, … Bevraging: “Moeilijke = weinig instrumenten om objectief na te gaan (vaker kwalitatieve beoordelingen) + wat heeft voorspellende waarde?”  Zie blok 3 Verschillende momenten => procesdiagnostiek

Individuele diagnostische en begeleidingstrajecten Bevraging: “Moeilijke = inschatting verdere evolutie is niet makkelijk/volop in ontwikkeling” Individuele voorspellingen = zeer moeilijk; geen zekerheden Wel: Huidige functioneren, na verhoogde zorg Risico’s; pro’s en contra’s Evolutie hangt niet alleen af van kind, maar ook van lagere school/leerkracht waar het bij terecht komt (draagkracht, differentiatie)

Individuele diagnostische en begeleidingstrajecten Indicatiestelling: ‘default optie’: optimale voorbereiding eerste leerjaar overwegingen bij schoolloopbaanbeslissingen: wat in de weegschaal leggen? Indicaties en contra-indicaties Buitengewoon onderwijs Overzitten 3de kleuterklas Overgaan naar 1ste leerjaar (ev. in andere school)

Individuele diagnostische en begeleidingstrajecten Indicatiestelling: ‘default optie’: optimale voorbereiding eerste leerjaar overwegingen bij schoolloopbaanbeslissingen: wat in de weegschaal leggen? BEVRAGING Buitengewoon onderwijs indicatie: zeer gering leervermogen of hardnekkige en ernstige uitval specifieke leervoorwaarden die gespecialiseerde aanpak vraagt Overzitten 3de kleuterklas of overgaan naar 1ste leerjaar (ev. in andere school) indicatie: ontwikkelingsgebonden tekorten in ‘leergerelateerd gedrag’ of ernstig contextgebonden tekort aan ‘leerervaring’ ook dan: gerichte aanpak en opvolging belangrijk zorg/draagkracht van lagere school?  ook in besluitvormingsproces betrekken