GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Kleuterparticipatie: netoverstijgende CLB-ervaringen • Kleuters als prioritaire doelgroep • CLB-begeleiding: drie invalshoeken: • Schoolondersteuning •
Advertisements

Een katholieke school is geen school van gelovigen, maar een school door gelovigen gedragen. Een katholieke school herken je aan haar ‘open deuren’. Ieder.
Te laat komen beter laat dan (n)ooit
Het zorgsysteem en de 1-zorgroute
SUPER SIM = project rond kleuterparticipatie en kinderarmoedebestrijding.
Inschrijven - stroomdiagram
Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Werken met de BaSO-fiche
Passend Onderwijs presentatie voor MR februari 2014
Voorstelling VCLB Maasland Voorstelling VCLB Maasland Inhoud Algemeen
Op uw gezondheid! Strategisch plan over gezondheidsbevordering in het basis- en secundair onderwijs.
Steunpunt opvoedingsondersteuning. 2 Opvoedingsondersteuning -Inleiding -Iedereen heeft wel eens opvoedingsvragen -Ouders -Werkveld -Opvoedingsondersteuning.
Samenwerking school - voorziening. Vaststellingen Beiden pedagogische opdracht Veel misverstanden en wrijvingen (naast positieve ervaringen) Onduidelijkheid.
SES-Omkadering BaO Uitgangspunten Juni 2012.
MBO passend onderwijs
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
MULTI DISCIPLINAIR OVERLEG
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Brede school in Berkenbos
Frank Vandenbroucke 17/02/06
Inleiding Wai-Pass = Who Am I – Pass Wat? Doelgroep?
Zorg op school.  Optimale ontwikkeling  Aangepast aan de onderwijsbehoeften  Structurele samenwerking met andere scholen.
Evaluatie van een proces
VERENIGING VOOR ALCOHOL- EN ANDERE DRUGPROBLEMEN (VAD) Een alcohol- en drugbeleid voor het secundair onderwijs.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Vrije-CLB-Koepel vzw Driemaal Taal Kansenbevordering in de hedendaagse CLB- praktijk taalstimulering
Taalbeleid in een notendop: essentie + materiaal
Bevorderen van de taalvaardigheid
Vrije-CLB-Koepel vzw Kansenbevordering en gelijke onderwijskansen (GOK) Nascholing voor VCLB-medewerkers 8 oktober 2009 Brie De Veirman Luc Driesmans Jos.
Didactiek gedrags- en maatschappijwetenschappen Mevr. Isabel R OTS Lies L AVENS, Naomi B OTTERMAN, Leen D E K ORT, Ines D EVLIEGER, Jasmine H ACQUAERT,
Leerlingenbegeleiding en het algemeen welbevinden van leerlingen
Feedback bij de strategieën van de werkgroep tabak Gezondheidsconferentie dag 2 30 november 2006.
prof. dr. Karel Hoppenbrouwers
 Algemene informatie * Artikel * Auteurs  Inhoud artikel * Inhoudsopgave * Korte schets.
GELIJKE ONDERWIJSKANSEN
TIENERZWANGERSCHAP BINNEN DE SCHOOLCONTEXT IVIO Binnenhof Gent
Leerlingbegeleiding in de eerste graad
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
GROEIEN NAAR EEN GOED INSCHRIJVINGSBELEID Een zaak voor iedereen, een taak voor iedereen.
competentieontwikkeling
Zorgtoewijzing Passend Onderwijs. Nieuwe aanpak zorgtoewijzing Deze power point geeft een korte impressie van de nieuwe ontwikkelingen van Passend onderwijs.
Aanpak van ongekwalificeerde uitstroom vanuit CLB CLB Veurne –
Jeugdopbouwwerker als brugfiguur en promotor van een geïntegreerd beleid ten behoeve van maatschappelijk kwetsbare kinderen en jongeren.
Kansarmoede en ouderbetrokkenheid
VVSG Inspiratiedag – 2 april 2015 Lokaal loket kinderopvang.
Eén uur maakt een verschil Algemene doelstellingen  Integratie in de samenleving bevorderen;  Gevoel van eigenwaarde en zelfvertrouwen vergroten;
Ondersteunt ouders/leerling bij weigering in een school. Bemiddelt tussen ouders en school, sensibiliseert scholen, faciliteert het inschrijvingsrecht,
PGZ, GOK en kleuterparticipatie Inge Van Trimpont Monica Bulcke.
LOP Geraardsbergen Basisonderwijs Beleidsintenties 2008 – 2011 Algemene vergadering 3 juni 2008.
Evaluatie van de voorbije werking SG via CODI (én het CASS). “ Kijken naar het verleden met het oog op het nemen van beslissingen voor de toekomst ”. Een.
De leerkracht = DE BELANGRIJKSTE PERSOON in de schoolloopbaan van je kind! PARTNER vd ouders …
Inschrijvingen – schoolloopbaan – intake redelijkheid van aanpassingen
Meerwaarde van samenwerking LOP Diest Oa in detecteren en oplossen van gekende en onverwachte problemen van anderstalige nieuwkomers.
Netwerk ‘Samen tegen schooluitval’ Brussel
LOP Turnhout BaO 21/03/2017 Armoede en school LOP Turnhout BaO 21/03/2017
ondersteuningmodel sessie drie: ondersteuningsteams
School in zicht lessen uit vijf jaar werken aan
Wetgeving prioritaire doelgroepen
CLB Wie zijn ze, wat doen ze, wat drijft hen?
Uitstroomgesprekken.
IVV Sint-Vincentius – Gent 11 november 2012
Gelijke onderwijskansen dankzij zorg. Jean Pierre Verhaeghe
LOP Secundair onderwijs
Inhoudstafel LOGBOEK Eigen opvoedingsproject Identificatiegegevens
Kansen in/voor onderwijs
GOK in BuO Korte geschiedenis
DAGORDE - LOP ANTWERPEN SECUNDAIR
CRISISTEAM ZOV.
VCLB Kernprocessen Waarom gemaakt
DIVERSITEITSSTAGE Foto’s in presentatie van studenten TKO en Hilde Braet in het kader van de diversiteitsstage en het project visuele vertellingen.
Transcript van de presentatie:

GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering

Aanleiding – Proces - Doel Onderzoek ‘CLB en GOK’ door inspectie Op vraag van/ in samenwerking met CLB- directeurs en andere begeleiders Groei- document ter inspiratie voor centra en op koepel- niveau

Inventarisering mogelijke CLB- activiteiten GOK en KB 1.Schoolgebonden + schooloverstijgende CLB- activiteiten omtrent GOK 2.GOK < Kansenbevordering 3.Schoolondersteuning + leerlingen- en ouderondersteuning Maar we houden de focus op kansarmoede

Overzicht CLB- activiteiten m.b.t. GOK en KB Schoolgebonden Activiteiten => BB School- overstijgende Activiteiten GOK – activiteiten (1)(3) Andere KB- activiteiten (2)(4)

Overzicht CLB- activiteiten m.b.t. GOK en KB School-gebondenSchool-overstijgend GOK 1. School-ondersteuning GOK 2. School- ondersteuning LOP (afspraken op schoolniveau) 3. Overleg bij weigering (BuO - draagkracht) LOP Zoeken andere school (geweigerde leerlingen) Andere KB 4. Schoolondersteuning (andere KB) 5. Ondersteunen kansarme leerlingen 6. Ondersteunen kansarme ouders Schooloverstijgend ondersteunen kansarme leerlingen en ouders Netwerkvorming centrum (KB) Centrum- beleid (KB)

Schoolgebonden (GOK + KB) GOK 1.Schoolondersteuning (GOK) 2.Schoolondersteuning (LOP) 3.Overleg weigering Andere KB 4. Schoolondersteuning (andere KB) 5. Ondersteuning kansarme leerlingen 6. Ondersteuning kansarme ouders

1.Schoolondersteuning (GOK) 1.Preventie en remediëring 2.Taalvaardigheidsonderwijs 3.Intercultureel Onderwijs 4.Doorstroming en oriëntering 5.Socio- emotionele ontwikkeling 6.Leerlingen- en ouderparticipatie Een waaier van mogelijkheden: zie tekst Brede definiëring => grote overlap!

2. Schoolondersteuning (LOP) (LOP- afspraken op schoolniveau) Inschrijving / Onthaal Bekendmaking afspraken inschrijving Verduidelijken schoolreglement Info over ‘thuis leren leren’ …

3. overleg weigering (BuO; draagkracht) In kaart brengen: –pedagogische consequenties problematiek kind –Implicaties problematiek op het onderwijsleerproces en het functioneren in klas- en schoolcontext Verduidelijken aan de ouders van de draagkracht van de school (kan)

4. Schoolondersteuning (andere KB- thema’s) Netwerkvorming (KB) van de school Gezondheidsbeleid (KB) van de school Kostenbeleid van de school Heterogeniseren schoolbevolking …

5. Ondersteuning van kansarme leerlingen Begeleiden anderstalige nieuwkomers Begeleiden risicoleerlingen Extra- aandacht voor kansarmen bij medische consulten …

6. Ondersteuning van kansarme ouders Afgestemde info (studiemogelijkheden, inschrijvingsrecht, gezondheidszorg, opvoeding, leren…) Sensibiliseren kansarme ouders belang kleuteronderwijs Opzetten moedergroepen Huisbezoeken …

Beleidsvoerend vermogen centra Men kan niet alles overal doen Afstemmen activiteiten en beschikbare middelen KEUZES maken; prioriteiten leggen (= moeilijk!)

Schoolondersteuning (GOK-LOP-KB) CLB informeert zich over de inhoud van de thema’s CLB gaat het gesprek aan met de school over de keuze van de thema’s, de BSA… CLB ondersteunt leerkrachten en/of school bij het ontwikkelen en realiseren van doelstellingen en acties

Schoolondersteuning: mogelijke werkvormen Deelname overleg Informeren/ sensibiliseren van leerkrachten Contact met andere ondersteunende instanties bevorderen (bv. DPB) Ondersteunen van leerkrachten via bv. klasobservatie en feedbackgesprek …

GOK in de BB (voorstel) GOK-, LOP e.a. KB- activiteiten samenvoegen Aparte rubriek ‘GOK en KB’ (bv. bij ‘Verzekerd Aanbod’) Twee luiken: –schoolondersteuning GOK/KB en – ondersteuning kansarme leerlingen en ouders

Waarom dit voorstel? CLB doet meer dan GOK (valoriseren) –schoolondersteuning andere thema’s (bv. PGZ) –Rechtstreekse ondersteuning leerlingen en ouders Versterken KB- werking centra Ondersteunen GOK- en KB- beleid in scholen

Schooloverstijgende activiteiten i.v.m. GOK en KB LOP- activiteiten Mee zoeken naar een andere school (gegrond geweigerde leerlingen) Schooloverstijgend ondersteunen van kansarme leerlingen en ouders Netwerkvorming van het centrum (GOK en KB) Algemeen centrumbeleid GOK en KB

Schooloverstijgende activiteiten GOK en KB: Waar plannen en registreren? “Ergens” vermelden/ bewaren (GOK/KB- plan van het centrum? Registratie? Nico?…) Motivering: –Valoriseren / transparantie – Vergroten kansbevorderend vermogen van het centrum

Schoolondersteuning (KB) door CLB CLB- decreet en GOK- decreet (GOK-KB-Zorg) Niet dweilen met de kraan open; niet enkel de ‘leerling moet zich aanpassen’ Meewerken aan het dichten van de sociale kloof Samenwerking pedagogische begeleiding (PBD) CLB: vaak impliciet, incidenteel, inpikkend op concrete problemen (meerwaarde) Onvermijdelijkheid van impliciete boodschappen bij schoolcontacten => bewustzijn Dient verder uitgewerkt en ondersteund

Unieke positie CLB Belang van kind/jongere centraal “TUSSEN” ouders en school Aan BEIDE ‘kanten’ (vertrouwensrelaties) Vgl. SOW of PBD NIET vanuit een conflictmodel S  G Soms ouders ondersteunen/sensibiliseren Soms de school ondersteunen/sensibiliseren