Leren van onderzoek doen en samenwerking

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Dag 12. Dag 12 Dag 12 van het dagboek Hallootjes, Hoe is het bij jullie? Ik hoop dat jullie je een beetje beter voelen dan wij hier. Want het is toch.
Advertisements

Startbijeenkomst Leren Leren in een professionele oefencultuur
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
SOCIAAL WEERBAAR (v.a. groep 4)
Femke Geijsel, Monique Volman, Wouter Schenke VO-congres 2014
1. Wat is het Kinderrechtenverdrag?
Echte Vrienden zijn belangrijk in het leven.
Vervolgbijeenkomst 2 Procesfasering bij Leren Leren.
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
Hoe word je een ster? *.
Dalton middelen Op Daltonschool de Kleine Kapitein.
Profielwerkstuk maken
Workshop OGW in de klas..
Wat maakt het leven zinvol?
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
Er waren eens ………………. leerlingen tussen wal en schip.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
Vaderdag 2013.
Geletterdheid….. Wat is dat?
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Inleiding Komende periode gaan we het hebben over kinderen die ziek-zijn: Verzorging, Het herkennen van de symptomen/de klachten Wat kun/moet je doen.
Onderzoek doen in de eigen praktijk: op zoek naar een onderzoeksvraag en werkhypothese Workshop conferentie Lessen uit onderzoek 28 januari 2010 Els Kuiper.
Onderzoek in de praktijk: Wat en hoe?
StatIG in de Vrolijke School
Leerlingen als partners in een leergemeenschap
Werken met beelden Fontys lerarenopleiding Tilburg
Iedereen coach naar Jef Clement.
Ondernemendheid in onderwijs, iedere dag waardevolle kansen
dus dat was 'n hele onderneming, maar wel erg leuk.
Christus centraal! “Ik had besloten u geen andere kennis te brengen dan die over Jezus Christus – de gekruisigde” Paulus in 1 Korintiërs 2 vers 2.
Interpreteren van data
Thema van deze dag “Verandering, ontmoeting en dialoog in een dynamisch onderwijslandschap” De dialoog staat centraal. De dialoog tussen docenten GVO en.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
VAARDIG SAMENWERKEN IN HET VRIJWILLIGERSWERK
Startbijeenkomst ptaak jaar 2
Wat ik vraag 10 minuten aandacht voor:
ANW Module 2 Leven Door Gabriella, Melanie, Elise en Fabienne van v4.
Boekbespreking Differentiëren is te leren, Aafke Bouwman
Loopbaan oriëntatie en begeleiding
Wat is geschiedenis en wat heb je eraan?
Module ‘Kijken naar Kinderen’ AD opleiding ‘Pedagogisch educatief medewerker’ Week 6 Pascal van Schajik.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 Onderzoek 7 MadeleineMeurs
Slc. Hoe gaat het ?? 4.5 Opdracht: Mijn studievaardigheden Planning: kwartaal 2 Inleveren via: Inleverknop van module SLC via Voor deze opdracht.
Plancyclus, les 4  Actualiteit  Vragen naar aanleiding van vorige les  Vragen over hoofdstuk 4 en 5  Observeren met een plan; het verschil tussen observeren.
Methodiek: Plancyclus
Welkom ik maak me sterk.
Pemwjk3. Programma tafeltjesronde over ruimte en materiaal Bespreek de inzichten die naar aanleiding van de tafeltjesronde over ruimte en materialen hebt.
Verschillende rollen en stijlen
“Goed voor de maatschappij maar te moeilijk voor ons” Een studie naar attituden van 14- en 15-jarige havo/vwo leerlingen Martijn Luub.
WAT maakt ons UNIEK?. We houden van aanpakken! We leren door gewoon te doen de praktijk We houden niet van boeken We zijn schatten We willen graag nu.
TRANSACTIONELE ANALYSE Kwaliteit van de hulpverleningsrelatie.
Rotterdam, 00 januari 2007 Kijken naar kinderen Bijeenkomst 3 kwartaal 3.
Sowebatraining bovenbouw. Doel van de Sowebalessen! Het aanleren van sociaal competent gedrag en de daarbij behorende vaardigheden Het aanleren van sociale.
Hand-out van de thema-avond 19 maart 2015 voor ouders en leerkrachten Verantwoordelijkheid geven... niet loslaten, maar anders vasthouden…
Inhoud Deze fase bestaat uit vier onderwerpen: 1.Interesse 2.Vaardigheden 3.Persoonlijkheid 4.Passie Je werkt toe naar het ontdekken van jouw passie.
ISelf Internettool for Self-Evaluation and Learner Feedback.
Lectoraat Eigentijds Beoordelen in het Onderwijs (EBO) Jos Castelijns, Marja Wijnen, Mark Wouters & Willem Heldens Interactum 8 april 2011.
Vierslagleren VO 2016 Extra leraren voor tekortvakken/extra ruimte voor studie.
Talentgebieden – Interesses –Leervoorkeuren
DE INVLOED VAN EEN ONDERZOEKSTRAJECT (OP DE WERKPLEK) OP DE ONDERZOEKENDE HOUDING VAN LERAREN IN OPLEIDING Twan van de Wetering - Docent Engels - Lid Kenniskring.
Masterclass W&T-Vaardigheden TRAINING 2: SOCRATISCHE DIALOOG.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
17 november 2011, welkom op onze informatieavond Slim Fit, unit onderbouw slimme fits in het anders organiseren van onderwijs.
Verdieping Timemanagement
Wegen van waarden en randvoorwaarden
LOB zeven stappen naar succes
The making of: Omgevingsvisie
Onderzoekend leren in de natuurwetenschappen
Transcript van de presentatie:

Leren van onderzoek doen en samenwerking Dr.L (Loes) van Wessum, Dr. F. (Femke) Geijsel, Dr. M. (Martijn) Willemse, Prof. Dr. M. (Monique) Volman en Prof. Dr. G. (Geert) ten Dam.

Aanleiding Van scholen wordt verwacht dat ze vormgeven aan burgerschapsvorming, waarbij de wetgeving ruimte aan scholen geeft voor de wijze waarop (Onderwijsraad, 2012). Dit brengt onzekerheid met zich mee, temeer omdat de school worstelt met het zoeken naar de juiste balans tussen de kwalificerende en socialiserende taak van het onderwijs (Onderwijsraad, 2008; Hooge, 2008; Turkenburg, 2005; WRR,2008).

Projectbeschrijving Twee-en halfjarig professionaliseringsproject Leraren van zes scholen primair onderwijs en zes scholen voortgezet onderwijs Professionele ontwikkeling met betrekking tot pedagogische handelingsbekwaamheid ten behoeve van burgerschapsvorming Twee professionaliseringstrategieën: samenwerking en doen van onderzoek Samenwerking in duos en uitwisseling in regionale en bovenregionale netwerkbijeenkomsten Onderzoek: ontwerponderzoek (kort cyclisch) obv diagnose stand van zaken in bsv in de school (vier sociale taken) Begeleid door gepromoveerde schoolbegeleider met ervaring in praktijkgericht onderzoek en begeleiden van leraren

Leraar als onderzoeker Filmpje laat belang zien van onderzoekende leraar http://www.youtube.com/watch?v=K7Zg-7MEQ58\

Dataverzameling Na eerste jaar en einde project semi-gestructureerde retrospectieve interviews. Centrale onderzoeksvraag: Welke leeropbrengsten van het professionaliseringsproject noemen deelnemende leraren? Vier fasen analyse getranscribeerde interviews Face-valued analyse leidend tot voorlopige analyse-categorieën Coderen transcripties. Opname gecodeerde fragmenten in categorieën in datadisplays. Comprimeren van gecodeerde fragmenten door deze te kwantificeren.

Conclusies Leeropbrengsten richten zich vooral op het primaire proces van de onderwijspraktijk (vergelijk Meijer, Meirink, Lockhorst & Oolbekkink-Marchand, 2010; Snoek en Moens, 2012; Dieleman, 2009; Imants, Dieleman, Nijveldt, Ookbekkink, Van der Steen&Zwaneveld, 2009). Secundaire processen: begrip voor collega’s, kritischer naar organisatiebeleid, meer bewust van eigen positie  Een van de meer complexe did vaardigheden uit taxonomie vd grift. Iecdere po lk rapporteert dit, niet nagegaan aantal jaren ervaring, maar ook jongere lkn namen deel

citaten Leraar 6:“Ik ben wel anders tegen burgerschapsvorming in de klas aan gaan kijken, omdat je er zo mee bezig bent geweest. want juist als je een leervraag maakt, ga je met iets aan de slag wat handen en voeten gaat krijgen en je gaat bekijken hoe gaat het hier eigenlijk op school en ben ik het daarmee eens en wil ik het anders of wat verwacht ik eigenlijk dat kinderen leren. Of wat wil ik bereiken?” Leraar 2: “Ja, ik denk dat ik het (bsv) nog explicieter maak, minder als een soort ding dat een keer ter sprake komt. Heel veel gaat natuurlijk vanzelf goed omdat het bij ons in die methodes verwerkt zit, maar tegelijkertijd als je je er niet van bewust bent dat je die stappen echt niet moet overslaan. Ze krijgen een samenvatting mee naar huis, die moeten ze uit hun hoofd leren en dan krijgen ze een overhoring. Ik bedoel, waar gaat dit over, wat willen we er van. Iets anders, we willen dat ze nadenken en kritisch zijn.” Leeropbrengst leerkracht burgerschapsvorming meer expliciet in de les/leeropbrengst Eigen rolneming, eigen opvattingen. Van uitvoerder naar ontwerper/ontwikkelaar/onderzoeker (vgl filmpje)

Citaten Leraar 5: “Ik denk dat ik meer over ben gaan laten aan de kinderen van goh bedenk jij nou zelf wat voor jou prettig is, dit en dit moet gebeuren, kies eruit wat jij nu het prettigst vind. Dus ga even bij jezelf uit. Dus niet zozeer opleggend vanuit de leerkracht naar het kind, maar meer van, je hebt hier een aantal opties, kies daaruit wat voor jou nu het prettigst voelt. Door de samenwerking met andere scholen leer je dat je niet altijd op moet leggen. Maar meer uit een kind zelf kunt laten komen”. Leeropbrengst pedagogische handelingsbekwaamheid andere rol

Conclusies Leraren noemen opbrengsten Toename van kennis over burgerschapsvorming Ontwikkeling van onderzoeksvaardigheden Leraren zich meer bewust van belang en inrichting van hun pedagogische rol Pedagogische taal ontwikkeld met betrekking tot het burgerschapsonderwijs Leraren maken explicietere keuzes en werken systematischer Leraren reflecteren explicieter op hun eigen pedagogische handelen, gaan meer na in welke mate de doelstellingen van de les ook gerealiseerd zijn  en gebruiken deze informatie bij het besluiten over eventuele vervolgstappen. Gaat na of lesdoelen werden bereikt= Een van de meer complexe did vaardigheden uit taxonomie vd grift. Iecdere po lk rapporteert dit, niet nagegaan aantal jaren ervaring, maar ook jongere lkn namen deel Of opbrengsten komen door zelf ontwerpen of zelf onderzoeken is niet duidelijk

Vragen? Opmerkingen?

Dialoog Wat leren we van dit project? Welke betekenis geven we aan opbrengsten van dit project voor professionalisering van zittende leraren? Op welke wijze kunnen we opbrengsten vergroten? Wat vraagt onderzoek door docenten van de schoolorganisatie? Is het mogelijk dat onderzoek door docenten ook bijdraagt aan kennisontwikkeling? Wat is daar voor nodig? Welke kenmerken van effectieve professionalisering kunnen we inzetten? Van Veen kwam tijdens project- welke enkele kenmerken meegenomen Bv meer aandacht voor schoolorganisatorische context om voorbij opbrengsten prim proces indiv lk te komen Onderzoek doen als prof strategie werkt, wel met externen samen Vervolgonderzoek: wat levert samenwerking op en wat onderzoek- kunnen we dat uit elkaar halen? Dilemma van sturing en ruimte geven in prof traject; eigenaarschap en opbrengstgericht werken.. Teveel sturing kan leiden tot volgend gedrag- waardoor mogelijk geen diepte leren (normen.waarden.opvattingen, prof identiteit)