1 W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S Onderwijscentrum VU Joyce Brouwer & Paul van den Bos VELON congres 2008 Activerend onderwijs, hoe trekken.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Tevredenheid met behandelaar en behandeling.
Advertisements

School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Consensus Model Jeroen van Beuningen
Doen, denken, willen Workshop voor opleiders en begeleiders
Normen Ga van een positieve intentie uit Communiceer respectvol
Benzineprijs Hallo, Ik heb gehoord, dat de benzineprijs binnenkort kan komen op Euro 2,00.
De sportarts als adviseur van sporters en trainers, componenten van een topsportprogramma. Door Wessel Zimmermann Geregistreerd sportarts en bedrijfsarts,
….een korte presentatie
Train The Coach Bijeenkomst PMGG d.d
Didactische werkvormen
Onderzoekende houding van pabo-studenten bij het uitstroomprofiel Talentontwikkeling en excellentie bij Wetenschap en techniek Algemeen: Toevoegen enkele.
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Workshop OGW in de klas..
HGW sessie 8 Implementatie Beatrijs Van De Casteele en Luc Lemarcq.
‘Ik moet meer lezen met mijn ogen en minder met mijn hart.’
De docent tussen vakwetenschap en schoolvak
De Kennis Creatie Spiraal binnen Stoas Hogeschool
Belangrijke onderzoeksgegevens uit het DUO-onderzoek van VNCI/RGC Jan Apotheker and Gerard van Koten Stuurgroep Nieuwe Scheikunde RGC;17.
Becoming a Teacher Educator: De inductie van beginnende lerarenopleiders Marcel van der Klink, CELSTEC, Open University of the Netherlands
1 Is de afgestudeerde mbo-student klaar voor het hbo?
Kennis-maken door self-study onderzoek
StatIG in de Vrolijke School
VLECHTWERKEN IN PRAKTIJK LOOPBAANONTWIKKELING Bea Janssens
Hogeschool van Arnhem en Nijmegen Pabo Netwerkbijeenkomst 9 juni 2006 De pedagogische opdracht van de pabo Betekenisvolle en zinvolle kennis van de pedagogiek.
Dia 1 van 12 Mensen binden aan Balls. dia 2 van 12 Inhoud Hoe groot is het verloop? Waarom is dit een probleem? Wat zijn de oorzaken van het verloop?
Iedereen coach naar Jef Clement.
Inclusief Hoger Onderwijs: het perspectief van docenten. Een kwalitatieve bevraging. Nathalie Heurckmans Steunpunt Inclusief Hoger Onderwijs (SIHO) Leen.
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
TEKST 13 SAMENWERKING IN HET ALGEMEEN
De start... De start.. Overwegend positief ingevulde items Bij mijn begeleider kon ik een luisterend oor vinden. Mijn begeleider kon mij oppeppen.
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Verdringing: Vrijwilligerswerk in veranderende tijden
1 Digitale Learning Content Studiedag AB&I Tilburg, 23 juni 2008 Ronald Spruit - LIC.
ZELF SLEUTELEN! JOB CRAFTING OPDRACHT.
Wees eens wat OENiger Open – Eerlijk - Nieuwsgierig
OFC28 mediawijsheid les 7 leren door te maken
OFC28 mediawijsheid les 4.
Visie & Strategie.
Studeren Rotterdam, 28 augustus Studeren Rotterdam, 28 augustus 2008.
Docentenmobiliteit: zinvol en mogelijk
Computers in scheikunde onderwijs Nataša Brouwer en Wolter Kaper AMSTEL Instituut NVON Congres 2002.
Altijd online!.
Pedagogische theorieën bijeenkomst 1
Wikimedia Les 1. Wat is Wikimedia? Weten we het nog?
Verschillende rollen en stijlen
Tekstbronnen Wat moet je er mee?. Lees de vraag Welke informatie heb je nodig? Weet je al iets over dit onderwerp? Over welke tijd gaat het? Over welk.
Hulpvragen voor het formuleren van je eigen kernwaarden
Symposium HKU Onderzoek in kunsteducatie 2013 Lectoraat Kunsteducatie Karin Hoogeveen.
Presentatie op De Haagse Onderwijsdag Project blended learning E-merge 7 november 2013 Masterclass Blended Learning in de praktijk.
Studiemiddag vakdidactiek/opleidingsdidactiek PTH Windesheim 3 december Verzorgd door ECENT/OTIB Op uitnodiging van Theo Last en Wim Sterken n Peter Smulders.
Lezen en schrijven: 1+1=3 Conferentie Begrijpend Lezen 7 maart 2012 Eindhoven Paul de Maat.
Bijeenkomst 5.  Doelen  Wat hebben jullie bij thema vanmorgen gedaan?  Feedback geven en ontvangen op huiswerkopdracht  Van doelen naar leeractiviteiten.
Mieke Sander Hilberink & Mieke Cardol Lectoraat Disability Studies; diversiteit in participatie Kenniscentrum Zorginnovatie | Hogeschool Rotterdam.
Praktisch werk effectiever maken Tekst: Henny Kramers-Pals.
WELKOM Tweede jaars OGP6 Onderzoek Bijeenkomst
Werken met de koppelkaart pendelen tussen theorie en praktijk Astrid Wijnands Hannah Wielenga 21 april 2016.
1. 2 Hoe gaan leerlingen om met (les over) evolutie in relatie tot hun levensbeschouwing? Interviews  visies op evolutie (+eigen). Lessen: Wat is evolutie.
Discussie les 5 Bron afbeelding:
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
What is the meaning of? Student centered learning
Gejanna de Haan Petra Buist Geesje Fokkens
Denkbeelden van jongeren over democratie
VAD bijeenkomst 1.7 Welkom, mededelingen
Student-centered learning Student-centered learning is het proces waar bij studenten makkelijk kunnen leren plannen, tactieken toepassen om het studeren.
Wat leren docenten en onderwijsondersteuners online van goede voorbeelden van ICT-gebruik en hoe waarderen ze dit online leren? Gerard Baars
EEN PLAATJE VAN Het wat, hoe en waarom van je les als startpunt voor het onderzoeken van je eigen lespraktijk 31 jan ROSA Conferentie Hanna Westbroek.
Coachtraining DOEN?! DAG 2
Methodiek en Begeleiden Didactiek aan de basis
Transcript van de presentatie:

1 W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S Onderwijscentrum VU Joyce Brouwer & Paul van den Bos VELON congres 2008 Activerend onderwijs, hoe trekken we docenten over de streep?

2 programma 1.Filmpje 1 2.Toelichting: over ‘conceptual change’ 3.Groepswerk 1: Waar zit de winst? 4.Debat 5.Groepswerk 2: Wat overtuigde? 6.Discussie 7.Filmpje 2

3 Hoe trekken we Marcel over de streep?

4 Basiscursus Didactiek voor beginnende HBO-docenten Ca. 4 maanden één dag per week Competenties: verbeteren didactische en agogische vaardigheden, ontwerpvaardigheden en bewust docentschap Mix van werkvormen: literatuurstudie, coaching, video- opnamen van gegeven onderwijs bekijken, cursus ontwerpen, discussie in de groep, werken aan een persoonlijke ontwikkelingsvraag, etc.

5 Meerdere competenties, maar het belangrijkste resultaat van de cursus is toch: De ‘kwartjesbeleving’  “Ik kijk er nu echt anders tegenaan dan toen ik begon”  “Het was een Eyeopener”  “Meer bewust geworden van wat ik doe”  “Ik begrijp nu dat het om iets heel anders gaat”  “Het kwartje is bij mij gevallen”

6 Van wat naar wat valt het kwartje? Er is kennelijk sprake van een verandering van opvatting. Er is veel (engelstalige literatuur) over opvattingen (conceptions) van docenten (in het hoger onderwijs) Auteurs: Entwistle en Walker Kember en Kwan Trigwell en Prosser Van Driel, Verloop, Van Werven & Dekkers Indelingen variëren van 2 tot 3 of 5 verschillende concepties Maar er is een onderliggende tweedeling die door de meeste auteurs geaccepteerd wordt:

7 Van Knowledge transmission naar Facilitating learning Van Teacher centered, content oriented Gericht op ‘knowledge transmission’ (KT) Naar Student-centered, learning oriented Gericht op ‘facilitating learning’ (FL) (vgl. activerend onderwijs) Het gaat dan om een van-naar proces Van ‘the least developed’ naar een ‘more sophisticated’ conceptie (Entwistle & Walker) Een verdieping, verfijning van je opvatting Een geleidelijk proces?

8 Conceptual Change benadering Gaat ervan uit dat het niet bij iedereen een geleidelijk ontwikkelingsproces is, maar dat er vaak een ‘omslag’ nodig is die niet altijd zomaar plaatsvindt. Het gaat om wisseling van perspectief Strike en Posner formuleren 4 condities voor verandering 1. Dissatisfaction: de opvatting die je hebt over leren en onderwijzen voldoet niet meer goed. Je kunt er niet meer goed mee verklaren, duiden wat zich in je praktijk voordoet -Beschikbaarheid van een alternatief dat: -2. Begrijpelijk is -3. Plausibel is -4. Binnen bereik is

9 In onze cursus: De ontevredenheid is er al wel vaak: Studenten zijn niet gemotiveerd, maken hun opdrachten niet, leren oppervlakkig, hebben geen waardering voor ervaring en vakkennis, komen weinig naar de colleges en als ze komen gaan ze achterin zitten, etc. Maar de bal wordt in eerste instantie bij de studenten gelegd

10 De “het kan misschien tóch anders” kriebel … tegelijkertijd is er toch het idee dat er meer moet zijn, dat het beter kan, men is geïnteresseerd in ons verhaal maar… ….wantrouwig ten opzichte van te gemakkelijke kreten als: hoorcolleges afschaffen, geen kennis meer mogen overdragen, kennis is middel geen doel, als docent ben je vooral coach, etc. … en veranderen is moeilijk, liever houden wat redelijk gaat, dan ‘in het diepe’ springen M.a.w.: voor van ‘dissatisfaction’ naar aanvaarden van een alternatief is soms stevig ‘trek- en duwwerk’ nodig

11 De vraag: hoe trekken we cursisten over de streep. Hoe maken we het alternatief aantrekkelijk. Wat overtuigt. Wat zijn goede argumenten, wat zijn effectieve cursusactiviteiten. Hoe maken we van ´KT-ers´ ‘FL-ers?

12 Actie ! 1. Kruip in de huid van….. Twee groepen: De groep KT (Knowledge Transmission) De groep FL (Facilitating Learning) Kruip in de huid van….. Zie handout: lees de quotes door en bedenk: Wat is de winst van deze positie? Verzamel argumenten voor een debat.

13 2. Debat - Stelling: Marcel zou als docent een wat meer begeleidende rol moeten spelen 3. Terug in de groepen a. Welke argumenten waren overtuigend? b. Welke condities zijn nodig om van perspectief te veranderen? 4. Discussie Consequentie voor didactische cursussen?