De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Docentenmobiliteit: zinvol en mogelijk

Verwante presentaties


Presentatie over: "Docentenmobiliteit: zinvol en mogelijk"— Transcript van de presentatie:

1 Docentenmobiliteit: zinvol en mogelijk
Bertjan Verbeek

2 Even voorstellen……Bertjan Verbeek, Politicologie, FdM
Wan-neer Waar Financiering Duur Onderwijs/Onder-zoek 2013 Leibniz Universitaet Hannover, D Erasmus 3-4 dagen Ow (colleges) & oz (opzetten oz project) 2012 Université de Lille 2, Lille, F 3 dagen Ow (colleges) & Oz (contacten) Università di Bologna, Italië UniBo 1 week Ow (colleges) & Oz (redigeren boek) 2011 Syracuse University, Syracuse, USA Fulbright 6 maanden Ow (colleges) & Oz (schrijven; dataverzameling) 2007-nu Swedish National Defense College, Stockholm: visiting fellow Stockholm Elk jaar enkele dagen Ow (1 college) & Oz (co-auteurs) Johns Hopkins University Bologna, I: visiting fellow JHU Bologna Ow (2 colleges) & oz (gezamenlijk project)

3 Wat valt op aan de tabel? Er zijn meerdere mogelijkheden om docentenmobiliteit te organiseren/financieren Onderwijs en onderzoek vallen te combineren Zowel kortere als langere termijn verblijven zijn mogelijk

4 Waarom docentenmobiliteit?
Onderwijsdoeleinden Onderzoeksdoeleinden Verbeteren eigen kennis over onderwerpen waar ik over doceer Ga naar een plaats waar wetenschappers werken met wie je onderzoek doet of wilt doen Kennismaken met geheel andere benaderingen van vakgebied (F, I hebben andere kijk op politicologie; Nederlandse politicologie zeer Anglo-Saxisch georienteerd) Carrière-doeleinden Om meer kans te maken bij bepaalde beurzen is buitenland-ervaring relevant (Veni bijvoorbeeld) Contacten leggen met docenten die ik zelf graag op de RU zou ontvangen vanwege hun expertise Organisatorische doeleinden Verblijf in buitenland mogelijkheid om eigen ow en oz te promoten: Vergelijken doceermethoden (bijvoorbeeld Lille: ‘frontal’ of niet) Tegenbezoeken (die eigen bezoeken veronderstellen) kunnen manier zijn om invulling te geven aan onderwijsintensivering Kennis van buitenlandse universiteit helpt bij adviseren RU-studenten over keuze buitenland-ervaring Lange termijn: opbouwen internationaliseringsprofiel met preferred partners

5 Aandachtspunten Streef als onderwijs- en onderzoeksorganisatie naar lange termijn visie uitgaande van het idee dat docentenmobiliteit waar mogelijk onderwijs- en onderzoeksdoeleinden verenigt Verlies niet uit het oog dat de mobiliteit vaak voortkomt uit persoonlijke contacten: probeer daarop in te spelen door in kaart te brengen waar docenten graag op bezoek zouden gaan en door te bepalen of dat te combineren valt met onderwijs- en onderzoeksdoelstellingen Bedenk dat er meerdere financieringsbronnen zijn, ook buiten Europa Accepteer dat docentenmobiliteit van minder dan een week vaak beter werkt voor de individuele docent Stel middelen ter beschikking om feitelijke organisatie van inkomende en uitgaande docenten te ondersteunen

6 Docentenmobiliteit: aanjaagfunctie
Vragen????

7 Stellingen Studie-adviseur , actieve docent en buitenlandbeurzen zijn irrelevant: de actieve student gaat toch wel! Docentenmobiliteit zal niet echt van de grond komen, omdat docenten vooral onderzoek willen doen in de tijd dat ze geen reguliere colleges hoeven te geven en niet zitten te wachten op nog een week onderwijs


Download ppt "Docentenmobiliteit: zinvol en mogelijk"

Verwante presentaties


Ads door Google