VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
School Coach Student Docent/ Professional Lerende Persoon.
Advertisements

De Opleidingsschool als leerwerkplek: op zoek naar kwaliteitscriteria.
Reflectievaardigheden en instrumenten
Taal voor burgers en buitenlui Regionaal taalbeleidsplan
RESULTAATGERICHT WERKEN in verbinding met de totale organisatie
Coaching, hefboom voor leiderschapsontwikkeling?
Doorleefd en bezield. Onderwijsprofiel, een werkdocument
Flow als sturingsprincipe
Kennis maken met Opbrengstgericht werken
23 JANUARI 2007 MBO CENTRAALMBO CENTRAAL Ageeth Jorna (lekker-werken.nl)
De eerste vijf maanden Henk Nies, Vilans, 1 maart 2010, Utrecht.
Titel, Onderwijsraad, februari Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen, Onderwijsraad, juni 2012 Ruim baan voor stapsgewijze verbeteringen Toelichting.
Karen van Oyen Renate Klaassen Sofia Dopper
Beginnen met actieonderzoek Hoe pak je dat aan?
Ontwerpprojecten Competenties
De Onderwijscalculator 29 november 2009 Hergen Datema Artefaction.
SAMEN AAN ZET Opbrengstgericht werken voor docenten.
samenhang Resultaten Processen Persoon Wat het oplevert Wat je doet:
Reflectievaardigheden en instrumenten
Loopbaangesprekken 11 december 2012.
SAMEN AAN ZET Workshop voor leidinggevenden én docenten.
Marc de Roos Amersfoort 29 november 2007 ID-game een ervaring in samenspel.
Beoordelen van docenten loont de moeite!
Professionele ontwikkeling
Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap Hergen Datema, Artefaction Heleen Fluitman, Friesland College Aad.
Samen werken = Samen leren = Samen innoveren
Kennis-maken door self-study onderzoek
HAN Faculteit Educatie.
Leergemeenschappen in de klas: een reflexieve start (workshop)
Handout Workshop Opleiden in de school, Velon congres 2008
Onderzoek door lerarenopleiders: praktijkgericht en academisch?
Onderwijscentrum VU W E E T W A T O N D E R W IJ S W A A R D I S.
Praktijkpresentatie:
Workshop Reflecteren 3 februari 2011
GROEN PROEVEN Workshop 31 maart 2011 Reflectie binnen de PvB
Intakegesprekken voor Groen Proeven: een goede start is halve werk Judith Gulikers, Educatie en competentiestudies, WUR & Corry.
Workshop MT Opbrengstgericht werken Visie – Opbrengsten – Actie.
Het portfolioproject van de AOC’s EduExchange 2006 Groene Scharnieren.
Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Voorstellen Project manager Masterplan methodisch werken met peuters/VVE Pedagogisch.
© de vries business consultancy, 2008
Verbeteren van onderwijs door professioneel reflectief handelen De rol van onderzoek Paula Willemse en Rob Vink © IVA.
Resultaten BPV-evaluatie
Wat je zelf vindt, weet je beter
Een theoretische verkenning
2. Eduscrum als activerende didactiek
Programma Doel van vanmiddag Uitgangspunten HGW Opdrachten Evaluatie.
Centrale facilitering van personeelsprocessen
Reflecteren met leerlingen tijdens kunstzinnige en culturele activiteiten. Hoe motiveer je leerlingen om te reflecteren, zodat zij inzicht krijgen in hun.
Op weg naar de groenste school, resultaatverantwoordelijke teams (RT’s)
VAKSCHOOL Werkmiddag
OPDRACHT 3 vakdidactiek Mbo
Handelingsgericht werken en de rol van de zorgcoördinator
Workshop Reflecteren.
Vakmanschap is Meesterschap Samen Leren in Meesterschap
Opleiden naar de toekomst Werken in een satelliet.
Peer review voor docenten: (hoe) werkt dat?
Praktijk project 5 les 1 Dynamiek in organisatie.
Pas op… van onderen!!! Organisatie- en talentontwikkeling bij de Gemeente Amersfoort VNG CVA - eendaagse Arbeidszaken.
De genetwerkte docent Bieke Schreurs, Monique Korenhof & Maarten de Laat.
Naar een professionele communicatie cultuur en profilering van de school.
INSTITUTE FOR GRADUATE STUDIES & RESEARCH (IGSR)
Mondzorg - persoonsgericht
Loopt ‘t – Lukt ‘t – Leeft ‘t
Portfolio voor eerstejaars geneeskunde studenten
Lean Six Sigma - Verbetermanagement
Van startbekwaam naar …..
Op zoek naar de kern van mens en organisatie lerend onderzoeken 21 januari 2014 Dr. Leni Beukema.
BVMBO: Aan de slag met collegiaal leren!”
VO – HBO aansluiting reflecteren 15 maart 2018
Transcript van de presentatie:

VELON-congres Veldhoven 31 maart 2008 Lullen én poetsen Hoe een leergeschiedenis helpt bij het zetten van de volgende stap

Hergen Datema, Artefaction Heleen Fluitman, Friesland College Aad Oosterhof, Artefaction In samenwerking met: Prof. dr. Léon de Caluwé, VU

Achtergrond Onderwijsinnovatie en -verbetering staan sterk in de belangstelling. Binnen veel scholen is er aandacht voor het vormgeven van professionaliseringstrajecten van personeel. Grote vraag bij deze ontwikkelingen is: In hoeverre hebben deze innovatie- en professionaliseringstrajecten effect?

Achtergrond Dieptepilot 'Academische School' van het ROC Friesland College. Opdracht: Onderzoek de impact van de onderwijsinnovatie op de organisatie. Onderzoek de effecten van 14 jaar professionalisering op de ontwikkeling van de professionele cultuur en de medewerkers.

Doelstelling Systematische reflectie op de uitgevoerde interventies, zodat: De deelnemers én ontwikkelaars gezamenlijk betekenis kunnen geven aan het veranderingstraject. Bijsturing kan plaatsvinden in toekomstige interventies.

Vraagstelling Vragen die hierbij centraal staan zijn: Hoe kan de effectiviteit en kwaliteit van innovatie- en professionaliseringstrajecten zichtbaar worden gemaakt? Wat werkt, wat niet, en waarom is dat zo? Hoe kan de volgende slag in innovatie en professionalisering worden gemaakt?

Theorie & Methode Veranderkunde: Sensemaking (Weick, 2001) Paradigma’s van veranderen (De Caluwé & Vermaak, 1999) Interveniëren in interactie (Boonstra & De Caluwé, 2006) Onderzoeksmethode: Leergeschiedenis (Roth & Kleiner, 1997) Action Research Sociaal constructivisme

Vragen Learning History: Groot aantal interviews met docenten en leidinggevenden. Vragen: Aan ontwerpers: Wat was je van plan? Wat verwachtte je? Wat deed je? Hoe werkte dat? Wat was het effect? Aan ontvangers: Wat denk je dat hij/zij van plan was? Wat deed hij/zij? Hoe werkte dat? Wat was het effect?

Specifieke situatie: LIO’s Leraar-in-opleiding. Onderdeel van het Dieptepilot Academische School.

Tot zover vragen/reacties? Over de vraagstelling Over de methode Over de aanpak Over de rol van de onderzoekers Over iets anders

Inzichten m.b.t. methode Het opstellen van een document in de taal van de betrokkenen is leerzaam voor mensen in én buiten de organisatie. De innovaties hopen zich op binnen het onderwijs, zelden wordt er stilgestaan bij wat werkt en waarom. Het proces op zichzelf (het voeren van de gesprekken met de betrokkenen) is leerzaam, omdat het reflectie over de eigen leer- en ontwikkelingstrajecten stimuleert. Een leergeschiedenis is een lezenswaardige en interessante introductie voor nieuwkomers in de organisatie. In organisaties is veel meer kennis en ervaring aanwezig dan schoolbestuurders zich realiseren.

Enige inzichten m.b.t. LIO’s ‘In de intervisie meer geleerd dan in alle trainingen bij elkaar’.  Gelinkt aan de praktijk, transfer-of-training Slechte coaching, zowel in kwaliteit als tijd.  Coaches zijn vaak teamleiders met veel taken Portfolio is lastig te maken, terwijl dit wel een essentieel onderdeel is van de opleiding.  Wat zijn de beoordelingscriteria? Spagaat voor LIO-ers: functioneren binnen FC maar NHL/Hanzehogeschool verantwoording afleggen om diploma te krijgen. Eisen NHL/Hanzehogeschool zijn niet gelijk aan die van FC.  Aansluiting tussen onderwijsconcepten

Stellingen Voor veel onderwijsinnovaties geldt: "Je gaat het pas zien als je het door hebt“. Niet lullen, maar poetsen? Reflecteren over processen is gelul, het gaat om het doen. De vuile was én de schone was hang je niet buiten, want tegenwoordig zijn scholen elkaars concurrenten.

Contactgegevens Hergen Datema 06 – Aad Oosterhof 06 – Heleen Fluitman