Masterclass ‘gedoe komt er toch’ ‘echte innovatiekracht ligt bij professionals, niet bij managers’ ‘de meerwaarde van innovatie kan zich alleen tonen in de praktijk’ ‘hoe kan de organisatie deze innovatiekracht optimaal stimuleren?’ Goats Head Soup
Met professionals binnen Surplus is de volgende omslag gedefinieerd: VAN: Taak- en actiegerichte medewerkers Doen wat gevraagd wordt Verzorgers Hulpverleners Produceren Afstemmen Hiërarchische sturing Informatie verstrekken Op klant ipv geld gericht NAAR: Resultaatgerichte medewerkers Doen wat afgesproken is Ontzorgers Adviseurs Arrangement organiseren Samenhang organiseren Horizontale team-/ zelfsturing Inzichten/kennis delen Het verdienmodel kennen
Kenmerken van de netwerken waarin Surplus samenwerkt en verbindt: Kortom: de paradox van samenwerken én concurreren Professionals geven aan veel last te hebben van de uitzendende organisatie
Netwerkorganisatie Beelden bij een netwerkorganisatie en het speelveld van de professional: 1.Herkenbare en gemeenschappelijke externe identiteit 2.Niet-hiërarchische relatie tussen de netwerkpartners 3.Extern gerichte blik en ondernemerschap 4.Waardering van eigen initiatief en zelforganisatie 5.Open informatie-uitwisseling met behulp van ICT 6.Tijdelijke en unieke samenwerkingsvormen 7.Kerncompetenties op knooppuntposities zetten Wat hebben professionals nodig van hun werkgever/organisatie om deze tegenstellingen te beperken, tbv optimale innovatiekracht
Optionele organisatiestrategieën Verbreden (pakketverbreding, wonen/welzijn, arbeid, care) Verdampen (opgaan in lokale organisaties/wijkteams) Terugtrekken (in romp-AWBZ-domein) Vernieuwen (re-inventing de organisatie) Verbeteren (klantkwaliteit en klantcontact als basis) Vergroten (fuseren voor schaalvoordelen) Versmallen (focus op bepaalde doelgroep/diensten) Opsplitsen (thuiszorg in joint venture met X) Hoe reageren organisaties in het veld, welke methoden hanteren andere organisaties in het veld?
Vertaalslag naar Surplus: Casus / vraagstelling: het sociale (wijk) team Sociale teams waar professionals van Surplus in deel nemen De kracht van het team wordt versterkt door: – De expertise van elk van de deelnemende professionals – De diversiteit van de deelnemers – De verbinding(en) in / met de wijk – Het multidisciplinaire karakter – Etc. Maar: toch hebben professionals last van die ambiguïteit (samenwerken vs concurreren)
Vraagstelling werkgroepen Perspectief: A: Surplus (interne organisatie) B: Netwerkorganisatie M&S Vraagstelling: 1)Hoe voorkomen we deze paradox voor onze professionals? 2)Hoe kunnen we hen optimaal in staat stellen tot innoveren? 3)Wat vraagt dat van ons als organisatie? 4)Zijn structuuroplossingen nodig (‘structure follows strategy’, of maakt het structuuraanpassingen overbodig?
Afronding