Portfoliowaardering: model & praktijk

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Loopbaanbegeleiding in het groene onderwijs
Advertisements

Competentieprofielen 10 juni Overzicht 10 juni 2014 • 2 • 2.
Praktijkleren Waarom? Ontwikkelen van competenties binnen het beroep waarvoor wordt opgeleid. Niet alle competenties kunnen op school worden ontwikkeld,
Techniek en Competentie Gericht Onderwijs
Werkveldtraining 26 september 2013
Presentatie introductie BGL
J.P.M. Janssen, Pijnacker, 11/12/08
Beoordelen om te beslissen
Versterk het rendement van je onderwijs met T-PACK
Zorg-op-Afstand: co-creatie centraal in aanpak Congres GGZ Centraal 2 oktober 2012 Tom Bos.
Leerbedrijf partner in opleiden Jan Fleer 15 november 2004
Stage (th)at Work(s) together
Welkom bij de presentatie van het
Stelling 2: Te weinig (vak)inhoud in een VB Leerinhouden kunnen niet geïntegreerd worden opgehangen aan voorkomende werkzaamheden, maar moeten geïsoleerd.
Leidinggeven aan professionals in modern onderwijs
Examinering Conferentie BTG HTVF
Deel wat je weet en weet wat je deelt
Van, voor én door het onderwijs.
Van, voor én door het onderwijs.
Ex Examenprofiel Ledenvergadering 29 januari 2009 Examenprofiel GDW Examenprofielen Btg GDW.
Van, voor én door het onderwijs.
Kees van der Eem Team ICT Gouda ID college
Summatieve beoordeling BPV met behulp van STAR en een competentiemeter
Respons ervaringscertificaten beoordelen Aantal uitgezette certificaten: 81 Aantal teruggekregen certificaten: 45 Van 9 certificaten is bekend dat er geen.
Welkom op het evaluatiemoment TECH Projecten
VELON Opleiden in de school 9 november 2007
Hoofdstuk 12 Beoordeling en ontwikkeling van medewerkers
Professioneel-kritische Instelling
Workshop Competentie gericht onderwijs in het VMBO en MBO
Aan de slag met competenties beoordelen
Visie, Instrumenten, Onderwijsinspectie en Deskundige Beoordelaar
Pilot: Blijvend bekwamen: werken aan eigen professie
Instructie-bijeenkomst NBB Opleiders januari/maart 2010
zelfsturend portfolio-onderwijs:
EVC: Erkenning Verworven Competenties Laat zien wat je waard bent! Toepassing bij [corporatie]
Opzet Pop toetst flexibel en competent  Onderwijsconcept Academie voor Popcultuur  Flexibel onderwijsprogramma  Competentiegericht beoordelen Hanzehogeschool.
juli 2008Opzet van het BKO-pakket RU1 Bekijk deze dia uitsluitend in presentatiemodus. Gebruik niet de schuifbalk, maar PgDn en PgUp.
Opleiding verzorgende-IG Fasen indeling en BPV
Competentieprofielen
Workshop “Beoordelen”
Beoordelen van praktijkonderzoek Quinta Kools (q.
Module I Informatica Dhr. C. Walters. Het belang van informatie Gegevens  Informatie  Besluitvorming Gegevens = Data, Raw Material Informatie = Gegevens.
Van, voor én door het onderwijs.
Een zorgsysteem voor betere arbeidsomstandigheden
Centraal examen en Instellingsexamens
“het ritme van het bedrijf” Uitgangpunt van regionalisering 29 maart 2007 Pauline van der Laan.
Werkveldconferentie 3 juni 2015 Wat is de rol van zorgverlener door de ogen van leerjaar 2?
Afnemende en toenemende verantwoordelijkheid
Studieadviesregeling
Werkveldconferentie 13 november 2014
 1. Het begrip (beroeps)competenties 1. Het begrip (beroeps)competenties  2. Werkend leren 2. Werkend leren  3. Stageplaatsen als leeromgeving 3. Stageplaatsen.
Slc kwartaal 3. programma Hoe is het gegaan Verwachtingen Tips and tricks Opdrachten slc.
Competentieprofiel Nina, Jacqueline, Aysun & Aruna.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Presentatie Bijeenkomst LTTR LWG BPV TR en LTTR
Van basisschool naar voortgezet onderwijs
Beoordelen binnen het Friesland College Trudie Wiersma Joost Philipsen.
(basis)training voor praktijkbegeleiders 13 december 2015 Module rol van de beoordelaar.
AOS docentonderzoek bijeenkomst 8 Dataverzameling: Eigen instrumenten, ontwerp.
Geletterdheid in CVO 20 mei 2016.
Rollen binnen het werkplekleren
VTH1 (verpleegtechnisch handelen) VP16T
De beoordeling van scripties en werkstukken
Hoe te werken met de oefenopdrachten
Periode 4 – IBS 3 De gezonde kantine
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Ontwerpen van een leerlijn voor zelfstandig leren en werken
Praktijktoets Eind LP 1 VP17U.
werkveldoverleg bbl mz 5 november 2013
Opdracht 2 bij EX16/20: Ondersteuningsplan vaststellen en onderbouwen
Transcript van de presentatie:

Portfoliowaardering: model & praktijk GDW kennisdelingsconferentie 29 11 2007 gdewit@regiocollege.nl

Programma Voorstellen Wat is uw vraag? Keuze werkvorm groep(en) Van model naar praktijk

Ontwikkelproces 2005 - 2007 ’04 – ’05 ontwikkelen cgo-model (startconf., ontwikkelgroepen, managers) ’05 - ’06 formeel vastgesteld model; BOL-opl: AKA en Helpende zorg training beoordelaars ‘06- ’07 vaststellingscommissie, draaiboek V&V, Toerisme, S&B, FD ‘07 –’08 evaluatie cgo-model Recr., AG, ICT, MBO Ec., BBL electro

The proof of the pudding is in the eating

BEOORDELEN IN REËLE OF REALISTISCHE SITUATIES IN DE CONTEXT BEOORDELEN IN REËLE OF REALISTISCHE SITUATIES

LEERWEGONAFHANKELIJK PROEVE VAN BEKWAAMHEID PORTFOLIO WAARDERING

Kritische beroepssituaties Kenmerken van een kritische beroepssituatie Beroepsbeoefenaren ‘struikelen’ erover. Komt regelmatig voor. Omvat volledige handeling, een proces van begin tot eind. Er is sprake van een dilemma. Er is een doel of resultaat omschreven. Bron: ter Wee & Loog, Stoas 2005 UTRECHT – Een computerstoring heeft het treinverkeer rond Utrecht vanmorgen ernstig ontregeld. Tijdens de ochtendspits was alle treinverkeer van en naar het knooppunt onmogelijk, terwijl er nauwelijks vervangende bussen beschikbaar waren.

Kwaliteitseisen cgo Validiteit In de context Verschillende situaties Dekking kwalificatieprofiel Representativiteit Meerdere meetmomenten Verschillende opdrachten Betrouwbaarheid Scheiding beoordeling & begeleiding Getrainde beoordelaars Beoordeling a.d.h.v. gedrags- & productkenmerken

Betekenissen portfolio Begeleidingsportfolio: verzameling van tijdens opleiding gemaakte producten, bewijsmateriaal met feedback (chronologisch/thematisch gerangschikt) Beoordelingsportfolio: samenhangend bewijsmateriaal dat moet voldoen aan tevoren vastgestelde eisen Presentatieportfolio: selectie uit begeleidingsportfolio (CV)

Portfoliowaardering? Beoordeling als verlengstuk van het leerproces. Deelnemer verzamelt tijdens het leerproces vooraf omschreven bewijsmateriaal (zgn. producten) Beoordeling kent 2 fasen, t.w. Beoordeling afzonderlijke bewijsmaterialen Beoordeling van de toelichting door de deelnemer in panelgesprek (STARR)

Inhoud protocol Inleiding, toelichting beoordelingseenheid Kerntaak, werkproces, competenties Opzet en procedure Bewijsmaterialen Beoordelingscriteria en normering

Voorbeeld beoordelings- criteria & normering Product 2. Ondersteuningsplan activiteiten dagelijks functioneren criterium voldaan Je bent effectief[1] in het verzamelen van gegevens over de wensen en behoeften van de zorgvrager * Je toont aandacht voor wensen, interesses en dagbesteding van de zorgvrager. Je geeft de behoeften van de zorgvrager aan activiteiten en ondersteuning op een overzichtelijke wijze weer. Je formuleert een voorstel voor activiteiten onderbouwd met argumenten die ontleend zijn aan de verzamelde gegevens. Je maakt duidelijk hoe je over dit voorstel hebt overlegd met de zorgvrager of diens vertegenwoordiger. Je hebt de afspraken over de uitvoering van activiteiten die je hebt gemaakt met de zorgvrager of diens vertegenwoordiger, duidelijk vastgelegd. Dit onderdeel is VOLDOENDE als je aan alle criteria met een sterretje (*) hebt voldaan. Dit onderdeel is GOED als je aan alle criteria hebt voldaan. [1] Effectief wil zeggen dat je precies de goede gegevens (die je nodig hebt voor het bepalen van de ondersteuningsbehoefte) verzamelt en precies genoeg gegevens verzamelt: niet teveel en niet te weinig.

Panelgesprek Twee beoordelaars: beroepspraktijk & docent Inhoud/gespreksagenda Twijfels bij/vragen n.a.v. productbeoordeling Relaties, samenhang, onderbouwing, kbs Criteria panelgesprek STARR-methodiek Taakverdeling

Voorbeeld beoordelings- criteria panelgesprek Je voert opdrachten uit zoals ze zijn gegeven en houdt je aan de regels van de organisatie waarvoor je werkt Je stelt gerichte vragen als iets onduidelijk is of als je niet verder kunt werken Je leert van de dingen die je doet Je bent klantgericht Je kunt kiezen tussen zelf een oplossing zoeken of overleggen met een collega als zich een probleem voordoet bij de werkzaamheden Je zet je werkzaamheden door, ook als het werk niet leuk is Je kunt omgaan met het feit dat een ander bepaalt wat je moet doen Je kunt inschatten wanneer een situatie onveilig is en of je dat wel of niet moet melden Je bent een collega, d.w.z. dat je anderen helpt als ze daarom vragen voldoende bij 6 van de 9, goed bij alle

Betrokkenheid werkveld Vaststellen beoordelingseenheden Becommentariëren protocollen Participeren als beoordelaar Training/instructie vooraf/tijdens

Evaluatie model okt-nov ‘07 Beoordelingssystematiek Keuze voor beoordelingsvorm Samenhang beo en herontwerp Betrokkenheid werkveld Vaststellingscommissie Procedures

Vragen, info, presentatie? gdewit@regiocollege.nl