Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
DAG VAN DE VAKDIDACTIEK Ijveren voor nijverheid!
Advertisements

Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003 Gelijke onderwijskansen dankzij zorg? Jean Pierre Verhaeghe 18 november 2003.
Een huisstijl voor het VIOE PRESENTATIE Agribex: studiedag ruraal erfgoed Kansen en knelpunten voor ruraal erfgoed vanuit Onroerend Erfgoed.
Ouders & School “Ouderbetrokkenheid in het secundair onderwijs” Promotoren: Prof. Dr. Piet Van Avermaet Prof. Dr. Ruben Vanderlinde Onderzoekers: Celine.
“ - een platform voor ICE in Vlaanderen” Dries Van Den Broucke – 14/09/2012.
Open Forum Kinderrechtencoalitie Ella Desmedt - kabinet minister Vandenbroucke 22 april 2008.
Iedereen gelijke kansen op school
Moderne stadsbibliotheek én Communicatiehuis van en voor de (Nederlandstalige) gemeenschapsvoorzieningen in Brussel Gemeenschappelijk initiatief van VGC.
Kansen voor kinderen Carla Scheffer Rens van Kleij Startbijeenkomst Brede School Wassenaar 18 december 2012.
Jeugd Rode Kruis.
Omgaan met kinderen en gezinnen 22 november 2013.
Basisvorming Sensibilisatie van mensen ‘raken’ tot ‘activeren’ Dinsdag 17 maart 2009.
P. 1 6 december 2008 Gaat samen ook? Interculturaliseren van sociaal-cultureel werk Janna Moonens Vlaamse Gemeenschapscommissie studiedag Masereelfonds.
Ouderbetrokkenheid is altijd een persoonlijk verhaal !
UA– 9 mei 2014.
Invoering CJG gemeente Son en Breugel
Dialoog en netwerkvorming i.h.k.v. het lokaal sociaal beleid
CBE: Centra voor Basiseducatie
Uitwisselingsdag Brede School. Welkom!  10u00Welkom  10u20Beleidsaanbevelingen  11u00Wat brengt Brede School teweeg: hoe in kaart brengen?  11u30.
Streven naar meer levensecht leren in de brede school Uitwisselingsdag Proefprojecten Brede School Vlaanderen en Brussel, 4 oktober 2007 Drs. Marja Valkestijn.
Lokaal beleid kinderopvang Stuurgroep Brede School 11 februari 2008 Sylvia Walravens Stafmedewerker lokaal beleid kinderopvang.
Studiedag 11 december Programma 13u00 Start studiedag Minister Frank Vandenbroucke Presentatie visietekst 13u45 Werkgroepen rond proefprojecten.
PARTNERS IN MOLENBEEK (PIM) Studiedag Brede School in Vlaanderen & Brussel 11 december 2006.
Onderzoek naar werkzame factoren en methodieken in omgaan met agressie Ilse Smits Studiedag ‘Efficiëntie en effectiviteit in de bijzondere jeugdzorg,
Samenwerken en netwerkvorming Brede School 16 mei 2008 Rita L’Enfant
Naar een taalbeleid in het OCMW?
BROM Brede School Molenbeek Infodag Brede School 16 mei 2008.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang.
Tweede Studiedag Brede School – Vlaams Parlement 16 mei 2008 Een brede Kinderopvang REFLECTIES door Jan Van Gils Onderzoekscentrum Kind en Samenleving.
Opvoedingswinkel Gent WZO Sluizeken Tolhuis Ham 16/11.
Lokaal Overleg Opvoedingsondersteunig Gent. Decreet van 13/07/07 houdende de organisatie van opvoedingsondersteuning Raamdecreet – schept een structuur.
GOK in de bijzondere bepalingen Inspiratie- en begeleidingsdocument VCLB- project kansenbevordering.
16 oktober 2008 PARTICIPATIE VAN KINDEREN EN JONGEREN Reflectiegroep Vlaams Jeugd- en Kinderrechtenbeleid.
WERKPLEKLEREN in contexten van lerarenopleiding Onderzoeksproject.
NME: kiezen, leren, meedoen
Project “De brede huiskamer”. Ontstaan Huiskamers ( 4 tot 13 jarigen ) Onvoldoende gebruik buitenschoolse opvang (BSO) Onvoldoende deelname naschoolse.
ICT – POWERPOINT OEFENING 2 Fevlado Federatie van Vlaamse DovenOrganisaties (vzw)
‘Het talent bestaat niet.
Jeugdopbouwwerk 2.0 Een schets van de ontwikkelde praktijk
SAMEN LEVEN Team projecten en evenementen. VERLOOP INFO SESSIE  1. De dienst “Samen leven”  2. Projectwerking Antwerpen Noord (team projecten en evenementen)
Communitybijeenkomst 21 april 2009 Kies Kleur in Groen.
Toekomst van het Onderwijs in Vlaanderen
SESSIE 8 PLEIDOOI VOOR DUURZAME CULTUURBELEVING OP SCHOOL.
Research on stage: “Awel ik zie het niet meer zitten ” Kenniscentrum Kinderrechten Brussel, 9 oktober 2014 Lieve Declerck Hilde De Weirdt Niet gespecialiseerde.
Brede open school Aansluiting bij ppp van Jan de Maeyer. BOS GO!2020 sd alle scholen tegen 2020 brede scholen : Wat ? visietekst To teach vs to educate.
Hoe spelen we daar in de dorpen op in? Presentatie: 4 maart 2015 Veranderingen in de zorg.
Congres congresnaam Naam medewerk(st)er Functie medewerk(st)er Modernisering van leerarrangementen M.J.M. van den Berg.
Paleizenstraat 90 > 1030 Brussel T > F > Leerlingenparticipatie in het LOP/SO Gent Trajectbegeleiding door de Vlaamse.
Administrateur-generaal
Social work Week 2.
Learn & Share bijeenkomst School en wijk verbonden Beatrixtheater, Utrecht 17 september 2015.
VLIR - EQUAL Projectvoorstel - Deel II - 1 maart EQUAL VLIR – Gelijke Kansenproject HRM-instrumentarium voor gelijke kansen aan universiteiten “Equality.
Feedback Stakeholders Jong & Overal thuis Dialoogdag 21 april tal stakeholders aanwezig 13 werksessies Doel Dialoogdag Verrijking en toetsing.
Meer verbinding, sociale cohesie en eigen/samen regie in de buurt Met het Buurtteam als stimulator, facilitator en begeleider van een samenleving die niemand.
#EBJ16 Vrijwilligerswerk als krachtige leeromgeving.
Wat is jeugdwelzijnswerk?
Studiedag: Hoe werken LOP’s mee aan gekwalificeerde uitstroom
#EBJ16.
Studenten versterken in hun competenties m. b. t
MEE maakt meedoen mogelijk
Oproep KOALA 15 juni 2017.
Hoe schoolontwikkeling een feestje wordt op de werkvloer
Participatiewiel Samenspel XXL 18 Mei 2017
Wat? BONGO! Brussel Buitenschoolse Oefenkansen Nederlands in GO! Scholengroep Brussel Subsidies van het Agentschap Integratie en Inburgering Looptijd:
het katholiek basisonderwijs
Doepakket "Kinderopvang voor iedereen"
Startmoment Duaal leren Provinciehuis Boeverbos
Flankerend onderwijsbeleid Stad Lokeren
Pionieren aan de kust: Langer thuis wonen in Schagen doe je samen!
Talentontwikkeling op school Het ontwerpen van een programma voor talentontwikkeling door (aankomend) leraren Tip! Hier beginnen met een startvraag: waar.
Transcript van de presentatie:

Vrijdag 16 mei 2008 Brussel – Vlaams Parlement 2e Studiedag Brede School in Vlaanderen en Brussel Steunpunt GOK Departement Onderwijs Agentschap Sociaal-Cultureel Werk voor jeugd en volwassenen Vlaamse Gemeenschapscommissie

Studiedag Brede School Programma

Plenum En hoe zit het nu met…? De proefprojecten Brede School Het organiseren van een Brede School, een voorproefje De Brede School inhoudelijk uitgedaagd

En hoe zit het nu met…? De proefprojecten Brede School

Publicatie ‘Het organiseren van een Brede School’

Situering

DOEL Een Brede School is gericht op de brede ontwikkeling van alle kinderen en jongeren, INHOUD door het ondersteunen en/of creëren van een brede leer- en leefomgeving waarbinnen kinderen en jongeren een brede waaier aan leer- en leefervaringen kunnen opdoen.

ORGANISATIE Om dit doel te realiseren wordt er een breed netwerk opgezet tussen organisaties en overheden uit de verschillende sectoren die samen het leren/leven van kinderen en jongeren mee vormgeven en ondersteunen.

TOETSSTENEN Een Brede School kan alleen groeien en het verschil maken wanneer er sprake is van diversiteit, verbindingen en participatie zowel op het vlak van de ontwikkeling van kinderen en jongeren, als in de leer- en leefomgeving en binnen het netwerk.

Publicatie ‘Het organiseren van een Brede School’

Inhoud 1.Samenwerking en netwerkvorming in een brede school 2.De coördinatie van een brede school 3.Reflectie in de Brede School: een beschrijving van methodieken

Keuze hiervoor hangt samen met de ontwikkelingen binnen de proefprojecten. Gebaseerd op de praktijkfiches op Geen bundeling van deze fiches – wel exemplarisch

Samenwerking en netwerkvorming in een brede school Uitgangspunten o.m.: samenwerking is geen doel op zich netwerkvorming is één manier van samenwerken Wat is een netwerk? Ingrediënten voor een netwerk

De coördinatie van een brede school Wat doet een coördinator? Wie is geschikt? Hoe de coördinatietaak aanpakken?

Wat? O.m.: overzicht houden inhoudelijk opvolgen …

Wie? O.m.: één persoon of …? voldoende krediet? ……

Hoe? O.m.: naast formeel ook informeel bevorderen van participatie

Reflectie in de Brede School: een beschrijving van methodieken Inplannen van een reflectiemoment Overzicht van mogelijke (combinaties) methodieken –Opstart –Oriëntatie op het thema –Reflectie op de bredeschoolwerking –Afronding

Voorbeeld Reflectie op de bredeschoolwerking De Brede School in kaart brengen en linken aan het referentiekader Brede School Optie 2: deelnemers brengen het project in kaart

De Brede School inhoudelijk uitgedaagd

De Brede School inhoudelijk uitgedaagd

1.In het brandpunt: Breed Leren 2.Hoe Brede School inhoudelijk vorm geven? 2.1 Hoe vorm geven aan Breed Leren binnen activiteiten? 2.2 Hoe vorm geven aan een Brede Leer-en Leefomgeving als ruimere context? 2.3 Verbinding als centrale toetsteen

1. In het brandpunt: Breed Leren Waarvandaan? (the whole child, leren altijd en overal, verschillende manieren, uitwisselen) Waarom? (brede ontwikkeling en gelijke kansen) Wat? (diversiteit, verbindingen, participatie)

2.1 Hoe vorm geven aan Breed Leren binnen activiteiten? 2.2 Hoe vorm geven aan een Brede Leer- en Leefomgeving als ruimere context? 2.3 Verbinding als centrale toetsteen 2. Hoe Brede School inhoudelijk vorm geven?

2.1 Hoe vorm geven aan Breed Leren binnen activiteiten? A.Gradaties voor bredeschoolactiviteiten  Oefenen  Ontmoeting  Maatschappelijke participatie  Waarom B.Bouwstenen

In het museumatelier

In het museum

Toonmoment

2.1 bis Hoe vorm geven aan Breed Leren binnen activiteiten? A.Gradaties voor bredeschoolactiviteiten  Oefenen  Ontmoeting  Maatschappelijke participatie  Waarom B.Bouwstenen

Kinderopvang ontwerpen

2.1 bis Hoe vorm geven aan Breed Leren binnen activiteiten? A.Gradaties voor bredeschoolactiviteiten  Oefenen  Ontmoeting  Maatschappelijke participatie Waarom B.Bouwstenen

2.1 Hoe vorm geven aan Breed Leren binnen activiteiten? A.Gradaties voor bredeschoolactiviteiten B.Bouwstenen  Locatie  Eindproduct  Materiaal  Rol kinderen en jongeren  Rol begeleiders  Experten

2. Hoe Brede School inhoudelijk vorm geven? 2.1 Hoe vorm geven aan Breed Leren binnen activiteiten? 2.2 Hoe vorm geven aan een brede leer-en leefomgeving als ruimere context? A. Verbreden B. Ondersteunen 2.3 Verbinding als centrale toetsteen

2. Hoe Brede School inhoudelijk vorm geven? 2.1 Hoe vorm geven aan Breed Leren binnen activiteiten? 2.2 Hoe vorm geven aan een brede leer-en leefomgeving als ruimere context? 2.3 Verbinding als centrale toetsteen A.Het samenspel werkt B.Pragmatisch werken